Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

Sånn helt BTW:

Hobby-elektriker er det jeg ville kalt en elektriker (eller noen annen) som enten jobber for et firma som tar på seg ansvaret for det du gjør, eller at du har sertifisering som gjør deg i stand til å godkjent kunne koble opp selv.

 

Altså, en som ikke lovlig kan koble opp, og dermed ikke gjør det i profesjonell sammenheng, men på si (altså en hobby).

Er det derimot de som aldri har noen utdanning eller erfaring med elektro, som prøver seg på noe vanvittige saker, så kaller jeg dem egentlig bare for idioter.

På samme måte som at jeg, en elektroingeniør, er fullt og holdent hobbyelektriker om jeg hadde funnet på noe slikt.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ALA:

04122007_1196971426.jpg

Bare ikke så mange sikringer, 2 bokser med 4 sikringer hver, telleren og jordfeileren et stykke unna

 

Først, du har ikke utdanning i elektrikerfaget, det er tydelig. Isåfall sier jeg stakkars til dem som har deg på besøk hvis du skal tulle med strømnettet deres.

 

Du benytter deg av eldre sikringer, svært gammelt utstyr og ser ut som mange "ghettoløsninger" her.

 

Jeg tegner med at grunnen til at du ikke jobber som elektriker er ganske åpenbar når vi leser det du skriver.

 

Hvis du snakket likegyldig til kundene dine, og la opp sikringene på samme måte, er det ikke så veldig rart at du ikke har jobb spør du meg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare si at anlegget på bildet ikke var så uvanlig på på 50 tallet og det står overaskende mange slike anlegg enda.

Det kalles et bokasnlegg bygget opp av Viking sikringsbokser.

Men disse anleggen er heldigvis på vei ut og folk begynner å forstå at anlegg som begynner å runde 50 år er på tide å bytte ut.

For min del er jeg veldig nysjerrig på hvilken type jordfeilbryter han bruker og bilde av spesifikt dette.

Lenke til kommentar

Lynet tok en vannledning ca 6-700 meter fra huset mitt, asfalten og veien ble revet opp som en diger grøft, og vannet fosset opp.

 

Det samme lynnedslaget førte til at to stikk her i huset kom ut av veggen,

og en adapter til ruteren ble sprengt i biter.

Noen deler fløy faktisk 5-6 meter inni stuen.

 

 

Det virket som det smalt omtrent samtidig med lysglimtet, og lyden var helt vanvittig høy og skarp.

 

Så at det er krefter i sakene er ingen tvil om. Direkte treff håper jeg aldri å bli utsatt for.

 

post-70777-0-22792700-1407172076_thumb.jpg

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn helt BTW:

 

Hobby-elektriker er det jeg ville kalt en elektriker (eller noen annen) som enten jobber for et firma som tar på seg ansvaret for det du gjør, eller at du har sertifisering som gjør deg i stand til å godkjent kunne koble opp selv.

 

Altså, en som ikke lovlig kan koble opp, og dermed ikke gjør det i profesjonell sammenheng, men på si (altså en hobby).

Er det derimot de som aldri har noen utdanning eller erfaring med elektro, som prøver seg på noe vanvittige saker, så kaller jeg dem egentlig bare for idioter.

På samme måte som at jeg, en elektroingeniør, er fullt og holdent hobbyelektriker om jeg hadde funnet på noe slikt.

Det er hva DU ville kalt det, ikke hva det betyr derimot

 

 

ALA:

04122007_1196971426.jpg

Bare ikke så mange sikringer, 2 bokser med 4 sikringer hver, telleren og jordfeileren et stykke unna

Først, du har ikke utdanning i elektrikerfaget, det er tydelig. Isåfall sier jeg stakkars til dem som har deg på besøk hvis du skal tulle med strømnettet deres.

 

Du benytter deg av eldre sikringer, svært gammelt utstyr og ser ut som mange "ghettoløsninger" her.

