Gjest Slettet+134 Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Hei. Jeg flytter inn i hus 6. på anker studentbolig i storgata snart. Erfaringer? Alt jeg finner på nett er et par år og enda gamlere, vil gjerne ha litt mer oppdatert info. Alt fra miljøet (som jeg hittil har lest mye negativt om, men også noen som mener det er overdriving og "hva du selv gjør det til") til hvordan rommene er, internett, de andre beboerne, de ansatte osvosvosv. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Hva slags rom er det du har? Hybel? Leilighet? Jeg har ingen erfaring fra Anker, men har bodd i mange studentleiligheter og det er som regel rett det som mange mener: Det blir hva du selv gjør det til. Unntaket er vel dersom du bor på hybel, og da er det vel ingen som kan svare deg på hvordan det blir fordi ingen kjenner akkurat de menneskene du eventuelt skal dele fellesområder med. Du kan være uheldig og havne med en skikkelig søplegjeng som roter og griser, eller du kan være heldig og havne med ordentlige folk. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Jeg har hatt 4 kamerater som har bodd i forskjellige deler av Anker Studentbolig. Som Feh sier, hva slags type bolig er det du skal ha? Brakkene i bakgården har vanligvis dårlig standard, mens deler av blokka har god standard. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Hvis du skal dele bad og/eller kjøkken med flere er det alltid et lotteri om stedet blir trivelig eller et grisehus. Skal du dele med 5-6 personer eller mer er det nesten garantert at det er et par der som ikke løfter en finger for å skape et godt miljø. Når det kommer til miljøet i Storgata vil jeg egentlig si at det ikke har noe, da det er mer enn en gjennomfartsåre for pendlere enn et sted man oppholder seg. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 (endret) https://www.youtube.com/watch?v=2taCvLDrKZ0 Endret 30. juli 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 De jeg kjenner som har bodd der har ikke vært spesielt fornøyde, hvertfall. Ingen av dem som orket å bo der mer enn et år. Storgata er jævlig bråkete, og det er ikke akkurat et spesielt hyggelig strøk. Nå trenger man heldigvis ikke labbe lenger enn et par kvartaler før det blir helt ålreit igjen, og det er jo veldig sentralt med trikk/buss, så HELT jævlig er det ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+134 Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Har 1-roms med eget bad og kjøkken. Jeg har hatt 4 kamerater som har bodd i forskjellige deler av Anker Studentbolig. Som Feh sier, hva slags type bolig er det du skal ha? Brakkene i bakgården har vanligvis dårlig standard, mens deler av blokka har god standard. Hva mener du med brakkene i bakgården? Jeg aner ikke åssen det ser ut der engang. Står byggene samlet slik at det ser ut som et stort bygg, med samme inngang? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+134 Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Takk for svar! Så de er ikke fornøyd fordi strøket er lite hyggelig og det er bråkete? Du er heldig hvis du bor i et stille område I Oslo da, men tenker mer på om du kan havne i bråk eller tyveri og gudene vite hva når du går til og fra skole osv? Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Det er jo et relativt belastet område rundt der. Mye narkotika og annet drit. Har en venninne som bodde der noen år. Var visst helt greit. Lenke til kommentar
Big Tone Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Har fått rom i hus 3, 8 etasje ut mot sykehuset i år. Ikke kjempefornøyd med greia og flytter nok en annen plass så fort muligheten byr seg, spesielt ettersom dette er fryktelig dyrt for fryktelig lite. Må punge ut en 20'er for hver maskin med klesvask du tar også, og for meg som kom fra tre ukers reise inklusivt en uke på Roskilde var det jævla moro og bruke 140 spenn på og vaske kler.. Men det er veldig sentralt til mye, har enda ikke hatt gidda til og kjøpt busskort eller noe til tross for at jeg har bodd her siden Roskilde for ca en måned siden, kan gå til omtrent alt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+134 Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Har fått rom i hus 3, 8 etasje ut mot sykehuset i år. Ikke kjempefornøyd med greia og flytter nok en annen plass så fort muligheten byr seg, spesielt ettersom dette er fryktelig dyrt for fryktelig lite. Må punge ut en 20'er for hver maskin med klesvask du tar også, og for meg som kom fra tre ukers reise inklusivt en uke på Roskilde var det jævla moro og bruke 140 spenn på og vaske kler.. Men det er veldig sentralt til mye, har enda ikke hatt gidda til og kjøpt busskort eller noe til tross for at jeg har bodd her siden Roskilde for ca en måned siden, kan gå til omtrent alt. Ah, du har bodd i andre hus tidligere eller? Ja var sykt dyr husleie også, men utrolig vanskelig å finne bedre :/ Har du hørt eller opplevd noe spesielt rundt hus 6? Jeg går skole på pilestredet, er det langt å gå eller? Jeg hadde tenkt å kjøpe månedskort til trikk, men det er kanskje ikke nødvendig eller? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+134 Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Det er jo et relativt belastet område rundt der. Mye narkotika og annet drit. Har en venninne som bodde der noen år. Var visst helt greit. Ja, hører dette.. Men jeg tenker de som står å dealer ikke bryr seg med andre folk som tydeligvis ikke vil kjøpe? Burde jeg være redd for å gå hjem om kveldene liksom? Jeg er i utgangspunktet ikke redd, men har lest mye dritt nå, orker ikke gå rundt å passe meg for andre folk, kan man virkelig ikke gå fritt uten å være redd og forsiktig i Oslo nå? Lenke til kommentar
Big Tone Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Dealersa står ikke i bakgården lengre virker det som, har i det minste ikke blitt approached en eneste gang her, men de står like ved en 7/11 på kveldene som ikke er langt i fra, og ca hele gaten opp til gaten vår, så de er close by. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Har fått rom i hus 3, 8 etasje ut mot sykehuset i år. Ikke kjempefornøyd med greia og flytter nok en annen plass så fort muligheten byr seg, spesielt ettersom dette er fryktelig dyrt for fryktelig lite. Må punge ut en 20'er for hver maskin med klesvask du tar også, og for meg som kom fra tre ukers reise inklusivt en uke på Roskilde var det jævla moro og bruke 140 spenn på og vaske kler.. Men det er veldig sentralt til mye, har enda ikke hatt gidda til og kjøpt busskort eller noe til tross for at jeg har bodd her siden Roskilde for ca en måned siden, kan gå til omtrent alt. Ah, du har bodd i andre hus tidligere eller? Ja var sykt dyr husleie også, men utrolig vanskelig å finne bedre :/ Har du hørt eller opplevd noe spesielt rundt hus 6? Jeg går skole på pilestredet, er det langt å gå eller? Jeg hadde tenkt å kjøpe månedskort til trikk, men det er kanskje ikke nødvendig eller? Dealere bryr seg ikke om folk som ikke er kjøpere uansett, men de som kjøper av dem kan jo være av det veldig tvilsomme slaget. Pilestredet er ikke fryktelig langt fra Storgata nei. Men det blir hvertfall 20 minutter å gå. Så det spørs om du vil det, da. Det går trikker på kryss og tvers også. Hvis du lurer på avstander og slikt, gå til Google Maps (maps.google.no), skriv inn storgata oslo som avreise, og pilestredet som destinasjon. Da kommer rute og avstand frem, og du kan sjekke kollektivtransport også der. Endret 31. juli 2014 av Bytex Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Har 1-roms med eget bad og kjøkken. Jeg har hatt 4 kamerater som har bodd i forskjellige deler av Anker Studentbolig. Som Feh sier, hva slags type bolig er det du skal ha? Brakkene i bakgården har vanligvis dårlig standard, mens deler av blokka har god standard. Hva mener du med brakkene i bakgården? Jeg aner ikke åssen det ser ut der engang. Står byggene samlet slik at det ser ut som et stort bygg, med samme inngang? Se på Google Maps. Du vil se noen enkeltstående firkanter i bakgården. Dette er noen "småblokker" som er 4 etasjer høye, hvis jeg husker riktig. Usikker på om disse er den eldste delen av Anker, men jeg har fått inntrykket av at dette er den mest shabby delen. Hovedblokka til Anker går i en L rundt disse småblokkene. Hvis du har fått en "1-roms med eget bad og kjøkken" så tør jeg gjette på at du har fått hybel i hovedblokka, uten å kunne garantere noe. Dette er i så fall bra. Hva folk sier om strøket er overdrevet. Opplevde selv aldri noe skummelt der det 1,5 året jeg bodde rett i nærheten. Dealerne behøver du ikke å være redd for. De henger i Torggata og mellom Anker Studentbolig og nedre Grünerøkka og er bare opptatt av å få solgt deg stashet sitt. Du har ingen grunn tll å være redd for å bevege seg rundt i