Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

Litt hobbyelektrikker må til når man bor i slummen i trondheim, med litt smøsprøe huseiere. (Glad jeg er ferdig med det)

Men det å montere en lampe eller lignende er kanskje det "sikreste og letteste oppgaven" (med litt overdrivelse, men man ser poenet?) jeg har gjort innen praktisk el-utstyr arbeid, og vanskelig å gjøre noen praktisk feil her.

Sjansen for at det blir noe feil i de tusen kablene i hjemmelaget PC-utstyr er i hvert fall et par hundre ganger mer risikofylt. Det er kanskje 12v og 24v og fullt lovlig for meg å fikse, men kompleksiteten er så mye høyere, og sjansen for brann minst like høy.

Så lovverket er litt rart. Og selv om jeg ikke har lov å røre 230v anlegget, så spørs det om jeg ikke er minst like kompetent som mang en elektrikker der ute (finnes langt fra bare de med lang erfaring) til å vurdere om noe trygt nok. Jeg har muligheten til å ta meg mer tid og praktisk test.

Ikke at jeg har masse erfaring, men har i det minste mer utdanning, og en del praktisk erfaring rundt selve grensene enn bare de som prøver (legg merke til prøver) å følge en bok eller rutine som ikke alltid funker.

Har mer enn en gang måtte ta saken i egne hender for å forhindre problemer. Jeg kan med god samvittighet ha både to og tre skjøteledninger uten at det er noen fare. Da jeg godt vet hva som kobles tilm

Men de gangene jeg har påpekt at det ikke er mulig så har det nesten vært branntilløp før ting blir ordnet opp i.

Jaja, det er nå historie, og det er godt det er fagfolk som driver med slikt. Men det betyr ikke at hobbyelektrikere gjør noe dårlig jobb HVER gang. Tvert i mot. Til tross for at utseendet er nedprioritet og det kan se litt kjipt ut.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja jeg er enig i det du sier egentlig, har ikke så mye å si på det for vi har dekka det tidligere au :)

Det å observere en elektriker gjøre sitt ser ganske enkelt ut ja men når man skal legge selv så er det mange ting som man ikke har fått med seg som er ganske viktige
max brekningsvinkel på den og den type ledning, hvordan det skal legges i forhold til forskriftene, lengden på avisolering og amnge andre faktorer som er nevnt tidligere au (stod stille nå, hodet er klar for natta kjenner ejg :p )

disse sårene du kan ha skapt under tiltrekninga av jordinga kan være meget farlig, det komemr mye ann på hvilke rør som er brukt rundt eller om det er brukt rør i det hele tatt, dersom det ikke er brukt rør så kan såret komme direkte i glavaisolasjonen og dermed hvis jordinga skulle så ut så er wwhhooooffff så er det brann (ikke altid men kan skje kjapt og veldig utsatt for den risikoen i det tilfellet)
men ja det kan og gå helt greit

Lenke til kommentar

Jeg er ikke stolt av det, men tenkte det kunne være greit å dele noe erfaring, slik at andre tenker seg om et par ganger før de tenker "grei skuring" selv. Kan jo hende jeg er til hjelp for noen, ved å dele noen detaljer om det.

 

Så er det greit å se at oppegående folk som Andrull også har lekt "hjemmeelektriker" en gang i fortiden.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne tråden har en salig blanding av gode råd og uvitende sprøyt. Jeg har ikke tid til å svare på sprøytet nå, men tenkte jeg skulle korrigere en ting nå:

Padder med brytere har normalt IKKE overspenningsvern, men padder med overspenningsvern har ofte bryter...

Er det overspenningsvern så er det tydelig merket. Overspenningsvern med varistorer er slitedeler, mens med gassutladere så varer de nesten evig. Varistorer som overbelastes kortslutter ofte permanent og må byttes.

 

Hvis man slår av bryteren på en vanlig padde til en hundrelapp så stopper det kun overspenninger på 2-3000V, lyn bryr seg ikke om noen mm ekstra avstand i bryteren.

Lenke til kommentar

Fortell meg frobe. Hvis lynet slår ned, hva skjer med padda som har bryter? Jo den slår ut. Hva er det da?

Lyn bryr seg ikke om du har overspenningsvern til flere millioner kroner, lynet knekker absolutt alt hvis det slår riktig. Ingenting vi har på jordkloden kan beskytte oss helt.
Spørsmålet er heller hva man egentlg trenger for at en fis ikke skal ta utstyret. Svaret er ganske enkelt.
Et grivvern i sikringskapet som er av den nye pålagte typen. Den har blitt så forbedra at den er rask nok og kraftig nok til å beskytte deg det som betegnes som bra nå i hva som er standard av duppedingser og elektronikk i 2014

Bruke hodet ;)

EDIT:
Nå leker jeg ekte hobbyelektriker :p (har skøyta lan kabel før men ikke slik som er nedgraqvde under gjorda med så mange og alt)
naboen klarte å grave i stykker heile nettledninga og alt så sitter nå å skøyter :p haha
har klart å få nettet tilbake her men har ansvar for heile nabolaget her i den ene ledninga :p

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Fortell meg frobe. Hvis lynet slår ned, hva skjer med padda som har bryter? Jo den slår ut. Hva er det da?

 

Lyn bryr seg ikke om du har overspenningsvern til flere millioner kroner, lynet knekker absolutt alt hvis det slår riktig. Ingenting vi har på jordkloden kan beskytte oss helt.

Spørsmålet er heller hva man egentlg trenger for at en fis ikke skal ta utstyret. Svaret er ganske enkelt.

Et grivvern i sikringskapet som er av den nye pålagte typen. Den har blitt så forbedra at den er rask nok og kraftig nok til å beskytte deg det som betegnes som bra nå i hva som er standard av duppedingser og elektronikk i 2014

 

Bruke hodet ;)

 

EDIT:

Nå leker jeg ekte hobbyelektriker :p (har skøyta lan kabel før men ikke slik som er nedgraqvde under gjorda med så mange og alt)

naboen klarte å grave i stykker heile nettledninga og alt så sitter nå å skøyter :p haha

har klart å få nettet tilbake her men har ansvar for heile nabolaget her i den ene ledninga :p

Det finnhes faktisk utstyr som beskytter mot direkte treff.

Benytte i det fleste høyblokker i det ganske land og fungerer gjennom torden sesongen hvert år.

Lynavleder kalles det.

Litt mer kostbart en overspenningsværn men du er garrantert beskyttet mot lynnedslag i elanlegget ditt.

Lenke til kommentar

EDIT:

Nå leker jeg ekte hobbyelektriker :p (har skøyta lan kabel før men ikke slik som er nedgraqvde under gjorda med så mange og alt)

naboen klarte å grave i stykker heile nettledninga og alt så sitter nå å skøyter :p haha

har klart å få nettet tilbake her men har ansvar for heile nabolaget her i den ene ledninga :p

 

Prøver du å fortelle at du skjøter en telefonkabel? Hvis ja, så leker du telemontør, ikke elektriker. Ikke grav den ned igjen, men dekk over den og vent til ekte telemontører skjøter og pakker den skikkelig.

Lenke til kommentar

 

Fortell meg frobe. Hvis lynet slår ned, hva skjer med padda som har bryter? Jo den slår ut. Hva er det da?

 

Lyn bryr seg ikke om du har overspenningsvern til flere millioner kroner, lynet knekker absolutt alt hvis det slår riktig. Ingenting vi har på jordkloden kan beskytte oss helt.

Spørsmålet er heller hva man egentlg trenger for at en fis ikke skal ta utstyret. Svaret er ganske enkelt.

Et grivvern i sikringskapet som er av den nye pålagte typen. Den har blitt så forbedra at den er rask nok og kraftig nok til å beskytte deg det som betegnes som bra nå i hva som er standard av duppedingser og elektronikk i 2014

 

Bruke hodet ;)

 

EDIT:

Nå leker jeg ekte hobbyelektriker :p (har skøyta lan kabel før men ikke slik som er nedgraqvde under gjorda med så mange og alt)

naboen klarte å grave i stykker heile nettledninga og alt så sitter nå å skøyter :p haha

har klart å få nettet tilbake her men har ansvar for heile nabolaget her i den ene ledninga :p

Det finnhes faktisk utstyr som beskytter mot direkte treff.

Benytte i det fleste høyblokker i det ganske land og fungerer gjennom torden sesongen hvert år.

Lynavleder kalles det.

Litt mer kostbart en overspenningsværn men du er garrantert beskyttet mot lynnedslag i elanlegget ditt.

 

Lynavleder kan man lage selv på 5minutter så lenge elektrikere har lagt jordfeil kurs i sikringskapet til det. gjort det i flere eldre hus, f.eks. hos min xsvigerfar i begge husene der.

ta en kjepp og stikk i jorda og før en 2.25 eller tykkere kabel inn i jordfeilskursen :D

 

 

EDIT:

Nå leker jeg ekte hobbyelektriker :p (har skøyta lan kabel før men ikke slik som er nedgraqvde under gjorda med så mange og alt)

naboen klarte å grave i stykker heile nettledninga og alt så sitter nå å skøyter :p haha

har klart å få nettet tilbake her men har ansvar for heile nabolaget her i den ene ledninga :p

 

Prøver du å fortelle at du skjøter en telefonkabel? Hvis ja, så leker du telemontør, ikke elektriker. Ikke grav den ned igjen, men dekk over den og vent til ekte telemontører skjøter og pakker den skikkelig.

