Gå til innhold

Kjøpt mobil av en bekjent, hva skjer hvis den blir stjelt og må anmeldes?

Anbefalte innlegg

Kom opp i en situasjon der jeg trodde jeg måtte anmelde mobilen min da jeg trodde den ble stjelt, men heldig fant jeg den under bilsetet.

Men begynte å tenke om det hadde gått ifh forsiktig og anmeldelse siden kviteringer står i et annet navn? Jeg kjøre iPhone av vedkommende som var helt ubrukt. Vi laget ingen kontrakt om det, jeg fikk bare med kvitering på at den er kjøpt. Hvis tlf min noen gang trenger forsikring på, hvis den blir skadet eller stjelt, kan jeg fikse det selv eller må vedkommende jeg kjøpte den av gjøre det, med tanke at det ikke er mitt navn på kviteringer?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien er muntlig avtale like bindende som skriftlig, men det er jo praktisk å ha en skriftlig - i tilfelle du senere skulle bli uenig med den bekjente eller lignende.

Minimalt sett holder det jo med en papirlapp hvor selger skriver at mobilen (med serienummer eller IMEI nummer sånn og sånn) selges fra (navn/adresse) til deg (navn/adresse) for _______ kroner og at betaling er mottatt. Sted, dato og selgers signatur.

Det er greit å få med salgssummen også slik at du kan vise til at du har kjøpt den til en pris som ikke er uvanlig lav.

Hakket bedre kan du gjøre det med en standardkontrakt som du laster ned fra finn.no - men det er kanskje litt sent nå i ettertid - der er det noen punkter som går på tilstand til salgsobjektet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...