Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

 

 

zip

 

Jeg lar denne stå til skrekk og advarsel for her finner du på ting og trekker konklusjoner ut av løse lufta.

Hvem har sagt at jeg bare går om jeg finner noe feil?

Jo du, tankeleseren Dr.Hawking.

Det er det du sier her hverken mere eller mindre basert på at jeg ikke vil utbedre feil jeg ikke finner.

 

Å jobbe under deg hadde blitt en katastrofe der du misstolker regelverket til det som passer deg best.

Direkte farlig hadde det kunnet bli med tanke på udokumenterte løsninger som kunne blitt prøvd.

Å bli oppsagt av en sjef av ditt kaliber hadde jeg sett på som et komplimang og kanskje sågar lagt ved CVen til ny arbeidsgiver.

 

husker du ikek hva du selv skrev som starta det hele?

 

Hadde jeg hatt firma så hadde jeg hatt papirene i orden. men du gir faen i papirene så hva skal du med de? du bryr deg jo ikke om ditt eget ansvar for du går inn og gjør selve installasjonen uten å sjekke at det andre er i orden så går du ut. det er farlig og ulovlig

 

Men jeg vet også om at mange går over det kundene har gjort selv og således tatt på seg eventuelle feil kunden har gjort uten at det er oppdaget.

Ville du gjort det for andre når du har betalt for å gjøre jobben selv?

Ikke jeg i hvertfall.

nei ikke du iallefall, resten er forklart i etterkant

 

 

 

Nei jeg ville ikke tatt på meg ansvaret for et elektrisk anlegg som kunden har laget selv som potensielt kan inneholde feil jeg av en eller annen grunn ikke oppdager.

Da er det mye bedre å la være å ta på seg det ansvaret.

Det er ikke nødvendigvis alle feil som kan oppdages ved en kjapp gjennomgang, da må alle koblinger etterstrammes for å se om alt er koblet og sågar da kan det enda være feil som åpenbarer seg julaften når anlegget er fult belastet.

Kunden har som sagt ikke lov til å holde på med dette selv heller så da er det greit å la være.

 

I tillegg til de juridiske probleme som kan oppstå så undergraver man sitt eget levebrød og fagfelt ved å la kundene gjøre jobben selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

zip

 

Jeg lar denne stå til skrekk og advarsel for her finner du på ting og trekker konklusjoner ut av løse lufta.

Hvem har sagt at jeg bare går om jeg finner noe feil?

Jo du, tankeleseren Dr.Hawking.

Det er det du sier her hverken mere eller mindre basert på at jeg ikke vil utbedre feil jeg ikke finner.

 

Å jobbe under deg hadde blitt en katastrofe der du misstolker regelverket til det som passer deg best.

Direkte farlig hadde det kunnet bli med tanke på udokumenterte løsninger som kunne blitt prøvd.

Å bli oppsagt av en sjef av ditt kaliber hadde jeg sett på som et komplimang og kanskje sågar lagt ved CVen til ny arbeidsgiver.

 

husker du ikek hva du selv skrev som starta det hele?

 

Hadde jeg hatt firma så hadde jeg hatt papirene i orden. men du gir faen i papirene så hva skal du med de? du bryr deg jo ikke om ditt eget ansvar for du går inn og gjør selve installasjonen uten å sjekke at det andre er i orden så går du ut. det er farlig og ulovlig

 

Men jeg vet også om at mange går over det kundene har gjort selv og således tatt på seg eventuelle feil kunden har gjort uten at det er oppdaget.

Ville du gjort det for andre når du har betalt for å gjøre jobben selv?

Ikke jeg i hvertfall.

nei ikke du iallefall, resten er forklart i etterkant

 

 

 

Nei jeg ville ikke tatt på meg ansvaret for et elektrisk anlegg som kunden har laget selv som potensielt kan inneholde feil jeg av en eller annen grunn ikke oppdager.

Da er det mye bedre å la være å ta på seg det ansvaret.

Det er ikke nødvendigvis alle feil som kan oppdages ved en kjapp gjennomgang, da må alle koblinger etterstrammes for å se om alt er koblet og sågar da kan det enda være feil som åpenbarer seg julaften når anlegget er fult belastet.

Kunden har som sagt ikke lov til å holde på med dette selv heller så da er det greit å la være.

 

I tillegg til de juridiske probleme som kan oppstå så undergraver man sitt eget levebrød og fagfelt ved å la kundene gjøre jobben selv.

 

Det er riktig at kunden ikke har lov til å fikle med strømnettet selv men de har lov til å legge ledninger utpå vegg og at du går å godkjenner og kobler til strømmen.

 

Og i det tilfellet du skriver her så er det kundens ansvar om å spørre om dette er ok i tillegg.

Men i dette tilfellet du skriver her så er det også ditt ansvar å informere om det du ser feil men det sier du nei til.

Du har et ansvar, et storrt ansvar og ditt svar var bare å gå, du skulle ikke ta på deg noe av det, men det er ditt ansvar like mye som huseieren sitt når du er der på oppdrag allerede. står i lovverket. og du kan bli straffa i en rettsak dersom du bare går ut døra. dette forklarte jeg i en litt tidligere post.

 

Du er ikke fri fra ansvaret selv om kunden har kobla selv, sålenge kunden spør og graver så er det kun ditt ansvar, men hvis kunden ikke spør og graver så har du fortsatt plikt i å sørge for at det er ok når du forlater og informere og eventuelt fikse det som er feil det som du oppdager.

det du ikke oppdager vet du ikke om og er ikke ditt ansvar nei, men den elektrikeren som oppdager det har et ansvar ovenfor den feilen du ikke oppdaga

både før og etter elektrikeren har vært der så er det kun huseieren sitt ansvar

 

lovverk

Lenke til kommentar

 

Nei jeg ville ikke tatt på meg ansvaret for et elektrisk anlegg som kunden har laget selv som potensielt kan inneholde feil jeg av en eller annen grunn ikke oppdager.

 

 

 

Da er det mye bedre å la være å ta på seg det ansvaret.

Det er ikke nødvendigvis alle feil som kan oppdages ved en kjapp gjennomgang, da må alle koblinger etterstrammes for å se om alt er koblet og sågar da kan det enda være feil som åpenbarer seg julaften når anlegget er fult belastet.

Kunden har som sagt ikke lov til å holde på med dette selv heller så da er det greit å la være.

 

I tillegg til de juridiske probleme som kan oppstå så undergraver man sitt eget levebrød og fagfelt ved å la kundene gjøre jobben selv.

 

Det er riktig at kunden ikke har lov til å fikle med strømnettet selv men de har lov til å legge ledninger utpå vegg og at du går å godkjenner og kobler til strømmen.

 

Og i det tilfellet du skriver her så er det kundens ansvar om å spørre om dette er ok i tillegg.

Men i dette tilfellet du skriver her så er det også ditt ansvar å informere om det du ser feil men det sier du nei til.

Du har et ansvar, et storrt ansvar og ditt svar var bare å gå, du skulle ikke ta på deg noe av det, men det er ditt ansvar like mye som huseieren sitt når du er der på oppdrag allerede. står i lovverket. og du kan bli straffa i en rettsak dersom du bare går ut døra. dette forklarte jeg i en litt tidligere post.

 

Du er ikke fri fra ansvaret selv om kunden har kobla selv, sålenge kunden spør og graver så er det kun ditt ansvar, men hvis kunden ikke spør og graver så har du fortsatt plikt i å sørge for at det er ok når du forlater og informere og eventuelt fikse det som er feil det som du oppdager.

det du ikke oppdager vet du ikke om og er ikke ditt ansvar nei, men den elektrikeren som oppdager det har et ansvar ovenfor den feilen du ikke oppdaga

både før og etter elektrikeren har vært der så er det kun huseieren sitt ansvar

 

lovverk

 

Det er selvsagt mitt ansvar og både forklare og svare på spørsmål men det er ikke min plikt å koble til hjemegjort elanlegg.

Og så lenge jeg ikke kobler det til har jeg heller ikke gjort noe galt for alt er sikkert og trygt og spenningsløst.

Og nei fortsatt har ikke kunden lov å spikre kabel selv da unnatket du hardnakket tviholder på gjelder hjemmegjort lavvoltsanlegg med 230V tilkobling med visse begrensninger.

 

BTW hvotfor har du en jordfeilbryter i veien mellom lynavlederen på taket og jordspydet i bakken.

Hva skal det hjelpe på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor ledningen skal innom huset, og ikke minst i nærheten av sikringsskapet.

 

Sånn jeg ser for meg lynavleder er dette:

post-30930-0-32630100-1407268966_thumb.png

Lynavlederen og tilhørende kabling holder avstand til både hus og el-anlegg, og har en enkel og god vei til jord (type 20 mm^2 kobber, ikke 2 mm^2).

 

 

Din tegning tolker jeg omtrent som dette:

post-30930-0-37704300-1407268971_thumb.png

Av en eller annen grunn har du trukket kabel inn i huset til en boks som tilsynelatende ikke har noen funksjon. Det er denne kablingen jeg ikke skjønner bæret av. Jeg kan ikke forstå hvorfor du vil ha tusenvis av volt og ampere gjennom en kabel innomhus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk så kobler man hovedjorda på elinstallasjonen også til jordinga i lynavlederanlegget slik at begge jordingene har samme potensiale.