området egentlig, men på nattestid i helger så vil jeg anbefale at du ikke henger utendørs i området, men denne anbefalingen gjelder vel i hele Oslo Sentrum uansett. Det skal sies at det har blitt gjort en god innsats fra politiet i området de siste årene, men gamle dårlige rykter henger igjen. Endret 31. juli 2014 av Aporia Qualia Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Narkohandelen foregår for det meste lengre ned i gata, spesielt rundt bussholdeplassen på Brugata mellom 7-11 og Gunerius, hvor du kan se kontanter og stoff bytte hender dagen lang. Selvfølgelig ingen kjøpetvang, så det er ikke noe å bekymre seg for med mindre du går inn for å bråke med dem. Rett utenfor Anker er det ikke mange som oppholder seg. Uansett, selv om man bor på Anker er det ikke akkurat der man henger. Som sagt er det en gjennomfartsåre og ikke noe sted for å ta en øl langs fortauet (disse stedene er riktignok ikke mer enn noen minutters ganger unna). Jeg ville ikke vært for pirkete på studentbolig; det er trangt om plassene, så jeg anbefaler å først ta det man får og så søke om omplassering via SiO (evt. på det private markedet) mens du sitter trygt i leiligheten du allerede har og ikke er usikker på om du får noe i det hele tatt. Min mening er at Anker ikke har de beste studentboligene (selv foretrekker jeg Bjølsen), men ikke på langtnær de verste heller. Den verste slummen er Sogn og Kringsjå studentby; slitne bygninger med lav standard, det er problemer med varmtvann og de er så dårlig varmeisolert at de jeg kjenner som bodde der betalte mer i strømregninger for et rom på litt over 10kvm enn jeg gjør på en 50kvm leilighet nå. Brannalarmen går også i ett sett og til alle døgnets tider, da det alltid er noen som klarer å glemme mat på komfyren. Da må hele blokka ut og vente på at brannvesenet kommer og kontrollerer - det kan ta tid. Lenke til kommentar
Big Tone Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Virkelig? Har en kompis som skal bo på Sogn nå, og vi var oppe der sist fredag og flytta han inn. Virka som en veldig grei plass, selvsagt langt unna sentrum men ikke langt til hans universitet og området virka veldig flott. Hybelen var selvsagt så som så, men han hadde i det minste et komplett kjøkken selv om det var delt med andre. Har to plater med varme her, ikke plass til mikro heller. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 La meg presisere at beskrivelsen av byggene og deres problemer gjaldt Kringsjå, ikke Sogn. Problemet med Sogn er bare at leilighetene er små og kjøkken og bad er delt med mange. Lenke til kommentar
Mindstorms1990 Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) Hei Lillmyy, Jeg har bodd i Anker Studentbolig (Hus 4, leilighet 3. etg) i 1 år for tre år siden tror jeg, og jeg var litt skeptisk selv da jeg flyttet inn der selv. Jeg var derimot veldig fornøyd med å bo der, det er sikkert den beste bo-opplevelsen jeg har hatt noensinne. Kanskje fordi jeg var veldig fornøyd med å endelig bo alene. Jeg har vanket mye i området de siste årene, og jeg føler jeg har godt kjennskap til miljøet rundt der, både dag og kveldstid. Området er litt bråkete, det kommer veldig an på om du har leilighet inn mot bakgården, eller ut mot veien som går der (jeg hadde inn mot bakgård). Du vil også se at det er en del romfolk som går igjennom søppeldunkene der relativt ofte, men det er ikke noe å bry seg om egentlig. Du har akerselva rett ved og gatene rundt er kjent for å prøve å selge deg ting du sannsynligvis ikke vil ha. Vær ikke redd for Akerselva derimot, ikke området heller. Det er veldig fint på dagtid, og jeg har gått mange fine turer langs elva. Dessuten er det vår by, og det er viktig å vise at vi ikke er redd for å ferdes her. Til selgerne sier du bare lavt nei, rister på hodet og går videre uten å gi dem for mye oppmerksomhet. Tiggere vil du se en del av (stort sett de samme folka), det er bare litt sunt, men ikke ha dårlig samvittighet for å overse dem. Vær oppmerksom på lommetyver, er noen litt for høflige og vil komme nærme, la det ringe en bjelle og vær varsom. Når det er sagt er det perfekt beliggenhet! Du har alt rett utenfor døra, du har buss og trikk, T-bane i nærheten, gå avstand til så godt som alt i hele byen. Du kan fint være ute på en god fest på byen, og tusle hjem på nattestid. Følger du hovedveien der er du sjelden alene uansett, og det er relativt