 

Jeg tegner med at grunnen til at du ikke jobber som elektriker er ganske åpenbar når vi leser det du skriver.

 

Hvis du snakket likegyldig til kundene dine, og la opp sikringene på samme måte, er det ikke så veldig rart at du ikke har jobb spør du meg..

 

godt du har bedre peiling, du vet ikke engang hva vi diskuterer, gå å legg deg

 

Må bare si at anlegget på bildet ikke var så uvanlig på på 50 tallet og det står overaskende mange slike anlegg enda.

Det kalles et bokasnlegg bygget opp av Viking sikringsbokser.

Men disse anleggen er heldigvis på vei ut og folk begynner å forstå at anlegg som begynner å runde 50 år er på tide å bytte ut.

For min del er jeg veldig nysjerrig på hvilken type jordfeilbryter han bruker og bilde av spesifikt dette.

jeg må reise 2000km for å ta det bildet elelr få xkona til å ta det. det kan bli artig det

Lenke til kommentar

Når du gjør elektrikkerarbeid som en hobby, og det er en hobby (eller i beste fall amatørarbeid) når du ikke betalt for å gjøre det, og det ikke er din jobb å utføre slikt arbeid. Er det ikke da logisk for deg å kalle deg for hobbyelektriker? Det ligger veldig i ordet...

 

Det er ikke resultatet som sier hva slags arbeid du har gjort.

Lenke til kommentar

I mine øyne så er en hobbyelektriker en som vet hva han gjør (og hva han ikke bør gjøre), men det er ikke jobben hans.

En amatørelektriker vet ikke helt hva han gjør, men tror likevel at det ikke er noe problem.

En sort elektriker vet hva han gjør, men det vet ikke ligningsmyndighetene...

 

Personer som prøver å lure andre til å tro på tull kaller man ofte svindlere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@DrHawkins:

 

Om man sammenlikner en tømmermann, en rørlegger og en elektriker som fag, så blir elektrikeren som oftest den som kan sies å ha det aller viktigste ansvaret for liv og helse.

 

Jo, rørleggeren kan sikkert få det til å lekke vann, som gjør større skader på materielle ting. Tømmermannen kan også gjøre stor skade på materiell, men kanskje han/hun som tømmermann har et større ansvar også dersom takkonstruksjonen faller ned i hode på deg.

 

Elektriker er ikke et yrke å kimse av, det er et gravalvorlig fagfelt, som kan få betydelige konsekvenser. Når du leker elektriker, for det er jo det du gjør når du mangler sertifiseringer, så kan en spørre seg selv noen runder ekstra, ikke sant !?.

 

Og vi ser jo hvordan du tenker, at du har klokketro på deg selv. At du hånler av folks anbefalinger om lynavlederarbeid også videre. Tenk deg om noen ganger til på neste "jobb" du skal på, og tenk deg litt om på de eldre "jobbene" dine, om det kanskje er noe du bør reise tilbake og rive ned igjen, rette på eller få en sertifisert elektriker til å gå over på ny.

 

 

Og vi forstår at det finnes noe lærdom du har tatt til deg i løpet av litt skolering og sånn. Men, du fremstår også som "en smule - gjør det selv elektriker og selvlært elektriker".

 

Selvlærte folk kan være gjøre mye skummelt. Hadde du f.eks. likt å kjøre på samme biten av en vei med 5 andre selvlærte sjåfører? Jeg bare spør..

 

 

Hadde du likt å overta og kjøpe en leilighet, hvor det senere skulle vise seg at "JEG" hadde gjort amatørelektriker arbeid i, og at siden "jeg" hadde eierskifteforsikring og forsikringsselskapet gjorde seg svært vanskelig, slik at du ikke fikk dekket en dritt uten å dra folk inn for kostbare rettstvister, hvorpå det var en overhengende fare for at du selv måtte dekke egne advokatutgifter, og kanskje også motpartens?

