Gå til innhold

Ønsker å kjøpe en solid notebook til IT-studier!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal begynne å studere nå snart og er på utkikk etter en solid all-around notebook.

Her er mine krav:

Skjerm: 15" - MÅ være minst FHD, men QHD eller UHD blir vel standard?

Høyde: <1 inch

Vekt: +/- 2kg

CPU: Intel i7

SSD: Ja - Størrelse: 512GB

RAM: Minst 8GB

GPU: Usikker. Behøver ikke dedikert, men er bare positivt?

Batteritid: 8+ timer

Støynivå: Denne skal brukes i forelesninger, så bør være moderat.

Design og formfaktor er ekstremt viktig for meg, og ikke minst bygge-kvaliteten. Ønsker ikke bulkete pcer.

Jeg har ingen fastsatt budsjett. Ønsker å ha denne gjennom studieløpet.

Windows eller Mac har egentlig ikke noe å si, selv om jeg helst foretrekker Windows.

Hva pcen skal brukes til:

- Virtual Machines (Linux distro som Kali, Debian...)

- Mye programmering. Visual Studio for C/C++/C#, men også noe Webutvikling. Kjører Bootcamp hvis jeg ender opp med MBP.

- Jeg pleier å spille League of Legends av og til. Spillet krever ikke så mye, men Intel HD kort takler det ikke. Hvordan er det med Iris?

- Noe Photoshop.

- Mye skriving generelt. + med en behagelig tastatur.

Kan hende jeg utfører litt tyngre oppgaver, så pcen bør tåle dette. Jeg kommer ikke til å ha en stasjonær pc, så dette er den eneste maskinen jeg kommer til å ha. Kan hende jeg kjøper en tablet litt senere.

Notebooks jeg har sett på:

- ASUS NX500

- Samsung Ativ Book 9 Plus (Kraftig nok?)

- Apple Macbook Pro (Forventer ny versjon)

- Microsoft Surface Pro 3 (Hybrid, men solid?)

- Asus GX500 (Litt i overkant?)

- Dell XPS 15

Min nåværende notebook(ødelagt, men verdt å beholde?):

Har en Samsung Ativ Book 8/Series 7 Chronos liggende inne, men LCD assyen er ødelagt. Å bestille en ny en koster i overkant av 4000.
Specs er:

- i7 QM

- HD8870

- 256 GB SSD(Lite, men bruker cloud drives for å lagre fleste filer)

+ Solid batteritid

+ Tåler tyngre oppgaver

+ God tastatur m/belysning

+ Full HD

- Liten SSD

- Dårlig trackpad(i forhold til MBP, men er god i forhold til PC standard)

- Falt EN gang, noe som har ført til en ekstremt stygg skade.

Ubehagelig å bruke denne, i og med at jeg ikke har forsikring og byggekvaliteten ikke er noe å skrye av. Uheldivis lærte jeg det på den harde måten.

Endret av Manova
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du er klar over at tynne og kraftige maskiner har sine bakdeler? Som støy, varme og redusert ytelse under belastning.

F.eks Asus GX500 (trolig også NX500 siden de er ganske like) har vist seg å throttle CPU helt ned til 800MHz i en del tilfeller når både CPU og GPU belastes samtidig. Lenovo Y50 skrur av CPU turbo boost, MSI sine GS maskiner kan nå temperaturer over 60 grader på utsiden av kabinettet osv.

Selv ser jeg ikke behov for mer enn FHD på en laptop, skjermene er så små uansett. Men det får du nesten avgjøre selv.

Har ikke så mye å tilføye, virker som du allerede har sett deg ut de kandidatene du er interessert i uansett. Regner med du er klar over at det finnes i7 dualcore, og disse er ikke mye raskere enn i5 dualcore, så om du først ser på maskiner med i7 dual core kan du også ta med i5 dualcore modeller.

Regner med at du også har Dell XPS 15 med i vurderingen.

http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-XPS-15-9530-Late-2013-Notebook.107485.0.html

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Mye av informasjonen du delte nå, må jeg innrømme at jeg ikke var klar over, og jeg er ikke særlig dreven på hardware. Men jeg vet at støy kan være et problem, og ønsker å ha det så moderat som mulig.