Lynet vil fremdeles velge lynavlederen ettersom den er øverst samtidig med at hovedjordinga til elanlegget blir veldig bra.

 

Men til lynavlederen til Dr.Hawkins så sa han tidligere at han kobla jordfeilbryteren i sikringsskapet og trakk en kabel derfra til ei stang som fungerte som jordelektrode uten å nevne noe om avleder på taket.

Lenke til kommentar

 

 

Nei jeg ville ikke tatt på meg ansvaret for et elektrisk anlegg som kunden har laget selv som potensielt kan inneholde feil jeg av en eller annen grunn ikke oppdager.

 

 

 

Da er det mye bedre å la være å ta på seg det ansvaret.

Det er ikke nødvendigvis alle feil som kan oppdages ved en kjapp gjennomgang, da må alle koblinger etterstrammes for å se om alt er koblet og sågar da kan det enda være feil som åpenbarer seg julaften når anlegget er fult belastet.

Kunden har som sagt ikke lov til å holde på med dette selv heller så da er det greit å la være.

 

I tillegg til de juridiske probleme som kan oppstå så undergraver man sitt eget levebrød og fagfelt ved å la kundene gjøre jobben selv.

 

Det er riktig at kunden ikke har lov til å fikle med strømnettet selv men de har lov til å legge ledninger utpå vegg og at du går å godkjenner og kobler til strømmen.

 

Og i det tilfellet du skriver her så er det kundens ansvar om å spørre om dette er ok i tillegg.

Men i dette tilfellet du skriver her så er det også ditt ansvar å informere om det du ser feil men det sier du nei til.

Du har et ansvar, et storrt ansvar og ditt svar var bare å gå, du skulle ikke ta på deg noe av det, men det er ditt ansvar like mye som huseieren sitt når du er der på oppdrag allerede. står i lovverket. og du kan bli straffa i en rettsak dersom du bare går ut døra. dette forklarte jeg i en litt tidligere post.

 

Du er ikke fri fra ansvaret selv om kunden har kobla selv, sålenge kunden spør og graver så er det kun ditt ansvar, men hvis kunden ikke spør og graver så har du fortsatt plikt i å sørge for at det er ok når du forlater og informere og eventuelt fikse det som er feil det som du oppdager.

det du ikke oppdager vet du ikke om og er ikke ditt ansvar nei, men den elektrikeren som oppdager det har et ansvar ovenfor den feilen du ikke oppdaga

både før og etter elektrikeren har vært der så er det kun huseieren sitt ansvar

 

lovverk

 

Det er selvsagt mitt ansvar og både forklare og svare på spørsmål men det er ikke min plikt å koble til hjemegjort elanlegg.

Og så lenge jeg ikke kobler det til har jeg heller ikke gjort noe galt for alt er sikkert og trygt og spenningsløst.

Og nei fortsatt har ikke kunden lov å spikre kabel selv da unnatket du hardnakket tviholder på gjelder hjemmegjort lavvoltsanlegg med 230V tilkobling med visse begrensninger.

 

BTW hvotfor har du en jordfeilbryter i veien mellom lynavlederen på taket og jordspydet i bakken.

Hva skal det hjelpe på?

 

jesus christiansen. nå kverulerer du kun for å kverulere.

har jeg noen gang sakt at det er din plikt å koble på hjemmelakt anlegg?

huseieren har plikt i å ringe deg og spørre om du vil komme å koble på. hvor er det din plikt? hahahaha

 

 

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor ledningen skal innom huset, og ikke minst i nærheten av sikringsskapet.

 

Sånn jeg ser for meg lynavleder er dette:

attachicon.giflyn1.PNG

Lynavlederen og tilhørende kabling holder avstand til både hus og el-anlegg, og har en enkel og god vei til jord (type 20 mm^2 kobber, ikke 2 mm^2).

 

 

Din tegning tolker jeg omtrent som dette:

attachicon.giflyn2.PNG

Av en eller annen grunn har du trukket kabel inn i huset til en boks som tilsynelatende ikke har noen funksjon. Det er denne kablingen jeg ikke skjønner bæret av. Jeg kan ikke forstå hvorfor du vil ha tusenvis av volt og ampere gjennom en kabel innomhus.

 

tegning 2

sett den grønne rett innafor veggen og jordfeilbryteren også rett på den nedovergående grønne stanga. enkelt og greit.

 

Hvor ville du hengt en jordfeilbryter på utsida?

hver gang den har vært flittig i bruk så er det bare å gå å slå på jordfeilbryteren igjen. det at den går inn i huset er kun for å gi jordfeilbryteren en sikring å gå i.

hadde fint lakt den på utsida dersom jordfeilbryteren kunne blitt plassert på utsida.

dette er et hus fra slutten av 1800tallet og sikringskap som er fra 1950 elelr når de hadde dei typane.

 

istedenfor at lynet skal feile å gå i lynavlederen så har vi gjort slik at den er mer attraktiv og dermed mer effektiv.

men men. har prøvd å forklart iallefall.

har aldri sakt ejg anbefaler denne metoden, har bare sakt at den virka overaskende bra, visste den ville fungere men ikek så greit liksom

Lenke til kommentar

 

Faktisk så kobler man hovedjorda på elinstallasjonen også til jordinga i lynavlederanlegget slik at begge jordingene har samme potensiale.

Gjennom en liten kabel fra jordskinne i sikringsskapet til utvendig avlederjord?

 

Ja, husker ikke kvadratet i farta men ja en kabel fra skinna i skapet til jordelektroden til lynavlederen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er selvsagt mitt ansvar og både forklare og svare på spørsmål men det er ikke min plikt å koble til hjemegjort elanlegg.

Og så lenge jeg ikke kobler det til har jeg heller ikke gjort noe galt for alt er sikkert og trygt og spenningsløst.

Og nei fortsatt har ikke kunden lov å spikre kabel selv da unnatket du hardnakket tviholder på gjelder hjemmegjort lavvoltsanlegg med 230V tilkobling med visse begrensninger.

 

BTW hvotfor har du en jordfeilbryter i veien mellom lynavlederen på taket og jordspydet i bakken.

Hva skal det hjelpe på?

 

jesus christiansen. nå kverulerer du kun for å kverulere.

har jeg noen gang sakt at det er din plikt å koble på hjemmelakt anlegg?

huseieren har plikt i å ringe deg og spørre om du vil komme å koble på. hvor er det din plikt? hahahaha

tegning 2

sett den grønne rett innafor veggen og jordfeilbryteren også rett på den nedovergående grønne stanga. enkelt og greit.

Du har sagt at jeg ikke gjør jobben min når jeg gir faen og bare går fra et elanlegg full av feil uten å i det hele tatt reflektere på om det var tilkoblet eller ikke.

Anlegg jeg ikke har kobla til eller rørt og som er spenningsløse har jeg ingen ansvar for men du fyrte av med følgende antagelser.

 

hvis du hadde gjort jobben din ifølge lovverket så hadde du ikke bare gått ut døra dersom du hadde sett noe feil. det er en av de største ansvarslovene du har hengende over deg som en elektriker

jeg blir sur pga du kaller deg elektriker men gir faen i ditt ansvar og den biten av lovverket som omhandler det vi diskuterer nå. og det provoserer meg som privatkunde og meg som elektriker

Jeg hadde sparka deg på dagen hadde du sakt noe slikt til meg dersom du var ansatt hos meg.

Jeg er opptatt av sikkerhet samtidig som å gi kundene informasjon og sikkert arbeid. spesielt i noe som kan sette fyr på det meste bare ved en gnist. det er en alvorlig sak. ikke en liten fillesak eller bagatell. derfor.

 

Og sånn fortsetter det med anntagelsene raljerende.

Så kom ikke her og snakk om kverulering.

Du må ta med alle detaljene før du fyrer løs.

Bare for å dra det langt så kan jeg enkelt si at sorry dette har du ikke lov til og dette kobler jeg ikke til....hade.

Dårlig kundeservice men helt ufarlig rent teknisk sett.

 

hva skal du gjøre? er du så lite kreativ at du ikke skjønner det?

hva gjør du i din jobb egentlig, sitter på kontoret og ser på skjermene når en ledning får brudd og hyler ifra til nestemann?

du skal informere kunden din om at det er feil og at vedkommende trenger en elektriker for å gjøre det arbeidet isåfall. dermed vil kunden spørre om ikke du bare kan gjøre det der og da, og du vil klokke inn flere timer som betyr større regning til kunden som betyr mer penger i kassa til firmaet og mer i lønn til du

 

Det er det som er heile problemet, du gjør ikke det som er riktig fordi du har i lovverket et ansvar ovenfor kunden akkurat samme som at butikken har ansvar for å informere kunden om at elektriskt utstyr som h*n kjøper må installeres av sertifisert elektriker.

