Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Snip

 

Montro hva som er inne i den der? Er det noe annet en hva som er i strømforskyninger (PC, TV osv)?

 

Edit: Har mistet styring av garasjeport pga overspenning. Kjører fremdeles på (ekstern) inngang, men fjernkontroller virker ikke.

 

akkurat det samme som er i paddene (både dyre og billige) bare ikke så kraftige som paddene det vises til i denne artikkelen vi kommenterer på. Strømforsyninger har ikke overspenningsvern men overgang fra ac til dc

 

hvis du har mistet fjernkontroll signalet så er det selve releet i garasjeporten som har tatt kvelden, eller en av transistorene til releene. iallefall det mest vanlige og mest sannsynlig siden du har kontroll utenom, dette kan du kjøpe nytt som del og sette inn tror jeg men det kommer sikkert ann på merke, modell og årgang :p

 

"overgang fra ac til dc", likeretter mener du? Jo det vet jeg. Men jeg mener også at før likeretteren er noe deler for å ta overspenning.

 

Mottakerdelen har tatt kvelden. Enheten har en 3pins inngang (24V - inn - 0V), som fortsatt kan styre garageporten. Mottakeren er på samme printkort som resten av elektronikken, så "hele skiten" må byttes.

 

ja likeretter :) det er nok desverre ikke det, sitter bare en svær spole som opptar og lagrer strømmen som er til overs i ac delen før det går over til dc. bygde strømforsyning fra scratch på elektriker skolen men det er en del år siden, har titta innom nyere og sett på komponenter og rensa og sånt og kan ikke finne noe overspenningsvern.

en psu på 850w som sitter i en pc med forbruk på 400w peak har 450w til overs men dette trekkes ikke afv stikkontakten, det trekkes 850w helt til lageret er fullt så vil det trekke mindre av stikkontakta

 

ja mottakeredelen er samme som relee, det er den som sier klikk når det du trykker på knappen på fjernkontrollen, da aktiverer du releet.

så du kan altså ikke ta av releet/mottakerdelen?

 

 

"sitter bare en svær spole som opptar og lagrer strømmen som er til overs i ac delen før det går over til dc". Det er ofte en spole der for filtrering ja, men har aldri hørt om "strømmen som er til overs", eller "450w til overs".

 

"mottakeredelen er samme som relee". Nei. Mottaker er mottaker, rele er rele. Er forøvrig flere rele inni boksen.

Lenke til kommentar

I alle SMPS (Switching Mode Power Supply) for PC-bruk, så vil det rett etter inngangen befinne seg et transient filter. Dette har flere komponenter, hvor hensikten er å kutte topper i spenningen, og inneholder akkurat de samme delene som du finner i et fint overspenningsvern. Kort sagt. PSUer HAR overspennignsvern.

Akkurat hvor bra dette vernet er veil variere med kvaliteten på PSUen. Noen har et bedre enn andre, med flere X eller Y -kondensatorer, spoler og i det minste en MOV/Varistor.

 

Dette har ingenting med likerettingen, den aktive PFC-kretsen som kommer eter dette, eller switche-stadiet etter der igjen. Men så kommer strømmen til transformatoren (som i seg selv er dobbeltisolert, og vil kunne gi et lite vern i seg selv mot høye spenninger), men om lynet har kommet såpass så vil komponenter før dette sannsyneligvis være så skadet at PSUen går adundas. Noe som ikke er bra for en ømfintelig PC. Og om et lyn med voldsom tansient kommer seg forbi filteret, så kan det skape en økt spenning ut fra PSUen.

 

Og bort sett fra selve transienten, så vil et godt overspenningsvern på sekundærsiden få PSUen til å skru seg av om spenningen går for høyt. Men dette er nok tvilsomt for tregt til at om den redder noe om det blir overslag eller en voldsom transient ut fra transformatoren som fortsetter ut på sekundærsiden.

 

 

Snip

 

Montro hva som er inne i den der? Er det noe annet en hva som er i strømforskyninger (PC, TV osv)?

 

Edit: Har mistet styring av garasjeport pga overspenning. Kjører fremdeles på (ekstern) inngang, men fjernkontroller virker ikke.

 

akkurat det samme som er i paddene (både dyre og billige) bare ikke så kraftige som paddene det vises til i denne artikkelen vi kommenterer på. Strømforsyninger har ikke overspenningsvern men overgang fra ac til dc

 

hvis du har mistet fjernkontroll signalet så er det selve releet i garasjeporten som har tatt kvelden, eller en av transistorene til releene. iallefall det mest vanlige og mest sannsynlig siden du har kontroll utenom, dette kan du kjøpe nytt som del og sette inn tror jeg men det kommer sikkert ann på merke, modell og årgang :p

 

"overgang fra ac til dc", likeretter mener du? Jo det vet jeg. Men jeg mener også at før likeretteren er noe deler for å ta overspenning.

 

Mottakerdelen har tatt kvelden. Enheten har en 3pins inngang (24V - inn - 0V), som fortsatt kan styre garageporten. Mottakeren er på samme printkort som resten av elektronikken, så "hele skiten" må byttes.

 

 

 

Moderne PSU'er har ofte en kortslutningsbeskyttelse heldigvis. Selv om det kanskje er mer aktuellt for hjemmebyggerens ti tommeltotter, så er det en kjærkommen utvikling.

 

PSUer i dag har vanligvis OPP, elelr OCP (over-effekt-beskyttelse) og (over-strøm-beskyttelse), uten at det har noe med saken å gjøre ja. Dog, vær obs på at dette vernet fungerer meget dårlig for de med singel-rail PSUer. (ettersom sikringen er så kraftig at det skal en voldsom kortslutning til før det slår ut)

 

 

Hvor mye skader man PC-en når strømmen går og PC-en avsluttes brått?

I praksis så skal det ikke skade noe som helst.

Du kan derimot få korrupte filer om viktige filer ikke blir skrevet ferdig, og strømmen taes, slik at filene nå er korrupte (du må nok dog ha en del uflaks). Dog er det som regel gode gjennopprettingsrutiner i moderne WIndows-installasjoner.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

zip

 

zap

 

er ikke så utdatert enda nei :)

det er helt riktig at det har blitt mye strengere men vet du hvorfor og hva nøyaktig som har blitt strengere?

 

Du har fortsatt like stor frihet til å koble selv som før men da skal anlegget være av nyere type og fått godkjenning innen den gitte tidsramme (husker ikke i hodet hvor lenge den var om det var 1år, 3år eller 5år)

 

hvis anlegget er av eldre type så har man ikek lov til å røre en ledning utpå veggen elelr noe, dette grunnet forkalkning av kobberet, altså rustet eller råtnet. dette har også med isolasjonen som ligger i huset og alle duppedingser som blir bruk den dag i dag, fordi man ser på hus som har brent ned til grunn der det har vært gammel -> ny kobling så har det nye takla det men det har blitt for kraftig for det eldre anlegget.

 

Det er igrunnen hovedprinsippet til de nyere strengere lovane ;)

 

resten du har skrevet er jeg ganske så enig i :)

 

 

 

Får håpe noen kan bekrefte det du påstår (markert i blått), eller avkrefte det, for det er en skummel påstand, i og med at noen tenker. Jo han Dr Hawkins sa det jo, så da må det jo være hold i det.

