Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

Vekselstrøm er langt i fra ufarlig. Likestrøm kan være enda farligere, i og med at musklene kan låses slik at du ikke har nubbesjanse å komme deg løs.

 

Jeg var vitne til at samme nabo som fikk lynnedslag inn i radioamatørantennen sin (han reparerer til daglig storhusholdningsmaskiner) en gang gikk i muskellås på noe så "harmløst" som 230 V.

 

Han sa han hadde en genial måte å få meitemark til overflaten, slik at man f.eks. kunne bruke de til å fiske, så slapp man å grave etter dem, sa han.

 

Men når han lånte kabeltrommelen vår, som dessverre hadde overledning til metalltrommel, så fikk han strømmen gjennom seg og over på den kobberstanga han nettopp hadde stappet ned i jorden.

 

Jeg merket ingenting når jeg stod der å så på, men plutselig så veltet bare mannen over på siden, som følge av tyngdekraftens virkning. Han var griseheldig. Jeg tror han lå med spenning over seg en kanskje 4 sekunder eller mer elns. Han var sprek og fin etterpå, men noe sjokkert over hvor farlig dette eksperimentet var.

 

Snodig at ikke jordfeilbeskyttelsen i sikringsskapet hans ikke slo inn umiddelbart. Noen som har en god forklaring på hvordan dette oppsettet kunne overstyre den jordfeilbeskyttelsen som normalt skulle ha trigget på millisekunder elns. ?

 

Enden på "f"isa er at vekselstrøm kan få deg til å henge fast det også :ohmy:

 

EDIT:

Rettelse fra ordbruken kortslutningsbeskyttelse til jordfeilbeskyttelse

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse


@DrHawkins:

Du kom med følgende lenke til DSB.no ovenfor. Men likefullt overser du DSB sin advarsel om å leke

hobbyelektriker. Du framstår som en "pick-and-choose"-debattant.

det er da ingen hobby elektriker da det står i lovverket at du har lov til å koble utenpå veggen, det er da ingen hobby elektriker å henge opp ei lampe og koble på denne selv. her er det viktig å skille mellom det å gjøre tyngre arbeid og det å gjøre mindre lettere arbeid


Hva kan du gjøre?
Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:

a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording

b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording

c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere

d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

e) Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg

f) Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA
h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye
i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll
j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).


Forsiktig folkens!

Over 30 mA er i de fleste tilfeller dødelig.

Jo, høyere volt er farligere! Det er en grunn til at en ikke kjenner 12 volt på fingrene, spenningen er lav og kombinert med relativt høy motstand blir strømmen lav. Øker en spenningen med samme resistans (impedans i kroppen) øker også strømmen og risikoen for skader øker.

Rimelig skremt av det mange skriver her.

dette er riktig og i motsetning til det andre har skrevet. øker spenningen men resistansen forblir den samme så øker strømmen ja selvfølgelig. men om du øker motstanden også i samsvar med spenningen så vil du beholde den samme ampere.

ganger du ampere og spenning så får du motstand
deler du motstand på ampere så får du spenning
deler du motstand på spenning får du ampere
(her skreiv Andrull motsatt i stad, at hvis du deler spenning på moststand)

Lenke til kommentar

ganger du ampere og spenning så får du motstand

deler du motstand på ampere så får du spenning

deler du motstand på spenning får du ampere

(her skreiv Andrull motsatt i stad, at hvis du deler spenning på moststand)

 

Greit nok at hjernen min er litt kokt i løpet av uka, og klar for helg, men riiiimelig sikker på at det er helt feil. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Forsiktig folkens!

 

Over 30 mA er i de fleste tilfeller dødelig.

 

Jo, høyere volt er farligere! Det er en grunn til at en ikke kjenner 12 volt på fingrene, spenningen er lav og kombinert med relativt høy motstand blir strømmen lav. Øker en spenningen med samme resistans (impedans i kroppen) øker også strømmen og risikoen for skader øker.

 

Rimelig skremt av det mange skriver her.

 

I de fleste tilfeller? Har du dekning for den påstanden? For all del, ingen bør høre på DrHawkins basert på alt det rare han sier, men er det virkelig sånn at 30mA i de fleste tilfeller er dødelig, eller er det omtrent det laveste det har blitt registrert dødsfall på?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nei har nok ingen kilder. Men alt av min opplæring gjennom faget har basert seg på at dette er en hellig grense som kan være forskjell på liv og død. Men det er selvsagt utrolig mange faktorer som spiller inn her. Og jeg har ihvertfall ikke tenkt å gjøre noen empiriske bevis..... ;)

 

En kan kanskje kalle det litt skremselspropaganda, men jeg følte veldig for å poengtere hvor farlig selv disse relativt små strømmene er for kroppen.

Lenke til kommentar

Det er grensen for hva man anser som dødelig dose. Under det er gjerne ikke ansett som dødelig dose. Selv om spennet her vil variere veldig med flaks og person/hjerte.

 

Definisjonen er nok derfor også litt glidende, selv om 30 mA har vært en verdi som har gått igjen.

 

 

 

Akkurat, les, under 30 mA er man nesten helt sikker på at det er trygt, da er det neppe dødelig i de fleste tilfeller på 30 mA, antakelig er det i de færreste tilfeller dødelig på 30 mA.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er grensen for hva man anser som dødelig dose. Under det er gjerne ikke ansett som dødelig dose. Selv om spennet her vil variere veldig med flaks og person/hjerte.

 

Definisjonen er nok derfor også litt glidende, selv om 30 mA har vært en verdi som har gått igjen.

 

 

 

Akkurat, les, under 30 mA er man nesten helt sikker på at det er trygt, da er det neppe dødelig i de fleste tilfeller på 30 mA, antakelig er det i de færreste tilfeller dødelig på 30 mA.

 

AtW

 

Det er viktig å poengtere at det er snakk om strøm som går direkte gjennom hjertet. Det kan gå mye mer strøm gjennom resten av kroppen uten at det er dødelig. Siden det er vanskelig / umulig å isolert måle strømmen som går gjennom hjertet er grensen for dødelighet selvsagt vanskelig å fastslå nøyaktig og det vil og variere fra person til person.

 

At det skulle finnes noen øvre grense for hva som er dødelig strøm gjennom hjertet er åpenbart vissvass fra DrHawkins side. Når noen overlever et treff fra lyn så er det fordi de har vært heldig med hvor i kroppen strømmen har gått, ikke for at høyere strøm ikke er skadelig for hjertet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har montert mellomvern/grovvern i sikringsskapet etter at lynet tok forsterker og TV rundt jul. Venter nå på at elektrikker skal komme med finvern som kan monteres BAK stikkontakten, slik at TVen fortsatt kan henge på veggen osv. De selger finvern på diverse butikker som enten ser ut som en padde eller en "timer", men for min del blir det meningsløst å ha 8 kontakter bak TV-benk, for så å kjøre alle enheter gjennom en padde fra en av kontaktene..

 

Eneste jeg ikke har fått svar på er om coax også kan sikres i vegg, eller om jeg må ha en av disse "overspenningsboksene" i stikkontakten med coax-vern på.

 

 

Kan du fortelle oss hvilket produkt som har finvern innbakt i veggen? Sist gang jeg spurte elektriker om dette, så hadde han null peiling, eller visste ihvertfall ikke om noen ferdige slike løsninger. Kanskje dette har med brannsikkerhet å gjøre. Må du ha et spesiellt opplegg for veggboksen da? Eller må du omtrent ha et sikringsskap med veggboks i veggen bak TV for å løse denne utfordringen, eller er vanlig plastikkveggboks bra nok?

 

Jeg husker i tidene fra 10 Mbit ethernet hvor coax var i bruk. I ettertid så har jeg sett at det finnes ting man kan montere på coax-kabel, men kan alt for lite om det fagfeltet, så spør fagfolk. Det finnes nok helt sikkert, ihvertfall til offshore-bruk vil jeg tro, der EL-sikkerheten blir sett på med argusøyne.

 

 

Schneider Electric har egne stikkontakter med finvern bygget inn. Funker også fint.

Lenke til kommentar

 

Prøv igjen Hawkins. Tror nok du har snudd det litt på hodet.

 

U=R*I

R=U/I

I=U/R

yep beklager. du har rett der. meg som huska litt feil der ja :p

 

 

 

Hvis det er mye du ikke har kontroll på, så ville jeg vært svært forsiktig med å leke hobbyelektriker på si.

Lenke til kommentar

 

 

Prøv igjen Hawkins. Tror nok du har snudd det litt på hodet.

 

U=R*I

R=U/I

I=U/R

yep beklager. du har rett der. meg som huska litt feil der ja :p

 

 

 

Hvis det er mye du ikke har kontroll på, så ville jeg vært svært forsiktig med å leke hobbyelektriker på si.

 

har kontroll på det aller meste. bare fordi at hukommelsen min er litt screwed så betyr ikke det at jeg ikke har peiling ;)

alt kommer inn igjen når jeg skal til å gjøre noe :)

Lenke til kommentar

Jeg synes du fortsetter å går i baret.

 

@DrHawkins:

 

 

j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

 

 

Jeg klarer ikke å få vridd dette til at å montere utenpå vegg med ledninger er tillatt. Forutsatt at det ikke er et 12V opplegg du legger - vel og merke.