 

Leiligheten selges jo som den er, og dersom arbeidet "mitt" ikke var hårreisende nok (bokstavelig), så kunne en bare legge seg ned å gråte som ny leilighetseier, samt måtte ta kostnaden siden du som ny eier også er ansvarlig for det overtatte elektriske anlegget til en hver tid.

 

Og tro meg, et eierskifteforsikringsselskap vil komme med så mye irriterende meldinger til deg, som f.eks. at "DU MÅ JO legge til rette for at forrige eier skal få sjansen til å utbedre feilen". Hvis dette da var en tømmermannstype arbeid, så ville han kanskje dukket opp selv med hammer og spiker, batteridrill og skruer. Hvis det var elektrikerarbeid, så ville han kanskje forsøkt seg med å få en kompis som påstår han er elektriker til å komme ut til deg. Her har man selvfølgelig gode muligheter til å ettersjekke folks sertifiseringer da. Men, først skal du vinne motparten over på din side, at de skal si seg enige i å punge ut litt penger for å trø til med reparasjoner.

 

Og om du virkelig gikk i materien av det, så ville man også visst at spesiellt prekære ting kan man gå sporensstrek og tilkalle nødhjelpselektriker for, men du må like fullt bevise nødvendigheten, alvorlighetsgraden og de der helvetes 5 %-regelgreiene. Nå kan du slippe unna 5 %-regelen om det er spesiellt faretruende og stor alvorlighetsgrad på feilene. Men, det er ikke så fryktelig mange feil som kommer i den kategorien egentlig, eller er det vel? Prosentsatsen kan også krype ned i 4 % og kanskje så langt som 3 % i helt helt spesielle saker.

 

Men, hovedregelen er at det eksisterer en 5 %-barriere for å stille krav til motparten. Og du kan banne på at det kommer forsikringsselskapet til å utnytte for hva det er verdt (til det maksimale). Altså 5 % av kjøpesummen (på leilighet, hus ....)

 

For de som ikke er kjent med regelen. Kostnadene på reparasjoner som er legitime, og du kan regne med at mange havner i kategorien "du burde ha sett det på visningen". Altså de legitime kostnadene må overstige 5 % av kjøpesummen. Et 3 millioner objekt må da de legitime kostnadene ved reperasjon overstige kr 150 tusen. :wallbash: :realmad:

 

Og du har kun maks. 5 år på deg til å avdekke disse feilene, og du må si i fra til motparten eller eierskifteforsikringsselskapet umiddelbart når du har oppdaget den.

Endret av G
Lenke til kommentar

zip

 

Jeg er totalt enig i det du skriver, og alt du skriver er også noe jeg selv mener og står for.

 

Fordi at det arbeidet ejg gjør og hvis ejg gjør noe hos andre så gjør jeg aldri noe som ikke er lov uten huseier si godkjenning og da har jeg informert og sakt til han grundig hva som er lov og ikke lov av slikt arbeid,

Dette forblir mitt ansvar i en rettsak om det skulle oppstå, men her igjen er det viktig at jeg selv ser hva jeg er komfortabel med å gjøre og ikke komfortabel med å gjøre, nettopp fordi jeg vet hva skader elektronikken kan gjøre og ejg vet hvor lite som skal til dersom man ikke passer på regler og slikt.

 

Det er klart ejg har lært en god del på skolen, men jeg har lært mye i etterkant av andre elektrikere ja, ikke av å lese på forums og slikt. klart jeg kan plukke med meg en ting og to som andre skriver men det kun dersom ejg ser at denne personen har kunnskap om det og viser det i sin forklaring og sånt.

 

et eksempel er at jeg kan plukke med meg fra denne tråden at PSUer i dag kan beskytte seg mot kortslutning go slikt utenfra PCen da dette blei diskutert tidligere i tråden, men jeg kan ikke plukke med meg regler om 400v nettet pga det har ikke kommet grundig nok fram til det, så da må jeg enten sette meg i googling og finne lovverket selv eller diskutere men en erfaren elektriker.

