Gå til innhold

Partisjonering før installasjon av Slack 9.1

sim

Anbefalte innlegg

Heisann, tenkte jeg skulle prøve meg på en slack installasjon igjen. Har gjort det før, men ga opp etter hvert. Altså da jeg kom til konfigureringa og slikt. En annen grunn var at jeg ikke fikk til dualboot siden XP (:grine: ) og Slack lå på to forskjellige disker. Derfor ville ikke LiLo starte XP.

Nå har jeg bestemt meg for å bruke den ene partisjonen på "systemdisken" min. Den er nå delt opp slik:

Partisjon 1 / hda1 -> Windows XP (NTFS) (7-8 GB)

Partisjon 2 / hda2 -> Partisjonen som jeg har tenkt å bruke til Slack (nå NTFS) (10 GB)

Partisjon 3 / hda3 -> Partisjon med diverse på (NTFS) (10 GB)

Partisjon 4 / hda4 -> Partisjon med diverse på (NTFS) (10 GB)

Vil jeg med cfdisk klare å dele opp hda2 partisjonen i de delene jeg trenger uten å skade resten av partisjonstabellen. Må nesten vite dette før jeg begynner fordi da tar jeg backup av alt (seff tar jeg det viktigeste uansett).

Noen som har erfaringer/meninger.

Vær så snill og ikke mas om hvorfor jeg bruker XP og at jeg heller burde valgt RH/SuSE o.l. i steden for.

På forhånd takk ;) Og god helg forresten :D

EDIT: La til størrelsene på partisjonene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, tenkte jeg skulle prøve meg på en slack installasjon igjen. Har gjort det før, men ga opp etter hvert. Altså da jeg kom til konfigureringa og slikt. En annen grunn var at jeg ikke fikk til dualboot siden XP (:() og Slack lå på to forskjellige disker. Derfor ville ikke LiLo starte XP.

Nå har jeg bestemt meg for å bruke den ene partisjonen på "systemdisken" min. Den er nå delt opp slik:

Partisjon 1 / hda1 -> Windows XP (NTFS) (7-8 GB)

Partisjon 2 / hda2 -> Partisjonen som jeg har tenkt å bruke til Slack (nå NTFS) (10 GB)

Partisjon 3 / hda3 -> Partisjon med diverse på (NTFS) (10 GB)

Partisjon 4 / hda4 -> Partisjon med diverse på (NTFS) (10 GB)

Vil jeg med cfdisk klare å dele opp hda2 partisjonen i de delene jeg trenger uten å skade resten av partisjonstabellen. Må nesten vite dette før jeg begynner fordi da tar jeg backup av alt (seff tar jeg det viktigeste uansett).

Noen som har erfaringer/meninger.

Vær så snill og ikke mas om hvorfor jeg bruker XP og at jeg heller burde valgt RH/SuSE o.l. i steden for.

På forhånd takk ;) Og god helg forresten :D

EDIT: La til størrelsene på partisjonene

Nei. Cfdisk kan ikke dele opp eksisterende partisjoner uten å ødelegge innholdet. Istedenfor så kan du bruke et program som heter fips (kanskje det ligger på slackware-cden?). Dette programmet kan dele en partisjon fra det punktet de siste dataene på partisjonen ligger. Det betyr at det kan være en idè å defragmentere partisjonen før du deler den opp med fips. Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis du aldri har fylt opp partisjonen (og dermed ligger det ikke data på slutten av den).

Et annet alternativ er å starte installasjonen til Mandrake (9.1 elle no' sånt). Jeg tror det skal være mulig å dele partisjoner her :-) Lagre partisjonstabellen etter endringene og avslutt installasjonen.

Kjører Slackware 9.1 her også :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...