Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er strømforsyningen min kaputt?


Anbefalte innlegg

Jeg har til tider hatt et problem hvor PCen ikke starter overhode. Har midlertidig funnet en oppstartsløsning ved å holde kontakthodet halvveis ute av uttaket i veggen mens PCen starter opp, for så å putte det helt inn når Windows har begynt å laste. Utenom denne metoden vil den omtrent ikke starte overhode. Har forøvrig en Seasonic X 1250W strømforsyning satt i hybrid mode (vet forsåvidt ikke helt hva dette har av betydning.). Uansett, hva kan jeg gjøre for å bukt med oppstartsproblemet? Er det strømforsyningen som er gåen eller er det noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

" ved å holde kontakthodet halvveis ute av uttaket i veggen mens PCen starter "

Snakker du om stikkontakt (på veggen) og støpsel (enden av kabelen)? Du har ikke tenkt over at det ikke er særlig lurt for det elektriske anlegget i huset, og i verste fall kan du skade både strømkabel og sikringsskap..?

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt over at det kunne være skadelig, men det er snakk om støpsel og stikkontakt i veggen ja. Enn så lenge lar jeg bare maskinen være på konstant. Har også åpnet kassen og power-switch ledningen er koblet til og alt sitter godt i. Synd jeg ikke har en annen strømforsyning jeg kunne testet med. Å lukke kretser blir nok litt for avansert for meg.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er nok at det enten er PSUen eller hovedkortet som sliter. Har ingen god teori som dekker alle innfallsvinkler.

 

Det kan kanskje være PSUen som skrur seg på for sakte, slik at hovedkortet ikke kan registrere korrekt spenning, og skrur seg av. Og når den da først skrur seg på, så vil alt funke like bra.

Men hvorfor det plutselig har skjedd vet jeg ikke (kan hende den har vært på grensen før, men nå sliter litt mer).

 

Har heller ingen anelse hvorfor du mener det hjelper å ha støpselet halveis ute. Det skal ikke ha noe som helst å si. Kanskje det er for høy spenning i stikkontakten (dette vil være forskjellig fra hus til hus, og hvor langt unna man er trafoen), slik at du trenger å gi den litt ekstra motstnad (spennignsfall) i starten. Lite sannsynlig, men ikke helt umulig.

Lenke til kommentar

England har 220V som i Norge, så det skal ikke by på problemer. Hydrid mode betyr at PSU ikke starter viften før belastningen kommer over 25 %, mellom 25 - 50 % er viften i "Silent mode" og fra 50 % og opp til 100 % kjører viften som normalt.

 

Men jeg kan liksom ikke skjønne, som Andrull sier, at det skal ha noe å si at støpslet er halveis ute for at PC/PSU skal starte. Det grønne lyset på HK du snakker om er forresten 5V standby spenning.

Lenke til kommentar

Test dette :

1 :Slå av strømforsyningen med knappen bak, har den ikke knapp trekker du ut kabelen fra psu til støpselet.

2 : Hold inn Power knappen på kabinettet eller trykk flere ganger til du er sikker på at hovedkortet har fått ut all strøm (har du dioder som lyser vil disse slukkes).

3 : Koble inn kabelen / slå på psu og start datamaskinen på nytt.

 

Dette er et problem som dukker opp hos noen strømforsyninger (som jeg selv har erfart) i kombinasjon med noen hovedkort , årsaken ligger trolig i det Andrull skrev tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd det Malvado foreslo uten hell. At den kanskje trenger litt ekstra motstand er mulig, men det har fungert helt fint å skru maskinen av og på fram til nå. Hva kan jeg gjøre for å få til spenningsfall? Og hva er en trafo? Har forresten ikke prøvd å skru av og på sikringen for stua (som er der maskinen står). Kan dette være en idé?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...