Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

? Ser ikke helt hvorfor et lyn skal gå gjennom veggen direkte? Den kan slå ned i veggen, splintre den etc... Men gjennom veggen? :omg:

 

Lynet velger naturligvis letteste vei, og om lufta leder bedre enn veggen, så går den jo like greit bare rett ned i bakken. Er huset/veggen bedre leder, så går den inn iveggen og ned i jord. Men å gå rett gjennom veggen og inn? :huh:

 

Hørtes ikke direkte logisk ut.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har i to tilfeller sett lyn slå gjennom veggen.

I det ene hoppet det fra 230V kabel på utsiden og over i 12V kabel på innsiden.(batterianlegg)

I det andre tilfellet slo det bare hull i veggen men det var 230V kabel på innsiden.

Restene etter det opplegget var så herpet og det hele såg ut som det var sprengt hull i veggen og elanlegget på innsiden hadde blitt revet av veggen av trykket.

Så ja lyn har ingen problemer med å hoppe gjennom en vegg om det vil det.

Men at lyn som allerede har entret en lynavleder vil hoppe gjennom veggen er ikke noe som kan skje med mindre noen har laget en skarp knekk innover i eller mot veggen med lynavlederen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ahh, men ja da skjønner jeg. Ja, det blir jo dog litt annerledes, for da treffer lynet ledningen på innsiden, og ikke et lyn som går gjennom lufta inne som kan direkte treffe folk? (ikke at det er særlig heldig, mildt sagt å ha et lyn på innsiden via/treffer EL-anlegget).

 

Jeg malte meg bare et litt annet bilde av situasjonen.

Lenke til kommentar

Der det hadde hoppet fra ledning til ledning var ingen bygningsdeler truffet men den ene kabelen gikk i bakken et stykke før den gikk oppover veggen.

Nedslaget var antatt i bakken i umiddelbar nærhet av bygningen i følge brannvesnet.

 

Der det slo hull i veggen traff lynet mønet på huset.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Vel, i denne tråden har jo du fått tips til en enkel og sikker lynavleder.

 

Det beste er at du kan innstallere den selv!

Lenke til kommentar

Slo av sikringen i dag under litt torden her. Hjalp ikke. TVen røk igjen. 2. gang på under 1 år at TVen ryker som følge av lynet. Må visst skaffe meg en avleder for den forbannade coaxen også.

 

 

Heldiggris med TV'en (forsikringsmessig). For hvem vil ikke ha seg ny TV? Ellers merker jeg meg at du har mistet 2 TV'er på kort tid - vel og merke. Du var sikkert glad i den "nye" TV'en din allerede (den som tok kvelden nå i går).

 

Ellers misunner jeg deg ikke hva angår å leve med en slik sårbarhet. For kan hende andre apparater du er mer glad i også ryker snart. :huh:

Endret av G
Lenke til kommentar

Det samme skjedde rett før jul, og da var receiveren "ulønnsom" å fikse, mens TVen fikk byttet "MB". Antar MB tilsvarer motherboard i en TV også. Nå tok jeg det på forsikringen sist, og måtte ut med 4000,- i egenandel. Prisen for å fikse TV alene kom på 3900,-, mens de ville ha 500 for feilsøk på receiver.

 

Jeg har siden sist fått meg grovvern i sikringsskapet, og et jallastygt finvern på kontakten (padde). Har bestilt finvern som skal inn i vegg, slik at TVen kan henges opp igjen. Vi må tydelig bo svært utsatt til - har aldri mistet noe av lynet før. Nå har jeg bodd her i underkant av 1 år, og lynet har knerta 2 reveivere og TVen tilsvarende.

 

Det jeg ikke helt skjønner er hvordan dekoderen som får coaxen rett inn, overlever, mens TV og receiver som kun er koblet mot dekoder via HDMI tar kvelden. Kan lynet slå inn på strømnettet til tross for at jeg slo av sikringen? Jeg tenkte jeg var i overkant forsiktig når jeg tok sikringen i stedet for å flytte frem stereobenk for å nappe ut støpselet.

Lenke til kommentar

Yes. Jobber med en del elektrikere som har hatt en artig start på morgenen på grunn av min latskap og uvitenhet.