 

Dessuten kan et 12V spotlight-system forårsake vel så mye varme og mere enn hva et 230V spotlightsystem vil gjøre. Det har ihvertfall elektriker fortalt meg. Varme kan være skummelt i mange perspektiv. F.eks. kan det smelte isolasjon på ledninger under ugunstige forhold, brann er også en uønsket bieffekt av opphopning av varme i et isolert tak f.eks. Det er gjerne derfor det benyttes spesielle bokser over spotlights.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg synes du fortsetter å går i baret.

 

@DrHawkins:

 

 

j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

 

 

Jeg klarer ikke å få vridd dette til at å montere utenpå vegg med ledninger er tillatt. Forutsatt at det ikke er et 12V opplegg du legger - vel og merke.

Jeg har skrevet det til deg 4 ganger tidligere i denne tråden

 

man kan koble alle ledningene utpå veggen som man vil. men knutepunktet der du kobler på det du har koble på til husets system slik at dei nye ledningane får selve strømmen skal utføres av registrert virksomhet (elektriker)

 

dvs at du kan koble så mye du vil utpå veggen men du får ikke lov til å få strøm i de nye kablene du har lagt opp før du får en elektriker på besøk og kobler på strømmen

 

<< TILKOBLING TIL >>

ikke kabling av utpå vegg

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Ja, der kom du med et vesentlig poeng. Så blir det å få elektriker til å ville ønske å koble til dine monterte ledninger da. Det er ikke alle elektrikere som liker at du utfører store deler av "jobben deres". Det er jo jobben de lever av.

Lenke til kommentar

Ja, der kom du med et vesentlig poeng. Så blir det å få elektriker til å ville ønske å koble til dine monterte ledninger da. Det er ikke alle elektrikere som liker at du utfører store deler av "jobben deres". Det er jo jobben de lever av.

elektrikeren lever av mer avanserte arbeid enn å legge opp en ledning og to utpå veggen.

elektrikeren lever og får veldig godt betalt av å utføre installasjoner av utstyr til 230v nettet eller kabling inni vegger og sånt.

grunnen til at den loven er slik er nettopp for at man skal kunne slippe elektrikeren på absolutt alt.

elektrikeren vil gå over det du har lagt opp selv når du har han på besøk til å koble på selve strømmen og dermed sier han ifra om det er noe han ser at er feil eller lignende

 

Edit:

spørsmålet er hvor mye tar elektrikeren betalt for å koble på selve strømmen :p

elektrikere er svindyre så lurer litt på det egentlig, derfor jeg har gjort det selv for å spare de kronane når jeg alikavel har veldig god kontroll på slike lette installasjoner (har vært med en god del ganger under lærlingtida å hatt mer avanserte installasjoner så kjenner til det også)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Det varierer jo selvfølgelig hvor dyr elektrikeren er. Jeg vet at flere og flere butikker selger EL-materiell til private folk også. Selv om enkelte fagfolkbutikker er åpent kun for bedriftskunder.

 

Noen elektrikere vil jo tjene penger på alt de kan tjene penger på, mens andre kan være rimeligere på EL-materiellet, og liker at du kjøper det igjennom dem. Da får man også papirer på at de har hengt opp den og den lampen, eller hva det måtte være.

 

Det er mye "gale-mathias" ute å går blant hobbyelektrikere. Dersom jeg skulle kjøpt leilighet eller hus, så ville en slik "gale-mathias"-oppdagelse vært et megastort no-no. For at jeg da skulle turt å by på et slikt objekt, så måtte selger utsatt budrunden, og vært med på å dekke at fagmann gikk grundig over EL-anlegget.

 

Man skal selvfølgelig være heldig for å skulle kunne oppdage "gale-mathias"-arbeid. Men, dersom jeg hadde fått øye på kun en mistenkelig ting, så ville jeg tenkt at HER har han "gale-mathias" vært på ferde. Og så hadde jeg inni meg konkludert med at her er risikoen for stor til å by uten grundige undersøkelser utført av fagfolk.

 

Om budrunden hadde nok interessenter likevel, så hadde jeg heller latt objektet skure, og sett meg om etter neste objekt på eiendomsmarkedet :omg:

 

Forrige objekt jeg la inn bud på ga meg noen litt for store EL-innstallasjonsregninger i etterkant. Brent barn skyr ilden. :hm:

 

Det trenger ikke å være ulovlig utstyr tatt i bruk en gang. Bare jeg hadde sett biltema trekkerør. Biltema, Clas Ohlsson, Flisekompaniet - det være seg stikkontakter, brytere eller hva det måtte være som ikke er standard Elko, Schneider eller noe ordentlige produkter som elektrikere normalt innstallerer. Så hadde jeg blitt skeptisk. En forsiktig alarmbjelle hadde ringt hos meg da..

