Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke for meg at betong ikke leder strøm veldig godt. Heller ikke fjell.

Så du sier med andre ord at det leder strøm godt? :p

(du brukte dobbel negativ)

 

Husk på at lynet har gått flere hundre meter i luft, som er en ganske så god isolator allerede. Det er også fuktighet i betong, som vel og merke kan variere veldig. Med flere hundre tusen volt, så blir det fort itt ledende. I tillegg er overflaten relativt grei, og avstanden ned til jord kort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Årsaken til å i det hele tatt å ville jorde flaggstangen er ment å tiltrekke seg lynnedslaget dit framfor at det tar veien til huset. Se på det som en "offeranode på en båt om du vil". Er det statistisk sannsynlig at lynet gang på gang vil slå ned i flaggstangen framfor et hus uten lynavleder? :)

Lenke til kommentar

 

Ser ikke for meg at betong ikke leder strøm veldig godt. Heller ikke fjell.

Så du sier med andre ord at det leder strøm godt? :p

(du brukte dobbel negativ)

 

Husk på at lynet har gått flere hundre meter i luft, som er en ganske så god isolator allerede. Det er også fuktighet i betong, som vel og merke kan variere veldig. Med flere hundre tusen volt, så blir det fort itt ledende. I tillegg er overflaten relativt grei, og avstanden ned til jord kort.

 

 

Vart en ikke for mye der gitt. Betong er vel verken god leder eller isolator. Men det kommer selvfølgelig litt an på litt forskjellig. Armering, våt jord rundt osv. Men en kobberleder i bunnen av stanga ut til noen jordspyd. Mener at parabolene på Eik har noe slikt. Tror ikke de stoler på at betongen skal lede vekk lyn.

Lenke til kommentar

teslacoil er designa til å være attraktiv for lynet. det er hoveteknologien for tiltrekkelse av lyn. derfor er teslacoil den emst effektive lynavlederen som finnes. problemet er at de er svindyre og ikke så fine å ha i hagen.

 

Selv om dere forbinder teslacoil med en kule som produserer strøm så var det ikke slik teslacoil starta og er designa i første omgang og har en hovedfunksjon om å være attraktiv til lynet.

 

en lynavleder som min eller flaggstang eller annet er bare noen få prosenter så attraktiv i forhold til en teslacoil.

 

og nei det er ikke det mest effektive å dra det inn i nærheten av sikringskapet men en proff lynavleder under mønen er nesten like patetisk forslag. spesielt som profft arbeid. under mønen er fortsatt inni huset og med den mengde strøm som er i lyn (som Lasse skriver) så har det ingen problem med å hoppe fra proff lynavleder til spenningsnettet

ja det kan gjerne hoppe en smule enklere på mitt anlegg. men når man har med store krefter å gjøre så er det 100 000 ganger kraftigere enn hva som er nødvendig for at den skal kunne klare det i begge tilfeller. dermed når du har 100 000 ganger kraften av hva som trengs så spiller det ingen rolle hvor den står i huset.

 

hvis dere ikke klarer å tenke fram det så får dere bare være ignorante fjortiser. peace out

nå kommer det vel at jeg må forklarte peace out. hahahahaha

 

Her må vi igjen korrigere en stor misforståelse fra deg: En kule brukes ofte ved høyspenteksperimenter fordi den er best til å lagre elektriske høyspentfelt, mens en spiss er best til å avgi høyspentfelt. Hvis spenningen kommer utenfra (lyn) så vil det bli motsatt, en kule har vanskeligst for å motta lyn, mens en spiss vil ha lettest for å motta lyn. (Sett en spiker på toppen av flaggstangen dersom den har en rund kule på toppen).

 

Sakset fra side 37 på http://www.iet.ntnu.no/courses/tfe4120/elektromagnetisme.pdf

"Ifølge (2.80) har det elektriske feltet rett utenfor kula størrelsen |E| = V0/a. Dvs. for et

gitt potensial, vil det elektriske feltet rett utenfor kula være stort dersom radius er liten, og

motsatt. Dette er grunnen til at en lynavleder bør være spiss: Det at en leder er spiss gjør at

det elektriske feltet rett utenfor lederen blir stort, slik at man får overslag der før enn man får

andre steder."

 

Jeg tror ikke du er et troll, derfor fortsetter vi å svare og korrigere deg. Dessverre har dette gjort at tråden har flytt ut fra det opprinnelige temaet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så om jeg lager meg et igloo-formet hus, så er jeg tryggere. Eller graver det ned under bakken. Også setter opp en park full av spisse flaggstenger i en stor sirkel en halvkilometer unna :roll:

 

Ellers tror jeg man bør ta av seg tinnfoliehatten, for ellers kan lynet ta veien inn i skolten din. :p

Endret av G
Lenke til kommentar

 

teslacoil er designa til å være attraktiv for lynet. det er hoveteknologien for tiltrekkelse av lyn. derfor er teslacoil den emst effektive lynavlederen som finnes. problemet er at de er svindyre og ikke så fine å ha i hagen.

 

Selv om dere forbinder teslacoil med en kule som produserer strøm så var det ikke slik teslacoil starta og er designa i første omgang og har en hovedfunksjon om å være attraktiv til lynet.

 

en lynavleder som min eller flaggstang eller annet er bare noen få prosenter så attraktiv i forhold til en teslacoil.

 

og nei det er ikke det mest effektive å dra det inn i nærheten av sikringskapet men en proff lynavleder under mønen er nesten like patetisk forslag. spesielt som profft arbeid. under mønen er fortsatt inni huset og med den mengde strøm som er i lyn (som Lasse skriver) så har det ingen problem med å hoppe fra proff lynavleder til spenningsnettet

ja det kan gjerne hoppe en smule enklere på mitt anlegg. men når man har med store krefter å gjøre så er det 100 000 ganger kraftigere enn hva som er nødvendig for at den skal kunne klare det i begge tilfeller. dermed når du har 100 000 ganger kraften av hva som trengs så spiller det ingen rolle hvor den står i huset.

 

hvis dere ikke klarer å tenke fram det så får dere bare være ignorante fjortiser. peace out

nå kommer det vel at jeg må forklarte peace out. hahahahaha

 

Her må vi igjen korrigere en stor misforståelse fra deg: En kule brukes ofte ved høyspenteksperimenter fordi den er best til å lagre elektriske høyspentfelt, mens en spiss er best til å avgi høyspentfelt. Hvis spenningen kommer utenfra (lyn) så vil det bli motsatt, en kule har vanskeligst for å motta lyn, mens en spiss vil ha lettest for å motta lyn. (Sett en spiker på toppen av flaggstangen dersom den har en rund kule på toppen).

 

Sakset fra side 37 på http://www.iet.ntnu.no/courses/tfe4120/elektromagnetisme.pdf

"Ifølge (2.80) har det elektriske feltet rett utenfor kula størrelsen |E| = V0/a. Dvs. for et

gitt potensial, vil det elektriske feltet rett utenfor kula være stort dersom radius er liten, og

motsatt. Dette er grunnen til at en lynavleder bør være spiss: Det at en leder er spiss gjør at

det elektriske feltet rett utenfor lederen blir stort, slik at man får overslag der før enn man får

andre steder."

 

Jeg tror ikke du er et troll, derfor fortsetter vi å svare og korrigere deg. Dessverre har dette gjort at tråden har flytt ut fra det opprinnelige temaet.

 

skal jeg korrigere deg også litt.

 

<Selv om dere forbinder teslacoil med ei kule som produserer strøm>

en teslacoil ble ikke designet slik i første omgang i det hele tatt, helt anna design med liten tupp som du selv sier, nettopp fordi den var designa som lyntiltrekker og ikke produsent av strøm

 

teslacoil som produserer strøm derimot har ei stor kule men det betyr ikke at den ikke avleder lynet, sjekk ut mythbusters og flere kilder på det :)

Lenke til kommentar

Teslacoil er en RF-trafo som brukes for å generere høyspenning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_coil

 

Den vil nok kunne tiltrekke seg lyn på samme måte som magneter tiltrekker seg andre magneter, men viklingene i sekundærspolen vil brenne rett av hvis strømmen fra lynet går gjennom den.

Jeg har ikke funnet noe dokumentasjon på at den på noe tidspunkt har vær tiltenkt som lyntiltrekker, Teslas patent US454622 fra 1891 refererer at den er laget som høyspenningsgenerator for lys og annen energioverføring.

Har "doktoren" funnet noe dokumentasjon om Teslacoil for lyntiltrekning på nettet?

 

"Kulen" (torus) på toppen fungerer også som kondensator og har så stor diameter at høyspent-utladningene ikke går rett ned og skader isolasjonen på sekundærspolen i midten.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal konme tilbake med teslacoilen når jeg kommer hjem.

Akkurat nå sitter jeg i nord norge i det huset der vi lagde denne hjemmemekka lynavlederen og har snakka med xsvigerfar litt om dette for å friske opp hukommelsen.

Jeg har husket en ting feil. Det var ikke jordfeilbryteren vi hadee kobla i men ei ny vanlig automatsikring og ikke ut i stanga på taket men tilkobla resten av sikringskapet.

 

Denne lynavlederen har faktiskt slått ut der lynet har truffet ja. Den har gått i automatsikringa også videre ut i jordstanga vi satte i bakken og ikke slått ut noen av de gamle sikringane. Dette grunnet når lynet har kommet inn så har det slått ut automatsikringa og dermed sikra de andre sikringane.

Jeg vet hva dere kommer til å si her med at det spiller liten rolle for lynet går like lett gjennom til andre sikringer. Men poenget her er at den faktiskt har avleda lynet ut i jorda framfor å brenne ned huset. Automatsikringa har redda hiset ja. Dette kan jeg bevise på den måte at jeg kan ta bilde av der den gamle ledninga vi la ilag er skøyta til ny ledning som xsvigerfar har måttet legge til nå i vår. Han bekrefta at lynet har truffet og skått ut men ikke tatt noe i huset.

Spørsmålet er fremdeles hvor kraftig det lynet var men fakta er at uansett styrke så har det vært kraftig nok til å gjøre djævelskt store skader.

Jeg kan ikke ta bilde av sikringskapet før i morra for dattera mi ligger å sover i rommet ved siden av og våkner lett.

 

Men faktum er at lynet har slått ned og at den har fungert og gjort jobben sin :D

 

Reiser hjem i morra kveld så kommer tiøvake til teskacoilen da ;)

Lenke til kommentar

mythbuster sin episode ved leking med tesla coil
jeg er enig at en teslacoil og dørhåndtak er anderledes men i dette tilfellet de gjorde her er det ekstremt likt og det samme prinsippet som gjelder. som det sies skala. forstørr da også denne type dørhåndtak og du har en teslacoil


Mythbusters Episode

A recent 'Mythbusters' episode tested this myth by striking ballistics-gel dummies with large laboratory-generated sparks. They found that the only object that consistently 'attracted' the lightning was a doorknob placed on the head of the dummy. However, the difference between these tests and natural lightning was once again, the scale. The spark-generating terminal was aimed at the dummies at point-blank range, directly above the dummies' heads by only a few feet. In reality, a lightning bolt is starting out at high altitudes, traveling through miles of air before it reaches the ground. If lightning is coming down and happens to end up a few feet over your head like the Mythbusters' test sparks, only then may something metal on your person have some influence. But that is going to be an extremely rare scenario. In reality, lightning is going to be much further away from you during an average storm. It's similar to the difference between firing a gun at a target from a distance of three feet to a shot from a distance of two miles - the target will get hit more often when the gun is fired at close range.

A strike like this, that is, at a distance of less than a few feet, is something most people will never experience. Even if a strike that close does not hit a person directly, they will still be close enough to be injured or even killed by its resultant current flowing through the ground. In the case of the Mythbusters setup, moving the dummies out of 'point blank' range from under the spark terminal by just a few feet would have resulted in fewer or no direct strikes to the test subjects, and would have demonstrated that small metal objects would not infuence even a close lightning strike.

sjekk au ut denne
http://www.tesla-coil.com/dubious-experiment1.htm

EDIT:
bare sånn for å vise selve dørhåndtaket som er brukt i dette eksperimentet til mythbusters
Antique-Door-Knop-Old-Wooden-Door-951552

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Jeg skal konme tilbake med teslacoilen når jeg kommer hjem.

Akkurat nå sitter jeg i nord norge i det huset der vi lagde denne hjemmemekka lynavlederen og har snakka med xsvigerfar litt om dette for å friske opp hukommelsen.

Jeg har husket en ting feil. Det var ikke jordfeilbryteren vi hadee kobla i men ei ny vanlig automatsikring og ikke ut i stanga på taket men tilkobla resten av sikringskapet.

 

Snip

 

Det heter lynavleder. Det du har laget er nermest en lyninnleder (med noko attåt). En lynavleder, skal avlede, lede vekk lyn. Xsviger har hatt flaks, og ikke fått et riktig stort lyn inn i huset. Tydeligvis mere flaks enn forstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skal konme tilbake med teslacoilen når jeg kommer hjem.

Akkurat nå sitter jeg i nord norge i det huset der vi lagde denne hjemmemekka lynavlederen og har snakka med xsvigerfar litt om dette for å friske opp hukommelsen.

Jeg har husket en ting feil. Det var ikke jordfeilbryteren vi hadee kobla i men ei ny vanlig automatsikring og ikke ut i stanga på taket men tilkobla resten av sikringskapet.

 

Snip

 

Det heter lynavleder. Det du har laget er nermest en lyninnleder (med noko attåt). En lynavleder, skal avlede, lede vekk lyn. Xsviger har hatt flaks, og ikke fått et riktig stort lyn inn i huset. Tydeligvis mere flaks enn forstand.

 

det er en lynavleder fordi den leder lynet vekk fra husets system og ned i jorda

hadde det vært lyninnleder så hadde jeg ikke hatt kobberstanga i jorda og kobla den på og heller brukt stanga på taket og inn i sikringskapet

 

lyn inn i sikringskap -> vekk fra sikringer og inn i automatsikringa -> følger ledninga ut og ned i jorda

ergo lynavleder og ikke innleder

Lenke til kommentar

Her beskrives lynavledere, legg merke til hvordan ledningene plasseres utenpå bygningen og hvorfor de skal ha stor bøyeradius for å unngå at strømmen finner nye veier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_rod

 

Linken din om teslacoil gir meg assosiasjoner til dette:

http://www.darwinawards.com/

 

En stor forskjell på naturlig lyn og overslag fra en teslacoil er at lynet har et permanent DC-potensial (skyen har negativt polaritet, bakken positiv), mens teslacoil er en AC-kilde der ladningen skifter polaritet rundt 100 000 ganger i sekundet.

 

På dette forumet kan du ikke forvente å skrive tull uten å bli korrigert. Det er mulig du kan gjøre det blant din slekt og venner, men her på forumet er sannsynligheten stor for at det er noen som kan avsløre hva som er fakta og hva som er fri fantasi.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her beskrives lynavledere, legg merke til hvordan ledningene plasseres utenpå bygningen og hvorfor de skal ha stor bøyeradius for å unngå at strømmen finner nye veier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_rod

 

Linken din om teslacoil gir meg assosiasjoner til dette:

http://www.darwinawards.com/

Jeg har aldri sakt noe på dette her så skjønner ikke hvorfor du prøver å forklare utenpå veggen.

jeg vet selvfølgelig at de legger utpå huset. men ledningan til kursene i huset ditt ligger bare 3-10cm ifra lynavlederen (distansen fra utpå veggen til inni veggen der kursen går)

 

det spiller fint liten rolle for det jeg har beskrevet lede lynet vekk fra sikringene og husets system og det er det en lynavleder er uavhengig hvor kabelen ligger

Lenke til kommentar

Dersom lynet går i lynavlederen utvendig på vei til jord, hvorfor skal det hoppe gjennom husveggen og over i ledningsnettet?

Dessuten er en yttervegg på 3 til 10cm tykkelse uvanlig tynt.

Tradisjonell lynavleder er et vellprøvd og vellfungerende konsept så ser ikke vitsen i å krangle på det.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Dersom lynet går i lynavlederen utvendig på vei til jord, hvorfor skal det hoppe gjennom husveggen og over i ledningsnettet?

Induksjon

 

Går det 10 000 ampere rett utenfor veggen og det ligger en parallell TP-kabel rett på innsiden så vil det nok gå noen hundre ampere der noen millisekunder selv om det ikke er noen elektrisk kontakt mellom TP-kabel og lynavleder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...