Gå til innhold

Eldre i trafikken


Sampson

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eldre over 70 år må til legekontroll hvert år, for å kunne beholde lappen. Mange fastleger kvir seg kanskje for å ta lappen fra sine mangeårige pasienter, selv om de begynner å se farlig dårlig eller har andre skavanker som fungerer dårlig sammen med bilkjøring.

 

Uansett er slike skavanker individuelle, det finnes eldre på over 90 som både ser godt, tenker klart og ellers er i god form. Mens andre bør miste lappen langt tidligere.

 

Diskusjonen bør derfor ikke gå på ei generell maksgrense, men på om kontrollen er for dårlig. Det har vært foreslått å innføre årlige oppkjøringer, med tilhørende teoriprøve, noe ala det vogntogsjåfører må gjennom hvert femte år for å få beholde storbillappen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er, som nevnt over, ikke kun alder som avgjør om man er egnet til å kjøre bil (eller annet kjøretøy), det er mange som ikke burde kjøre selv om de er helt unge. Både kontroll ift helse, og egenskaper som fører, inkl kunnskap om trafikkregler, er altfor dårlig i Norge. Ettersom det blir flere eldre i Norge, og minst like stor andel av dem som kjører bil, vil antallet ulykker som involverer eldre øke, selv om dette ikke nødvendigvis betyr at en høyere andel av eldre sjåfører medvirker til uhell. Vi burde hatt en skikkelig helsekontroll, og ny førerprøve, både med teori og praksis, minst hvert 10 år, og oftere for de som er eldre enn 70/75 år.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Var på vei ut i feil retning på E6

 

Klokka 18.34 kom politiet over en bil som var i ferd med å kjøre ut på E6.

 

Bilisten hadde imidlertid valgt avkjøringsrampa for de som skulle av motorveien i motsatt retning ved Jessheim nord.

 

– Vi fikk stoppet ham før han kom seg ut på veien. Han anmeldes for uaktsom kjøring og førerkortet er beslaglagt, sier operasjonsleder Arild Ruud i Romerike politidistrikt.

 

Bilføreren var en 85 år gammel mann fra Oslo.

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7503872.ece

 

Har dette noen gang skjedd med en person under 70 år?

Lenke til kommentar

Veldig synd at slikt skjer, men sjansen for ulykker som dette er nok større hos eldre. De blir fort slitne, enkelt distraherte, og generelt større sjanse for illebefinnende.

Man bør etter min mening gjøre kjøring for eldre så lett som mulig. Blant annet ved å kanskje gjøre det påbudt for eldre å kjøre med automat? Høres kanskje drøyt ut, men kan nok hjelpe på å gjøre kjøringen lettere, og sørge for at øynene alltid er på veien.

Lenke til kommentar

Man bør etter min mening gjøre kjøring for eldre så lett som mulig. Blant annet ved å kanskje gjøre det påbudt for eldre å kjøre med automat? Høres kanskje drøyt ut, men kan nok hjelpe på å gjøre kjøringen lettere, og sørge for at øynene alltid er på veien.

 

Problemet med å påby bruken av automatgir for eldre bilførere er at andelen ulykker som skyldes trykk på feil pedal vil bli mykje større.

Alt i dag har vi ein del ulykker der bilførere som står stille eller i lav fart plutselig akselererer seg inn i vegger og utfor kanter/stup. I slike situasjoner er særlig fotgjengere svært utsatt.

I ein bil med manuellgir så vil ein ikkje kunne få like stor fart ved innpressing av feil pedal. I dei fleste tilfeller vil då farta begrense seg til akselerasjon i førstegir/revers, alternativt trilling i frigir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet med å påby bruken av automatgir for eldre bilførere er at andelen ulykker som skyldes trykk på feil pedal vil bli mykje større.

Husk at antall pedaler de må holde styr på blir redusert med 33%

 

Det er sant det, men på bilar med tre pedalar så er det ikkje så mykje som skjer om ein trykker på feil pedal. Enten stopper bilen, eller så kan den begynde å trille, eller så akselererer den forholdsvis sakte, alternativt stopper motoren om den står i feil gir.

 

På automatgir er det 50/50 sjangs, enten trykker du inn bremsa som fører til full stopp, eller så trykker du inn gassen som gir akselerasjon med full motorkraft og omgiring dersom farta blir høg nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, men kompleksiteten blir kraftig redusert med bruk av automatgir. Man slipper klutsjing og giring, venstrefoten hviler og høyrefoten skal kun holde orden på gass og bremse. Begge hendene kan hvile på rattet da man ikke behøver å gire.

Mindre fokus på det kjøretekniske gir økt fokus på trafikkbildet.

Lenke til kommentar

Det kan være en grunn til at så mange amerikanere måker inn i butikker, kiosker, bensinstasjoner. Amerikanske biler har hatt en stor andel med automat og det er til stadighet nyhetssaker om biler som braser inn i noe de ikke burde grunnet trykk på feil pedal.

Kan fort bli en søkt konklusjon, men det virker ikke helt ulogisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvordan de får det til, da du har to føtter og to pedaler, men.

For oss som er vant til å kjøre manuell kan overgangen til automat bli litt rar. Fort gjort å trykke bremsepedalen _veldig_ hardt :p

 

Med automat trenger du jo forsåvidt ikke å bruke annet en høyrefoten.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Det er nok dette med at ein bruker kun høgrefoten til å betjene begge pedalane som fører til at det er mulig å trykke feil.
Litt av grunnen til at det blir så feil når ein trykker inn gassen når ein eigentleg ville bremse er at ein trykker pedalen hardt inn og "låser foten" slik at pedalen blir holdt inne. Mykje det samme fenomenet som ein får ved panikkbrems, berre at det istaden for bråbrems blir ein kraftig akselerasjon.

På manuellgira bila så vil ein sjølv med "låst fot" på gasspedalen kunne bruke venstrefoten til å trykke inn klutchen og fristille bilen. Det er ikkje like lett å bruke venstrefoten på automatgira biler sidan føraren der ikkje er vandt til å bruke venstrefoten.

Å trykke på feil pedal kan både unge og gammle få til, men forskjellen ligger i at unge personar ofte har betre reaksjonsevne slik at dei fortare oppfatter feilen og får gjort noke med det. I snitt har 20 åringer ein reaksjonsevne på ca 0,6 sekunder.
Dersom ein eldre person gjer den same feilen så kan det fort gå nesten 3 sekunder hos enkelte før dei reagerer.

Det vil være stor forskjell på skadepotensialet med eit halvt sekund med ukontrollert akselerasjon, kontra tre sekunder med ukontrollert akselerasjon, derfor er konsekvensane større når feilen blir gjort av eldre bilførarar, sjølv om dei sjølvsagt ikkje er dei einaste bilførarane som kan gjere denne feilen i ein stressa situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være en grunn til at så mange amerikanere måker inn i butikker, kiosker, bensinstasjoner. Amerikanske biler har hatt en stor andel med automat og det er til stadighet nyhetssaker om biler som braser inn i noe de ikke burde grunnet trykk på feil pedal.

Kan fort bli en søkt konklusjon, men det virker ikke helt ulogisk.

 

Så kan man spørre seg om det hadde vært færre av disse tilfellene hvis amerikanerne kjørte manuelt gir? Jeg tviler. I tillegg så er det vel ikke så fryktelig mange slike hendelser sett i forhold til antall bilister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...