Du har også ansvar for at når du forlater boligen så skal det være i forskriftlig orden og dersom du ser noe som ikke er i forskriftlig orden så er du pliktig til å melde i fra om dette til ditt firma, da går videre ansvar over på firmaet om å muligens melde videre slik at kunden blir straffa for dette

Kunden (privatpersoner) har selv ansvar for å holde ting i forskriftlig orden ja, men når kunden har elektrikeren på besøk til installasjoner så er det begge sitt ansvar, kunden for å spørre og vise. elektrikeren for å sjekke og evaluere og sørge for.

 

Kunden vil ha mange plagerr dersom huset hans brenner til grunn og du hadde vært der 1 uke tidligere og installert 3nye kurser for eksempel. da kan han saksøke deg for at du forlot stedet uten å sikre at det var i forskriftlig orden samtidig som at du vil ikke få store sraffen pga det er huseier sitt ansvar å holde det i forskriftlig orden men du vil få en "smikk på fingen"

og firmaet ditt vil også få en viss "smikk på fingen" dersom kunden går etter firmaet og du.

 

Dette har hendt tidligere.

 

Du har et ansvar som elektriker, da er det ikek bare å gå ut døra og gi faen. og selv om du har en del lover bak deg så har kunden også lover bak seg og du har også lover om ansvarsretten din og kunden har sin.

Hvis du er så dum å bare gå ut døra så fortjener du å få litt hard kritikk for å kanskje åpne øyane dine littegranne.

Hvis du kan sove med god samvittighet etter du har vært hos en kunde og oppdaget noe feil så er det seriøst noe feil med du.

 

I et elektriker yrket så har du et morlask ansvar også i tilegg til lovverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor ville du hengt en jordfeilbryter på utsida?

hver gang den har vært flittig i bruk så er det bare å gå å slå på jordfeilbryteren igjen. det at den går inn i huset er kun for å gi jordfeilbryteren en sikring å gå i.

hadde fint lakt den på utsida dersom jordfeilbryteren kunne blitt plassert på utsida.

dette er et hus fra slutten av 1800tallet og sikringskap som er fra 1950 elelr når de hadde dei typane.

Jeg ville ikke hengt noen jordfeilbryter på utsiden. Faktisk ville jeg ikke hatt noen jordfeilbryter i avlederbanen i det hele tatt. Hva er egentlig formålet med denne jordfeilbryteren? Å bryte hele hovedforsyningen til huset? Å bryte banen mellom lynavleder og jord? Ikke bryte noe som helst?

 

istedenfor at lynet skal feile å gå i lynavlederen så har vi gjort slik at den er mer attraktiv og dermed mer effektiv.

men men. har prøvd å forklart iallefall.

har aldri sakt ejg anbefaler denne metoden, har bare sakt at den virka overaskende bra, visste den ville fungere men ikek så greit liksom

Hvordan ved du med sikkerhet at lynet faktisk har slått ned i lynavlederen din? Ved et direkte treff snakker vi mange tusen ampere som skal gjennom 2,5 mm^2 kabelen din. Dermed ville den vært svidd og oppbrent for lenge siden. Bruker du utslag på jordfeilbryteren som indikasjon på at lynet har slått ned? Kan dette utslaget komme fra andre plasser?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

da syns jeg du bør lese litt mer nøye om igjen. skjønner at du ikke forstår lovverket når du ikke engang forstår hva jeg skriver på norsk.

greit nok jeg spesifiserte ikke om det var tilkobla eller ikke men hverken du eller huseier har ansvar for noe som ikke er kobla i, farerisikoen er ikke der og dermed err ikke lovverket der dersom det ikke er tilkobla.

Hvis du skal til meg å sette inn en ny kurs i sikringskapet, så ser du at det som ligger utpå veggen i stua har en elelr flere feil. du da ikke sier noe og jeg ikke spør og du reiser avgårde etterpå. da er dette like mye din feil som min feil. min feil fordi jeg ikke har spurt, din feil fordi du ikke har informert
hadde du informert meg så hadde ejg spurt deg om du kunne fiksa det der og da. du da sier nei, alt er ditt ansvar. du da sier ja. alt ok og du reiser og alt er mitt ansvar igjen.

du har kverulert på det samme i flere side og jeg har forklart det i flere side. om du ikke forstår teksta så beklager jeg for mine skriveleifs men du forstår norsk for det om. så gidder ikke å forklare det flere ganger men den dagen du eventuelt skulle stå i en rettsak så skulle du ønske du var litt mer nøya på lovverket på dine plikter og ansvar

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Hvis du skal til meg å sette inn en ny kurs i sikringskapet, så ser du at det som ligger utpå veggen i stua har en elelr flere feil. du da ikke sier noe og jeg ikke spør og du reiser avgårde etterpå. da er dette like mye din feil som min feil. min feil fordi jeg ikke har spurt, din feil fordi du ikke har informert

hadde du informert meg så hadde ejg spurt deg om du kunne fiksa det der og da. du da sier nei, alt er ditt ansvar. du da sier ja. alt ok og du reiser og alt er mitt ansvar igjen.

 

du har kverulert på det samme i flere side og jeg har forklart det i flere side. om du ikke forstår teksta så beklager jeg for mine skriveleifs men du forstår norsk for det om.

 

 

Det var mye vist og atte om og men.

Klart jeg svarer på tiltale, jeg kan da ikke bare la grunnløse fantasibeskyldninger stå åpne.

Ja jeg forstår norsk og jeg har forklart hva forskriften og veiledningen betyr men her er det som å stange hodet i veggen for den faglærte svakstrømsmontøren kan dette til fingerspissene tydeligvis.

Du får komme med uttalelser fra departementet som sier noe annet så skal jeg gi meg.

 

Og til slutt.

Når jordfeilbryteren din har løst ut så har du i praksis ikke noe hjelp i lynavlederen din da den er tilkobla, hva skjer ved lynnedslag nummer 2?

 

 

men den dagen du eventuelt skulle stå i en rettsak så skulle du ønske du var litt mer nøya på lovverket på dine plikter og ansvar

Jeg er nøye på mine plikter og på lovverket så det er nok mere sansynligheten at du møter der som lovbryter en at jeg møter der.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nei kan du tenke hva jeg gjør dersom den slår ut? hva er normalt å gjøre med en jordfeilbryter?

 

du har ikke forklart shit. du sier kun jeg har feil og påpeker hva ejg har feil i men ikke hva som er riktig (i dine øyner)

du kan ikek være nøye på det for da hadde du visst det jeg sier og forstått alt på første post, og det tror ejg egentlig du gjorde bare du kverulerer kun for å kverulere (min tankegang om hva som foregår her)

 

rart det er mange andre elektrikere som sier det samme som jeg sier her, hvor tror du jeg har fått det fra? jesus?
og nei jeg trenger ikke svar på det for vet hva ditt svar vil være. men du får ha det gøy videre :)

Lenke til kommentar

den skal ikke bryte noe som helst.
den skal bare opptre som en liten avtrigger for å vite når den har slått ut, den skal bare ha en liten ekstra sikring funksjon.
Jeg er enig i at den ikke gjør så mye slik den står men hele lynavlederen fungerer og fungerer bra.

Vet ikke om dere har fått det med dere men:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/gigantisk-tordenvaer-fra-tsjekkia-til-nord-norge/a/23266883/
denne har gått rett over huset der lynavlederen står
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vaer-og-uvaer/det-ble-lynrekord-over-skandinavia/a/23267467/
2014_08_04.jpg

 

 

Midt i klynga der oppe hvor det starter å gå østover står huset. midt i klynga. massevis av problemer i norge pga denne stormen men ingen problemer i huset, har ikke snakka med xkona å hørt men har heller ikke hørt noe så alt er bra (ho sier ifra hvis det skjer noe liksom, snakka med ho for noen dager siden og nevnte ingenting)

og nei det er ingen garanti for at lynet har slått ned i huset, det har jeg aldri sakt at det er heller. jeg har sakt at det har fungert helt fint i 4år snart mens jeg leser andre her i tråden som har røket sitt vern på 5år

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

den skal bare opptre som en liten avtrigger for å vite når den har slått ut, den skal bare ha en liten ekstra sikring funksjon.

Hva sikrer den hvis den ikke bryter noe? Er den kun en indikator, eller sikrer den faktisk noe også?

 

Jeg er enig i at den ikke gjør så mye slik den står men hele lynavlederen fungerer og fungerer bra.

...

og nei det er ingen garanti for at lynet har slått ned i huset, det har jeg aldri sakt at det er heller. jeg har sakt at det har fungert helt fint i 4år snart mens jeg leser andre her i tråden som har røket sitt vern på 5år

Hvis lynet aldri har slått ned i avlederen, så har du heller aldri fått verifisert at avlederen faktisk fungerer. Så enkelt er det. En avleder har ikke som oppgave å sende lure lynet til å slå ned i andre hus i nærheten. Den har som oppgave å få lynet til å slå ned i avlederen og gå rett til jord i stedet for å slå ned i f.eks pipen. Og jeg har en sterk mistanke om at denne 2,5 mm^2 kabelen din ikke vil klare å avlede engang 10% av lynets energi når det først slår ned. Resten av energien vil sannsynligvis forplante seg i andre ting i huset (armering, pipe, el-anlegg, osv.). Og siden kabelen er lagt innomhus setter den sannsynligvis fyr på noe der inne når den brenner opp.

 

At du har unngått lynet i 4 år betyr overhodet ikke at avlederen "fungerer fint". Hvis huset ligger nedi er dal er du stort sett trygg uansett hva du har på taket. Og kanskje naboen har en høy flaggstang? Eller kanskje det ligger en høyblokk i nabolaget? Det kan finnes uendelig mange grunner til at det ikke har slått ned i huset, men jeg har vanskelig for å tro at avlederen din er årsaken til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

da syns jeg du bør lese litt mer nøye om igjen. skjønner at du ikke forstår lovverket når du ikke engang forstår hva jeg skriver på norsk.

 

greit nok jeg spesifiserte ikke om det var tilkobla eller ikke men hverken du eller huseier har ansvar for noe som ikke er kobla i, farerisikoen er ikke der og dermed err ikke lovverket der dersom det ikke er tilkobla.

 

Hvis du skal til meg å sette inn en ny kurs i sikringskapet, så ser du at det som ligger utpå veggen i stua har en elelr flere feil. du da ikke sier noe og jeg ikke spør og du reiser avgårde etterpå. da er dette like mye din feil som min feil. min feil fordi jeg ikke har spurt, din feil fordi du ikke har informert

hadde du informert meg så hadde ejg spurt deg om du kunne fiksa det der og da. du da sier nei, alt er ditt ansvar. du da sier ja. alt ok og du reiser og alt er mitt ansvar igjen.

 

du har kverulert på det samme i flere side og jeg har forklart det i flere side. om du ikke forstår teksta så beklager jeg for mine skriveleifs men du forstår norsk for det om. så gidder ikke å forklare det flere ganger men den dagen du eventuelt skulle stå i en rettsak så skulle du ønske du var litt mer nøya på lovverket på dine plikter og ansvar

 

 

De elektrikerene jeg har hatt på besøk, har alltid "megget" for om det ligger jordfeil før de drar sin vei, dersom de har ferdigstillet en bit av anlegget, og vet at de ikke skal innom før en god stund senere igjen. En gang fant elektrikeren en jordfeil som befant seg i et annet hus enn mitt. Dette ble så innrapportert til e-verket. En annen gang fant han en bitteliten strømlekkasje, siden han hadde montert en litt jalla utendørs Clas Ohlsson-lampe som jeg hadde kjøpt selv. Vi ble enige med hans anbefaling, om at lekkasjen var av såpass liten skala, at vi lot anlegget stå urørt slik. Jeg synes det er mer betryggende å betale en elektriker som gjennomfører denne prosedyren for ferdigstillelse av et EL-anlegg.

 

@DrHawkins, @Perpyro, @endrebjo eller noen andre:

Hva er lavvoltsanlegg som nevnes i punkt J, som dere snakket om tidligere. Er det opptil 50 Volt, eller dekker det også så høyt som til 230-240 Volt, eller også enda høyere?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg beundrer din tålmodighet perpyro. At du gang på gang klarer å svare skikkelig på innlegg som i er fulle av usanne utsagn og rene løgner. Jeg har brukt alt for lang tid på å lese igjennom denne tråden, og jeg har humret meg igjennom mange innlegg. Tråden er oversvømt med usannheter, og jeg vil anbefale lesere av denne tråden å være kritiske til det de leser. Jeg anbefaler andre forumbrukere å lese perpyro sine innlegg. Dette er en som har god forståelse for faget, og har gode innlegg med riktige opplysninger.

Endret av -Lasse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

den skal bare opptre som en liten avtrigger for å vite når den har slått ut, den skal bare ha en liten ekstra sikring funksjon.

Hva sikrer den hvis den ikke bryter noe? Er den kun en indikator, eller sikrer den faktisk noe også?

 

Jeg er enig i at den ikke gjør så mye slik den står men hele lynavlederen fungerer og fungerer bra.

...

og nei det er ingen garanti for at lynet har slått ned i huset, det har jeg aldri sakt at det er heller. jeg har sakt at det har fungert helt fint i 4år snart mens jeg leser andre her i tråden som har røket sitt vern på 5år

Hvis lynet aldri har slått ned i avlederen, så har du heller aldri fått verifisert at avlederen faktisk fungerer. Så enkelt er det. En avleder har ikke som oppgave å sende lure lynet til å slå ned i andre hus i nærheten. Den har som oppgave å få lynet til å slå ned i avlederen og gå rett til jord i stedet for å slå ned i f.eks pipen. Og jeg har en sterk mistanke om at denne 2,5 mm^2 kabelen din ikke vil klare å avlede engang 10% av lynets energi når det først slår ned. Resten av energien vil sannsynligvis forplante seg i andre ting i huset (armering, pipe, el-anlegg, osv.). Og siden kabelen er lagt innomhus setter den sannsynligvis fyr på noe der inne når den brenner opp.

 

At du har unngått lynet i 4 år betyr overhodet ikke at avlederen "fungerer fint". Hvis huset ligger nedi er dal er du stort sett trygg uansett hva du har på taket. Og kanskje naboen har en høy flaggstang? Eller kanskje det ligger en høyblokk i nabolaget? Det kan finnes uendelig mange grunner til at det ikke har slått ned i huset, men jeg har vanskelig for å tro at avlederen din er årsaken til det.

 

det var 1jordfeilbryter i sikringskapet og i starten ville vi ha den til å fungere på lynavlederen samtidig som på sikringane men etter 2mins grubling på saken så fant vi ut at vi satte inn en ektra jordfeilbryter slik at det er 1 til sikringane og 1til lynavlederen, dermed så er den bare en indikator ja.

dette fordi vi ville at hvis lynet kom i sikringskapet så skulle lynavlederen ta den istedenfor sikringanen men fant fort ut av litt grubling og diskutering på stedet at det ville bare virke mot vår tankegang så derfor separerte vi de.

siden det er så gammel hus og så gammelt anlegg så ville vi ha en indikator

Dette er noe og jeg gjerne ikke har sakt før men var ikke sånn relevant, jeg trodde aldri diskusjonen ville bli så enorm lang og heftig :p

 

selve jordfeilbryteren på lynavlederen har slått ut tidligere men vet ikke om dette er lyn elelr annet som har forårsaket dette da det ikke var full storm men et par lyn så var det over og såvidt hørte braket men en helsikanes vind fra nord som skapte problemer (alltid drittvær når det er vind fra nord der oppe)

 

da syns jeg du bør lese litt mer nøye om igjen. skjønner at du ikke forstår lovverket når du ikke engang forstår hva jeg skriver på norsk.

 

greit nok jeg spesifiserte ikke om det var tilkobla eller ikke men hverken du eller huseier har ansvar for noe som ikke er kobla i, farerisikoen er ikke der og dermed err ikke lovverket der dersom det ikke er tilkobla.

 

Hvis du skal til meg å sette inn en ny kurs i sikringskapet, så ser du at det som ligger utpå veggen i stua har en elelr flere feil. du da ikke sier noe og jeg ikke spør og du reiser avgårde etterpå. da er dette like mye din feil som min feil. min feil fordi jeg ikke har spurt, din feil fordi du ikke har informert

hadde du informert meg så hadde ejg spurt deg om du kunne fiksa det der og da. du da sier nei, alt er ditt ansvar. du da sier ja. alt ok og du reiser og alt er mitt ansvar igjen.

 

du har kverulert på det samme i flere side og jeg har forklart det i flere side. om du ikke forstår teksta så beklager jeg for mine skriveleifs men du forstår norsk for det om. så gidder ikke å forklare det flere ganger men den dagen du eventuelt skulle stå i en rettsak så skulle du ønske du var litt mer nøya på lovverket på dine plikter og ansvar

 

 

De elektrikerene jeg har hatt på besøk, har alltid "megget" for om det ligger jordfeil før de drar sin vei, dersom de har ferdigstillet en bit av anlegget, og vet at de ikke skal innom før en god stund senere igjen. En gang fant elektrikeren en jordfeil som befant seg i et annet hus enn mitt. Dette ble så innrapportert til e-verket. En annen gang fant han en bitteliten strømlekkasje, siden han hadde montert en litt jalla utendørs Clas Ohlsson-lampe som jeg hadde kjøpt selv. Vi ble enige med hans anbefaling, om at lekkasjen var av såpass liten skala, at vi lot anlegget stå urørt slik. Jeg synes det er mer betryggende å betale en elektriker som gjennomfører denne prosedyren for ferdigstillelse av et EL-anlegg.

 

De tilfellene du nevner her er elektrikere som gjør jobben sin. men perpyro skal absolutt ikke påta seg ansvaret til å gjøre noe som helst i nærheten av hva disse tilfellene du har nevnt, perpyro ville bare gå ut døra uten å gjøre noe.

og det mener han er riktig. men faktum er at det du nevner der G er riktig av elektrikerne å gjøre. melde fra eller informere og eventuelt fikse mens han er der

 

Der har du hatt elektrikere som spør og finner ut om ting er i orden, og du selv er observang og gjerne spør og sånt så derfor gjør dere begge deres plikter så om huset skulle brenne ned så er det egentlig ingen si feil da dere begge har prøvd å sørge for at alt er i sikreste orden ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...