OHJohansen Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Japanerne skal hjelpe til å lage en enorm batterifabrikk.Tesla og Panasonic skal samarbeide om batteriproduksjon Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Dette blir spennende! Tesla kommer til å bli en veldig stor aktør på batterier. Innen 2020 kommer de til å ha like stort volum som hele det globale markedet til sammen hadde i 2013. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Tror ikke batteriene blir billigere av den grunn. Hører at batteriene må skiftes etter 2-3 år og de koster rundt 300.000,00 Kroner hver gang. Og det blir nok markedspris. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Sveinsel : Om teknologien kan få utvikle seg nok vil det trolig bli lengre levetid på batteriene, kanskje kan det bli sånn at man fyller på med "batterivæske" i fremtiden og at dette er nok til å ha nesten evigvarende batterier. Så finnes det jo også hydrogenbiler... Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Tror ikke batteriene blir billigere av den grunn. Hører at batteriene må skiftes etter 2-3 år og de koster rundt 300.000,00 Kroner hver gang. Og det blir nok markedspris. Tror du må finne noen nye å høre på. Teslas batterier kommer med 8 års garanti og har en forventet levetid som er langt mer enn som så. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Tror ikke batteriene blir billigere av den grunn. Hører at batteriene må skiftes etter 2-3 år og de koster rundt 300.000,00 Kroner hver gang. Og det blir nok markedspris. Som det sies over - finn deg noen nye å høre på. Tull og tøys fra ende til annen. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Sveinsel : Om teknologien kan få utvikle seg nok vil det trolig bli lengre levetid på batteriene, kanskje kan det bli sånn at man fyller på med "batterivæske" i fremtiden og at dette er nok til å ha nesten evigvarende batterier. Så finnes det jo også hydrogenbiler... Helt enig! Det primære her er energilagring, og det er en "merkelig prosess". Så er det bruk av denne energien som til alt overmål er elektrisitet , og som er omgitt av en "haug" fysiske lover. Bare et lite eksempel: Hvor mye strever vi for å handtere bort varmen fra en prosessor på 100W? Her er det snakk om en bil på over to tonn. All strømmen må i gjennom batteriene ved +30 til -30 grader celsius. Det er imponerende at vi er kommet så langt. Hydrogen og mulighetene er interessant, men de får vi ta ved anledning. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Sveinsel : Om teknologien kan få utvikle seg nok vil det trolig bli lengre levetid på batteriene, kanskje kan det bli sånn at man fyller på med "batterivæske" i fremtiden og at dette er nok til å ha nesten evigvarende batterier. Så finnes det jo også hydrogenbiler... Helt enig! Det primære her er energilagring, og det er en "merkelig prosess". Så er det bruk av denne energien som til alt overmål er elektrisitet , og som er omgitt av en "haug" fysiske lover. Bare et lite eksempel: Hvor mye strever vi for å handtere bort varmen fra en prosessor på 100W? Her er det snakk om en bil på over to tonn. All strømmen må i gjennom batteriene ved +30 til -30 grader celsius. Det er imponerende at vi er kommet så langt. Hydrogen og mulighetene er interessant, men de får vi ta ved anledning. Hva er det du prater om, egentlig? En CPU brenner av 100W på langt under en kvadratcentimeter. Så godt som alt sammen går til varme. En elbil brenner av mye mer, men siden mesteparten går til bevegelse og bare noen få prosent går til varme finnes det så godt som ingen likhetstegn mellom prosessene. Det med at strømmen "må gjennom batteriene" er ikke engang i nærheten av å ha noe med virkeligheten å gjøre. 1 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Tror ikke batteriene blir billigere av den grunn. Hører at batteriene må skiftes etter 2-3 år og de koster rundt 300.000,00 Kroner hver gang. Og det blir nok markedspris. Tror du må finne noen nye å høre på. Teslas batterier kommer med 8 års garanti og har en forventet levetid som er langt mer enn som så. Hehe. Hvis du har en sånn bil så kom frem med garantivilkårene. Noen andre?? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Jeg har en sånn bil. Den har åtte års batterigaranti. Her er garantivilkårene. I Norge gjelder selvfølgelig også kjøpsloven. Endret 29. juli 2014 av Audun_K 2 Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Les også denne:http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/creating-world%E2%80%99s-best-service-and-warranty-program-0 Uttdrag om batteriet: "The battery pack in your car is obviously very important and expensive to replace. In developing the Model S, we took great care to ensure that the battery would protect itself, always retaining a few percent of energy. If something goes wrong, it is therefore our fault, not yours. Except in the cases of a collision, opening of the battery pack by non-Tesla personnel or intentional abuse (lighting the pack on fire with a blowtorch is not covered!), all damage is covered by warranty, including improper maintenance or unintentionally leaving the pack at a low state of charge for years on end. The battery will be replaced at no cost by a factory reconditioned unit with an energy capacity equal to or better than the original pack before the failure occurred. The intent is to provide complete peace of mind about owning your Model S even if you never read or followed the instructions in the manual. Elon" Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Jeg har en sånn bil. Den har åtte års batterigaranti. Her er garantivilkårene. I Norge gjelder selvfølgelig også kjøpsloven. I siste setning står (fritt oversett): Med tiden vil effekten av sånne batteri avta. Dette dekkes ikke av garantien. Og det var fra garantivilkårene for batteri som vist til ovenfor. 1 Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Alle batteri mister effekt over tid. Tester og erfaringer fra eiere så langt tyder på at Teslas batterier vil holde seg svært bra over tid. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Ja. Man kan ikke komme etter åtte år og si "batteriet er på 75%, jeg vil ha et nytt". Men om det er dysfunksjonelt får man nytt. Imidlertid har de bilene som har gått lengst gått i fem-seks år og 500.000km nå, og de har fortsatt over 80% kapasitet igjen. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Det med at strømmen "må gjennom batteriene" er ikke engang i nærheten av å ha noe med virkeligheten å gjøre. Dette er basic elektrisitetslære . RI er betegnelsen på strømkildens indre motstand, og regnes med i den totale motstanden i en strømkrets. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Ja, men hva er problemet med det? Og hva har en CPU med saken å gjøre? Endret 29. juli 2014 av Audun_K Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 I siste setning står (fritt oversett): Med tiden vil effekten av sånne batteri avta. Dette dekkes ikke av garantien. Og det var fra garantivilkårene for batteri som vist til ovenfor. Praktiske erfaringer fra Tesla-eiere i Norge som har hatt bilen i rundt ett år nå viser under 1% tap av effekt. Vedkommende har kjørt 50.000 km. http://insideevs.com/tesla-model-s-p85-battery-degradation-33000-miles-video/ Det er også min erfaring, selv om jeg kun har kjørt 12.000 km. 1 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Ja, men hva er problemet med det? Og hva har en CPU med saken å gjøre? Det er for å få noen til å forstå at motstandene i en strømkrets genererer varme, og at det utgjør et problem (effekttap, utvidingsproblemer pga. varme osv. Aluminium er spesielt utsatt pga. stor utvidingkoffisient). Dette betyr en naturlig slitasje i batteripakken sånn at de blir naturlig utslitt (2-3 år), og det dekkes ikke av garantien. Edit: Ved store (kjappe) effektuttak som ved akselerasjon vil varmeutviklingen bli stor og sliter forholdsvis mye på batteripakken. Endret 29. juli 2014 av sveinsel 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Ok. Da får du tro det, mens de som faktisk har kjørt bilene i årevis (Roadster har samme batterier) erfarer noe helt annet. Rart ingen andre enn en fyr på et forum i Norge har påpekt et problem som åpenbart gjør Teslaer ubrukelige. Endret 29. juli 2014 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Ok. Da får du tro det, mens de som faktisk har kjørt bilene i årevis (Roadster har samme batterier) erfarer noe helt annet. Rart ingen andre enn en fyr på et forum i Norge har påpekt et problem som åpenbart gjør Teslaer ubrukelige. Nei for all del har jeg ikke sagt at Teslaene er ubrukelige! men: "Her er det snakk om en bil på over to tonn. All strømmen må i gjennom batteriene ved +30 til -30 grader celsius. Det er imponerende at vi er kommet så langt." Så vil jeg legge til at jeg er utdannet bilelektriker, og gleder meg over fremskrittet som alle andre. Siden jeg også har tittelen som verksmester så kan jeg ikke gi folk forventninger det ikke er hold i. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå