Gå til innhold

Har prøvd å sette sammen en god og stillegående PC. Men er ikke sikker på om alt er kompatibelt.

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp for å være sikker på at komponetene jeg har plukket ut fungerer sammen, og om de gjør det bra.

Håper noen kan ta seg tid til å se igjenom komponentlisten min.

PCen skal brukes til gaming men primert bildebehandling. Forslag til alternative komponeter mottas med takk, men bør ligge i samme prisklasse og være støysvake siden budsjettet ligger på bristepunktet pr.nå(Sikkert tatt litt av her og der).

Kabinett: Corsair Obsidian 550D Midi Tower

Hovedkort: Asus Z87-PRO, Socket-1150

Skjermkort: Asus Radeon R9 280X 3GB GDDR5

Prossesor: Intel Core I5-4670K 3,4GHz Socket-1150

SSD: Samsung 840 EVO Series 250 R:540/W:520 2.5" SATA-3

PS: Seasonic S12G-550 550W 80 Plus Gold ATX

Internminne: Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB(2x8GB)

Kjøling: Corsair H100i Hydro series CPU kjøler

Lydkort: Ikke avklart

Supert om noen tar seg tid.

Hilsen

Førstegangsbyggeren

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle komponenter vil fungere fint sammen, og hvis dette er hva du kan strekke deg til rent økonomisk er det ingen dum liste.

Jeg ville byttet ut hovedkortet med et med Z97 chipset og prosessoren til 4690K siden begge disse er nyere. Hvis du skal drive mye med bilderedigering har man jo også selvsagt 4790K som et bedre (men dyrere) alterntiv.

Jeg kan vel også påpeke at H100i ikke er blant de mest stille kjølerene, spesielt ikke under last. Siden du nevner dette med støy kan du kanskje ta en titt på Be-Quiet Dark Rock serien. Dette er (store) luftkjølere, men de gjør en god jobb og vil bråke mindre.

Personlig ville jeg kanskje også forsøkt å klemme inn et litt bedre skjermkort. Kanskje MSI GTX 780 vil være et OK valg mtp pris/ytelse/støy. Du kan alltids spare noen kroner ved å gå for en litt mindre SSD f.eks, og du kan nok spare noen kroner på hovedkort også ift hva du har satt opp.

Husk også muligheten til å styre hastigheten på kabinettviftene dine (jeg sjekket ikke om 550D har integrert kontroller).

Lydkort trenger du ikke. Det på hovedkortet er godt nok, iallfall for min del.

Det var mine tips. Lykke til! :p

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere ting som kan forbedres :

*Skjermkort : Hopp over 280x serien og gå heller rett til 290. Sapphire sitt Trixx er et ok kort prismessig og lar seg overklokke en god del ( ytelse tilnærmet eller bedre enn et uklokket 290x).

Hovedkort : Z97 er nyere og gir bedre SATA båndbredde og flere USB 3.0 porter , utover det mener jeg at det ikke er store forskjeller og sånn sett så bør du velge det som dekker behovet ditt mest. Z97 er selvsagt mer fremtidsrettet.

*Minne : Bra at du går for 2x8 , jeg har selv 4x4 og hadde trolig ikke kjøpt mindre enn 16Gb om jeg skulle oppgradert nå.

*Kjøling : Corsairen er jeg ikke noe spesielt glad i, prisen er ikke så ille, men den kjøler ikke så veldig bra. En luftkjøler kan trolig gjøre det like bra og kjøle bedre. Om du skal ha vannkjøling bør du kjøpe noe bedre og dyrere.

*Operativsystem : Kjøp Windows 8 og modifiser det om du ikke liker den nye startmenyen, da vil du kunne dra nytte av alle optimaliseringene som er gjort i kjernen, forbedret sikkerhet , nyere DirectX og generelt bedre ytelse. Og når Windows 9 kommer vil du trolig kunne oppdatere for en slikk og ingenting.

*Lydkort : Helt avhengig av hvor bra lyd du får ut av det integrerte i hovedkortet (kjøper man et dyrt hovedkort får man som regel en egen audio brikke på hk som er ok) og om du bruker headset *(usb / analog) så vil du ha behov for et lydkort eller ikke. Asus har noen gode Xonar DX kort , men personlig er jeg mer enn fornøyd med det integrerte i hovedkortet mitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...