 

Jeg gjør ALDRI arbeider som er ulovlige med mindre det er midlertidige fikser hos meg selv eller hos kamerater som tillater meg det etter jeg har informart de om det. Jeg er ekstremt nøye på dette punkte her nettopp pga slike ting som du selv skriver.

 

Jeg anbefaler ikke noen å lage en slik lynavleder jeg gjorde, jeg anbefaler ikke at folk leker selv med elektronikken men jeg forteller litt om mine erfaringe og hva som fungerer og ikke fungerer og slike ting. Jeg forteller også at en elektriker som ikke har en jobb er like mye elektriker som en som har jobb fordi han har kunnskapene og alt og kan gå til bekjente elektrikere i arbeid å få sertifisering for å gjøre det og det arbeidet selv og sånt, jeg selv har fått flere av disse for individuelle arbeider men da spesifkt for det og det i det huset på den tida, med en gang jeg er ferdiug med det arbeidet så faller sertifiseringa bort og jeg må få ny til neste arbeid.

 

De aller fleste gangane jeg har kobla selv så har det vært utenpå veggen og fullt lovlig med en bitteliten ulovlighet der jeg har kobla på strømmen selv (tilkobling til), og dette er ikke noe å rase av hysteri for pga eneste grunnen til at den loven er der er slik at ikke-vitende-amatørelektrikere ikke skal gjøre noe selv og havne i millionbeløp erstatning eller lignende. det er for folk som ikke har snev av peiling, det er en sikring for staten og for folket at det skal være ordentlig.

men med mitt arbeid som har mange år med erfaring og alt så vil du ikke se forskjell på mitt arbeid og en elektriker i jobb sitt arbeid, pga jeg vet lovverket, jeg vet tommelfinger reglene, jeg vet hva jeg må passe på og ikke passe på, jeg vet hvordan det skal ligge, hvor mye brekk på ledningen som er maks, hvor mye varmen, hvor den skal ligge for å ikke skape varme, hvor mye strøm som skal gjennom, hvor gammelt eller nytt anlegget er.

 

Da jeg kobla hos min kamerat i fjor sommer så gikk jeg over alt elektriske anlegget og nermest ville hatt plantegningene før jeg kobla, brukte en hel dag bare på å finne utav faktorer som er viktige å vite før jeg starta å gjøre noe som helst, da jeg visste disse faktorene så kunne jeg starte med komfortabelhet

og jeg kunne slappe mer av innvendig (smavittigheten) med at dette var thumbs up

 

Jeg skjønner at du er skeptisk til å kjøpe hus dersom du ser antydning til amatør arbeid og det syns jeg er bra, men du må også tenke på det at erfarne elektrikere i arbeid og sjefane for firmaene også har venner i dette livet. de er ikke uten kamerater eller kone og barn. de vet hva de gjør og dermed så kan du støte på en av disse kameratene som har fått denne sjefen eller en av de ansatte til å utføre arbeid som du ikke engang vil legge merke til.

 

Og dere her inne kjenner meg ikke, klart jeg har skrevet en del om meg selv i forskjellige temaer og tråder men det er nyttesløs info som regel alikavel så nei dere kjenner meg ikke med mindre vi kjenner til hverandre in real life, så hvordan skal dere da vite om jeg er kompatibel til det eller ei.

Er det slik at man nermest må vise fram fagbrevet eller komme med avansert formler som ikke sier mange så mye før dere har tiltro til et anna menneske?

det er patetiskt btw,

 

dersom man har litt mellom ørane så merker man fort om personen har peiling eller ikke. det er klart ejg hasr tatt noen sjangser i enkelte tilfeller og feila litt her og litt der men lært av det og studert det i etterkant og kan temaet mye bedre men alikavel dukker det opp beviser for at jeg kan det og er inne på noe veldig nyttig noe (akkurat nå tenker jeg på lyd i universet tråden) så jeg er ikke helt håpløs på temaet alikvel.