 

Nå blir det:

https://www.komplett.no/apc-performance-surge-arrest/308813 + større kabelkanal bak TVen (får bare kjørt HDMI kabel ned i røret jeg har laget i dag).

 

Har brukt 4000,- på egenandel i desember, så blir det ny egenandel på 4000,- nå. I tillegg har jeg brukt 4-5000,- på overspenningsvern i sikringsskapet. Forsikringsselskapet vil vel snart svarteliste meg.

Lenke til kommentar

:) Nei, jeg tror ikke forsikringsselskapet vil svarteliste deg.

 

Dessuten har du vist litt vilje allerede til å få elektriker til å ettermontere mellomvern i sikringsskapet.

 

Jeg har også bodd i et utsatt område en gang, og da opplevde jeg to lynnedslag som forplantet seg over telefonnettet og rett inn i bredbåndsmodemet. Botiden der var på totalt 5 år.

 

Overspenningsvern i sikringsskapet hjelper litt. Det reddet ihvertfall en paraboltuner hos meg en gang. Men, den tok en tur i bakken, og måtte ha noen halvminutter på å komme seg igjen. Da hadde jeg ikke finvern ved TV. Og det var på en helt annen adresse, hvor jeg på ca. 3-4 år ikke har opplevd lynnedslagsproblematikk før denne ene gangen. PC'en fikk også småskavanker av dette, men har tilnærmet friskmeldt seg i etterkant. Snodige greier. <spøk> Og disse apparatene er ikke laget av "selvreparerende materialer" en gang. </spøk>

 

Mange glemmer fort det der med telefonkabelen som også er laget av kobber, dersom de er ADSL-abonnenter f.eks., og ikke har tatt steget over på fiber enda.

 

Dersom du kjøper deg ekstra dyr TV en eller annen gang, så vit at det finnes UPS'er, og da vil det være UPS'en som tar kvelden før TV tar kvelden. Spesiellt på UPS av ONLINE type. Der det finne galvanisk skille. Disse får du får en ca. kr 5000,- sist jeg sjekket. Men pris varierer selvfølgelig ut i fra ditt behov for effektforbruk. En TV trekker vel ikke særlig mye, eller?

 

Om strømpadder:

Jeg tror dessuten denne er kraftigere med 60 kA-modellen enn den APC-merkede padden du har skaffet deg:

 

http://www.clasohlson.com/no/Overspenningsvern/Pr362892000

 

 

Den APC-modellen du har er oppgitt til 2525 joule

Slik at du har noe å sammenlikne med.

 

 

Dessuten finnes det nok ekstra heftige saker i HiFi-butikker å få tak i. Men det koster skjorta. Så da kan man fort begynne å tenke på om ikke online-UPS er bedre enn å kjøpe "dårligere" og dyr padde fra HiFi-miljøet.

 

Ellers er det verdt å vite følgende - da kan man stille seg spørsmål om APC er seriøse nok:

 

Spesiellt siste setning er interessant:

 

 

.. the SPD is rated 1J x 5,000 = 5,000 Joules. In summary, Joule ratings are not recognized by surge suppression Standards due to ambiguity.

 

 

 

I sin helhet står det fra lenken:

 

 

KA not Joules

Energy (Joule) Ratings Are NOT Recognized
By Surge Suppression Standards


A Joule is a unit of energy defined as a Watt-second. (J= W•s J=V•A•s.) Joules would appear to be an ideal unit-of-measure for SPD, unfortunately, there are inherent deficiencies. Consumer class SPD use of Joule ratings for marketing purposes is a problematical way to compare suppressors. There are two fundamental problems using Joule ratings for SPD:

1. There is a common misperception that larger surge amplitudes deposit more energy into a SPD. IEEE research shows this is not the case. Energy deposited into Metal Oxide Varistors (MOVs) actually decreases as surge intensity reaches certain levels. Therefore, Joule ratings are misleading. The surge industry’s technical community avoids Joule ratings in this context.

ka-not-joules_clip_image001.gif

Table A.8 illustrates an excerpt from IEEE C62.41.1-2002 page 63, showing that energy deposited into MOVs actually decreases upon reaching certain levels. This is a result of upstream ‘flashover’, a physical limitation of all distribution systems. Shaded cells indicate decreased Joules.

2. Joule determinations are open to interpretation or questionable usage. By definition, Energy is defined as Power x (multiplied by) Time. In this context, how are Power and Time defined and where are Watts actually going? Moreover, are Watts the amount of power that the SPD is exposed to (i.e. impulse size), the power passed through the SPD, or heat absorbed inside the SPD? Each of these is substantially different.

For example, the first calculation below shows Joules when the SPD gets ‘clobbered’ by IEEE C62.41’s most severe surge. The second calculation shows trivial leakage currents for a little over six months. Joule ratings are the same but the stress on the SPD is very different.

• Assume IEEE worst case surge: C High - 10,000V, 10,000A, 20µs duration: J= W•s = V•A•s = 10,000V x 10,000A x 20µs = 2,000J

• Assume 1µA leakage current through 120V MOV(s) for 193 days: J= W•s = V•A•s = 120V x 1µA x 193 days = 2,001J

In another example or Furthermore, can the SPD sustain a “Joule rating” many times, one time, or does it define failure? At least one manufacturer uses a “multiplier”. For example or More specifically, if an MOV is rated 1J, but can withstand 5,000 hits, the SPD is rated 1J x 5,000 = 5,000 Joules. In summary, Joule ratings are not recognized by surge suppression Standards due to ambiguity.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan liksom ikke tro jeg bor i et "utsatt område". Ingen av naboene har hatt problemer - jeg bor i en 3'er rekke av i et rekkehus/"kjedet enebolig". Alle kabler er via bakken osv., så det er litt merkelig og ganske frustrerende. Hadde jeg fått ny TV, hadde jeg kanskje sett litt lysere på saken, men jeg antar de bytter hovedkort denne gang også. Receiveren kjøpte jeg ny i april, så den har jeg egentlig ikke behov for å bytte igjen.

Lenke til kommentar

Også litt mer:

 

 

 

Typically destructive surges are hundreds of thousands of joules. So what do those protectors do? Protect from a tiny surge that is typically made irrelevant by protection already inside appliances.

Those protectors also need protection. Provided by something completely different that is, unfortunately, also called a surge protector.

Effective protectors are rated by a surge current. One minimally sized 'whole house' protector (to even protect those power strips) is 50,000 amps. These come from companies known for better quality. (What a protector looks like on the outside says nothing about protection.) General Electric, ABB, Siemens, Ditek, Intermatic, Square D, Leviton, etc all provide these superior products. A Cutler-Hammer solution sold in Lowes and Home Depot for less than $50.

A protector adjacent to the appliance can only stop or absorb a surge. How does it stop what three miles of sky did not? Worry about a typically destructive surge. Surges too tiny to even harm dimmer switches and bathroom GFCIs are what those adjacent protectors are designed to protect from. Your concern is the truly destructive surge that occurs maybe once every seven years. A superior 'whole house' protector is part of a solution that also protects from those other tiny and lesser threats.

View protector numbers for a UPS. Even tinier. Near zero. UPS claims surge protection - only from near zero surges.

And finally, a protector is only a connecting device to what actually does protection. Protectors are simple science. Art is what absorbs hundreds of thousands of joules. Earth ground. Most of your attention should focus on what is most important in any protection system - earth ground.

 

 

 

 

Meaningful surge protectors aren't rated in Joules.

They are rated in clamping current (amps) and the maximum allowable clamping time (microseconds).

A basic level protector will have a clamp current of 50 kA for 20 microseconds. This type of surge protector is typically either a MOV (for protecting high voltage lines such as power; or a gas discharge tube for protecting non-powered lines such as phone).

A top level protector capable of diverting a direct lighting strike will have a clamp current of 100 kA for 350 microseconds. Typically, these are electronically pre-triggered spark gaps.

 

 

Interessant:

 

 

Reaction time for pretty much most surge protector elements will be essentially instantaneous - measured in a few hundreds of picoseconds. (There is an exception in electronically triggered spark gaps, where there is a delay while the electronics, usually a MOV and a capacitor/transformer combo, sense the surge and ignite the spark).

Note that although the ceramic in a MOV activates within a few hundred picoseconds, the actual device will take up to 25 ns to activate, because of the inductance of the wires connecting the circuit board to the ceramic. However, this same parasitic inductance in the connecting wires will delay the rise of voltage to sensitive devices, so you don't actually need sub nanosecond response time of the entire device.

Clamp voltage is the maximum voltage that the device will permit to exist at its leads. This needs to be high enough that the device doesn't "leak" energy during normal use (MOVs are highly non-linear, but they do conduct a bit below their nominal voltage). A normal AC supply will have a peak voltage of up to 180 V, so the clamp voltage must be sufficiently far above this so as not to leak. At the same time the voltage needs to be sufficiently low that electronics are not damaged. Most mains grade semiconductors are rated for 400 V, as that is the industry standard, so anything below about 370 V should be adequate. You can go lower than this on a 120 V supply, but with a 240 V supply, you can't really go below about 370 V.

Of course, the device can only clamp the voltage at its leads. During a surge, the high current flow creates intense magnetic fields, and these can store energy and transmit energy, so predicting what the voltage will be at an actual device some distance from the protector is generally not possible (which is why any mains powered electronic device needs to have internal surge protection).

Optimum protection is often done in a tiered form; a large high current protector is connected at the service input. This will divert the biggest surges. A medium sized protector is connected at the panel, and smaller protectors are connected at individual devices/receptacles. In general, the biggest one needs to be most sensitive (i.e. have the lowest clamp voltage) so that it takes the surge in preference to the smaller ones - which just clean up the ringing and effects of the mini-EMP caused by the big surge protector diverting the main surge. In practice, the effects of parasitic inductance/capacitance in wiring are usually sufficient to ensure correct sequenecing of most combinations of protectors without the need for specific attention to clamping voltages.

One of the difficulties with consumer-grade protectors is that they often contain numerous protector elements. E.g. a typical power-strip type one will typically contain 3 elements; one between live and neutral, one between live and ground and one between neutral and ground. If each protector has an rating of 300 Joules, this is commonly marketed as 900 Joules. In practice, in almost all cases, one element will end up taking the overwhelming majority of the surge.

The conversion between the industry standard surge waveforms and dissipated energy is tricky and requires calculating the area under the curves. You can get a rough idea by multiplying clamp voltage, current and about 1/3 the time period. So for a 330 V, 25 kA, 20 us device, this works out at somewhere around 50-100 Joules. But, there's a problem. A device big enough to shunt 25 kA will by virtue of its bulk be able to absorb about 300-500 Joules before being incinerated. This rating refers to the maximum amount of surge energy within a period of time (typically 2-10 ms) where the device is exposed to multiple surges in quick succession. In reality, the biggest surges tend to be single short events in the microsecond range, so the limiting factor is the current handling capacity - going over this current rating will cause instant degradation of the device, even before the energy limit is reached.

Now, you should see why the total surge energy is not a useful rating. Not only is the energy rating not useful for individual protection elements, but in most protector designs, the surge will preferentially affect one element only within the whole device.

-------

In terms of daisy chaining, this is generally not ideal. In some circumstances, it can provide some additional protection, but the protection does not add linearly, and there are other effects, such as ground rise, etc. which can be damaging.

Due to the way MOVs work, even "matched" MOVs won't share a surge equally as even slight differences in their threshold voltage will result in large changes in current (sharing ratios of between 10:1 and 100:1 would be expected from "matched" MOVs connected together). Basically, the most sensitive one takes pretty much the whole surge. In practice, inductance/capacitance in the leads of daisy-chained protectors, etc. will improve the degree of matching.

However, daisy chaining protectors brings with it the problem of the surge changing ground voltages along the wires - so that devices plugged into different parts of the chain of protectors will see different ground voltages. If two devices connected to different strips in a daisy-chain are connected together via a signal cable (e.g. a monitor cable), some of the surge current could be forced through the signal connection and actually channel the surge into your equipment, rather than away from it. Ideally, you should have all your equipment plugged into a single surge protector or, in an industrial setting or where there is too much equipment for a single protector, each protector should have its own high quality ground connection which goes directly to a single reference point.

 

 

 

Så lysindikatoren er en falsk trygghet. VIT at "padda di" degraderes over tid. Det er hva man bør være obs på. Kanskje det er smart å sette en rutinemessig teoretisk levetid på overspenningsvern-paddene sine, og sette en dato fram i tid hvor man kjøper inn nye. Og unngå å dra strøm fra forskjellige padder, kun en, dersom du seriekobler dem (daisy chain).

 

 

 

A light only reports failure due to an undersized protector. A protector should never fail that way. It should only degrade, as Blain noted. Furthermore, a 50,000 amp protector means it shunts many surges to earth without degrading significantly. A sufficiently sized protector should remain functional for decades.

50,000 amps means voltage during a surge is lower. That protector also has a longer life expectancy. And its light should never indicate a failure. Should its light report a failure, a large protector (ie 100,000 amps) is recommended.

Mark R discussed wire impedance that increases with longer MOV wires. Impedance is why a protector must connect to earth as short as possible. Even sharp wire bends, splices, or wire inside metallic conduit compromises protection.

Inspect an earth ground wire (a bare copper wire about 1/4 inch) from your breaker box. Does it go up over the foundation and down to an earth ground rod? Then protection is compromised. Better protection means that ground wire goes through a foundation and down to earth ground. Lower impedance means many feet less wire. Sharp bends over the foundation eliminated. Concepts that demonstrate why a protector is only simple science. Earthing is an art.

Above discusses a 'secondary' protection layer. Also inspect your 'primary' protection layer. A picture demonstrates what defines each layer. And what should be inspected:
http://www.tvtower.com/fpl.html

Protection is always about where hundreds of thousands of joules dissipate. Destructively inside or harmlessly outside. A protector is only a connecting device to that energy sink. Each protection layer is defined by its single point earth ground - the art of surge protection. Light only reports simple science - an undersized protector.

 

 

Pluss dette svaret:

http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=34670965&postcount=12

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan liksom ikke tro jeg bor i et "utsatt område". Ingen av naboene har hatt problemer - jeg bor i en 3'er rekke av i et rekkehus/"kjedet enebolig". Alle kabler er via bakken osv., så det er litt merkelig og ganske frustrerende. Hadde jeg fått ny TV, hadde jeg kanskje sett litt lysere på saken, men jeg antar de bytter hovedkort denne gang også. Receiveren kjøpte jeg ny i april, så den har jeg egentlig ikke behov for å bytte igjen.

 

 

Du har ikke en jordfeilproblematikk da?

Akkurat hvilke problemer slik jordfeil leder til, er jeg ikke kompetent til å svare på. Jeg er ingen elektriker. Men, det har vel med det der begrepet "potensiale" å gjøre. At potensiale forskyves.

 

Summen av negative og positive potensialer forteller vel hvor strømmen skal ta veien. Kjedelig å få det i ballene når man står i dusjen f.eks. :green:

 

 

Som ligger hos en av naboene eller som ligger ute i fra gata et eller annet sted. Elektrikeren fortalte meg at en stykk slik jordfeil kan gå greit ute i gata, men det er best å få det korrigert. For straks 2 jordfeil eksisterer så kan mye galt skje. Du kan jo få en jordfeil i ditt kjøleskap f.eks. Skjer hele tiden sånne ting.

 

Så naboens kjøleskap kan skape trøbbel for deg i værste fall. Eller ditt eget kjøleskap.

 

Din egen jordfeilbryter vil jo ikke slå ut for det om naboen har en jordfeil. Bare for å hamre det ekstra hardt inn.

 

Få elektriker til å sjekke inntaket for jordfeil, dersom han ikke allerede har gjort dette for lenge siden. Og selv om det er jordfeilfritt så vet man aldri når neste jordfeil fra gata vil oppstå. Kan skje de neste 5 minutt, eller om 30 år.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Kan ordne det når jeg kommer hjem, er på mobilen nå :p

Jeg har fremdeles ikke fattet hvordan du har koblet dette, og hvordan det virker. :)

 

Da er vi flere.

 

 

Ja det er vi. Og jeg kan garantere, jeg kommer IKKE til å dra til noe patentkontor etter å ha sett tegningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...