Gå til innhold

Trene til forsvaret

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer litt på hvordan jeg bør legge opp opplegget mitt både styrkemessig og utholdenhetsmessig for å gjøre det best mulig på de fysiske testene i forsvaret. Jeg må altså lære meg å ta så mange pull ups, sit ups og push ups som mulig i tillegg til å løpe 3000m raskest mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du på de fysiske testene på sesjon (det har kommet fysiske tester der nå?), eller tenker du på de fysiske testene du har når du er kommet inn i forsvar. Hvis det gjelder sistnevnte kan det være forskjellige tester i henhold til hvor du kommer inn. Skal du på spesielle opptak f.eks. har man ofte svømming og marsjering/løp man skal gjennom.

Men for å svare på spørsmålet ditt. Det første jeg vil nevne er noen av grunnprinsippene ved trening for å få mest mulig utbytte av treningen. Mat og søvn. Spis normal norsk mat. Kjøtt, fisk og grønnsaker burde du få i deg endel av i uka. Dette dekker det meste av proteiner og mineraler du trenger (men kommer selvfølgelig helt an på treningsmengden din). I tillegg må kontinuitet i treningen nevnes.

Når det gjelder push-ups, pull ups, sit ups og 3000 m er det jo noe som heter at for å bli god på noe må du trene på det du vil bli god i. Først vil jeg anbefale deg å teste deg selv. Sjekk hvor mange reps du tar i hver av øvelsene og tida på 3000 m. Spesielt 3000 m kan være nyttig, da vet man litt om hvordan man skal disponere kreftene på en slik distanse.

For å bli god på 3000 har jeg alltid løpt 4x4 intervaller og 5x5 motbakke intervaller, pluss hurtig langkjøring (30 min på 60-70% av makspuls har jeg valgt å ligge på).

Når jeg bestemte meg for å trene til forsvaret tok jeg rundt 50 push ups på max. Dette tillot meg å begynne å trene med 20x3 push ups. Deretter økte jeg etterhvert. Det samme gjaldt pull-ups og sit ups også. Sjekk hvor du ligger og begynn treningen og økningen ut i fra det.

I tillegg kan du subsidiere denne treningen med annen trening du måtte ønske. Jeg trente mye kjernemusklatur ved siden av som knebøyd, frivending, markløft etc.

Edit: Dette er nyttige linker

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/kom-i-form-treningstips/Sider/Treningsprogram---forberedelse.aspx

http://www.fallskjermjeger.no/treningsprogram_FJ-small.pdf

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/spesialstyrke/fsk-hjk/spesialjeger/Documents/Treningsprogram%20Spesialjeger.pdf

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

Hei!

Lurer litt på hvordan jeg bør legge opp opplegget mitt både styrkemessig og utholdenhetsmessig for å gjøre det best mulig på de fysiske testene i forsvaret. Jeg må altså lære meg å ta så mange pull ups, sit ups og push ups som mulig i tillegg til å løpe 3000m raskest mulig.

Hvor er det du skal i forsvaret ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...