 

ja okey, telemontør :p

nei har bare lagd en kjapp midlertidig fiks med skøyt og elektriker teip og litt gaffateip over der igjen. telemontøren kommer på mandag og fikser til ;)

Lenke til kommentar

Du lager lynavlederanlegg på 5 minutter?

Lynavlederanlegg er tykk kobberkabel som legger over mønet på huset, kobles til en pipehatt av kobber på pipa og legges ned møneveggene diagonalt og kobles til en ringjording som skal skal graves ned rundt hele bygget.

Tviler på at du fikser det på 5 minutter ved å koble om i sikringsskapet og stikke en kjepp i jorda.

Lynet bryr seg svært lite om dette om det treffer pipehatten eller mønet på huset.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du lager lynavlederanlegg på 5 minutter?

Lynavlederanlegg er tykk kobberkabel som legger over mønet på huset, kobles til en pipehatt av kobber på pipa og legges ned møneveggene diagonalt og kobles til en ringjording som skal skal graves ned rundt hele bygget.

Tviler på at du fikser det på 5 minutter ved å koble om i sikringsskapet og stikke en kjepp i jorda.

Lynet bryr seg svært lite om dette om det treffer pipehatten eller mønet på huset.

si meg hvordan min måte ikke fungerer akkurat 100% likt som den profesjonelle måten?

dette var i eldre hus som ikke hadde nytt sikringskap men trengte lynavleder.

 

fant en 4meter lang kobber stang, stakk den helt ned i jorda, tok en 2.25 ledning rett fra stanga og rett inn i sikringskapet

 

slår lynet ned så går det kanskje innom sikringskapet men ikke innom sikringane for den tar raskeste vei til jord og det er nettopp gjennom den stanga nedi jorda

fungerer utmerket

 

anbefaler ikke det midt i en by da

Lenke til kommentar

Lynnedslaget kan fort grille halve huset før den finner veien til sikringsskapet.

I tillegg er magnetfeltet som du nå skal kjøre gjennom sikringsskapet meget intenst og kan indusere spenninger i alt som leder strøm rundt der det går så det har ingen problemer med å grille innholdet i skapet og alt som er koblet til det i nærheten.

Et profesjonelt lynavlederanlegg leder lynet på utsiden av huset og til jord.

Når det kun har sikker vei fra sikringsskapet til jord vil det grille alt i sin vei fra taket til sikringsskapet og ali i nærheten av skapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lynnedslaget kan fort grille halve huset før den finner veien til sikringsskapet.

I tillegg er magnetfeltet som du nå skal kjøre gjennom sikringsskapet meget intenst og kan indusere spenninger i alt som leder strøm rundt der det går så det har ingen problemer med å grille innholdet i skapet og alt som er koblet til det i nærheten.

Et profesjonelt lynavlederanlegg leder lynet på utsiden av huset og til jord.

Når det kun har sikker vei fra sikringsskapet til jord vil det grille alt i sin vei fra taket til sikringsskapet og ali i nærheten av skapet.

Det har ikke gjort det sålangt og det er en god del styggevær oppe i nord norge (østavinden fra sibir og nordavinden fra island)

 

tror du jeg gravde hull i gulvet? selvfølgelig går den på utsida av huset, det er jo heile pointet :p

når det er et sikringskap fra 1950 så er det ikke så mange måter å gjøre det på og det var beste måten vi kunne gjøre det på der. jordfeilsikringa står langt ifra resten av sikringane

mi datter og xkone bor i det huset og har bodd der siden vi gjorde dette i 2011 og enda ikke et eneste problem med det selv om strømmen har gått i tordenvær

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Spørsmålet er ikke om strømmen har gått i tordenvær. Spørsmålet er om lynet har slått ned i huset ennå. Når det skjer hjelper ikke en 2,5 kvadrat ledning ned i jorda så mye.

 

En like bra metode hadde vært å droppe lynavleder.

