Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?

Anbefalte innlegg

Vernene i sikringsskapet er OK. Det er finvernene eller pluggvernene ute i anlegget ditt som må være FG-godkjnete for å fungere i IT-nettet i Norge. Dette har mebl.a. med jordingen og beskyttelse av fase mot fase å gjøre.

Kan du være litt mer presis? For det første står det spesifikt IT-nett på mitt sikinrgsskapvern, og jeg måtte velge mellom IT og TN, og hva konkret er forskjellen? Litt mer konkret enn "det har med jording og beskyttelse av fase å gjøre".

IT nett (Norge og Albania, og sykehus i utlandet) har i stikkontakten din 2 ledere med 230v. Mens TN nett (resten av Europa, og nyere steder i Norge) har en leder med 400v og en med 0v.

EDIT: IT nett er fint, da man først mister strømmen ved jordfeil nr 2. Derfor brukes slike nett også på sykehus i utlandet så vidt jeg har skjønt. Får man jordfeil på utstyr i TN nett, så går sikringen med en gang (ren kortsluttning). Mens på IT nett, så går ikke sikringen før det blir jordfeil fra fase nr 2. Dette er når det ikke er jordfeilbryter i innstallasjonen. Det brukes ikke på sykehus pga dette. Litt kjedelig at respiratoren stanser når man får jordfeil på lampa på badet.

Forakjellen på TN vern og godkjent IT vern er i hovedsak at TN-vernet har beskyttelse bare fase-jord, mens IT-vernet også beskytter fase mot fase. Dette er viktig i IT-anlegg. Dessuten kan selve vernekomponenten (varistoren) bli så oppvarmet ved et overspenningsinnslag at den kan i beste fall havarere, i verste fall starte en brann. FG-godkjenningen krever en termoovervåkning innebygget i vernet som gjør at dette øyeblikkelig kobles fra når brannfarlige temperaturer oppstår. Dette indikeres ved at en lysdiode slukker. Da må vernet erstattes. Dette er skjelden oppstår, men viktig at ikke selve vernet starter en brann. Har sett mange billige TN-vern brannskadet....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vernene i sikringsskapet er OK. Det er finvernene eller pluggvernene ute i anlegget ditt som må være FG-godkjnete for å fungere i IT-nettet i Norge. Dette har mebl.a. med jordingen og beskyttelse av fase mot fase å gjøre.

Kan du være litt mer presis? For det første står det spesifikt IT-nett på mitt sikinrgsskapvern, og jeg måtte velge mellom IT og TN, og hva konkret er forskjellen? Litt mer konkret enn "det har med jording og beskyttelse av fase å gjøre".

IT nett (Norge og Albania, og sykehus i utlandet) har i stikkontakten din 2 ledere med 230v. Mens TN nett (resten av Europa, og nyere steder i Norge) har en leder med 400v og en med 0v.

EDIT: IT nett er fint, da man først mister strømmen ved jordfeil nr 2. Derfor brukes slike nett også på sykehus i utlandet så vidt jeg har skjønt. Får man jordfeil på utstyr i TN nett, så går sikringen med en gang (ren kortsluttning). Mens på IT nett, så går ikke sikringen før det blir jordfeil fra fase nr 2. Dette er når det ikke er jordfeilbryter i innstallasjonen. Det brukes ikke på sykehus pga dette. Litt kjedelig at respiratoren stanser når man får jordfeil på lampa på badet.

EDIT 2: Man har også ett tredje nett type, kalt TT, som ikke brukes ofte. Selv om det er en del brukt på vestlandet.

TN nettet har 1 leder med 230V og en null leder med 0V. IT nett har 2 ledere med 133V (om jeg husker riktig) og siden de er faseforskyvet iforhold til hverandre blir 133V + 133V = 230V.

Men forskjellen sånn basic med TN og IT er 230V og 400V ja.

Feil: 133v i IT nett er forholdet mellom 230v og jord (0v) det man får ved jordfeil. 400v delt på roten av 3 er 230v, som gjør at vi kan bruke 230v komponenter i 400v anlegg.

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forakjellen på TN vern og godkjent IT vern er i hovedsak at TN-vernet har beskyttelse bare fase-jord, mens IT-vernet også beskytter fase mot fase. Dette er viktig i IT-anlegg. Dessuten kan selve vernekomponenten (varistoren) bli så oppvarmet ved et overspenningsinnslag at den kan i beste fall havarere, i verste fall starte en brann. FG-godkjenningen krever en termoovervåkning innebygget i vernet som gjør at dette øyeblikkelig kobles fra når brannfarlige temperaturer oppstår. Dette indikeres ved at en lysdiode slukker. Da må vernet erstattes. Dette er skjelden oppstår, men viktig at ikke selve vernet starter en brann. Har sett mange billige TN-vern brannskadet....

Jeg forklarte forskjellen på IT og TN nett, ikke overspenningvernene for disse. Lese litt kjapt posten hans.

EDIT: Slik jeg kjenner overspenningsvernene så er det spenningen som er forskjellen på disse. Jeg har aldri gått i dybden på teorien bak dem. En TN utgave har forskjellig spenning på om det er L-N eller N-PN man kobler til, og hvor vernet skal slå inn (grovt eller mellomvern).

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

EDIT 2: Man har også ett tredje nett type, kalt TT, som ikke brukes ofte. Selv om det er en del brukt på vestlandet.

Jeg vet forskjellen mellom IT og TN-nett, men det er ikke spørsmålet mitt, lyn er en spenningspuls som hverken er IT eller TN, hva er det med valget av system som gjør at en enhet som skal hindre denne pulsen å gå videre må bygges annerledes?

AtW

Lenke til kommentar

Feil: 133v i IT nett er forholdet mellom 230v og jord (0v) det man får ved jordfeil. 400v delt på roten av 3 er 230v.

Du motsier jo deg selv her. Jeg sier at 1 fase i IT er 133V og du sier 133V er mellom fase og jord? Da blir jo det den ene fasen det, lol. Og det er jo ikke 3 ledere i TN nettet med 400V hver

Endret av Demonickon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil: 133v i IT nett er forholdet mellom 230v og jord (0v) det man får ved jordfeil. 400v delt på roten av 3 er 230v.

Hvordan kan du da få 230V over 2 ledere med 230V hver? Og det er jo ikke 3 ledere i TN nettet med 400V hver

TN nett har som regel 3 ledere med 400v, samt N-leder. Har aldri montert ett 1-fase TN-anlegg. Det er kun fra sikringen ut man har 1-fase der.

En lyspære er en motstand. Når man setter 400v inn på den ene siden, og 0v på den andre siden av den motstanden så får man 230v over den. Ved IT nett, så tilfører man 230v på hver side, og får 230v over. Hver av disse 2 fasene er faseforskyvet, ellers hadde det vært samme fase, og lyspære ville ikke lyst.

Det begynner å bli mange år siden jeg gikk på skolen, så å gå i dybden på forklaringene greier jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du da få 230V over 2 ledere med 230V hver? Og det er jo ikke 3 ledere i TN nettet med 400V hver

TN nett har som regel 3 ledere med 400v, samt N-leder. Har aldri montert ett 1-fase TN-anlegg. Det er kun fra sikringen ut man har 1-fase der.

En lyspære er en motstand. Når man setter 400v inn på den ene siden, og 0v på den andre siden av den motstanden så får man 230v over den. Ved IT nett, så tilfører man 230v på hver side, og får 230v over. Hver av disse 2 fasene er faseforskyvet, ellers hadde det vært samme fase, og lyspære ville ikke lyst.

Det begynner å bli mange år siden jeg gikk på skolen, så å gå i dybden på forklaringene greier jeg ikke.

Jeg gikk på skolen i fjor og lærte AKKURAT om dette. Et TN nett har 3 ledere med 230V hver + en null leder. IT har 3 ledere med 133V og jord.

Når du sier at det 133V mellom en fase og jord i IT så bevise jo bare det jeg akkurat sier. Det er 133V på hver fase i IT nettet.

Så jeg er redd det er du som har feil

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så latterlig å dele en slik artikkel i to eller flere sider kun for reklameinntekter.

Fordi det er nemlig gratis å skrive avisartikler? Jeg digger hardware.no, og hvis de trenger reklame for å fortsette er dette helt greit for meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Joules er misvisende og forvirrende når det er snakk om Overspenningsvern...

Og tolkning av bruken av Joules er høyst subjektivt.

Det blir som å sammenligne følgende regnestykker...:

3 + 2 + 1 = 6

3 - 2 - 1 = 0

3 * 2 * 1 = 6

3 / 2 / 1 = 1,5

Ok...,kanskje ikke akkurat det beste eksempelet...,men uansett...

Forvirret? He He...

Joules = Power = Watt

kiloAmp = Current

Et Overspenningsvern med en innebygd 16A sikkring takkler 3680w belasning ved 230v under normal bruk og forhold.

Ved et lynnedslag kan et slikt Overspenningsvern takkle ganske store spenninger før det som er kobblet til dette Overspenningsvernet tar skade av påkjenningen.

Det er her kA vil gi brukeren(e) en mer nøyaktig indikasjon på over stor påkjenning de forskjellige Overspenningsvernene takkler.

F.eks...

Brennenstuhl har Overspenningsvern som takkler alt i fra 13,5kA og opp til 120kA...,og har modeller både med og uten 10A eller 16A sikkring.

Bruker Brennenstuhl selv og er meget godt fornøyd.

At det tordner sånn at hele bygget rister er desværre ikke noe Brennenstuhl eller andre Overspenningsvern kan gjøre noe med...,ikke annet enn å minske faren for skade på dine dyrebare eiendeler.

Nei, her tenker du kun statiske overspenninger, lyn er en overspenningspuls som kun varer et lite øyeblikk (gjennomsnittlig 0,00003 sekund).

Siden det som begrenser hva et overspenningsvern (for lyn) tåler er energien så er det kun korrekt å snakke om Joules, strømkapasiteten er normalt lite interessant.

Selvfølgelig er det forvirrende hvis man ikke skjønner hva Joules er, eller ikke er vant med å regne på dette. Du bør lese deg opp på dette og redigere kommentaren din for feil. Du kan starte med å legge inn Joules = P (W) x t (s).

http://no.wikipedia.org/wiki/Joule

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge elektrikeren som installerte mellomvern i boligen min, så kan det øke brannfaren å ha finvern uten mellomvern. Han sa at det er stor uvitenhet rundt dette. Man må ha mellomvern dersom man har finvern. Jeg kunne ikke se at dette var tydeliggjort i denne artikkelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For de som er særlig interessert i hvilke krav som gjelder for FG- godkjenning av overspenningsvern, kan lese de tekniske spesifikasjonene her. Dette vil også oppklare mange forvirringer om begreper denne diskusjonen preges av...

http://fgsikring.no/no/Hoved/Brann/Regler-for-brannomradet/Overspenningsvern1/Regelverk/

Dette lister opp kravene, og nevner spesifikt at vernet skal passe i ett IT-nett, men såvidt jeg kan se så sier det ingenting om hva konkret som må gjøres annerledes i ett IT-nett, og forsåvidt heller ikke noe om det man kjøper i butikken vanligvis ikke er godt nok dimmensjonert.

AtW

Ifølge elektrikeren som installerte mellomvern i boligen min, så kan det øke brannfaren å ha finvern uten mellomvern. Han sa at det er stor uvitenhet rundt dette. Man må ha mellomvern dersom man har finvern. Jeg kunne ikke se at dette var tydeliggjort i denne artikkelen.

Men er det rett? Elektrikere sier så mangt, jeg vet ikke om han tar feil eller ikke, men "en elektriker sier" er ikke godt nok til å ta som fakta.

AtW

Lenke til kommentar

Begrepene grovvern, mellomvern og finvern er forvirrende...

Installasjonsstandarden NEK 400 forlanger fra 2010 primærvern (også kalt grovvern eller mellomvern) i sikringsskap, og anbefaler sekundærvern (finvern eller pluggvern som er det samme) inne i installasjonen. Finvernet skal alltid ha høyere vernenivå enn primærvernet slik at den største overspenningen tas av primærvernet i sikringsskapet og restspenningen som gått gjennom dette fanges opp og ledes til jord av sekundærvernet. Det er det siste som må være FG godkjent for å fungere i IT nett. Kompetansen om overspenningsbeskyttelse er dessverre liten også blant installatører...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lar alle kontakter stå i jeg. Har innbo forsikring som dekker naturskader å 0 i egenandel, så ser ikke vitsen med å trekke ut alt da. Får opptil 80% av nypris på all elektronikk som er over 2 år og opptil 100% av det som er nyere. Så slår lynet ned får man jo byttet ut gammelt skit med nytt :)

Lenke til kommentar

Lar alle kontakter stå i jeg. Har innbo forsikring som dekker naturskader å 0 i egenandel, så ser ikke vitsen med å trekke ut alt da. Får opptil 80% av nypris på all elektronikk som er over 2 år og opptil 100% av det som er nyere. Så slår lynet ned får man jo byttet ut gammelt skit med nytt :)

Ja du kan jo erstatte alle de gamle bildene som gikk dukken med nye.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg gikk på skolen i fjor og lærte AKKURAT om dette. Et TN nett har 3 ledere med 230V hver + en null leder. IT har 3 ledere med 133V og jord.

Når du sier at det 133V mellom en fase og jord i IT så bevise jo bare det jeg akkurat sier. Det er 133V på hver fase i IT nettet.

Det er korrekt som du sier. Er noen år siden skolen, og akuratt det du er inne på der er noe man ALDRI bruker praktisk i yrket.

Ikke rart forsikring er dyrt, når man har folk som deg.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Man MÅ ikke ha mellomvern om man har finvern, man bør. Ingen som tør å si MÅ i Norsk lovverk, spesielt i forslag til utfølelse slik som NEK:400 osv er.

Har selv kun finvern i dag, og det funket fint det når lynet overraskende slo ned uten forvarsel (ingen tordning langt unna)

Lenke til kommentar

Ja du kan jo erstatte alle de gamle bildene som gikk dukken med nye.

Bildene mine har jeg trygt lagret på en minnepinne. Deler kan jo bli ødelagt selv uten at lynet slår ned, så har man ikke sikkerhetskopiert bilder og viktige filer, så kan man ikke skylde på andre enn seg selv

Lenke til kommentar

Det er korrekt som du sier. Er noen år siden skolen, og akuratt det du er inne på der er noe man ALDRI bruker praktisk i yrket.

Ikke rart forsikring er dyrt, når man har folk som deg.

Dyrt? Under 1000 lappen i året synes nå jeg er rimelig billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...