Gå til innhold

råd og tips ang førstegangstjeneste

Anbefalte innlegg

Skal inn i førstegangstjenesten i september (litt over en mnd til), og trenger råd, triks og rips før jeg skal inn.

Noe jeg burde forberede meg på?

Noen med litt erfaring som vil gi meg litt veiledning?

Hvordan kan jeg øve meg på å bli bedre på 3000m og armhevinger?

Trenger virkelig hjelp!

Takk på forhånd. Jente, 19

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du må gjøre for å bli bedre på 3km og armhevinger er, naturligvis, å trene på det. I rekrutten får du sikkert masse armhevinger hvor befalet står og hyler at du skal ta flere og flere og det er fristende å "jukse" på dem for å virke god. Du lurer bare deg selv. Gjør hver repetisjon skikkelig så langt du klarer. Befalet liker at du prøver å gjøre det skikkelig selv om du ikke tar mange repetisjoner da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor jævlig rekrutten i Luftforsvaret er i og med at jeg var i Panser, men erfaringen min fra de to månedene som rekrutt tilsier hvertfall at du bør være forberedt på å ha dårlig tid, lange dager og et relativt høyt stressnivå.

Det er mye som skal læres, du skal "indoktrineres" og i mitt tilfelle skulle vi tilvendes stress og usikkerhet som kunne oppstå i stridssituasjoner, noe befalet var ganske så dyktige på.

Annet enn det er det bare å trene. Løp, tren styrkeøvelser med egen kroppsvekt og gå en del litt lange turer med litt tempo, så stiller du relativt forberedt.

Lenke til kommentar

Luftforsvaret

Hvor skal du?

Luftforsvaret. Rekrutt på Madla, Stavanger

Finn ut hva og hvor du vil før de kommer med lista (som skjer mot slutten av rekrutten)

Hvor bra du gjør det på rekrutt bestemmer valgfriheten din.

Som nevnt over, lange dager, opp tidlig, og hvis du ikke har god nok kondis til å følge med, må du opp enda tidligere og jogge.

Ha god hygiene, det siste du vil er å bli syk her, da det kommer til å suge maks, det kan jeg garantere.

Er 10stk på hvert rom, så ikke slurv med dette!

Andre tips:

Hadde tatt med noen Sengestropper, så blir det mye enklere for deg å holde senga godkjent, og du får mer tid til frokost om morgenen. Vær forberedt på at befal prøver å være maks kuk, ta alt med et smil og tenk at det ikke er lenge du må lide.

Hvis du sitter mye på nettet til vanlig, kan du vurdere mobilt bredbånd, gull verdt.

Lenke til kommentar

Det er skrevet en oppgave på Krigsskolen om hvordan man ble best på 3000m. Det beste utslaget var hos den personen som trente på nettopp det.

Vil dog anbefale å ikke kun fokusere på det. 3k-formen blir bedre med året uansett.

Lenke til kommentar

Da jeg var inne til førstegangstjeneste, som forøvrig også var i luftforsvaret på Madla, ble vi anbefalt intervalltrening før 3000meter. Vi hadde også en del FYFO-økter med intervalltrening 4x4 intervaller. Når det gjelder armhevingerer er det som de andre sier - bare å trene på det. Kan forøvrig anbefale http://hundredpushups.com/ som er et godt treningsprogram for å bli bedre på pushups.

Endret av Tardface
Lenke til kommentar

Som sagt over, det blir mye stress. Jeg var ikke på Madla, men det er nok det samme uansett hvor. Du har gjerne lite tid til å spise, så ikke forvent at du skal få sitte å nyte maten.

Siden du er jente, så aner jeg ikke hvordan undertøyet er for dere, men jeg hadde ihvertfall med meg en haug med undertøy hjemmefra.

Vil også anbefale en billig klokke til å ha på armen, jeg bruker aldri det, men i forsvaret, spesielt rekrutten syns jeg det var veldig nyttig.

Har noen tips til vask av rom og bretting av klær hvis det trengs og, men kanskje du vil finne ut av det selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...