Lenke til kommentar

selve stanga er jo tykk ja. ledninga som er brukt er like tykk som man bruker på 20ampere til kjøkkenet og sånt.
mente det var 2.25 men kan være det var større da :p (er noen år siden jeg har potla med de ledningane der)
sikringskape er nok rett innafor veggen du, gammelt system i det huset, jeg har sagt det til han xsvigerfar at han MÅ påkoste nytt elektriskt system men han vil ikke det før han skal eventuelt restaurere heile huset, han har ikke bestemt seg for hva han vil med det huset enda, så har prøvd å få xkona og ungen til å finne bedre hus men ho bor gratis der og ungen har det greit på gård med besteforeldre 30m ifra dette huset.

så, måtte gjøre det vi kunne, isolere litt gulv og tak, silikon rundt vinduane, lynavleder, parabol og litt sånne smådill dall når vil holdt på.
då var dette godt nok med å stikke kjeppen i jorda og kjøre ledning inn på¨jordfeilen

men det er absolutt ikke noe å anbefale nei det er ikke det hehe
foretrekker proff måten seff ;) men det fungerer veldig bra, bedre enn jeg trodde.

vet ikke om lynet har slått ned i huset men regner med det for de har hatt noen stormer der siden vi gjorde dette men har ingen garanti for at det har skjedd nei

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Men du klarer vel å innse at denne "lynavlederen" din, ikke vil fungere om lynet slår ned?

om lynet slår ned (eller opp som er realiteten) så vil den går raskeste vei og raskeste vei er ikke gjennom husets system, det er gjennom jordfeilern og lynavlederen vi lagde, det er raskeste vei. og i sikringskapet står jordfeilern lengst mulig vekke fra resten av sikringane og i det skapet er det en god distanse til å være i sikringskap.

 

så klart kan lynet knocke ut alt men det kan det over alt uansett hvilket system man har, det er jo derfor man har autmatsikring og grovvern hvis det skulle skje.

hver gang automatsikring slår ut så har lynavlederen feilet i sitt oppdrag.

 

og som det har blitt påpekt tidligere så har det mye å si hvordan lynet går, hvor kraftig lynet er og mange andre faktorer

så denne hjemmemekka lynavlederen fungerer til et visst nivå akkurat samme som proff lynavleder

forskjellen er at proff lynavleder ikke går innom sikringskapet, men når en automatsikring slår ut så har lynet gått inn i sikringskapet for å slå ut nettopp automatsikringa så den fungerer like godt som en proff lynavleder

 

eneste som kunne vært bedre er en teslacoil i hagen men det ser ikke så fint ut og de er nok svindyre.

 

så nei, jeg ser ikke at denne lynavlederen ikke skulle fungere, hadde jeg eller xsvigerfar sett det så hadde vi ikke lagd nettopp den versjonen ;)

 

Følg nøye med på hvordan lynet går innom sikringskapet når den slår ut automatsikring og dermed har feilet å gå innom proff lynavleder

 

du vet at jordfeilbryter er det samme som er i automatsikring? bare jordfeilbryter er gammel versjon, manuell. og da når lynet slår og feiler å gå i proff lynavleder og dermed går å slår ut en automatsikring. så i denne versjonen vi laga så vil lynet gå innom sikringskapet men inn i jordfeilen som ikke er kobla til bryter men til lynavleder istedenfor og dermd vil lynet lede rett i jorda (elelr rett fra jorda) så istedenfor at lynet går å slår ut sikring så vil det gå i jorda

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Du har altså et sikringsskap innenfor veggen med 2,25mm2 kabel til et jordspyd.

Sikringsskapet står inni huset sider du og ikke øvert på mønet.

All energien i et lynnedslag skal altså fra toppen av huset der det slår ned og ned til sikringsskapet.

Er du heldig så går dne ned veggen og hopper over i ledningen din.

Er du uheldig salår den ned i pipa og brøyter seg vei gjennom huset til sikringsskapet.

Når det allerede har reist flere kilometer gjennom lufta er noen meter med huskonstruksjon forsvinnende lite.

Og mange hundre tusen ampere skal altså gjennom her og gjennom skapet.

Det beste du kunne gjort var å montere mellomvern i skapet og finvern der du har elektronikk istedenfor hjemmemekkjordingen alene

Og 3mm gnistgap som sikringer og brytere har hjelper heller ikke så mye i det spenningene farer forbi og sikringer/jordfeilbrytere løser ut, spenningene har allerede forsert kilometervis med luft.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har lynt og tordnet noe jævlig her, og @Varg Aamo vi har trekt ut støpseler i huset! Var nede i garagen da det tok til for fullt. Fikk se en gnist bare 2 meter fra meg ved metallrammen til garageporten. Sjekket litt senere, metallrammen i garageporten er ikke jordet. Det er kanskje ikke vanlig? Men da vet jeg hvorfor mottakerdelen til garageportstyrengen er røket

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...