Farge-TV Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Hei! Jeg bestilte i går bredbånd fra Nextgentel på grunn av at de hadde gunstige priser ut året. Jeg spurte eksplisitt på telefonen om det var mulig å få tilsendt kun modemet og slippe ruterleie (siden jeg skal bruke min egen ruter). Det var selvfølgelig helt greit, i følge selgeren. Men på ordrebekreftelsen står det at jeg må betale ruterleie på 19 kroner, og da jeg kontaktet kundestøtteavdelingen i dag, fikk jeg vite at Nextgentel kun leverer kombibokser med modem og ruter i ett. Jeg har kun hatt negative erfaringer med kombibokser, og har ingen interesse av å bruke den. Så spørsmålet er (fra en som kan null om modem (ikke-tiltenkt ordspill)) om det går an å kjøpe et eget modem til å bruke i stedet for modemet som sitter i komboboksen til Nextgentel? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Ja, du kan kjøpe deg et annet modem, men det er ikke lett å finne, da det strengt tatt ikke er marked for det fordi ISP'er leverer ut modem til kundene sine... Det viktigste er uansett at modemet støtter Annex B. Ellers vil det ikke fungere.. Lenke til kommentar
Farge-TV Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2014 Takk for svar! Jeg leste i en annen tråd her på forumet at det ikke gikk an å sette denne saken i bridge, i alle fall ikke i 2013 da tråden var fra. Når jeg leser tråden litt grundigere, ser jeg at du, ChrisCo, faktisk skrev der Får ikke satt den i bridge modus, men det du kan gjøre er å gå til Home Network -> Devices og nederst da vil det være en link som det står Vil du sende WAN IP til annet enhet, eller noe i den duren... Klikk på den og velg interfacet routeren din er koblet til... Fungerer det på samme viset? Er det eventuelle ulemper? Jeg er mest gira på å kvitte meg med hele boksen og kjøpe et modem, men det ser ut til å være vanskelig å finne et Annex B-modem, ja. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Det kommer an på firmware versjon på boksen, samt hvilken Inteno modell det er snakk om.. Mener å huske at det var 301b det gjaldt i saken du siterer meg fra.... Bottom line, så er du faktisk delvis skrudd... Som sagt, så er det ikke veldig lett å finne et brukbart modem i butikkene, og etter hva jeg vet, så er det ingen av Inteno routerne fra NGT som kan bridges(?????) Men, få Intenoen i hus først, så kan vi se hva vi kan finne ut at og få til da.... Hvis vi finner ut av om/hvordan det gjøres, så kanskje jeg kan ta å lage en liten guide til hvordan det gjøres, for andres del.... Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Om du har mulighet til å angre bestillingen så kan jeg anbefale homenet.no. De leverer med kun et rent modem slik at man bruke sin egen router. Om du blir vervet får du to måneder gratis. Lenke til kommentar
Farge-TV Skrevet 30. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2014 Det kommer an på firmware versjon på boksen, samt hvilken Inteno modell det er snakk om.. Mener å huske at det var 301b det gjaldt i saken du siterer meg fra.... Bottom line, så er du faktisk delvis skrudd... Som sagt, så er det ikke veldig lett å finne et brukbart modem i butikkene, og etter hva jeg vet, så er det ingen av Inteno routerne fra NGT som kan bridges(?????) Men, få Intenoen i hus først, så kan vi se hva vi kan finne ut at og få til da.... Hvis vi finner ut av om/hvordan det gjøres, så kanskje jeg kan ta å lage en liten guide til hvordan det gjøres, for andres del.... Skjønner! Ja, hvis det faktisk blir Nextgentel nå (jeg må sjekke alternativer), blir det guide. Om du har mulighet til å angre bestillingen så kan jeg anbefale homenet.no. De leverer med kun et rent modem slik at man bruke sin egen router. Om du blir vervet får du to måneder gratis. Takk! Jeg snakket med Homenet før, men de sa at det ikke gikk an å levere på min adresse fordi jeg kun har coaxkabel inn i leiligheten, og ingen telefonlinje. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Telefonlinje må du vel ha med nextgentel også? Telenor som leverer kobberen i begge tilfeller. Lenke til kommentar
Farge-TV Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 Det viste seg at Nextgentel ikke var helt oppriktige på telefonen - de kan ikke levere internett uten å legge inn en telefonkabel til leiligheten, som jeg ikke har, så jeg avbestilte. Deretter kontaktet jeg Canal Digital, som har kabel inn i bygget, men de kan ikke levere internett uten å levere TV-signaler, og jeg har ingen bruk for TV-signaler. Så nå står jeg (tilsynelatende) uten mulighet for internett! Dette var uventet og ganske absurd... Lenke til kommentar
Farge-TV Skrevet 22. august 2014 Forfatter Del Skrevet 22. august 2014 Etter å ha tenkt meg litt om, fant jeg ut at jeg kunne få en montør til å trekke ut coaxkabelen fra trekkrøret og legge inn cat5-kabel i stedet, slik at jeg kunne få meg et vanlig internettabonnement. Så i går var Homenet på plass, men de klarte ikke å trekke ut coaxkabelen fra røret, og kunne dermed ikke installere en linje inn til meg. Så nå er jeg helt tilbake på null igjen. Den eneste løsningen jeg ser nå, er å konvertere fra cat5 til coax og tilbake til cat5. Jeg søkte litt på nettet etter tips, men fant ingen tydelige svar på om det er mulig å få til på en ordentlig måte. Noen her som har tips? Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Å gå over til TV fra Canal Digital er helt uaktuelt, eller? Med tanke på at du da får alt over én kabel fra samme leverandør? Lenke til kommentar
Farge-TV Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 Å gå over til TV fra Canal Digital er helt uaktuelt, eller? Med tanke på at du da får alt over én kabel fra samme leverandør? Ja, for jeg ser ikke på TV, og da er jeg ikke gira på å betale for det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Bruke coax kabel til annet en TV er vel meningsløst. Hvis du først skal få noen personer å installere noe gå for Cat6 minimum prisen blir ikke særlig høyere, men da har du hastigheter opp til 10 gigabit på en rundt 30 meter. Ville sjekket om du kan få altibox eller om canaldigital er eneste muligheter, siden det ofte er slik om man bor utenbys. Kan jo alltid sjekke telenor Fiber men de lever lave hastigheter og bruker PON løsning, så ikke regn å få mere en 100 mbit på lengere sikt. Lenke til kommentar
Farge-TV Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 Ja, men problemet er at det kun ligger coax-kabel inn i leiligheten, og montøren klarte ikke å trekke den ut av trekkrøret og erstatte med CAT-kabel. Derfor lurte jeg på om det er mulig å legge CAT-kabel frem til innpunktet til leiligheten (der coax-kabelen ligger), sette på en konverteringsboks til coax og sette på en konvertertingsboks fra coax til CAT inne i leiligheten. Altibox leverer ikke dit, og stor hastighet er ikke viktig for meg. I min gamle leilighet hadde jeg laveste hastighet fra Canal Digital, og hadde aldri problemer med at det gikk for tregt. (Jeg bor forresten i Oslo sentrum). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå