sdfsdfjk Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Hei! Jeg kan objektorientert programmering i Java, Swing (java), JSF, JSP, Opengl med Java (Glut og Glu) og grunnleggende javascript. Jeg får stadig spørsmål om hvilke biblioteker jeg kan på jobbintervju (jeg har ikke oversikt over bibliotekene selv). Hvilke java-biblioteker kan jeg egentlig, ut i fra informasjonen som er gitt ovenfor? Hvilke java biblioteker er det mest attraktivt å lære seg for å få jobb? Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Si .NET og se om de godtar svaret. Det virker litt merkelig spørsmål, men jeg håper at de egentlig ønsker at du skal fortelle om hva du har kjennskap til i Java/JVM stacken. Det ikke en muntlig prøve, se på det som en samtale. Noen vil kanskje arrestere meg (jeg er ingen Java ekspert), men jeg vil tro at du fint kan fortelle at du har erfaring med Swing, JSF, JSP, Glut og Glu. Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2014 Si .NET og se om de godtar svaret. Det virker litt merkelig spørsmål, men jeg håper at de egentlig ønsker at du skal fortelle om hva du har kjennskap til i Java/JVM stacken. Det ikke en muntlig prøve, se på det som en samtale. Noen vil kanskje arrestere meg (jeg er ingen Java ekspert), men jeg vil tro at du fint kan fortelle at du har erfaring med Swing, JSF, JSP, Glut og Glu. Enda enklere; Hva skal jeg svare hvis de spør hvilke java-biblioteker kan du? Jeg regner med at alle som driver med Java, kjenner til JVM. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Det er ganske mye som kjører på JVM. Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2014 Det er ganske mye som kjører på JVM. Kan du gi ett eksempel på bibliotek, f.eks. er java.util.random ett og java.io. et annet? Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Jeg tviler på at det er det de tenker på i denne sammenhengen. Kjenner du til Java, så er det underforstått du har benyttet java.io og java.util. Fortell heller at du har erfaring med å arbeide med GUI, og har benyttet Swing, JavaFX, eller lignende. Da kan du fortelle videre om i hvilken sammenheng du måtte sette deg inn i disse tenker jeg. Endret 29. juli 2014 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Javabiblioteker som alle javautviklere idag må kjenne til er: Apache Commons Google Guava Hibernate, JavaFX, Spring osv er rammeverk. Og dei er det ingen poeng i å lære seg før det ligger penger på bordet. For dei er ikkje alltid så kjekke å jobbe med. Spring er f.eks eit sinnsjukt styr med å programmere i XML. Hibernate er greit å til å lage relasjonsdatabasen, men frykteleg utfordrande når det kjem til å lage effektive spørringer. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 På jobbintervju flyter bibliotek/rammeverk/verktøy begrepene over i hverandre. Det spørs helt hvem som er intervjuer. Teknisk person, management person, HR person. Det de er ute etter er hvilke bibliotek, rammeverk og verktøy relatert til Java utvikling du har erfaring med. Typisk de man ser mest i et enterprise miljø. Spring, Hibernate er nevnt, de finner du i nesten alle organisasjoner med et Java miljø. Spring er f.eks eit sinnsjukt styr med å programmere i XML. Siden Spring 3 har man kunnet konfigurere med Java kode og annotations. Man får sinnsykt mye gratis Lenke til kommentar
scav- Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Er enig med LordjOX. Vil forøvrig også poengtere at basert på det du sier selv, kan du ingen relevante rammeverk pr. dags dato. Det bør du gjøre noe med! Om du trekker frem Spring, Hibernate og Collection Framework (som er et jdk api om du vil), og samtidig kan nevne ting som JPA og snakke løst og fast om IoC/DI tror jeg det er nok som nyutdannet. Du kan sette deg inn i ting som AspectOP også, men jeg tror ikke det vil være like viktig. Du må derimot huske på at det kan til tider være hardt konkurranse om jobbene, så jeg er uenig i tidligere utsagn her om at du ikke skal bruke tid på å lære Spring og Hibernate. Jeg ønsker også å rette på alle antagelser om at Spring er mye styr å komme i gang med. For å nevne det mest aktuelle: http://platform.spring.io/platform/ http://projects.spring.io/spring-boot/ Som arbeidsgiver ville jeg personlig satt pris på om du kunne noen av disse, og gjerne at du kunne forklare hva som skjedde i bakgrunnen også. Konseptene er uansett veldig lik for mye av dette. Kjøp en bok, eller les guidene online for Spring. Lær deg Maven eller Gradle (helst Gradle) og lag enkle CRUD applikasjoner i starten, forsøk å lage beans som du kan ha under IoC/DI og forsøk å utvikle et enkelt prosjekt hvor du tar sikte på å bruke Spring-(*-Core, *-MVC, *-Security, *-Data), Hibernate og ende opp med f.eks. et REST-API som er veldig i skuddet i dag. Etter det, bør du leke deg litt med front end på web også. Lære deg AngularJS og Bootstrap (evt. Foundation) og du er snart på et punkt hvor du som ung og uerfaren vil imponere. PS! JSP er gammelt å etter min mening akterutseilt. Det er mer imponerende om du kan dra frem ting som Thymeleaf ( http://www.thymeleaf.org/ ). Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå