Gå til innhold

Anker studentbolig i Storgata, grusomt?

Gjest Slettet+134

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+134

Hei Lillmyy,

Jeg har bodd i Anker Studentbolig (Hus 4, leilighet 3. etg) i 1 år for tre år siden tror jeg, og jeg var litt skeptisk selv da jeg flyttet inn der selv. Jeg var derimot veldig fornøyd med å bo der, det er sikkert den beste bo-opplevelsen jeg har hatt noensinne. Kanskje fordi jeg var veldig fornøyd med å endelig bo alene.

Jeg har vanket mye i området de siste årene, og jeg føler jeg har godt kjennskap til miljøet rundt der, både dag og kveldstid. Området er litt bråkete, det kommer veldig an på om du har leilighet inn mot bakgården, eller ut mot veien som går der (jeg hadde inn mot bakgård).

Du vil også se at det er en del romfolk som går igjennom søppeldunkene der relativt ofte, men det er ikke noe å bry seg om egentlig. Du har akerselva rett ved og gatene rundt er kjent for å prøve å selge deg ting du sannsynligvis ikke vil ha. Vær ikke redd for Akerselva derimot, ikke området heller. Det er veldig fint på dagtid, og jeg har gått mange fine turer langs elva. Dessuten er det vår by, og det er viktig å vise at vi ikke er redd for å ferdes her.

Til selgerne sier du bare lavt nei, rister på hodet og går videre uten å gi dem for mye oppmerksomhet. Tiggere vil du se en del av (stort sett de samme folka), det er bare litt sunt, men ikke ha dårlig samvittighet for å overse dem. Vær oppmerksom på lommetyver, er noen litt for høflige og vil komme nærme, la det ringe en bjelle og vær varsom.

Når det er sagt er det perfekt beliggenhet! Du har alt rett utenfor døra, du har buss og trikk, T-bane i nærheten, gå avstand til så godt som alt i hele byen. Du kan fint være ute på en god fest på byen, og tusle hjem på nattestid. Følger du hovedveien der er du sjelden alene uansett, og det er relativt trygt å gå der. Jeg følte meg i hvert fall aldri redd i området, men jeg er jo også mann.

På natten er det lurt å unngå å gi folk stygge blikk, bare vær deg selv, gå mer eller mindre målrettet og se ut som du ikke har tenkt å skade noen. Unngå også for mye verdisaker lett synlig så bør det gå bra.

Du har mange steder å spise i nærheten, Grønland, Grünerløkka, og Oslo sentrum er rett rundt hjørnet. Og kort vei til legevakten om behov :).

Selve leilighetene er stort sett helt greie, kan bli litt trangt med kjøkken på 18kvm, men så lenge du er litt flink med planløsningen, rydder og vasker er det ikke noe stort problem for student. Jeg hadde i hvert fall mitt eget bad også, som er veldig behagelig.

Bor du i 6. etasje vil du også mest sannsynlig ha god utsikt, litt mindre støy og litt friskere luft. Dessuten føles det tryggere litt oppe i høyden kanskje. Det er dessuten en takterrase der som er ganske stor og fin (fant det ut da jeg holdt på å flytte ut...). Tror den er stengt om vinteren da.

Ser også noen nevner kollektivkort, tror det koster 380kr for ubegrenset i Oslo for studenter, jeg ville anbefalt et slikt kort da du aldri trenger å være redd for å utforske byen. Kollektivtilbudet i Oslo er kort sagt jævlig bra, og 380 kr er ikke dyrt for den goden.

Kort:

Jeg syntes det var et veldig fint sted å bo, det er litt bråk og støy, men lukker man vinduene er det helt greit. Det er sentrumsnært og du har ALT i nærheten av deg. Prisen er helt grei, det er ikke billigere enn andre steder. Du kan også leie en bod der dersom du trenger ekstra lagringsplass.

Litt minus er fellesvaskeriet som er litt stivt priset, men tørker du i leiligheten kan du halvere utgiften der, husk å luft i så fall. Er mange maskiner, men studenter er elendige til å dosere riktig og de er noen ganger tette -.-.

Strøm, TV, V.vann, Internett og oppvarming:

Var i hvert fall inkludert i prisen.

Internett:

Da jeg bodde der var det 15/5 egen linje mener jeg å huske

Tv:

Inklusivt fra Canal Digital

Andre beboere:

Umulig å si.. Varierer nesten fra uke til uke, men helt ok, 90-95% er studenter tror jeg.

Ansatte:

Jeg syntes alle ansatte var hyggelige, men jeg likte ikke helt vaskeselskapet som var der, de var litt "nazi" på alt. Jeg hadde felles kjøkken, og de var helt gale på å gi purringer og eventuelle bøter for det minste ting til den som var ansvarlig for uken. De kastet også en drøss av kjøkkenutstyr jeg hadde på dynga fordi jeg hadde lagt det i et skap noen ikke brukte (jeg liker å lage mat, og hadde mer enn gjennomsnittet). Men så flyttet han andre ut, og de tømte alt i han sitt skap uten varsel.

Rom:

Mitt var 18kvm, "bra" planløsning og ikke noe spesielt å si på det. Jeg likte rommene. Jeg kunne til tider høre naboen over og under gjennom luftekanalen og hvis noen gikk med høye heler. Men tror det var helt isolert fra naboen ved siden (det er det viktigste). Selve leiligheten hadde god standard syntes jeg.

Fellesvaskeri:

Åpent veldig lenge alle dager tror jeg (06.00 - 01.00 eller no).

Pris på vask/tørk var 20kr, men det er store maskiner med plass til mye.

Ps: Ikke bruk bass, spesielt på kveldstid. Det irriterer folk. Går rett igjennom alt. Pass også på røykvarsleren, ettersom den aktiverer HELE bygget og er ikke lov å dekke til.

Åh, tusen takk for veldig utfyllende svar som gikk innom alt man lurer på! Ble enda mer positiv nå, selv om jeg egentlig ikke har vært negativ til å skulle bo på Anker. Gleder meg veldig til å bo for meg selv jeg også, og har egen kjøkkenkrok i tillegg, så kunne ikke fått det bedre (gjerne billigere tho, men jeg har vært sykt heldig!) Håper jeg sitter igjen med samme inntrykk som deg om noen mnd i Anker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+134

Hvordan er fellesvaskeriet forresten? Hvor er det? Har funnet et, men der må man ha kort for å komme inn, og jeg har inne fått noe kort.

Lenke til kommentar

Det stemmer, det er der inne du vasker. Du må ha kort for å vaske, for det kommer oppå husleien. Du må snakke med resepsjonen for å få kort tror jeg. De burde gitt deg det samtidig som du plukket opp nøklene til leiligheten, eller så er det et skjema du må fylle ut i leiligheten eller no sånt. Hør med resepsjonen i hvert fall, de holder til i bygget ved siden av joker butikken. Der kan du også be om bod om ønskelig (engangskostnad på rundt 500kr for hele oppholdet før i hvert fall).

Fellesvaskeriet er helt ok, det er førstemann til mølla prinsipp der inne, men det er en 8-10maskiner, men de fleste vasker på ettermiddag og helger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...