trygt å gå der. Jeg følte meg i hvert fall aldri redd i området, men jeg er jo også mann.På natten er det lurt å unngå å gi folk stygge blikk, bare vær deg selv, gå mer eller mindre målrettet og se ut som du ikke har tenkt å skade noen. Unngå også for mye verdisaker lett synlig så bør det gå bra.Du har mange steder å spise i nærheten, Grønland, Grünerløkka, og Oslo sentrum er rett rundt hjørnet. Og kort vei til legevakten om behov . Selve leilighetene er stort sett helt greie, kan bli litt trangt med kjøkken på 18kvm, men så lenge du er litt flink med planløsningen, rydder og vasker er det ikke noe stort problem for student. Jeg hadde i hvert fall mitt eget bad også, som er veldig behagelig. Bor du i 6. etasje vil du også mest sannsynlig ha god utsikt, litt mindre støy og litt friskere luft. Dessuten føles det tryggere litt oppe i høyden kanskje. Det er dessuten en takterrase der som er ganske stor og fin (fant det ut da jeg holdt på å flytte ut...). Tror den er stengt om vinteren da. Ser også noen nevner kollektivkort, tror det koster 380kr for ubegrenset i Oslo for studenter, jeg ville anbefalt et slikt kort da du aldri trenger å være redd for å utforske byen. Kollektivtilbudet i Oslo er kort sagt jævlig bra, og 380 kr er ikke dyrt for den goden. Kort:Jeg syntes det var et veldig fint sted å bo, det er litt bråk og støy, men lukker man vinduene er det helt greit. Det er sentrumsnært og du har ALT i nærheten av deg. Prisen er helt grei, det er ikke billigere enn andre steder. Du kan også leie en bod der dersom du trenger ekstra lagringsplass. Litt minus er fellesvaskeriet som er litt stivt priset, men tørker du i leiligheten kan du halvere utgiften der, husk å luft i så fall. Er mange maskiner, men studenter er elendige til å dosere riktig og de er noen ganger tette -.-. Strøm, TV, V.vann, Internett og oppvarming:Var i hvert fall inkludert i prisen. Internett: Da jeg bodde der var det 15/5 egen linje mener jeg å huske Tv: Inklusivt fra Canal Digital Andre beboere:Umulig å si.. Varierer nesten fra uke til uke, men helt ok, 90-95% er studenter tror jeg. Ansatte:Jeg syntes alle ansatte var hyggelige, men jeg likte ikke helt vaskeselskapet som var der, de var litt "nazi" på alt. Jeg hadde felles kjøkken, og de var helt gale på å gi purringer og eventuelle bøter for det minste ting til den som var ansvarlig for uken. De kastet også en drøss av kjøkkenutstyr jeg hadde på dynga fordi jeg hadde lagt det i et skap noen ikke brukte (jeg liker å lage mat, og hadde mer enn gjennomsnittet). Men så flyttet han andre ut, og de tømte alt i han sitt skap uten varsel. Rom: Mitt var 18kvm, "bra" planløsning og ikke noe spesielt å si på det. Jeg likte rommene. Jeg kunne til tider høre naboen over og under gjennom luftekanalen og hvis noen gikk med høye heler. Men tror det var helt isolert fra naboen ved siden (det er det viktigste). Selve leiligheten hadde god standard syntes jeg. Fellesvaskeri: Åpent veldig lenge alle dager tror jeg (06.00 - 01.00 eller no). Pris på vask/tørk var 20kr, men det er store maskiner med plass til mye. Ps: Ikke bruk bass, spesielt på kveldstid. Det irriterer folk. Går rett igjennom alt. Pass også på røykvarsleren, ettersom den aktiverer HELE bygget og er ikke lov å dekke til. Endret 1. august 2014 av Mindstorms1990 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 (endret) Dealere er egentlig ikke noe problem, bare å unngå å snakke til dem. De står stort sett en plass og sier "hei brotha" til alle som går forbi, og ignorerer du dem lar de deg være i fred. Å gå langs akerselva på sen ettermiddag fikk meg til å føle meg som en sirkusfreak, fordi annahver farget person stirret meg i senk og gjorde fakter for å få meg til å komme bort til dem. Ikke lag øyekontakt er det greieste der fant jeg ut. Å kontakte politiet hver gang du ser en narkodealer er meningsløst, for de flytter bare på seg og er tilbake om 5 minutter igjen. De "jobber" konstant, så politiet kan ikke arrestere dem hver eneste gang de får en beskjed, da ville alle fengslene vært stappfulle av dealere og ingenting annet. De får bare beskjed om å flytte på seg. Nå skal det sies at jeg har ingen som helst tilknytning til denne studentboligen, men har bodd i oslo-området i mange år og reiser innover ganske ofte for å rusle rundt i byen for meg selv. Endret 1. august 2014 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå