Gå til innhold

3G erstatter GSM


Anbefalte innlegg

Har de siste ukene hatt mobilen koblet til GSM, uansett hvor jeg har vært, på grunn av at GSM bruker mindre strøm enn 3G. Men forrige uke på søndag var jeg hjemme og skulle lade mobilen etter batteriet var tappet for strøm og for å gjøre dette raskere, koblet jeg den til Telenor 3G og fikk full dekning inne. Det har jeg ikke sett før i denne blokka i Haugesund. Før var 3G med minimal eller ingen dekning og GSM var best på dekning, selv om det var litt opp og ned.

 

Som vi ser på pakkeabonnementene, er det ikke minuttene leverandørene blir rike på, men det er mobildata og pakker med flere GB mobildata inkludert. Skal det bli behov for så store pakker, er operatørene nødt til å bygge ut 3G flest mulig steder. Jeg har selv brukt kart på sykkelturer i farten via GSM og det gikk tregt, men 3G bruker mer strøm enn GSM og jeg er ikke avhengig av mobildata, sjeldnere enn månedlig.

 

GSM er en gammel teknologi. Tror alle mobiltelefonene som selges i butikkene har 3G og GSM, ihvertfall sånn jeg har sett det, til og med klapptelefonene. Har tidlig i denne sommeren reservert meg mot telefonsalg, for jeg ble lei av at alle telefonselgerne trodde jeg var avhengig av mobildata, som folk flest. Og de skulle selge med et abonnement som inkluderer like mye som det jeg har nå. Fritt av alt + 1 GB mobildata og samme pris som jeg betaler i dag.

 

Helt klart at leverandørene må tjene på dette og ikke tape penger. Skal folk surfe på mobilen i farten ute, er det nødvendig med raskt mobilnett. GSM går fint hvis dekningen er god, men går uansett veldig tregt.

 

På www.finnsenderen.no kan dere se senderkart med operatør, teknologi og frekvens. (UMTS = 3G). (GSM = 2G). (LTE = 4G). Har fulgt med på kartet siden høsten 2007 og kan si at den gang jeg begynte, var nesten bare GSM å se i distriktene. Nå ser det mer ut som det er mer 3G istedenfor.

 

Når GSM tar slutt, kommer jeg til å savne det, for det mobilnettet sparer mobilen min for masse strøm når jeg er ute med den. Den blir som regel bare liggende i bukselommen og mest brukt som klokke. Ringer sjelden.

 

Ser allerede på senderkartet at 4G har begynt å bli bygget ut på 800 MHz i Haugesund. Den frekvensen sprer seg mye bedre enn 2100 MHz, som blir mye brukt til 3G. Lavere frekvens betyr bedre spredning av signalene, men også at mobilen bruker mindre strøm ved mottak av signalene.

 

Men uansett, dette er en utvikling. 3G erstatter GSM, men senere vil 4G erstatte 3G. I byene er dette enkelt, men langt ute i utkantstrøk er det GSM sendere som er dyre å erstatte med 3G, i tillegg til at mange steder dekker en GSM sender noen få husstander...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Mobiloperatørene tjener penger på alt det med liten skrift: utland, spesialnummer og data etter at det inkluderte innholdet er brukt opp. Og bare ta det med ro: 2G er mye brukt i M2M og vil leve lenge ennå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hm, ja, men kjenner du til noe om leverandørene tjener så mye på ringing til spesialnummer og til/i utlandet? Jeg bruker internett og alternative nummer for å slippe å ringe spesialnummer og ringe til utlandet.

Så lenge det finnes dumme mennesker, vil de gjøre det...

 

Trekker meg nå, skal opp tidli i motgen.

Lenke til kommentar

Var mange klager på Facebook-sider med folk som fikk regninger oppimot hundrelapper, kanskje omkring tusen kroner og de visste ikke at 815-serien kostet utover pakken. De ringte bare gratis, trodde de. Men sånne tabber tror jeg er begrenset hvor ofte folk begår.

Lenke til kommentar

Har Telenor et gratis nummer?

Jeg har Djuice, og er lei av å betale for å gi dem support.

 

Når jeg kontakter Telenor så er det nesten alltid deres feil.

Jeg melder fra om dekningsutfall, dårlig dekning, feil på betaling osv.

Jeg holdt f. eks. på en hel formiddag og forklarte dem at det hadde oppstått en feil.

Min datahastighet hadde blitt satt ned etter at jeg hadde brukt 5GB, men jeg hadde kvote på 9GB.

Det skjedde om natta, og jeg måtte kjøpe 1GB til overpris for å skru opp farta igjen til det jeg hadde krav på.

Jeg ringte dem neste dag.

En tok meg først ikke alvorlig, og mente at jeg hadde talt feil.

Når supporten endelig innså at denne brysomme kunden faktisk hadde rett, kutta de 300,- fra neste regning. Fortsatt usikker på om jeg egentlig tapte eller tjente på den der.

Lenke til kommentar

Hvis kundeservice hadde vært så dårlig, ville jeg byttet abonnement som hadde priser jeg kunne levd med. Dekningen må alle leverandørene ta på alvor, for uten god dekning, blir datahastigheten ganske lav. Jeg er ikke avhengig av mobildata, med mindre jeg bruker kart på sykkelturer (sjelden) og da betyr ikke hastigheten så mye. Men mobilen bruker mye mindre strøm når den har full dekning, enn når dekningen faller ut.

 

Hjemme faller dekningen ut på GSM fra Telenor. Bruker 3G hjemme, men GSM ute, så for min del er dekningen viktig.

 

Kutt på 300 kr på neste regning vil jeg kalle for god kundeservice, men helt klart, det burde vært unødvendig med så dårlig support på telefon.

 

Hvis du finner telefonregningene og regner ut hvor mye du har betalt på å ringe til 5-sifret nummer, kan du kanskje finne ut om du tapte eller tjente penger på det. De kan du vel finne på MIN SIDE når du logger deg inn på Djuice?

Lenke til kommentar

Det er lenge siden nå.

De 300 kronene må dekke både minuttprisen, den ekstra gigabyten jeg måtte kjøpe OG kompensasjon for bryderiet og ulempen det medførte for meg.

 

Netcom har vesentlig bedre support. Du kan chatte direkte med dem i nettleseren helt gratis. Trenger ikke være kunde hos dem engang.

Hadde de hatt bedre dekning, ville jeg byttet til Netcom.

Lenke til kommentar

One Call bruker både Network Norway og Telenor sine mobilnett. I tillegg har de chat med kundeservice. Er chat viktig for deg, kan jeg anbefale One Call. Du kan se på finnsenderen.no hvor Network Norway har sendere. På senderkartet heter den operatøren "Mobile Norway".

 

Hva mener du med kompensasjon for bryderiet?

Lenke til kommentar

OneCall vil vel nå mest sannsynlig gå over på NetCom's nett, med tanke på oppkjøpet av OneCall.

 

At kundeservice er viktig for folk skjønner jeg ikke helt, man skal jo ikke ha behov for å ringe kundeservice i utgangspunkt. Har vel hatt kontakt med kundeservice par ganger de siste 6-7 årene, og da sender jeg som regel bare en epost.

 

Når 2G-nettet eventuelt legges ned er nok de andre nettene såpass godt utbygd og modne at også strømbruken vil være bedre enn den er i dag, dårlig signaler er ofte grunn til at det trekkes mye strøm når man er på 3G og 4G.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@esoteric: Hvis Netcoms oppkjøp av Tele2 godtas, uten at Tele2 må kvitte seg med OneCall, vil OneCalls kunder til slutt bli hengende på et nett som består av en kombinasjon av NetComs og Mobile Norways siter, pluss alt som vil bli bygget det neste året. Dette vil bli et nett som er mye bedre enn både NetComs og Mobile Norways to nettverk er idag.

 

Når teknologien er kommet så langt at 2G er lagt ned (noe som kan drøye fordi det er mye 2G-avhengig M2M der ute), vil vi savne 2G like mye som jeg savner NMT. Ren nostalgi, altså.

Lenke til kommentar

...

Hva mener du med kompensasjon for bryderiet?

Les det jeg skrev.

Jeg hadde kvote på 9 GB, og hastigheten ble satt ned til sirup etter 5.

TV-kvelden ødelagt.

Måtte bestille en 1GB til 79,- og håpe at den ville bli refundert neste dag.

 

Neste dag fikk jeg en kundebehandler som virket avvisende og trodde at jeg måtte ha gjort noe feil.

Jeg måtte forklare alt flere ganger, og dette tok tid.

Det er ille nok å måtte bruke fritiden sin på å gi support til Telenor, men det verste er at de krever betalt for å ta imot kritikken.

 

Dette er ikke den eneste gangen en bug i telenor sitt kundesystem struper nettet mitt før jeg har brukt opp hele kvoten min.

Jeg er lei av det.

Lenke til kommentar

Har mange ganger sendt e-post til Telenor i forbindelse med nedetid på nettverket, slo av og på telefonen. Søkte etter nettverk, fant ingenting. Ellers forsvant penger uten videre fra mitt kontantkort, spesielt i 2010. Sånne svar fikk jeg fra Telenor på e-post:

"Sjekk fakturaen du har fått og se hva som står på den. Håper dette var til god hjelp" (eller noe i den duren).

 

Etter noen forsøk, gav jeg opp kundeservice e-post til Telenor. Ringte istedenfor for å melde fra om nedetid på nettverket og de tok seg tid i samtalene. Jeg visste navnet til bygda, men ble omtrent pålagt å vite hvor senderen sto, men kunne ikke vite det. Hadde jeg sett senderen, ville det vært enklere, men mange steder finnes full dekning, men ikke en synlig sender å se. Fikk til slutt gjennom min klage per telefon, bedre enn e-post der jeg ble rådet å sjekke regningen, men det får man ikke på kontant-abonnement. Følte meg flat når hver gang Telenor svarte på e-posten når svarene var så kunnskapsløse.

 

One Call derimot har aldri vært vanskelige på kundeservicen. Er en sender nede, er det nok å skrive på chat om nedetiden og i løpet av få minutter er dette registrert. Fikk ikke noen unødvendige spørsmål. Ville brukt et alternativt nummer istedenfor spesialnummer til kundeservice, så sant det er et vanlig nummer.

 

Kan nevne at noen ganger har det tatt flere minutter med bare noen få meldinger på chat og da har jeg forlatt chatten, men har jeg nesten aldri opplevd. Har brukt chat til One Call mange ganger.

 

Jeg kan si at det blir fort dyrt å ringe kundeservice med spesialnummer hvis servicen er håpløs. Minuttene kan fort bli mange og når de tar betalt ekstra for at kunden ringer, må kunden kunne kreve kunnskapsrik og seriøst god service.

 

Mange leverandører leier nett av Telenor. Hvis du har dårlige erfaringer med Telenor sin kundeservice, vil jeg anbefale deg å finne en annen leverandør som leier nett av Telenor, som har en god pris til antall GB mobildata du trenger. Jeg ville valgt Djuice hvis jeg hadde trengt 8 GB mobildata, for den mengden tar de betalt 399 kroner for. Men klarer ikke helt å forestille meg hva jeg skal med så mye mobilsurfing ute på tur.

Lenke til kommentar

@esoteric: Hvis Netcoms oppkjøp av Tele2 godtas, uten at Tele2 må kvitte seg med OneCall, vil OneCalls kunder til slutt bli hengende på et nett som består av en kombinasjon av NetComs og Mobile Norways siter, pluss alt som vil bli bygget det neste året. Dette vil bli et nett som er mye bedre enn både NetComs og Mobile Norways to nettverk er idag.

 

Når teknologien er kommet så langt at 2G er lagt ned (noe som kan drøye fordi det er mye 2G-avhengig M2M der ute), vil vi savne 2G like mye som jeg savner NMT. Ren nostalgi, altså.

Forstår ikke hva du mener med dette. Hva "alt" vil bli bygget det neste året?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nettet vil bestå av det MN allerede har bygget, det NC allerede har bygget, pluss det som MN og NC vil bygge hver for seg frem til oppkjøpet evt. blir/blir ikke godkjent. Minus overlappende siter. Tror jeg.

Lenke til kommentar

Ja, men da må jeg la telefonen bytte nettverk automatisk eller bytte manuelt. Automatisk overgang har ikke alltid fungert, har jeg lest nyheter, men så vil nok den funksjonen være mer strømkrevende enn manuel tilkobling.

 

Mange steder vil verken NN eller NC sine nettverk ha dekning, men bare Telenor. Ulempen er jo å for eksempel bo en plass med Telenor dekning og ha Telenor abonnement, men flytte til et sted med kun Netcom dekning og dermed måtte bytte abonnement for å kunne bruke dekningen der man flytter til.

 

Men helt klart, generelt vil to nettverk i et abonnement være generelt sett gunstig dekning. Er jeg ofte et sted med kun Telenor dekning eller bor et sted med kun Telenor dekning, har det liten verdi for meg å ha et abonnement med NC og NN dekning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...