Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Som sagt, det er litt sprøyt her....

Det er akkurat det det er! Men så er feltet egentlig ganske stort og komplekst også. En må nesten være fysiker for å forstå alt fullt ut. Men det er skremmende at noen tror en liten kabel med kobber skal redde lynet fra å ødelegge huset.

Lenke til kommentar

Så lenge man har mulighet til manuell trigging av garasjeport så kan man kjøpe et ekstra sett med kodede sendere og mottakere (eBay?) . Relé-utgangen på mottakeren kobler man i parallell over manuell bryter.

Man må i tillegg ordne (lynsikker) strøm til ny mottaker.

 

På denne måten har jeg fått meg to ekstra fjernkontroller og støtte for fjernkontrollen integrert i solskjermen på bilen min.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Som sagt, det er litt sprøyt her....

 

Sikter du til meg?

 

 

Så lenge man har mulighet til manuell trigging av garasjeport så kan man kjøpe et ekstra sett med kodede sendere og mottakere (eBay?) . Relé-utgangen på mottakeren kobler man i parallell over manuell bryter.

Man må i tillegg ordne (lynsikker) strøm til ny mottaker.

 

På denne måten har jeg fått meg to ekstra fjernkontroller og støtte for fjernkontrollen integrert i solskjermen på bilen min.

 

Noenlunde slik jeg har løst dette. Men det hjelper ikke med lynsikker strøm (hva nå det er) til ny mottaker, når overspenningen tar bakvegen via metallrammen til garageporten.

Lenke til kommentar

 

 

Noenlunde slik jeg har løst dette. Men det hjelper ikke med lynsikker strøm (hva nå det er) til ny mottaker, når overspenningen tar bakvegen via metallrammen til garageporten.

 

Her har vi et av problemene ved lynnedslag.

Det kraftige elektromagnetiske feltet som dannes induserer spenninger i alt som leder strøm inkludert skinnene til garasjeporten.

Man har fremmedspenninger overalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Noenlunde slik jeg har løst dette. Men det hjelper ikke med lynsikker strøm (hva nå det er) til ny mottaker, når overspenningen tar bakvegen via metallrammen til garageporten.

 

Her har vi et av problemene ved lynnedslag.

Det kraftige elektromagnetiske feltet som dannes induserer spenninger i alt som leder strøm inkludert skinnene til garasjeporten.

Man har fremmedspenninger overalt.

 

 

Hva tenker dere om:

Jordledning fra nærmeste 16A stikk til metallrammen?

Grave ned kobberør (har 3meter) rett utenfor garagen, og koble på 16 kvadrat til rammen?

Koble 16kvadrat fra vannrør i kjelleren og til garagen (mest arbeid).

 

Selve jordingen til huset vet jeg ikke hvor går.

Lenke til kommentar

Du har altså et sikringsskap innenfor veggen med 2,25mm2 kabel til et jordspyd.

Sikringsskapet står inni huset sider du og ikke øvert på mønet.

All energien i et lynnedslag skal altså fra toppen av huset der det slår ned og ned til sikringsskapet.

Er du heldig så går dne ned veggen og hopper over i ledningen din.

Er du uheldig salår den ned i pipa og brøyter seg vei gjennom huset til sikringsskapet.

Når det allerede har reist flere kilometer gjennom lufta er noen meter med huskonstruksjon forsvinnende lite.

Og mange hundre tusen ampere skal altså gjennom her og gjennom skapet.

Det beste du kunne gjort var å montere mellomvern i skapet og finvern der du har elektronikk istedenfor hjemmemekkjordingen alene

Og 3mm gnistgap som sikringer og brytere har hjelper heller ikke så mye i det spenningene farer forbi og sikringer/jordfeilbrytere løser ut, spenningene har allerede forsert kilometervis med luft.

hvor langt mellomrom har sikringer i moderne sikringskap?

gang det med 5 så har du distansen mellom hver sikring i dette skapet.

gang dette med 20 så har du distansen til jordfeilern

 

hvis det ikke hopper fra sikring til sikring i moderne skap så hopper det ialelfall ikke fra sikring til sikring der

Lenke til kommentar

hvor langt mellomrom har sikringer i moderne sikringskap?

gang det med 5 så har du distansen mellom hver sikring i dette skapet.

gang dette med 20 så har du distansen til jordfeilern

 

hvis det ikke hopper fra sikring til sikring i moderne skap så hopper det ialelfall ikke fra sikring til sikring der

 

Hjelper fint lite.

Ikke engang et moderne sikringsskap står seg mot en direktesmell, noe leverandørene av overspenningsværn er fulstendig klar over.

Det overspenningsvernene tar er overpsnninger opp til en viss størrelse som kommer inn ledningsnettet.

Ved direktetreff i en bolig har de ikke en sjanse.

Det derimot overspenningsvern er gode til å ta er koblingstransienter som det er overaskende mye av på strømmnettet og overspenninger skapt av lynnedslag i nærheten.

Det er som sagt kun lynavleder som tar direktesmellen og den gjør den ved å være øverst første stedet der lynet treffer og lede det utenom huset til jord.

Og selv da er overspenningsvern greit å ha for å ta alle de induserte spenningene som oppstår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

<<Ikke engang et moderne sikringsskap står seg mot en direktesmell, noe leverandørene av overspenningsværn er fulstendig klar over.>>

 

så hva faen er forskjell mellom moderne og det jeg satte opp?

herregud så domt :p

Det er du som hentyder til at du har en løsning som er minst like bra om ikke bedre en de vi finner i moderne sikringsskap.

"hvis det ikke hopper fra sikring til sikring i moderne skap så hopper det ialelfall ikke fra sikring til sikring der"

Var dette jeg siktet til og at et moderne sikringsskap heller ikke tåler en direktesmell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

<<Ikke engang et moderne sikringsskap står seg mot en direktesmell, noe leverandørene av overspenningsværn er fulstendig klar over.>>

 

så hva faen er forskjell mellom moderne og det jeg satte opp?

herregud så domt :p

Det er du som hentyder til at du har en løsning som er minst like bra om ikke bedre en de vi finner i moderne sikringsskap.

"hvis det ikke hopper fra sikring til sikring i moderne skap så hopper det ialelfall ikke fra sikring til sikring der"

Var dette jeg siktet til og at et moderne sikringsskap heller ikke tåler en direktesmell.

 

det er dette jeg prøver å understreke at du sier nøyaktig det samme som jeg sier og den eneste forskjellen på min og din tekst er at du snakker hovedsaklig om moderne og jeg snakker hovedsaklig om det jeg satte opp. ellers så skriver meg og deg akkurat det samme

 

Begge systemer er like mye utsatt for å kunne feile

 

vet du hva som er forskjellen mellom et moderne og det jeg satte opp?

det er rett og slett kun at moderne har automatsikring og grovvern mens det ejg satte opp original hadde jordfeilbryter som ejg gjorde om til lynavleder som også fungerer som grovvern da dette ikke slår ut sikringer.

thats it.

 

ellers så sier du og meg akkurat det samme men alikavel så sier du at det ejg satte opp ikke fungerer men du innrømmer alikavel i dine egne ord at det fungerer med måten du skriver.

 

det er heile pointet mitt, derfor det bare blir for dumt

Lenke til kommentar

Forskjellen er at du mener det er en god ide å lede lynet gjennom sikringsskapet til jord, jeg er ikke like entusiastisk om den ideen.

Du mener også at dette vil beskytte deg mot lynnedslag ettersom du aldri har opplevd problemer i anlegg du har bygget om.

 

Nå har det seg sånn at de aller fleste av oss ikke har opplevd direkte lynnedslag og således kan bruke argumentasjon som at jeg har bodd mange steder og aldri hatt skade på elektronikk på grunn av lynnedslag.

Jeg kan si akkurat det samme men det betyr ikke at det ikke skjer i det hele tatt.

Folk vinner sågar i lotto men kun et fåtall gjør det og det samme er det med lynnedslag, kun et fåtall blir utsatt for det men for de som blir utsatt for det er det ikke pent og betyr mye skader.

 

Til slutt er jeg nysjerrig på måten du bruker en jordfeilbryter til lynavleder.

En jordfeilbryter er i på tilstand lukket og leder strømmen gjennom seg mens når den løser ut så bryter kontaksettene i den.

Hvordan du får dette til å lede bort lyn er jeg nysjerrig på så om du kunne laget et koblingsskjema for å vise hva du har gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har grovvern i sikringsskapet, APC BACK-UPS CS 350 med nettverkssikring til skriver, router, modem og hovedswitch, og APC BACK-UPS RS 1500 til PC, skjerm og kjellerswitch.

Bruker Brennenstuhl Alu-line forgrenere til, vel, "alt". Meget god kvalitet, har jording, pirkesikring og, best av alt; kan monteres på vegg!! :w00t:

Så for å besvare spørsmålet "Trekker du ut kontakten når det tordner?":
Nei, jeg sitter fortsatt med den stasjonære PCen på nett selv om strømmen blir borte.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

at det er en god ide kan diskuteres og du hadde fort visst at jeg ikke anbefaler denne måten hvis du hadde lest hva jeg skreiv ei side eller to tilbake. men jeg har sakt at det fungerer og det fungerer overraskende bra

såklart kan ting skje, og det har jeg aldri sagt noe på, jeg har sakt derimot at man bør absolutt bruke hode littegranne og ikke bruke 100 000 i elektriskt utstyr og arbeid hvis det kun lyner 1 gang i året der man bor og slike ting. det er en vesentlig forskjell på det å sikre seg og det å være komplett idiot å kaste pengene ut vinduet når man heller kunne kjøpt nytt 65" 4k tv istedenfor den elektriker regninga og alikavel være like trygg.

Alt er en risk, men man må spørre seg selv, er det verdt å bruke alle de pengane på å sikre seg eller skal jeg kjøpe meg rått anlegg og tv istedenfor hvis man har fjell rundt seg som bryter opp skyer, ser værmeldinger og følger litt mer med enn å gi faen.

Jeg delte min erfaring i denne tråden emd at jeg har ikke opplevd noe som helst utstyr eller noe har røket på veldig mange år og jeg har bodd på gårder utpå landet, jeg har bodd i nord og jeg har hver eneste kommune ifra risør til bergen jeg har bodd i, også litt i innlandet, eneste plassane jeg ikke har bodd enda er østlandet og midt norge.

Men hvis man ikke har flytta slik jeg har så vet man somregel hvordan torrden og lyn pleier å være der man bor og dermed kan ta en logisk beslutning på om den svære elektriker regninga er verdt det elelr heller bruke 4000 usle kroner i egenandel eller kjøpe nytt anlegg og tv og pc selv etterpå hvis det skulle ryke
er det verdt å ta elektriker regninga på 10 000 elelr er det mer verdt å ta 4000 i egenandel hvert 10enda år når en ting ryker eller er det verdt å gi F i hele forsikringa å kjøpe nytt utstyr.

og til det siste:
hvis du ikke klarer å se for deg jordfeilbryteren har en ledning ned til kjeppen i jorda istedenfor sikringskapet så er ikek det mi feil, det er verdens enkleste sak å se for det, istedenfor at ledninga går til venstre så går den til høyre :p

Lenke til kommentar

<<Ikke engang et moderne sikringsskap står seg mot en direktesmell, noe leverandørene av overspenningsværn er fulstendig klar over.>>

 

så hva faen er forskjell mellom moderne og det jeg satte opp?

herregud så domt :p

 

Å koble opp sikringsskap uten å være sertifisert elektriker - herregud så dumt :hmm:

 

 

vet du hva som er forskjellen mellom et moderne og det jeg satte opp?

det er rett og slett kun at moderne har automatsikring og grovvern mens det ejg satte opp original hadde jordfeilbryter som ejg gjorde om til lynavleder som også fungerer som grovvern da dette ikke slår ut sikringer.

thats it.

 

Så det du forteller oss, er at du har laget ekstra jordingsveier ut av sikringsskapet. Jeg tipper uten å være kompetent til å vite det, at dette er ulovlig. Og at det finnes nøye regler om hvordan jording skal føres i sikringsskapet. Jeg tipper at det heter seg at et sikringsskap skal ha EN felles jordingsvei.

 

Du er en "skikkelig" hobbyelektriker du!

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

"men jeg har sakt at det fungerer og det fungerer overraskende bra"

 

Dette vil jeg til livs. Du har ikke belegg for å komme med denne påstanden. Om du kan si at lynet har slått ned og denne har reddet deg fra å svi ledningsnettet DA kan du si at det fungerer. Nå slenger du bare ut noe pisspreik som bare er, ja, pisspreik. Slutt med det, det har ingen ting på et seriøst forum å gjøre.

 

Selvfølgelig, om du kan bevise at det fungerer skal jeg legge meg flat. Noe jeg betviler du klarer.

Lenke til kommentar

@G
en hobby elektriker er en som ikke har peiling som leker elektriker. ikke 1 eneste 1 av mine koblinger har hatt problemer sålangt og gått elektriker skolen. ikke hobbyelektriker, forsvarlig egen elektriker som ikke vil punge ut mange tusen kroner for noe som er gjort på 1 2 3 som jeg vet med garanti fungerer.
det er ulovlig ja, men det er ulovlig å ha slike sikringskap i første omgang, jeg gjorde bare den ulovligheten mer sikker til 2014. og det blir lovlig etterhvert.

@failern
når det har fungert i 4år snart uten å slå ut en eneste sikring men sikringa gikk hver mnd tidligere så vil ejg si det fungerer veldig bra, og dette var au noe jeg så kunne fungere meget greit før ejg gjorde det, fordi jeg har litt mer mellom ørane enn hobbyelektrikere.

dere har ikke like gode kunnskaper innenfor elektronikken, eller ikek diskutert ordentlig og funnet utav hva som er hva, elelr så er dere bare ikek sikre på dere selv. jeg kan elektronikken og jeg har kobla så mye oppigjennom at jeg er dønn sikker på meg selv. spesielt på husinstallasjoner som er det enkleste som finnes innenfor elektronikken.
følg visse regler så går det bra. jeg har utdanning og alt, eneste forskjell på meg og ordentlig elektriker, jeg jobber ikke per i dag. og det skal liksom gjøre meg inkompitent. HAHAHAHHAHAHAH piss off

ALA:
04122007_1196971426.jpg
Bare ikke så mange sikringer, 2 bokser med 4 sikringer hver, telleren og jordfeileren et stykke unna

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...