Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan stiller ditt forsikringsselskap seg til verdier på digitale filer (personlige bilder, filmer, dokumenter osv.)? Dekker de regningen fra Ibas hvis backupen på den eksterne disken ryker etter lynnedslag?

Alternativt MP3 og spillefilmer samlet opp fra nettet gjennom mange år?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Heisann alle! Ville bare nevne at vi har i dag fått en uttalelse fra FNO om FG-godkjenningen, og oppdatert saken for å reflektere dette :)

Veldig bra dere følger opp! :)

 

Men et lite tips; vær forsiktig når dere skriver sånne saker. Det er skummelt å komme med feilinformasjon eller utelate viktige moment når konsekvensene er så store som her. En vet aldri hvem som følger deres tips slavisk og bare kjøper det første vernet de kommer over, med det resultat at kåken brenner ned. Dere bør i det minste snakke med fagfolk. IKKE forsikringsfolk, de har ikke peiling på dette.

Lenke til kommentar

Begrepene grovvern, mellomvern og finvern er forvirrende...

Installasjonsstandarden NEK 400 forlanger fra 2010 primærvern (også kalt grovvern eller mellomvern) i sikringsskap, og anbefaler sekundærvern (finvern eller pluggvern som er det samme) inne i installasjonen. Finvernet skal alltid ha høyere vernenivå enn primærvernet slik at den største overspenningen tas av primærvernet i sikringsskapet og restspenningen som gått gjennom dette fanges opp og ledes til jord av sekundærvernet. Det er det siste som må være FG godkjent for å fungere i IT nett. Kompetansen om overspenningsbeskyttelse er dessverre liten også blant installatører...

 

 

Veldig gode poeng.

 

Det der med grovvern-bruk synes jeg å huske fra en annen diskusjonstråd ganske nylig. Hvor jeg fikk oppfattelse til slutt at det på sett og vis er galt å kalle vernet du har i sikringsskapet ditt for noe annet enn mellomvern.

 

Grovvern er noe som sitter på utsiden av huset ditt, enten på husveggen dersom tilstrekkelig antall meter (kanskje 15 meter) fra neste vern som blir ditt mellomvern i sikringsskapet. Avstanden mellom grovvern og mellomvern er det ganske nøye retningslinjer for.

 

Tenk deg mellomvernet du har i ditt sikringsskap, og så har du et finvern ved TV'en. Dersom avstanden mellom disse vernene blir for lang, så får finvernet seg en unødvendig stor "karamell", siden strømsjokket som bølger videre får forsterket seg dessto lengre avstanden blir. Men for grovvern i kombinasjon med mellomvern så må ikke avstanden være kortere enn et visst antall meter 15 tror jeg at jeg husker nevnt, men kanskje til nøds 10 meter går an også??

 

Dette er jeg ingen ekspert på, men håper at det nyanserer kommentaren din litt bedre.

 

Ellers er det omtrent ingen som har grovvern montert av egen elektriker i hjemmet sitt, for der sitter det altså et mellomvern i sikringsskapet. Regn med at det vil være svært dyrt også å få plassert et grovvern av sitt elektrisitetsverk. Og at dette muligens da plasseres der hvor det er smartest. Enten på din eiendom, eller i e-verkets nærmeste transformatorboks.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med avstand mellom vern skyldes vel induksjon. Jo lengre leder, desto mer indusert strøm, forutsatt samme avstand til lynet. Induksjonen avhenger av flaks/retning på lynet. Verst tenkelig vinkel er når leder og lyn er parallelle. Siden lyn oftere går loddrett enn vannrett i nærheten av bakken er risikoen for induksjon i loddrette ledere/stigere mye større enn i vannrette. Lengden på ledere mellom vern bør altså ta hensyn til hvor mye stigning (loddrett) det er på strekket. For litt større bygg er det lurt å ha dedikerte mellomvern for hver etasje. Har man en veldig høy enebolig (3+ etasjer) kan det være lurt å ha mer enn ett mellomvern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kravet til avstanden har oftest med at ledningene skal ha en viss motstand (induktans siden det ikke er snakk om DC-motstand) som kan redusere transientstrømmen slik at neste vern kan klare å kortslutte overspenningene uten å starte en brann eller slippe videre kritisk overspenning.

Overspenningsvern for lyn er designet slik at hvert ledd skal ha mulighet til å slippe igjennom en begrenset mengde overspenning til neste ledd.

 

Da vi EMC-testet utstyr med mitt egendesignede finvern hos Nemko så måtte vi koble på lengre skjøteledning for at ikke finvernet skulle trigge sikringene i tavla under transienttesten. Med skjøteledning holdt sikringene, og finvernet stoppet overspenningene slik at de ikke kom problematiske overspenninger videre til PSU.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er korrekt som du sier. Er noen år siden skolen, og akuratt det du er inne på der er noe man ALDRI bruker praktisk i yrket.

Er ikke verdensmester selv, men tente litt på den "feil" kommentaren din :p Godt du kan innrømme en feil :)

 

 

Man kommer lenger ved å kunne innrømme når man tar feil :D Pleier heller aldri å kjøre på med "feil" kommentarer, men av og til glipper det når man er litt for skråsikker, og har litt dårlig tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dyrt? Under 1000 lappen i året synes nå jeg er rimelig billig.

 

 

 

1000,- er ikke dyrt, da har man heller ikke så mye innbo og forsikre. Men hvis den kunne vært 500,- hvis folk ikke hadde svindlet så mye på forsikringen som de gjør, så kan man kalle det dyrt. For mange så hadde 500,- ekstra utgjort en del. Ikke alle har like god råd her i Norge, selv om gjennomsnittet har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Joules er misvisende og forvirrende når det er snakk om Overspenningsvern...

 

Og tolkning av bruken av Joules er høyst subjektivt.

 

Det blir som å sammenligne følgende regnestykker...:

 

3 + 2 + 1 = 6

3 - 2 - 1 = 0

3 * 2 * 1 = 6

3 / 2 / 1 = 1,5

 

Ok...,kanskje ikke akkurat det beste eksempelet...,men uansett...

 

Forvirret? He He...

 

Joules = Power = Watt

kiloAmp = Current

 

Et Overspenningsvern med en innebygd 16A sikkring takkler 3680w belasning ved 230v under normal bruk og forhold.

 

Ved et lynnedslag kan et slikt Overspenningsvern takkle ganske store spenninger før det som er kobblet til dette Overspenningsvernet tar skade av påkjenningen.

 

Det er her kA vil gi brukeren(e) en mer nøyaktig indikasjon på over stor påkjenning de forskjellige Overspenningsvernene takkler.

 

F.eks...

 

Brennenstuhl har Overspenningsvern som takkler alt i fra 13,5kA og opp til 120kA...,og har modeller både med og uten 10A eller 16A sikkring.

 

Bruker Brennenstuhl selv og er meget godt fornøyd.

 

At det tordner sånn at hele bygget rister er desværre ikke noe Brennenstuhl eller andre Overspenningsvern kan gjøre noe med...,ikke annet enn å minske faren for skade på dine dyrebare eiendeler.

Nei, her tenker du kun statiske overspenninger, lyn er en overspenningspuls som kun varer et lite øyeblikk (gjennomsnittlig 0,00003 sekund).

 

Siden det som begrenser hva et overspenningsvern (for lyn) tåler er energien så er det kun korrekt å snakke om Joules, strømkapasiteten er normalt lite interessant.

Selvfølgelig er det forvirrende hvis man ikke skjønner hva Joules er, eller ikke er vant med å regne på dette. Du bør lese deg opp på dette og redigere kommentaren din for feil. Du kan starte med å legge inn Joules = P (W) x t (s).

http://no.wikipedia.org/wiki/Joule

 

"Energy (Joule) Ratings Are NOT Recognized

By Surge Suppression Standards."

 

NB!...: No editing just copy and paste...!!!

 

Ok...,kanskje jeg ikke var så veldig teknisk av meg i mitt innlegg...,men som Prøysen sa i sagen sin "Du ska ein dag i mårå. Som rein og ubrukt står. Med blanke ark og fargestifter tell...".

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Oppdateringen om FG-godkjenning i artikkelen er grei den, men lite oppklarende, synes fortsatt ikke man har fått noe tilfredsstillende svar på om det vanligvis er noe problem med ikke-FG-godkjente vern i IT-nett, og isåfall hva som er problemet, så man kan se om produktet oppfyller kravet eller ikke.

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Dyrt? Under 1000 lappen i året synes nå jeg er rimelig billig.

 

 

 

1000,- er ikke dyrt, da har man heller ikke så mye innbo og forsikre. Men hvis den kunne vært 500,- hvis folk ikke hadde svindlet så mye på forsikringen som de gjør, så kan man kalle det dyrt. For mange så hadde 500,- ekstra utgjort en del. Ikke alle har like god råd her i Norge, selv om gjennomsnittet har det.

 

 

 

Jeg synes mellomvern er en grei ting som fjerner tvil og "hodepine" med forsikringsbevisførsel på flere enn en måte.

 

F.eks. vil ikke nødvendigvis et utstyr som har fått seg en "kraftig karamell" selv om ubeskyttet, altså alltid ta kvelden. Det er da veldig kjedelig dersom det billige TV-apparatet ditt tok kvelden og erstatningen spises opp av egenandelen. Så sitter du der igjen med en stor uvisshet om andre apparater har blitt svekket, noe du kanskje ikke finner ut av før måneder senere.

 

Alt beror jo selvfølgelig på hvor mye utstyr du har investert i. Om du sitter der som en "gammel mann" som ikke er vant med dagens "storinvesteringer i fancy duppeditter" så vil du muligens slippe pent i fra det. Men hva med de yngre som har mediasenter-PC, og all slags annen herlighet rundt omkring i hjemmet sitt.

 

Om du så kjøper en gammel villa, som er bygget før mellomvern var vanlig under innstallasjon av det elektriske anlegget, så lønner det seg kanskje likevel for sin egen ro å få bestillet det mellomvernet.

 

Vernet koster ikke all verden, men gratis er det ikke, også må du regne med både kjøring og monteringskostnader fra elektriker, så det er lurt å kombinere innstallasjonen med noe annen oppgradering eller feilutbedring som du ønsker at skal skje for EL-anlegget ditt. :)

Lenke til kommentar

:omg: Men, hva om du ikke oppdager at PC'en har fått seg en skramme. F.eks. om du har et PSU til kr 2500,- som har fått seg en karamell, og så ryker det 9 mnd. senere, uten at du kan påvise det var lynnedslagets skyld. Så om du får 12K i erstatning for PC, men du feilsøker PC'en selv for å spare penger, eller dersom service koster for mye. Da koster det deg kr 2500,- 9 mnd. senere som du ikke kan gjøre krav på.

 

Dersom skjermkortet ditt til la oss si kr 3500,- også tar kvelden, så begynner dette fort å bli dyrt. Det ryker kanskje etter 15 mnd.

 

Nå kan det jo hende du har finvern på PC'en, men lar TV'en stå usikret. Dette vet jo ikke vi noe om...

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar tiden fra lyn til tordenskrall. Om tiden går ned 10s - 8s - 5s så trekker jeg ut støpselet på endel ting. Intet vern er bedre en manglende forbindelse. Og jeg klarer å leve uten TV-en 30min en gang i blant. Trekker også ut støpselet på endel ting i ferie, billig forsikring.

 

Har forøvrig sluttet å bry meg med om folk sier stikkontakt om støpselet. Det snakkes/skrives vel oftere feil en rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har montert mellomvern/grovvern i sikringsskapet etter at lynet tok forsterker og TV rundt jul. Venter nå på at elektrikker skal komme med finvern som kan monteres BAK stikkontakten, slik at TVen fortsatt kan henge på veggen osv. De selger finvern på diverse butikker som enten ser ut som en padde eller en "timer", men for min del blir det meningsløst å ha 8 kontakter bak TV-benk, for så å kjøre alle enheter gjennom en padde fra en av kontaktene..

 

Eneste jeg ikke har fått svar på er om coax også kan sikres i vegg, eller om jeg må ha en av disse "overspenningsboksene" i stikkontakten med coax-vern på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...