Jeg kommer ikke til å kjøpe dette før september/oktober, så jeg kommer nok til å se hva folk synes om NX500/GX500, og se om eventuelle problemer dukker opp med disse pc'ene.

Jeg vil helst ha en Premium notebook, og de fleste har vel en i7? Design og formfaktor er viktig, og det er derfor jeg har valgt disse kandidatene.

Hittil har jeg bestemt meg for ett av disse:

- MPB -> Nylig oppdatert, men kommer de til å oppdatere skjermen i år?

- XPS 15 -> Har vært ute en stund med gode reviews virker det som

- Samsung Ativ Book 9 -> Lett og fin design. Usikker på om den er kraftig nok?

- NX500 -> Venter på reviews før jeg bestemmer meg.

Hva synes du jeg bør gå for, og hvorfor?

Endret av Manova
Lenke til kommentar

Har dårlig erfaring med Dell sine pcer, og er villig til å gjøre et untak for XPS 15 maskinen. Utover det, ønsker jeg meg ikke en Dell Pc, og synes ikke Lenovo pcer ser særlig bra ut.

Hvis jeg skulle rangere hva som er viktigst for meg:

1.Design/Form faktor

2. God skjermoppløsning

3. Batteritid

4. Ytelse

5. God forsikringsordning

Samtidig kommer jeg til å bruke pcen til litt krevende oppgaver. Dette er en maskin jeg kommer til å ta med meg hvor enn jeg går. Det er den eneste maskinen jeg kommer til å ta i bruk de neste 5 årene. Jeg er ingen gamer, så lenge RAM, SSD og CPU er solid, så er alt i orden for meg. Dedikert GPU er bare en pluss.

ØNSKER INGEN RAZER ELLER ALIENWARE PRODUKTER!

Lenke til kommentar

Utifra min mening er dette valget enkelt: Macbook Pro retina 15"

Hvorfor:

- Hva i all verden skal du med en høyoppløst skjerm på et OS (Windows) som er ræva tilpasset høy-oppløste skjermer? Mac med OS X er eneste systemet der høyoppløstskjerm fungerer tilfredsstillende, eller rettere sagt fantastisk etter min mening.

- Macen er perfekt i form/vekt og størrelse, kvaliteten er fantastisk - antakligvis den beste helhetslige kvaliteten som er å oppdrive. Jeg har brukt windows PCer i alle år, men herregud så jalla de produktene er iforhold etter man har brukt mac. Her snakker jeg altså om byggkvaliteten og trackpaden. Dette gjelder alt fra Acer til 3000 kr, Asus til 10 lappen, Dell og MSI - uannsett hvilken er ingen i nærheten av å gi den samme kvalitetsfølelsen som min Mac Retina(og jeg har prøvd MANGE maskiner). Så og si alle andre maskiner føles ut som det bare er hivet inn noen komponenter i en plastikk eller metallchassis i forhold, Macbook retina er gjennomført fra A til Å som ingen andre win PCer er i nærheten av enda - selvom de nærmer seg. Spesielt trackpaden på mac er grunn alene for å velge mac - umulig å gå tilbake til "windows" trackpad etterpå.

Og for å stille meg nøytal for å ikke være en "Apple fanatiker" kan jeg si at jeg eier ingen andre Apple produkter, en haug av windows maskiner, android produkter, win 8 nettbrett osv. Det er kun Retina Macene jeg er fan av, Apple som selskap har jeg mye å sette fingern på..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Har dårlig erfaring med Dell sine pcer, og er villig til å gjøre et untak for XPS 15 maskinen. Utover det, ønsker jeg meg ikke en Dell Pc, og synes ikke Lenovo pcer ser særlig bra ut.

Hvis jeg skulle rangere hva som er viktigst for meg:

1.Design/Form faktor

2. God skjermoppløsning

3. Batteritid

4. Ytelse

5. God forsikringsordning

Samtidig kommer jeg til å bruke pcen til litt krevende oppgaver. Dette er en maskin jeg kommer til å ta med meg hvor enn jeg går. Det er den eneste maskinen jeg kommer til å ta i bruk de neste 5 årene. Jeg er ingen gamer, så lenge RAM, SSD og CPU er solid, så er alt i orden for meg. Dedikert GPU er bare en pluss.

Hvilke Dell-PCer har du brukt? Og det er ikke designet som bør være det viktigste, men byggekvaliteten. De to PCene jeg sikter til er etter min mening midt i blinken til den bruken du skisserer. Og serviceavtalene er på et nivå man bare kan glemme på forbrukermodeller. Jeg har brukt Dell Latitude i over 10 år, og jeg er fornøyd med kvaliteten jeg har fått. På Dell Latitude kan man forresten velge 5 års support hvis man ønsker.

Dessuten, de to modellene jeg sikter til har mulighet for docking-stasjon, og det er veldig praktisk. Bruker det selv.

Lenke til kommentar

Latitude serien, og dette i forbindelse med jobb. Husker ikke modelnr. Forsåvidt har vi også hatt Dell skolepcer. Disse var ikke noe til å skryte av.

Jeg har sett på en business notebook de har.(Dell) Denne kommer jeg nok til å vurdere. Hva synes du om XPS 15?

@mrlg: Jeg er enig i veldig mye du sier om Mac'en. Problemet er at jeg er usikker på om OS'et er godt nok tilpasset mitt behov. Jeg kommer nok til å drive med litt ASM(Olly dbg, IDA) og VS. Ja, jeg kan kjøre windows i Bootcamp, men jeg behøver også å kunne kjøre VMs under utviklingsprosessen. Eventuelt kan jeg bare kjøre Windows på Mac'en, i og med at PC'en er det jeg egentlig vil ha? Hvordan fungerer W8.1 i Bootcamp?

Valget faller mellom Dell eller MBP sålangt. Selv om jeg vipper mot MBP.

Lenke til kommentar

Latitude serien, og dette i forbindelse med jobb. Husker ikke modelnr. Forsåvidt har vi også hatt Dell skolepcer. Disse var ikke noe til å skryte av.

Jeg har sett på en business notebook de har.(Dell) Denne kommer jeg nok til å vurdere. Hva synes du om XPS 15?

Valget faller mellom Dell eller MBP sålangt. Selv om jeg vipper mot MBP.

XPS er ikke en bedriftsmodell. Og den mangler støtte for docking-stasjon.

Selv har jeg hatt følgende modeller: Dell Latitude D600, D630 (brukte den i 6 år) og nå har jeg E7440 (Core i7 ultrabook) som hjemme-PC. På jobben har jeg en E6420, også denne gjør det den skal. Disse modellene har (hatt) minimum 3 års på-stedet-service neste arbeidsdag. Jeg gikk på datateknikk på NTNU, da hadde jeg både D600 og D630, og begge gjorde jobben som de skulle. Begge modeller hadde dedikert skjermkort.

Hva var det som var galt med de Latitude-modellene du har brukt? Er litt nysgjerrig, siden jeg har hatt Latitude-laptoper i såpass mange år. De modellene jeg har brukt er de påkostede modellene. D630 brukte jeg daglig i over 6 år, trengte support en gang pga en kjent feil med skjermkortet. Bortsett fra det byttet jeg tastatur etter 4-5 år, siden jeg slet ut tastaturet. Det var null problem å bestille nytt og montere, dyrt var det heller ikke. Den ble levert med Windows XP i sin tid, i 2010 installerte jeg Windows 7 Professional 64bit, fungerte fint det også. Ellers fungerte laptopen bra så lenge jeg hadde den. Mamma overtok den da jeg skaffet meg E7440 rett før jul, og den virker fortsatt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

litt ut av tråden, men heh? Jeg priser Lenovo for de nyere designene de har på laptopene sine.

Lenke til kommentar

Dell Precision M3800

Precision M3800 har samme skallet som en XPS 15, men dette er profesjonell maskin.

Kan leveres med i7 4.kjerner CPU, 16gb minne, 512GB SSD, Nvidia K1100M grafikk, QHD+ display (3200x1800) med touch - og er samtidig relativt lett, og rå på design.

Den får et trekk for batteritid, men velger man 90Wh batteriet i stedet for 2x disker, så blir det bedre.

test: http://www.idg.no/pcworld/article281964.ece

Du får denne konfigen på dell.no

http://www.dell.com/no/bedrifter/p/precision-m3800-workstation/fs

Som et alternativ kan HP ZBook 15 være noe kanskje.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...