 

Jeg skal ikke være for selvsikker, men tror en hver oppegående elektriker ville ha sagt at å koble selv er så og si forbudt, med visse unntak. Det man ihvertfall kan oppleve, er at en elektriker vil bli skeptisk til å røre anlegget. Men, selv en elektriker har jo en viss yrkesstolthet, så de vil jo prøve å hjelpe med å utbedre feil så langt de kan.

 

Jeg vet ikke helt hvor og når det bikker over til at elektrikeren ikke vil røre et gammelt anlegg, og si at her må vi skifte ut store deler for å være helt på den sikre siden... :)

Lenke til kommentar

I alle SMPS (Switching Mode Power Supply) for PC-bruk, så vil det rett etter inngangen befinne seg et transient filter. Dette har flere komponenter, hvor hensikten er å kutte topper i spenningen, og inneholder akkurat de samme delene som du finner i et fint overspenningsvern. Kort sagt. PSUer HAR overspennignsvern.

 

Akkurat hvor bra dette vernet er veil variere med kvaliteten på PSUen. Noen har et bedre enn andre, med flere X eller Y -kondensatorer, spoler og i det minste en MOV/Varistor.

 

Dette har ingenting med likerettingen, den aktive PFC-kretsen som kommer eter dette, eller switche-stadiet etter der igjen. Men så kommer strømmen til transformatoren (som i seg selv er dobbeltisolert, og vil kunne gi et lite vern i seg selv mot høye spenninger), men om lynet har kommet såpass så vil komponenter før dette sannsyneligvis være så skadet at PSUen går adundas. Noe som ikke er bra for en ømfintelig PC. Og om et lyn med voldsom tansient kommer seg forbi filteret, så kan det skape en økt spenning ut fra PSUen.

 

Og bort sett fra selve transienten, så vil et godt overspenningsvern på sekundærsiden få PSUen til å skru seg av om spenningen går for høyt. Men dette er nok tvilsomt for tregt til at om den redder noe om det blir overslag eller en voldsom transient ut fra transformatoren som fortsetter ut på sekundærsiden.

 

 

 

 

 

Snip

 

Montro hva som er inne i den der? Er det noe annet en hva som er i strømforskyninger (PC, TV osv)?

 

Edit: Har mistet styring av garasjeport pga overspenning. Kjører fremdeles på (ekstern) inngang, men fjernkontroller virker ikke.

 

akkurat det samme som er i paddene (både dyre og billige) bare ikke så kraftige som paddene det vises til i denne artikkelen vi kommenterer på. Strømforsyninger har ikke overspenningsvern men overgang fra ac til dc

 

hvis du har mistet fjernkontroll signalet så er det selve releet i garasjeporten som har tatt kvelden, eller en av transistorene til releene. iallefall det mest vanlige og mest sannsynlig siden du har kontroll utenom, dette kan du kjøpe nytt som del og sette inn tror jeg men det kommer sikkert ann på merke, modell og årgang :p

 

"overgang fra ac til dc", likeretter mener du? Jo det vet jeg. Men jeg mener også at før likeretteren er noe deler for å ta overspenning.

 

Mottakerdelen har tatt kvelden. Enheten har en 3pins inngang (24V - inn - 0V), som fortsatt kan styre garageporten. Mottakeren er på samme printkort som resten av elektronikken, så "hele skiten" må byttes.

 

 

 

 

 

Moderne PSU'er har ofte en kortslutningsbeskyttelse heldigvis. Selv om det kanskje er mer aktuellt for hjemmebyggerens ti tommeltotter, så er det en kjærkommen utvikling.

 

PSUer i dag har vanligvis OPP, elelr OCP (over-effekt-beskyttelse) og (over-strøm-beskyttelse), uten at det har noe med saken å gjøre ja. Dog, vær obs på at dette vernet fungerer meget dårlig for de med singel-rail PSUer. (ettersom sikringen er så kraftig at det skal en voldsom kortslutning til før det slår ut)

 

 

 

 

Hvor mye skader man PC-en når strømmen går og PC-en avsluttes brått?

I praksis så skal det ikke skade noe som helst.

Du kan derimot få korrupte filer om viktige filer ikke blir skrevet ferdig, og strømmen taes, slik at filene nå er korrupte (du må nok dog ha en del uflaks). Dog er det som regel gode gjennopprettingsrutiner i moderne WIndows-installasjoner.

 

 

 

 

Takker for "ekspert"-uttalelse Andrull.

 

Jeg har ihvertfall opplevd å ikke få start på et hovedkort pga. kortslutning i en 3,5" floppydiskstasjon. Det var et ASUS-hovedkort og Antec PSU.

 

Før jeg fikk Antec'en i hus, så hadde jeg en sånn Qtec eller noe liknende navn i, og jeg var ganske fersk på hva som går og ikke går, så jeg koblet en litt for kraftig CPU-kjøler direkte på en av kjølevifte-koblingene på hovedkortet. Belastningen ble selvfølgelig alt for stor, og da gikk hele hovedkortet heden. Den komponenten som serverte nøyaktig den viftestrømkoblingen på HK, den begynte å ryke noe grusomt mye. :p

 

Det er vel den største brøleren jeg har gjort på mine 20 år som selvbygger. Skjedde etter årtusenskifte en gang, når jeg var halvveis kommet ca. i erfaringer.

 

Flaut, men veldig lærerikt. :blush:

 

 

Forresten når jeg nevnte det med parabol-tuner som nesten tok kvelden, noe tidligere i tråden, så mistenker jeg også at den PC'en jeg skriver nå i fra, fikk seg en midlertidig skade, eller en permanent skade som vil hjemsøke meg senere.

 

PSU'en i denne er en:

 

Chill Innovation (dansk)

Model: CP-1000M

1000 Watt

AC input 4 - 10A

960 Watt tilgjengelig på 12 Volt

180 Watt tilgjengelig på 3,3 V og 5 V

Minimum load 1A on all rails

 

www.chill-innovation.com

 

 

Her er tråden jeg skrev etter å oppleve ymse BSOD som gradvis har blitt helt borte eller nesten helt borte.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1548617&do=findComment&comment=21122411

 

Her er et vakkert bilde av mellomverninnstallasjonen som beskyttet utstyret:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1548617&page=2&do=findComment&comment=21124900

 

PS! etterpå mener jeg å ha funnet ut at dette kanskje ikke er den kraftigste modellen mellomvern man kan få tak i likevel

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

ja likeretter :) det er nok desverre ikke det, sitter bare en svær spole som opptar og lagrer strømmen som er til overs i ac delen før det går over til dc. bygde strømforsyning fra scratch på elektriker skolen men det er en del år siden, har titta innom nyere og sett på komponenter og rensa og sånt og kan ikke finne noe overspenningsvern.

en psu på 850w som sitter i en pc med forbruk på 400w peak har 450w til overs men dette trekkes ikke afv stikkontakten, det trekkes 850w helt til lageret er fullt så vil det trekke mindre av stikkontakta

Da du bygde PSU på skolen, så var det nok sannsyneligvis en linær strømforsyning, som blir ganske annerledes enn en moderne SMPS. ;)

Men joda, du finner som regel filteret rett innenfor kontakten på PSUen.

 

Du har nok muligens forenklet det litt for mye. Det du snakker om, er nok Bulk-kondensatorene, som sitter på primærsiden, og som glatter ut den likerettede, nå 100 Hz strømmen. Denne er en del av PFC-kretsen, og vil i det du setter i stikkontakten lade seg opp. Jo større PSU du har, jo større må disse være, og jo større de er, jo mer strøm trengs for å lade de. Problemet er jo at når disse lader seg opp første gangen, er at de trekker flere titals Ampere. Mange ganger mer enn effekten som står på PSUen.

 

Dette kan dog på gode PSUer reguleres litt, slik at det blir en litt tregere start. Dette for å unngå at sikringene skal gå så raskt, eller overbelaste en UPS om man har tilkoblet dette.

 

 

Generelt anbefaler jeg folk som er interessert å lese seg litt ekstra opp på strømforsyninger, da det virker som om det er noe usikkerhet rundt dette her. Dette er en fin guide: http://www.hardwaresecrets.com/article/Anatomy-of-Switching-Power-Supplies/327/1

 

 

Eller så drar du ut støpslet og ser heller på naturens krefter.

Eller så prøver du å røske ut de tusen støpselene som er i huset, og før du vet ordet av det, så har stormen passert før du rekker å se på. :p

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Andrull
Det kan godt være du har rett i det for jeg vet det finnes en liten del som tar kortslutninga dersom det skjer inni PCen men har aldri hørt om psu som tar overspenning fra utsida av PCen (lyn for eksempel)

@G
ja elektrikeren vil si at det er forbudt fordi den normale person som er opphengt i hverdagen og ikke slike sofaslaver som oss (om jeg får kalle oss det) som tenker littegranne og har litt mer mellom ørrane enn visse folk som ikke bryr seg om noe og bare hiver på mer og mer last på systemet

Men dersom du beviser for elektrikeren at du har litt mer peiling og tar en litt emr seriøs prat med h*n så vil h*n si at du kan koble utenpå veggen dersom det er såpass nytt

fant ifra 2012 men mener det er blitt oppdatert etter dette men leste og fant at prinsippene er de samme
http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

 

 


Gamle anlegg
Materiellet i et elektrisk anlegg har begrenset levetid. Oppussing av en bygning bør også omfatte det elektriske anlegget. Eldre bygninger har ofte et elektrisk anlegg som er dimensjonert for en helt annen bruk og effektbehov, enn det som dagens moderne samfunn krever. Dersom anlegget begynner å bli gammelt, eller dagens bruk krever utstrakt bruk av skjøteledninger og flerveiskontakter, anbefaler vi at en registrert virksomhet, eller en eltakstkonsulent, foretar en uforpliktende gjennomgang av anlegget, for å avdekke eventuelle feil og mangler og foreslå relevante utbedringer.

 

det er denne delen som er forandra fra det bør til at det må
også er det lagt til for 400volt systemet men samme regler som 230volt systemet
jo mer volt jo mindre amper og dermed mindre farlig.
farligste du kan oppleve av ampere er 40-80mA
alt over og under er ikke farlig for hjertestans og slikt

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

@Andrull

Det kan godt være du har rett i det for jeg vet det finnes en liten del som tar kortslutninga dersom det skjer inni PCen men har aldri hørt om psu som tar overspenning fra utsida av PCen (lyn for eksempel)

 

@G

ja elektrikeren vil si at det er forbudt fordi den normale person som er opphengt i hverdagen og ikke slike sofaslaver som oss (om jeg får kalle oss det) som tenker littegranne og har litt mer mellom ørrane enn visse folk som ikke bryr seg om noe og bare hiver på mer og mer last på systemet

 

Men dersom du beviser for elektrikeren at du har litt mer peiling og tar en litt emr seriøs prat med h*n så vil h*n si at du kan koble utenpå veggen dersom det er såpass nytt

 

fant ifra 2012 men mener det er blitt oppdatert etter dette men leste og fant at prinsippene er de samme

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

 

 

Gamle anlegg

Materiellet i et elektrisk anlegg har begrenset levetid. Oppussing av en bygning bør også omfatte det elektriske anlegget. Eldre bygninger har ofte et elektrisk anlegg som er dimensjonert for en helt annen bruk og effektbehov, enn det som dagens moderne samfunn krever. Dersom anlegget begynner å bli gammelt, eller dagens bruk krever utstrakt bruk av skjøteledninger og flerveiskontakter, anbefaler vi at en registrert virksomhet, eller en eltakstkonsulent, foretar en uforpliktende gjennomgang av anlegget, for å avdekke eventuelle feil og mangler og foreslå relevante utbedringer.

 

det er denne delen som er forandra fra det bør til at det må

også er det lagt til for 400volt systemet men samme regler som 230volt systemet

jo mer volt jo mindre amper og dermed mindre farlig.

farligste du kan oppleve av ampere er 40-80mA

alt over og under er ikke farlig for hjertestans og slikt

 

 

Du åpner for stadig nye diskusjoner. F.eks.:

1. Jeg vil også tro at DSB anbefaler at du bruker kvalifisert elektriker til å utføre selve utbedringene.

 

2. Tankerekken min går til at all sterkere strøm, da må man vel inkluder alt over 40-80mA også, vil være mer skadelig. Hvordan kan det skje at alt over 80 mA ikke skulle gjøre mere skade. Om jeg gir deg 1000 A så vil jeg tro det gjør skade for å overdrive litt :huh:

 

Digresjon:

F*en jeg må åpne opp dekselet for å finne navnet på den PSU'en jeg stoppet opp ved i en tidligere post. Finner ikke den vakre esken lengre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Steg 1: Sjekk om kablingen mellom huset ditt og trafoen er under eller over bakken.

 

Under bakken = Lynet må slå treffe trafoen direkte, noe som er ganske usannsynlig (men ikke heelt umulig ;) )

 

Det hjalp ikke mye å ha jordkabel når lynet slo "ned" (Egentlig bort siden det var kulelyn) i treet til naboen,

det fløy splinter overalt og pcene pluss ekstrautstyr til 3 - 4 hus bortover tok kvelden.

 

Heldigvis slapp utstyret mitt unna,

hadde ikke pc den gangen men satt å gama PS1 og merka plutselig noe som hørtes ut som ett kanonskudd og tven+ps hoppa bokstavelig talt og skrudde seg av i 1 sekund.

 

Rimelig glad for at jeg ikke venta 10 min med å hente klesvasken,

da hadde jeg muligens ikke vært her idag. :p

 

 

farligste du kan oppleve av ampere er 40-80mA

alt over og under er ikke farlig for hjertestans og slikt

 

Ikke fare for hjertestans nei,

men du griller vel resten av kroppen,

brenner opp litt blodkar, sener og slikt?

 

Har også hørt at 50 - 100 Hz er det som er farligst når det gjelder hjerteflimmer,

stemmer det?

Endret av Malmern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

@Andrull

Det kan godt være du har rett i det for jeg vet det finnes en liten del som tar kortslutninga dersom det skjer inni PCen men har aldri hørt om psu som tar overspenning fra utsida av PCen (lyn for eksempel)

 

@G

ja elektrikeren vil si at det er forbudt fordi den normale person som er opphengt i hverdagen og ikke slike sofaslaver som oss (om jeg får kalle oss det) som tenker littegranne og har litt mer mellom ørrane enn visse folk som ikke bryr seg om noe og bare hiver på mer og mer last på systemet

 

Men dersom du beviser for elektrikeren at du har litt mer peiling og tar en litt emr seriøs prat med h*n så vil h*n si at du kan koble utenpå veggen dersom det er såpass nytt

 

fant ifra 2012 men mener det er blitt oppdatert etter dette men leste og fant at prinsippene er de samme

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

 

 

Gamle anlegg

Materiellet i et elektrisk anlegg har begrenset levetid. Oppussing av en bygning bør også omfatte det elektriske anlegget. Eldre bygninger har ofte et elektrisk anlegg som er dimensjonert for en helt annen bruk og effektbehov, enn det som dagens moderne samfunn krever. Dersom anlegget begynner å bli gammelt, eller dagens bruk krever utstrakt bruk av skjøteledninger og flerveiskontakter, anbefaler vi at en registrert virksomhet, eller en eltakstkonsulent, foretar en uforpliktende gjennomgang av anlegget, for å avdekke eventuelle feil og mangler og foreslå relevante utbedringer.

 

det er denne delen som er forandra fra det bør til at det må

også er det lagt til for 400volt systemet men samme regler som 230volt systemet

jo mer volt jo mindre amper og dermed mindre farlig.

farligste du kan oppleve av ampere er 40-80mA

alt over og under er ikke farlig for hjertestans og slikt

 

 

Du åpner for stadig nye diskusjoner. F.eks.:

1. Jeg vil også tro at DSB anbefaler at du bruker kvalifisert elektriker til å utføre selve utbedringene.

 

2. Tankerekken min går til at all sterkere strøm, da må man vel inkluder alt over 40-80mA også, vil være mer skadelig. Hvordan kan det skje at alt over 80 mA ikke skulle gjøre mere skade. Om jeg gir deg 1000 A så vil jeg tro det gjør skade for å overdrive litt :huh:

 

Digresjon:

F*en jeg må åpne opp dekselet for å finne navnet på den PSU'en jeg stoppet opp ved i en tidligere post. Finner ikke den vakre esken lengre.

 

2. har du sett folk som har blitt truffet av lynet og sett hvorden skadene har grodd? det ser ut som en kul tattoo egentlig. dette er folk som har fått millioner av ampere i seg, i det minste flere hundre tusen. disse amperene gjør ingen skade anna enn å lage brannskader og rifter i huden.

 

grunnen til 40-80mA er farligst er pga hjerterytmen. hvis du ahr en normal hvilepuls på 60-75 så er det samme rytme som det 40-80mA gir.

da hvis du får 40-80mA i deg så er det stor fare for at det kan slå hjertet ditt ut av rytme.

 

dersom du har under så vil ikke rytmen være den samme og dermed er hjertet safe mens du får vondt

dersom du har over så vil heller ikke rytmen være den samme og hjertet er safe mens du kan ende opp med brannskader eller rifter i huden

 

EDIT:

mye av grunnen til at høy ampere ikke lager mer skader er for at strømmen leter etter raaskeste vei, den raskeste vei for en så heftig strøm som kan gå fra jorda til himmelen er rett gjennom en menneskekropp, gjennom huden og rett opp. dette grunnet resistansen man har innvendig i kroppen og den mindre resistansen som er i huden, og grunnet at menneskekroppen har så mye vann i seg så er kroppen et meget godt punkt for strømmen å gå gjennom

 

1. alle elektrikere og kontorer anbefaler at du bruker verifiserte, men dette mest pga de ønsker å tjene penger, hvis du snakker med en elektriker som er mer kamerat enn å tenke $ så vil han si at den ledninga kan du gjøre selv, han gidder ikke å ta kjøreturen for en taklampe.

og det er fortsatt i reglene at du kan koble utpå veggen selvc, det eneste du trenger elektrikere til er å koble av og på selve strømmen, det punktet der koblinga di går på husets system og får strøm.

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

 

 

 

@Andrull

Det kan godt være du har rett i det for jeg vet det finnes en liten del som tar kortslutninga dersom det skjer inni PCen men har aldri hørt om psu som tar overspenning fra utsida av PCen (lyn for eksempel)

 

@G

ja elektrikeren vil si at det er forbudt fordi den normale person som er opphengt i hverdagen og ikke slike sofaslaver som oss (om jeg får kalle oss det) som tenker littegranne og har litt mer mellom ørrane enn visse folk som ikke bryr seg om noe og bare hiver på mer og mer last på systemet

 

Men dersom du beviser for elektrikeren at du har litt mer peiling og tar en litt emr seriøs prat med h*n så vil h*n si at du kan koble utenpå veggen dersom det er såpass nytt

 

fant ifra 2012 men mener det er blitt oppdatert etter dette men leste og fant at prinsippene er de samme

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

 

 

Gamle anlegg

Materiellet i et elektrisk anlegg har begrenset levetid. Oppussing av en bygning bør også omfatte det elektriske anlegget. Eldre bygninger har ofte et elektrisk anlegg som er dimensjonert for en helt annen bruk og effektbehov, enn det som dagens moderne samfunn krever. Dersom anlegget begynner å bli gammelt, eller dagens bruk krever utstrakt bruk av skjøteledninger og flerveiskontakter, [/size]anbefaler vi at en registrert virksomhet, eller en eltakstkonsulent,[/size] foretar en uforpliktende gjennomgang av anlegget, for å avdekke eventuelle feil og mangler og foreslå relevante utbedringer. [/size]

det er denne delen som er forandra fra det bør til at det må

også er det lagt til for 400volt systemet men samme regler som 230volt systemet

jo mer volt jo mindre amper og dermed mindre farlig.

farligste du kan oppleve av ampere er 40-80mA

alt over og under er ikke farlig for hjertestans og slikt

 

 

Du åpner for stadig nye diskusjoner. F.eks.:

1. Jeg vil også tro at DSB anbefaler at du bruker kvalifisert elektriker til å utføre selve utbedringene.

 

2. Tankerekken min går til at all sterkere strøm, da må man vel inkluder alt over 40-80mA også, vil være mer skadelig. Hvordan kan det skje at alt over 80 mA ikke skulle gjøre mere skade. Om jeg gir deg 1000 A så vil jeg tro det gjør skade for å overdrive litt :huh:

 

Digresjon:

F*en jeg må åpne opp dekselet for å finne navnet på den PSU'en jeg stoppet opp ved i en tidligere post. Finner ikke den vakre esken lengre.

 

2. har du sett folk som har blitt truffet av lynet og sett hvorden skadene har grodd? det ser ut som en kul tattoo egentlig. dette er folk som har fått millioner av ampere i seg, i det minste flere hundre tusen. disse amperene gjør ingen skade anna enn å lage brannskader og rifter i huden.

 

grunnen til 40-80mA er farligst er pga hjerterytmen. hvis du ahr en normal hvilepuls på 60-75 så er det samme rytme som det 40-80mA gir.

da hvis du får 40-80mA i deg så er det stor fare for at det kan slå hjertet ditt ut av rytme.

 

dersom du har under så vil ikke rytmen være den samme og dermed er hjertet safe mens du får vondt

dersom du har over så vil heller ikke rytmen være den samme og hjertet er safe mens du kan ende opp med brannskader eller rifter i huden

 

 

EDIT:

mye av grunnen til at høy ampere ikke lager mer skader er for at strømmen leter etter raaskeste vei, den raskeste vei for en så heftig strøm som kan gå fra jorda til himmelen er rett gjennom en menneskekropp, gjennom huden og rett opp. dette grunnet resistansen man har innvendig i kroppen og den mindre resistansen som er i huden, og grunnet at menneskekroppen har så mye vann i seg så er kroppen et meget godt punkt for strømmen å gå gjennom

 

1. alle elektrikere og kontorer anbefaler at du bruker verifiserte, men dette mest pga de ønsker å tjene penger, hvis du snakker med en elektriker som er mer kamerat enn å tenke $ så vil han si at den ledninga kan du gjøre selv, han gidder ikke å ta kjøreturen for en taklampe.

og det er fortsatt i reglene at du kan koble utpå veggen selvc, det eneste du trenger elektrikere til er å koble av og på selve strømmen, det punktet der koblinga di går på husets system og får strøm.

 

 

 

Jo du har jo rett i at kroppen har ganske høy motstand, normalt sett vel og merke. Og dette er jeg kjent med. Men, det er så mange forhold som spiller inn:

 

1. Våt hud (dusjing eksempelvis, eller andre årsaker, evt. om du blør under føttene)

 

2. Om strømmen går fra "arm-til-arm", "hode-til-føtter", "arm-til-føtter" eller andre scenario.

 

3. Om anlegget har god nok jordingspotensiale, eller om du blir det beste jordingspotensiale. Det kan skje at ting ikke er ordentlig utført, eller at noe er skadet på stedets EL-anlegg.

 

4. Min far hyret inn en "hobby-elektriker" på anbefaling av en tømmermann som jobbet svart for ham. Det skulle han ikke ha gjort. Fordi mannen var totalt idiot. Han la hovedsaklig anlegget skjult, men i kjeller ble det valg åpen løsning pga. det var rimeligere. Kabelsalaten hans så ut som kveke-røtter etterpå. Det var helt utrolig å se! Samt han feilkoblet slik at kjøleskapet ble strømførende. Det fikk far min erfare til det fulle, fordi han støtte seg til oppvaskbenk i rustfritt stål, og kjøleskapet i hvitpulver-lakkert stål. Han fikk en så kraftig "karamell", at tallerken han holdt i føk vegg-i-mellom (pga. muskelspasmer). PGA. det var svart arbeid alt i sammen, så var far min nervøs for å anmelde mannen. Sørgelig historie som likevel endte veldig godt - HELDIGVIS!

 

Mannen var kun sertifisert for små utbedrelser på hytter i Stavanger kommune. Dette var en annen kommune som hobbyelektrikeren overhode ikke hadde sertifiseringer til å røre. Og ihvertfall ikke på fulle husstander.

 

Ref. den DSB.no-lenken du serverte oss:

 

 

I noen tilfeller har feil i andre elektriske anlegg tilknyttet samme transformatorkrets, vært medvirkende til at ulykker har fått en fatal utgang.

 

Hjertet stanser vel på kun 0,2 mA (varierer basert på kilde til info), om du åpnet brystkassa og satte elektrodene direkte på hjerte.

 

Kilde: Supply (fra VGD-diskusjon)

tidspunkt: 28.12.08 17:45

 

Strøm og spenning er ikke det samme. Spenning (Volt) er som en tommelfinger regel farlig over 50V AC (stikkontakt), eller 100V DC (batteri). Men for at det skal virkelig være farlig, må man være en del av en krets, enten mellom to poler, mellom en pol og jord. Er spenningen for lav kan ikke kretsen dannes pga. motstanden i kroppen. Såfort kretsen er sluttet begynner strømmen å gå, nøyaktig hvor mye strøm som er farlig kommer litt ann på hvilke deler av kroppen din som danner kretsen, mellom to fingre på samme hånd er en "ufarlig" krets. Dersom kretsen passerer hjertet, feks. hånd til hånd skal det veldig lite til. 0.2mA er stortsett oppfattet som det som skal til for å dytte hjertet ut av rytmen sin, men tallet varierer mellom flere kilder.[/size]

I Norge er støt fra stikkontakten ekstra farlig, siden vi har en frekvens på 50hz, som har ekstra lett for å påvirke hjerterytmen.

 

Jeg er også kjent med at hjerte har en god egenbeskyttelse, og det vil selvfølgelig forsøke å fyre opp backup-rytmene sine dersom det kan - under gunstige forhold. Men, man skal like fullt til kontroll hos lege (sykehuset), dersom man har fått strøm i seg som man også kan komme til å tro var kun en harmløs opplevelse. Du klarer ikke å kjenne etter om det er slike små urytmiske forhold selv. Det er det EKG og slikt som kan vise deg.

 

 

Ellers vil jeg vise en annen diskusjonstråd, som er nokså relatert til denne diskusjonstråden vil jeg si. Denne brukeren ser ut til å kunne faget sitt INN-og-UT:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1607641&page=3&do=findComment&comment=21794348

 

 

 

EDIT:

"rettelse på dårlig hukommelse. 2 A er korrigert til 0,2 mA"

 

EDIT 2:

Tråden har blitt kraftig supplert opp. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

grunnen til 40-80mA er farligst er pga hjerterytmen. hvis du ahr en normal hvilepuls på 60-75 så er det samme rytme som det 40-80mA gir.

da hvis du får 40-80mA i deg så er det stor fare for at det kan slå hjertet ditt ut av rytme.

 

Sorry, men hva har Ampere å gjøre med rytme?

 

Du blander nok Ampere med Hertz

 

Det er Hz som bestemmer "rytmen" også kjent som frekvens,

endrer man A blir ikke Hz endret. :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

zip

 

zap

2. har du sett folk som har blitt truffet av lynet og sett hvorden skadene har grodd? det ser ut som en kul tattoo egentlig. dette er folk som har fått millioner av ampere i seg, i det minste flere hundre tusen. disse amperene gjør ingen skade anna enn å lage brannskader og rifter i huden.

 

grunnen til 40-80mA er farligst er pga hjerterytmen. hvis du ahr en normal hvilepuls på 60-75 så er det samme rytme som det 40-80mA gir.

da hvis du får 40-80mA i deg så er det stor fare for at det kan slå hjertet ditt ut av rytme.

 

dersom du har under så vil ikke rytmen være den samme og dermed er hjertet safe mens du får vondt

dersom du har over så vil heller ikke rytmen være den samme og hjertet er safe mens du kan ende opp med brannskader eller rifter i huden

 

 

EDIT:

mye av grunnen til at høy ampere ikke lager mer skader er for at strømmen leter etter raaskeste vei, den raskeste vei for en så heftig strøm som kan gå fra jorda til himmelen er rett gjennom en menneskekropp, gjennom huden og rett opp. dette grunnet resistansen man har innvendig i kroppen og den mindre resistansen som er i huden, og grunnet at menneskekroppen har så mye vann i seg så er kroppen et meget godt punkt for strømmen å gå gjennom

 

1. alle elektrikere og kontorer anbefaler at du bruker verifiserte, men dette mest pga de ønsker å tjene penger, hvis du snakker med en elektriker som er mer kamerat enn å tenke $ så vil han si at den ledninga kan du gjøre selv, han gidder ikke å ta kjøreturen for en taklampe.

og det er fortsatt i reglene at du kan koble utpå veggen selvc, det eneste du trenger elektrikere til er å koble av og på selve strømmen, det punktet der koblinga di går på husets system og får strøm.

 

 

Jo du har jo rett i at kroppen har ganske høy motstand, normalt sett vel og merke. Og dette er jeg kjent med. Men, det er så mange forhold som spiller inn:

 

1. Våt hud (dusjing eksempelvis, eller andre årsaker, evt. om du blør under føttene)

 

2. Om strømmen går fra "arm-til-arm", "hode-til-føtter", "arm-til-føtter" eller andre scenario.

 

3. Om anlegget har god nok jordingspotensiale, eller om du blir det beste jordingspotensiale. Det kan skje at ting ikke er ordentlig utført, eller at noe er skadet på stedets EL-anlegg.

 

Hjertet stanser vel på kun 0,2 mA (varierer basert på kilde til info), om du åpnet brystkassa og satte elektrodene direkte på hjerte.

 

Kilde: Supply (fra VGD-diskusjon)

tidspunkt: 28.12.08 17:45

 

Strøm og spenning er ikke det samme. Spenning (Volt) er som en tommelfinger regel farlig over 50V AC (stikkontakt), eller 100V DC (batteri). Men for at det skal virkelig være farlig, må man være en del av en krets, enten mellom to poler, mellom en pol og jord. Er spenningen for lav kan ikke kretsen dannes pga. motstanden i kroppen. Såfort kretsen er sluttet begynner strømmen å gå, nøyaktig hvor mye strøm som er farlig kommer litt ann på hvilke deler av kroppen din som danner kretsen, mellom to fingre på samme hånd er en "ufarlig" krets. Dersom kretsen passerer hjertet, feks. hånd til hånd skal det veldig lite til. 0.2mA er stortsett oppfattet som det som skal til for å dytte hjertet ut av rytmen sin, men tallet varierer mellom flere kilder.

I Norge er støt fra stikkontakten ekstra farlig, siden vi har en frekvens på 50hz, som har ekstra lett for å påvirke hjerterytmen.

Jeg er også kjent med at hjerte har en god egenbeskyttelse, og det vil selvfølgelig forsøke å fyre opp backup-rytmene sine dersom det kan - under gunstige forhold. Men, man skal like fullt til kontroll hos lege (sykehuset), dersom man har fått strøm i seg som man også kan tro var en harmløs opplevelse. Du klarer ikke å kjenne etter om det er slike små urytmiske forhold selv. Det er det EKG og slikt som kan vise deg.

 

 

Ellers vil jeg vise en annen diskusjonstråd, som er nokså relatert til denne diskusjonstråden vil jeg si. Denne brukeren ser ut til å kunne faget sitt INN-og-UT:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1607641&page=3&do=findComment&comment=21794348

 

 

 

EDIT:

"rettelse på dårlig hukommelse. 2 A er korrigert til 0,2 mA"

 

alt i fra 20mA og opptil 5A er farlig men 40-80mA er det som er beregne som aller farligst for hjertet. resten lager bare branskader eller gjør vondt.

 

du ahr rett i det at det er mange faktorer som spiller inn her også som du lister opp noen av de

 

- 1 - 1,5 mA: barely felt the flow of currents,

- 3 - 5 mA: flickering fingers and hands and gently pricking,

- 5-10 mA: a slight cramp in my elbow,

- 10-15 mA: the emergence of malaise, muscle spasms and increase blood pressure,

- 15 - 30 mA: paralysis of arms and legs, sweating, stomach cramps and muscle spasms,

- 40 - 80 mA: Home fibrillation (paralysis), flickering heart

- 81 mA - 5A: large internal and external burns, paralysis of the heart and possible death

 

 

http://www.cefix.rs/en/vesti/saznanja/item/1281-elektri%C4%8Dna-struja-%E2%80%93-dobar-sluga-zao-gospodar

 

 

@malmern

ampere er det som gjør skader, det er det som gjør vondt, og nei hertz har liten rolle her for selv om det er frekvensen til strømmen så er ikke det pulsen av strømmen.

volt er spenninga og jo mer spenning du kjører i en kabel jo mindre ampere vil det å i den kabelen.

strømgjerde på 50 000volt har somregel 15A i seg og dermed ufarlige

men dersom du går opp på 300 000volt så begynenr du å komme i faresonen ganske kraftig for da er den under 1A

hertz er kun strømfrekvens og har ingenting å si på styrken på pulsen eller pulsen i seg selv

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

 



 

 

 

 

 

zip



zap

 

2. har du sett folk som har blitt truffet av lynet og sett hvorden skadene har grodd? det ser ut som en kul tattoo egentlig. dette er folk som har fått millioner av ampere i seg, i det minste flere hundre tusen. disse amperene gjør ingen skade anna enn å lage brannskader og rifter i huden.

grunnen til 40-80mA er farligst er pga hjerterytmen. hvis du ahr en normal hvilepuls på 60-75 så er det samme rytme som det 40-80mA gir.
da hvis du får 40-80mA i deg så er det stor fare for at det kan slå hjertet ditt ut av rytme.

dersom du har under så vil ikke rytmen være den samme og dermed er hjertet safe mens du får vondt
dersom du har over så vil heller ikke rytmen være den samme og hjertet er safe mens du kan ende opp med brannskader eller rifter i huden



EDIT:
mye av grunnen til at høy ampere ikke lager mer skader er for at strømmen leter etter raaskeste vei, den raskeste vei for en så heftig strøm som kan gå fra jorda til himmelen er rett gjennom en menneskekropp, gjennom huden og rett opp. dette grunnet resistansen man har innvendig i kroppen og den mindre resistansen som er i huden, og grunnet at menneskekroppen har så mye vann i seg så er kroppen et meget godt punkt for strømmen å gå gjennom

1. alle elektrikere og kontorer anbefaler at du bruker verifiserte, men dette mest pga de ønsker å tjene penger, hvis du snakker med en elektriker som er mer kamerat enn å tenke $ så vil han si at den ledninga kan du gjøre selv, han gidder ikke å ta kjøreturen for en taklampe.
og det er fortsatt i reglene at du kan koble utpå veggen selvc, det eneste du trenger elektrikere til er å koble av og på selve strømmen, det punktet der koblinga di går på husets system og får strøm.

 



Jo du har jo rett i at kroppen har ganske høy motstand, normalt sett vel og merke. Og dette er jeg kjent med. Men, det er så mange forhold som spiller inn:

1. Våt hud (dusjing eksempelvis, eller andre årsaker, evt. om du blør under føttene)

2. Om strømmen går fra "arm-til-arm", "hode-til-føtter", "arm-til-føtter" eller andre scenario.

3. Om anlegget har god nok jordingspotensiale, eller om du blir det beste jordingspotensiale. Det kan skje at ting ikke er ordentlig utført, eller at noe er skadet på stedets EL-anlegg.

Hjertet stanser vel på kun 0,2 mA (varierer basert på kilde til info), om du åpnet brystkassa og satte elektrodene direkte på hjerte.

Kilde: Supply (fra VGD-diskusjon)
tidspunkt: 28.12.08 17:45

Strøm og spenning er ikke det samme. Spenning (Volt) er som en tommelfinger regel farlig over 50V AC (stikkontakt), eller 100V DC (batteri). Men for at det skal virkelig være farlig, må man være en del av en krets, enten mellom to poler, mellom en pol og jord. Er spenningen for lav kan ikke kretsen dannes pga. motstanden i kroppen. Såfort kretsen er sluttet begynner strømmen å gå, nøyaktig hvor mye strøm som er farlig kommer litt ann på hvilke deler av kroppen din som danner kretsen, mellom to fingre på samme hånd er en "ufarlig" krets. Dersom kretsen passerer hjertet, feks. hånd til hånd skal det veldig lite til. 0.2mA er stortsett oppfattet som det som skal til for å dytte hjertet ut av rytmen sin, men tallet varierer mellom flere kilder.

I Norge er støt fra stikkontakten ekstra farlig, siden vi har en frekvens på 50hz, som har ekstra lett for å påvirke hjerterytmen.


Jeg er også kjent med at hjerte har en god egenbeskyttelse, og det vil selvfølgelig forsøke å fyre opp backup-rytmene sine dersom det kan - under gunstige forhold. Men, man skal like fullt til kontroll hos lege (sykehuset), dersom man har fått strøm i seg som man også kan tro var en harmløs opplevelse. Du klarer ikke å kjenne etter om det er slike små urytmiske forhold selv. Det er det EKG og slikt som kan vise deg.


Ellers vil jeg vise en annen diskusjonstråd, som er nokså relatert til denne diskusjonstråden vil jeg si. Denne brukeren ser ut til å kunne faget sitt INN-og-UT:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1607641&page=3&do=findComment&comment=21794348



EDIT:
"rettelse på dårlig hukommelse. 2 A er korrigert til 0,2 mA"

 

alt i fra 20mA og opptil 5A er farlig men 40-80mA er det som er beregne som aller farligst for hjertet. resten lager bare branskader eller gjør vondt.

du ahr rett i det at det er mange faktorer som spiller inn her også som du lister opp noen av de

- 1 - 1,5 mA: barely felt the flow of currents,[/size]
- 3 - 5 mA: flickering fingers and hands and gently pricking,[/size]
- 5-10 mA: a slight cramp in my elbow,[/size]
- 10-15 mA: the emergence of malaise, muscle spasms and increase blood pressure,[/size]
- 15 - 30 mA: paralysis of arms and legs, sweating, stomach cramps and muscle spasms,[/size]
- 40 - 80 mA: Home fibrillation (paralysis), flickering heart[/size]
- 81 mA - 5A: large internal and external burns, paralysis of the heart and possible death[/size]


http://www.cefix.rs/en/vesti/saznanja/item/1281-električna-struja-–-dobar-sluga-zao-gospodar


@malmern
ampere er det som gjør skader, det er det som gjør vondt, og nei hertz har liten rolle her for selv om det er frekvensen til strømmen så er ikke det pulsen av strømmen.
volt er spenninga og jo mer spenning du kjører i en kabel jo mindre ampere vil det å i den kabelen.
strømgjerde på 50 000volt har somregel 15A i seg og dermed ufarlige
men dersom du går opp på 300 000volt så begynenr du å komme i faresonen ganske kraftig for da er den under 1A
hertz er kun strømfrekvens og har ingenting å si på styrken på pulsen eller pulsen i seg selv

 

 


Så du overså denne advarselen fra din egen lenking:

...
- 81 mA - 5A: large internal and external burns, [/size]paralysis[/size] [/size]of the heart[/size] and [/size]possible death[/size]

Jeg tillater meg å legge til noe jeg tilføyet på ny i denne spoiler:


4. Min far hyret inn en "hobby-elektriker" på anbefaling av en tømmermann som jobbet svart for ham. Det skulle han ikke ha gjort. Fordi mannen var totalt idiot. Han la hovedsaklig anlegget skjult, men i kjeller ble det valg åpen løsning pga. det var rimeligere. Kabelsalaten hans så ut som kveke-røtter etterpå. Det var helt utrolig å se! Samt han feilkoblet slik at kjøleskapet ble strømførende. Det fikk far min erfare til det fulle, fordi han støtte seg til oppvaskbenk i rustfritt stål, og kjøleskapet i hvitpulver-lakkert stål. Han fikk en så kraftig "karamell", at tallerken han holdt i føk vegg-i-mellom (pga. muskelspasmer). PGA. det var svart arbeid alt i sammen, så var far min nervøs for å anmelde mannen. Sørgelig historie som likevel endte veldig godt - HELDIGVIS!

Mannen var kun sertifisert for små utbedrelser på hytter i Stavanger kommune. Dette var en annen kommune som hobbyelektrikeren overhode ikke hadde sertifiseringer til å røre. Og ihvertfall ikke på fulle husstander.



@DrHawkins:
Jeg har delvis mistet respekt for dine EL-kunnskaper. Jeg anbefaler deg å slutte å bre om deg med mere HOBBY-elektriker svada. Unnskyld, men jeg fikk bare vemmelse på den siste posten du serverte oss.

 

Ref. også følgende du kom med:

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

 

 

 

Eier/bruker av elektriske anlegg og elektrisk utstyr har selv ansvaret for at dette til enhver tid er forskriftsmessig, og at det brukes i samsvar med produsentens anvisninger. Forsøk imidlertid ikke å opptre som hobbyelektriker. Det kan være både farlig og kostbart. De mest graverende feilene som Det lokale elektrisitetstilsyn (DLE) avdekker, er oftest resultat av slike ”kostnadsbesparende” løsninger.

 

 

@DrHawkins:

Du kom med følgende lenke til DSB.no ovenfor. Men likefullt overser du DSB sin advarsel om å leke hobbyelektriker. Du framstår som en "pick-and-choose"-debattant.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så du overså denne advarselen fra din egen lenking:

 

 

...

- 81 mA - 5A: large internal and external burns, paralysis of the heart and possible death

 

ikke direkte overså men lot være å ta den med i forklaringa pga 5A lager ikke paralysis men det lager interne brannskader som kan være farlige og derfor la med at opptil 5A kan være farlig

1-2A derimot kan lage paralysis av hjertet

 

vel det er bare å spørre en elektriker ut om 40-80mA og det jeg har skrevet så får du vite det.

absolutt alt ejg har fortalt her om selve strømmen lærte jeg på elektriker skolen og står svart på hvitt i bøken

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

@Andrull
Det kan godt være du har rett i det for jeg vet det finnes en liten del som tar kortslutninga dersom det skjer inni PCen men har aldri hørt om psu som tar overspenning fra utsida av PCen (lyn for eksempel)

@G
ja elektrikeren vil si at det er forbudt fordi den normale person som er opphengt i hverdagen og ikke slike sofaslaver som oss (om jeg får kalle oss det) som tenker littegranne og har litt mer mellom ørrane enn visse folk som ikke bryr seg om noe og bare hiver på mer og mer last på systemet

Men dersom du beviser for elektrikeren at du har litt mer peiling og tar en litt emr seriøs prat med h*n så vil h*n si at du kan koble utenpå veggen dersom det er såpass nytt

fant ifra 2012 men mener det er blitt oppdatert etter dette men leste og fant at prinsippene er de samme
http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

 

 


Gamle anlegg
Materiellet i et elektrisk anlegg har begrenset levetid. Oppussing av en bygning bør også omfatte det elektriske anlegget. Eldre bygninger har ofte et elektrisk anlegg som er dimensjonert for en helt annen bruk og effektbehov, enn det som dagens moderne samfunn krever. Dersom anlegget begynner å bli gammelt, eller dagens bruk krever utstrakt bruk av skjøteledninger og flerveiskontakter, anbefaler vi at en registrert virksomhet, eller en eltakstkonsulent, foretar en uforpliktende gjennomgang av anlegget, for å avdekke eventuelle feil og mangler og foreslå relevante utbedringer.

 

det er denne delen som er forandra fra det bør til at det må
også er det lagt til for 400volt systemet men samme regler som 230volt systemet
jo mer volt jo mindre amper og dermed mindre farlig.
farligste du kan oppleve av ampere er 40-80mA
alt over og under er ikke farlig for hjertestans og slikt

Selv om det er overspennignsvern i PSUen, så er lyn så kraftige at de har null sjanse ovenfor det. Har du grovvern i huset så er du relativt sikker, men noen ekstra finvern før PSUen er greit som en ekstra sikkerhet. Og ellers, det er sjeldent man hører om PSUer som overlever fordi de nettopp gjorde det. ;)

Hvor har du fra at 40-80 mA er det farligste. Har aldri hørt noe slikt, og de fleste jeg har lest og snakket om strøm og hjerte, så var alt over 100 mA å regne som svært dødelig. Mens mellom 30mA og 100mA gjennom hjertet gir god sannsynelighet for hjertestans.

Det kan godt hende at man heller ser på høyere strømstyrker som farlig for andre deler av kroppen (fordi de farene blir mer signifikante ved så høye strømmer) men det betyr ikke nødvendigvis at høyere strømstyrke minsker sjansen for hjertestans.

 

 

ampere er det som gjør skader, det er det som gjør vondt, og nei hertz har liten rolle her for selv om det er frekvensen til strømmen så er ikke det pulsen av strømmen.

? Puls og frekvens er det samme i denne sammenhengen. "Pulsen av strømmen", hva mener du med det?

 

 

mye av grunnen til at høy ampere ikke lager mer skader er for at strømmen leter etter raaskeste vei, den raskeste vei for en så heftig strøm som kan gå fra jorda til himmelen er rett gjennom en menneskekropp, gjennom huden og rett opp.

Strøm tar alltid minste motstands vei. Men jo høyere strømstyrke, jo mer motstand (bortsett fra hos superledere), så når du har høy spenning, og høy strømstyrke, så vil selv veier med høy motstand lede strøm. Huden har ganske høy motstand, men med nok spenning (rundt 50V på tørr hud) så går det gjennom huden. Videre gjennom kroppen så er det lav elektrisk motstnad, og den kan lett reise gjennom hele kroppen. Jo mer strøm, jo mer vil den spre seg ut i kroppen, for å minske motstanden.

 

 

strømgjerde på 50 000volt har somregel 15A i seg og dermed ufarlige
men dersom du går opp på 300 000volt så begynenr du å komme i faresonen ganske kraftig for da er den under 1A
hertz er kun strømfrekvens og har ingenting å si på styrken på pulsen eller pulsen i seg selv

Spenningen og motstanden bestemmer strømstyrken. Selv om gjerdet kan levere 15A i en kort puls, så betyr det ikke nødvendigvis at motstanden er lav nok til å føre 15A gjennom kroppen. Det kan godt hende det bare går et par hundre mA.

Øker du spenningen, så vil du øke strømstyrken, og siden selv 1A er svært dødelig, så øker sjansen for at det faktisk går 1A gjennom hjertet, og dermed er det større sjanse for å få hjertestans.

 

 

volt er spenninga og jo mer spenning du kjører i en kabel jo mindre ampere vil det å i den kabelen.

Nei. Ohms lov sier det motsatte. For å finne strømmen så dividerer du spenning på motstand. Dobler du spenningen og motstanden er konstant, så dobler du strømmen. Effekten har da blitt firedoblet.

 

 

 

ikke direkte overså men lot være å ta den med i forklaringa pga 5A lager ikke paralysis men det lager interne brannskader som kan være farlige og derfor la med at opptil 5A kan være farlig
1-2A derimot kan lage paralysis av hjertet

Det er faktisk urimelig på flere hold. For det første så vil ikke strømmen fordele seg jevnt i kroppen. Så selv om du fører 100A gjennom kroppen, så har du ingen måte å vite om det går 80mA gjennom hjertet, eller 5000 mA.

For det andre er hjertet er styrt av et elektrisk sinussignal. Altså pulser som ligger rundt 50-200 Hz. En strøm med frekvens i dette området kan da lettere forstyrre denne pulsen. Gitt at amplituden (strømmen) er høy nok selvsagt. Men at økende amplitude gjør sjansen mindre for å forstyrre den naturlige hjerterytmen har jeg svært vanskelig for å tro. Ja, med høy nok amplitude på strømmen, så vil du ikke en gang kunne se den naturlige hjerterytmen noe mer.

Jeg tror nok egentlig dette er en missforståelse som baserer seg på at man ser på høye strømstyrker som problematisk for resten av kroppen OGSÅ.

 

Edit: Jeg skal selvsagt godta det om man har noen god skille som påpeker dette spesifikt. Hittil så har jeg bare sett noe som indikerer at man kanskje har tolket teksten litt feil.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Forsiktig folkens!

 

Over 30 mA er i de fleste tilfeller dødelig.

 

Jo, høyere volt er farligere! Det er en grunn til at en ikke kjenner 12 volt på fingrene, spenningen er lav og kombinert med relativt høy motstand blir strømmen lav. Øker en spenningen med samme resistans (impedans i kroppen) øker også strømmen og risikoen for skader øker.

 

Rimelig skremt av det mange skriver her.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Forsiktig folkens!

 

Over 30 mA er i de fleste tilfeller dødelig.

 

Jo, høyere volt er farligere! Det er en grunn til at en ikke kjenner 12 volt på fingrene, spenningen er lav og kombinert med relativt høy motstand blir strømmen lav. Øker en spenningen med samme resistans (impedans i kroppen) øker også strømmen og risikoen for skader øker.

 

Rimelig skremt av det mange skriver her.

 

30mA gjennom kroppen, med hjertet. Selve hjertet tåler antagligvis mye mindre. Helsetilstanden til den som får støt har også mye å si.

Spenningen har selvfølgelig mye å si for strømmen. Min erfaring er at en karamell fra 230V rister man snart av seg. Fra 400V husker man det hele dagen. Tror at 400V "slår" mere igjennom huden, med dertil høyere strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...