Men sosiale medier har blitt noe helt hinsides på tryner fordi det er altfor mange ikke-vitende som kommer og syns det høres surreal ut og dermed kommer kommentarer << du har ikke peiling, jævla taper. skulle vært brent >> etc og lignende.

men jeg gidder ikke å ta det inn på meg, jeg lot meg provosere her litt den ene dagen og jeg sier helelr undksyld hvis ejg var frekk. jeg er voksen mann og ærlig nok til å kunne bøye meg for den.

jeg kan godt leke den bedre person, gjør meg ingenting men altfor mange som ikek kan det for alle ønsker å være best. slik er vi nordmenn.

 

jeg har diskutert blant tømmermenn, mestersnekkere, elektrikere og amnge andre som har peiling på temaet.

en elektriker har den mest krevende jobben når det kommer til fare for liv og helse ja, men en snekker er den som ansees å være smartest og ha flest kunnskaper, fordi det err en snekker som har 150 000 faktorer å hske på og er innom rørlegger temaet, er innom elektriker temaet er innom tømmertemaet, er innom mange andre temaer au som gir han kunnskap og blir den mest kunnskapsrike hanbdymanne av alle yrker. så i bunn og grunn så er det snekkeren som virkelig må ha hodet på rett plass når han skal gjøre noe.

Jeg er oppvokst i snekker familie, fosterfamilien har eget firma og hatt det i alle år og er alle mestesnekkere og vært med de over alt. jeg har selv snekra hele livet. jeg har 7yrker der jeg er blant anna snekker og elektriker (dette ikke for å skryte elelr noe men bare informere)

rørleggeren blir ikke diskutert i det hele tatt i denne sammenheng, eller han blir diskutert men fort kasta ut av diskusjonen, det er mellom elektriker og snekker det står i når det komemr til denne diskusjonen og alle snekkere og alle elektrikere sier det samme. snekkeren har det største og mest krevende ansvaret ;)

Lenke til kommentar

I mine øyne så er en hobbyelektriker en som vet hva han gjør (og hva han ikke bør gjøre), men det er ikke jobben hans.

En amatørelektriker vet ikke helt hva han gjør, men tror likevel at det ikke er noe problem.

En sort elektriker vet hva han gjør, men det vet ikke ligningsmyndighetene...

 

Personer som prøver å lure andre til å tro på tull kaller man ofte svindlere.

i mine øyne også, dette grunnet det kalles fortsatt en elektriker. amatør arbeid innenfor elektronikken derimot er noe annet enn hobbyelektriker. og amatør elektriker er en elektriker under utdanning i min øyne eller en helt fersk utdanna elektriker uten praktisk erfaring og tommelfingerreglene og sånt

Lenke til kommentar

Jeg ser at finvern fra APC blir anbefalt. Av erfaring (og den begynner å bli stor nå), så fungerer disse vernene fra APC best som pynt....

Jeg kjøpte meg ett fra Pronic.no, og det reddet både PC, server, modem, router og switch fra å bli svidd natt til lørdag

 

Jeg har selv vært borti APC UPS med overspenningsvern både privat og på jobb. Den jeg har hjemme varte litt over 5 år før den gikk bananas og slo over på batteridrift i hytt og vær.

 

De to jeg hadde på jobben kostet masse (ca 13.000kr pr stk) Den ene ble ustabil og APC opplyste på telefon at de ikke reparerte billig-UPSene. Så nå gidder jeg ikke APC mer...

 

Har også et annet overspenningsvern fra APC som av/på bryter sluttet å fungere på.

 

Så nå gidder jeg ikke APC mer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ser at finvern fra APC blir anbefalt. Av erfaring (og den begynner å bli stor nå), så fungerer disse vernene fra APC best som pynt....

Jeg kjøpte meg ett fra Pronic.no, og det reddet både PC, server, modem, router og switch fra å bli svidd natt til lørdag

 

Jeg har selv vært borti APC UPS med overspenningsvern både privat og på jobb. Den jeg har hjemme varte litt over 5 år før den gikk bananas og slo over på batteridrift i hytt og vær.

 

De to jeg hadde på jobben kostet masse (ca 13.000kr pr stk) Den ene ble ustabil og APC opplyste på telefon at de ikke reparerte billig-UPSene. Så nå gidder jeg ikke APC mer...

 

Har også et annet overspenningsvern fra APC som av/på bryter sluttet å fungere på.

 

Så nå gidder jeg ikke APC mer...

 

De vernene som koster litt mer, fungerer kanskje bedre også. Men at det i det hele tatt er lov å selge slike finvern som ikke er beregnet på norske forhold, og som da ikke fungerer og beskytter som de "lover", er utrolig.

Dette sier også både elektrikkere, og han som selger produktene fra Pronic.no. Og av erfaring er jeg jaggu enig.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er totalt enig i det du skriver, og alt du skriver er også noe jeg selv mener og står for.

 

Fordi at det arbeidet ejg gjør og hvis ejg gjør noe hos andre så gjør jeg aldri noe som ikke er lov uten huseier si godkjenning og da har jeg informert og sakt til han grundig hva som er lov og ikke lov av slikt arbeid,

Dette forblir mitt ansvar i en rettsak om det skulle oppstå, men her igjen er det viktig at jeg selv ser hva jeg er komfortabel med å gjøre og ikke komfortabel med å gjøre, nettopp fordi jeg vet hva skader elektronikken kan gjøre og ejg vet hvor lite som skal til dersom man ikke passer på regler og slikt.

 

Det er klart ejg har lært en god del på skolen, men jeg har lært mye i etterkant av andre elektrikere ja, ikke av å lese på forums og slikt. klart jeg kan plukke med meg en ting og to som andre skriver men det kun dersom ejg ser at denne personen har kunnskap om det og viser det i sin forklaring og sånt.

 

 

 

Jeg gjør ALDRI arbeider som er ulovlige med mindre det er midlertidige fikser hos meg selv eller hos kamerater som tillater meg det etter jeg har informart de om det. Jeg er ekstremt nøye på dette punkte her nettopp pga slike ting som du selv skriver.

 

 

De aller fleste gangane jeg har kobla selv så har det vært utenpå veggen og fullt lovlig med en bitteliten ulovlighet der jeg har kobla på strømmen selv (tilkobling til), og dette er ikke noe å rase av hysteri for pga eneste grunnen til at den loven er der er slik at ikke-vitende-amatørelektrikere ikke skal gjøre noe selv og havne i millionbeløp erstatning eller lignende. det er for folk som ikke har snev av peiling, det er en sikring for staten og for folket at det skal være ordentlig.

men med mitt arbeid som har mange år med erfaring og alt så vil du ikke se forskjell på mitt arbeid og en elektriker i jobb sitt arbeid, pga jeg vet lovverket, jeg vet tommelfinger reglene, jeg vet hva jeg må passe på og ikke passe på, jeg vet hvordan det skal ligge, hvor mye brekk på ledningen som er maks, hvor mye varmen, hvor den skal ligge for å ikke skape varme, hvor mye strøm som skal gjennom, hvor gammelt eller nytt anlegget er.

 

Her var det mye rart men forskriftene og NEKen slår deg i hjel der.

NEK 400 134.1.1 er stedet i NEKen du blandt annet har brutt.

Denne finnes også for øvrig i FEB 91 da det enda var en forskrift og du har også brutt lov om fagkyndig personell som forskriften og normen viser til.

Kort fortalt har ikke ufaglært personell lov til å utføre arbeid på lavspente elektriske installasjoner eller deler av elektriske installasjoner, spenningsløse eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De vernene som koster litt mer, fungerer kanskje bedre også. Men at det i det hele tatt er lov å selge slike finvern som ikke er beregnet på norske forhold, og som da ikke fungerer og beskytter som de "lover", er utrolig.

Dette sier også både elektrikkere, og han som selger produktene fra Pronic.no. Og av erfaring er jeg jaggu enig.....

 

At det er lov å selge slikt er på grunn av EU og fri flyt av varer og tjenester.

Produktet er lovlig i salg innen EU som betyr at det er lovlig å selge her også hvor myndighetene ikke har lov å forby et produkt som er lovlig innen EU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

zip

Her var det mye rart men forskriftene og NEKen slår deg i hjel der.

NEK 400 134.1.1 er stedet i NEKen du blandt annet har brutt.

Denne finnes også for øvrig i FEB 91 da det enda var en forskrift og du har også brutt lov om fagkyndig personell som forskriften og normen viser til.

Kort fortalt har ikke ufaglært personell lov til å utføre arbeid på lavspente elektriske installasjoner eller deler av elektriske installasjoner, spenningsløse eller ikke.

 

Det er helt riktig at man ikke har lov til å utføre arbeid PÅ lavspente elektriske anlegg.

men det er lov å utføre arbeid utenfor det elektriske anlegget og dermed få en elektriker på plass til å koble deg på det elektriske anlegget.

 

dette oppklarte jeg med G tidligere i tråden da det blei sitert direkte av lovverket direkte av DSB

 

og det er her jeg selv har sakt at mitt arbeid er lovlig helt fram til det punktet der jeg har kobla meg til det elektriske anlegget selv framfor å ringe elektrikere, det står til og med i teksta du selv har sitert

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Her er det du siterte og kan ikke se noen steder at du lovlig kan gjøre inngrep i den faste elektriske installasjonen, tilkoblet eller ikke.

Du kan kun lovlig å utføre arbeid på elektrisk utstyr som er tilkoblet med plugg med visse begrensninger.

Utstyr som i sin tur igjen ligger under FEU.

 

Hva kan du gjøre?
Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:

a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording

b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording

c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere

d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

e) Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg

f) Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA
h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye
i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll
j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får mene hva du vil men sånn sier den store kloke boka at det er.

 

 

 

Her er det du siterte og kan ikke se noen steder at du lovlig kan gjøre inngrep i den faste elektriske installasjonen, tilkoblet eller ikke.

Du kan kun lovlig å utføre arbeid på elektrisk utstyr som er tilkoblet med plugg med visse begrensninger.

Utstyr som i sin tur igjen ligger under FEU.

 

Hva kan du gjøre?

Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:

a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording

b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording

c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere

d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

e) Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg

f) Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA

h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye

i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll

j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

 

 

du er skikkelig kverulant og ignorant på akkurat dette. vet du det?

 

du kan legge alle ledningene du vil på veggen og gjøre det du vil.

men du kan ikke få strøm i disse ledningene du har lagt til, det må du ha elektriker til for å koble deg til

 

Det samme står i begge vedlegg/sitat

 

Nei du har ikke lov til å koble på 230v nettet, nei du har ikke lov til å koble ledninbger på husets system.

men du har lov til å legge ledningene utpå veggen, du har lov til å legge alle ledninger i huset som er utpå vegge. men du får ikke lov å få strøm i dette før du får en elektriker inn i hus.

 

hvor vanskelig skal det være å forstå???

blir provosert til de grader når jeg må skrive det samme 1000 ganger.

 

hvis du ikke tror meg eller ikke finner noe så gå i morra til en elektriker å spør og spør spesifikt og gjerne vis begge vedlegg/sitater og spør spesifikt om man har lov til slik som jeg sier.

 

du får nøyaktig samme svar som jeg gir deg her, enten du liker det eller ei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...