 

Nå vet jeg at mange av disse butikkene også selger gode ting som Elko da. Men, folk er gjerne ikke alltid så smarte å velger dette standardutstyret. Det er ikke sånn at jeg ikke vil ha noe annet, men da vil jeg gjerne har dokumentasjonen på plass for at disse er montert, og å få vite hvem igjennom dokumentasjonen som stod for innstallasjonen av dem.

Endret av G
Lenke til kommentar

Skjønner tankegangen og jeg er ganske enig. mye folk der ute som ikke vet hva de driver med men som har fått vite om dette med kobling selv utpå veggen fra kilder som ikke forklarer resten av lovverket og sånt.

Og det er mange som har kamerater som er elektrikere som gir de lov og slike ting, så det er mye skummelt der ute ja.
Der jeg gjorde dette i fjor sommer så hadde han elektriker inne noen måneder etterpå fordi han skulle pusse opp resten av huset og da krevde litt mer avansert arbeid (da jeg var med pussa vi kun opp stua hans og der jeg har lagt kabler og kobla på) og elektrikeren var veldig fornøyd med arbeidet i stua og alt. han sine ord var: "det har vært en erfaren kar her og gjort dette ser jeg"
har tidligere (rett etter lærlingtida) fått godkjenningspapirer fra der jeg var lærlig til å kunne legge inni vegger også men denne varte bare 1 år så måtte jeg få ny, men har ikke hatt bruk for det så har latt være.

leste senest i dag at hvis du kjøper el utstyr i butikk som en faglig må installere så er butikken pliktig til å informere deg om dette før du kjøper tingen.

jeg er også veldig skeptiskt til clas ohlson og biltema og slike billig produkter, eneste billigproduktet jeg er fornøyd med er selve paddene med bryter.
Det man ser det kjappt på er selve koblinga inni stikkontaken eller bryteren eller hva det måtte være, man legger fort merke til måten folk river av isoleringa på og hvor lang den er og slike ting, det er nettopp det som er brannfarlig i slike tilfeller med at det skapes varme og uten isolering så er det ikke mye beskyttelse så denne kobberen fyrer rett på plastikken som smelter, en erfaren en lager riktig lengde og legger alt fint og ordentlig. bare ved å skru av dekslet så ser man kjapt om det er hjemmemekka bullshit eller ordentlig ;)

Lenke til kommentar

Det er nok ikke alt som ikke heter Elko, Schneider eller hva det måtte være elektrikeren bruker mest av, som er "bullshit"-varer.

 

Men, hovedpoenget var at dersom jeg ser et merke som ikke er særlig i bruk, så blir jeg fort småskeptisk til om elektrikeren har montert det, eller om noen andre har f.eks. byttet ut alle stikkontakter og brytere selv for estetikkens skyld, elns.

 

Det er ikke nødvendigvis den der parallell-oppkoblingen som skjer i veggboksen som jeg er aller mest skeptisk til, men å oppdage litt "uortodokse" produkter gir meg smågysninger. Da kan det fort være at resten av anlegget kan ha betydelig mer graverende feil ved seg, om man går det etter i sømmene.

 

Jeg har selv smålekt hobbyelektriker i meget liten skala kun en gang. Og jeg er rimelig sikker på at det lille jeg fikset på var ordentlig, selv om jeg ikke selv er kompetent til å skulle kunne gjøre slike ting. MEN, jeg har totalt sluttet med det for lenge lenge siden.Dette var sikkert minst 15 - 20 år siden. Det jeg gjorde var å stappe i trekkesnor, og dra jording i et oppholdsrom jeg ønsket jording til PC'en min. Nå vet jeg i ettertid, at jeg burde muligens ha dratt ut ledningene først, men jeg tvang trekkesnøret igjennom med ledningene i. Ikke så smart. Men, det går vel som regel greit, selv om noen ledere skulle ha fått noen sår, så behøver de ikke å kortslutte hverandre.

 

Nok om mine "eskapader".

 

Noen større problemer om hobbyelektrikeren, er at de tror de forstår mer om ting, enn det de egentlig gjør. For ting ser jo så enkelt ut, og virker så greit etter å ha observert elektrikeren i arbeid.

 

Også som det med min beskrivelse av framgangsmåte for å trekke i jording, er jo helt på trynet sånn faglig sett ihvertfall. Det ser jeg jo nå i dag.

 

En annen farlig ting hobbyelektrikeren kan gjøre feil, er å ikke trekke til skikkelig på koblingsskruene. Men, jeg har også sett elektrikere som har litt for mye muskler trekke til så hardt at stikkontakten kun holdt en tilstramming. Neste gang en annen elektriker kom på besøk, så sa han, Åh helvete, her er det noen som har stramt til for mye. Så han byttet hele stikkontakten (innfelt type Elko) - Han het nok "BJØRN" elns - bjørnekrefter :nei: .

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...