Gå til innhold

Augustfest 2014 - Tor Vidle - Nokia 1020

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Leucanthemum" (left focus)

Må vel bare si; "Nokia impresses people" , dvs. dette va veldig bra! Isolerer du 2/3-deler av bildet (venstre-delen), så er jo dette et blomsterkort de-luxe! :)

Mange takk for tilbakemeldingen. Beskjæringen kan jo velges, her har jeg valgt å vise forskjeller i dybdeskarphet/fokusområde og da latt bildet bli langt mot uskarp del.

Tor

Det ble vakkert......

Mange takk, hyggelig at du likte bildet.

Tor

pent mobilbilde. Bra gjennomført.

Mange takk for positiv kommentar.

Tor

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå er det jo selvsagt mye på grunn av dine ferdigheter som fotograf, men jeg er veldig imponert over bildene du får ut av mobilkameraet - så levende og fine farger og i relativt vanskelige lysforhold (motlys, stort dynamisk spenn osv). Både bra av kamera og, såklart, deg.

Lenke til kommentar

Noen erfaringer med Nokia Lumia 1020 så langt:

Det er klart at dersom man treffer 100% med fokus kan dette mobilkameraet ta meget bra bilder som virkelig er detaljerte på et nivå som ikke står tilbake i forhold til de fleste dedikerte kamera. For min del er fokus et lite problemområde - antagelig er det i all hovedsak mitt eget forhold til det å bruke en skjerm som søker, jeg sliter litt der med å sette korrekt fokus (særlig på nærbilder) og ikke minst å kunne se at dette skjer slik jeg ønsker.

Å ha styring med kameraet og innstilninger er meget enkelt og noe av det beste jeg har sett fra et mobilkamera, ja sågar fra kompaktkamer og. Som regel justerer jeg foreløpig kun eksponeringskompensasjonen - resten funker meget bra på auto er min oppfatning pr nå.

Blitsen er overraskende kraftig, jeg ble imponert der.

Man får 2 filer av hvert bilde, en liten og en høyoppløst (som ligger rundt 10mb +/-), såvidt jeg har forstått kan man nå og få ut råfiler ved en oppgradering av programvaren.

Som telefon er den mer enn god nok til min bruk, dog noe tung og kameraet bygger endel ut. Selv synes jeg og at windowsgrensesnittet er ypperlig, rent og enkelt å bruke, men samtidig avansert dersom man har behov. Nokiaprogramvaren/appene er og i toppklasse, særlig navigasjon og kameraprogramvaren.

Alt i alt er Nokia 1020 et hyggelig tilskudd som og gjør at jeg egentlig kan la kompaktkameraet (canon S95) ligge hjemme i de aller fleste tilfellene når jeg ikke kan/ønsker å ta med speilrefleksene.

Tor

Lenke til kommentar

Nå er det jo selvsagt mye på grunn av dine ferdigheter som fotograf, men jeg er veldig imponert over bildene du får ut av mobilkameraet - så levende og fine farger og i relativt vanskelige lysforhold (motlys, stort dynamisk spenn osv). Både bra av kamera og, såklart, deg.

Mange takk, jeg er selv og imponert av kameraet, det er i de fleste situasjonene bedre enn jeg hadde trodd på forhånd (til tross for imponerende tester tidligere av andre). Når det gjelder motlys er (jeg glemte å nevne dette i erfaringsordene) antagelig der det foreløpige vanskeligste området, dvs kameraet sliter mer med flare enn jeg skulle ønske. Men nå er jeg klar over dette og prøver å da ta flere bilder med forskjellig vinkling for å få noe som er brukbart (jeg tar mye bilder motsols).

Tor

Lenke til kommentar

Dessverre skar det seg for min del angående denne utfordringen, men for å vise noe mer tatt med Nokian tar jeg meg friheten å poste 4 andre eksempler tatt tidligere (samtlige er croppet en del).

Selv om du har "diskvalifisert" deg selv fra selve utfordringen, så er det jo interessant å se disse bildene.

Må innrømme at jeg er aldri så lite imponert over dine "mobil-bilder", og til og med de bilder som er tatt i dårlig lys er jo bra..... :)

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Dessverre skar det seg for min del angående denne utfordringen, men for å vise noe mer tatt med Nokian tar jeg meg friheten å poste 4 andre eksempler tatt tidligere (samtlige er croppet en del).

Selv om du har "diskvalifisert" deg selv fra selve utfordringen, så er det jo interessant å se disse bildene.

Må innrømme at jeg er aldri så lite imponert over dine "mobil-bilder", og til og med de bilder som er tatt i dårlig lys er jo bra..... :)

Det er ikke alltid det går som tenkt på forhånd, jeg var litt i tvil da jeg meldte meg på utfordringen om jeg fikk tid nok - men får gjøre det bedre ved neste korsvei.

Takk for hyggelig kommentar - jeg vet ikke helt hvordan Nokia har fått dette kameraet såpass bra tatt med i betrakningen at det er et mobilkamera. Uansett funker det utmerket, selv det å få liten dybdeskarphet fungerer overraskende godt - jeg ble tatt litt på senga der når jeg tok de første bildene og ikke var klar over det forholdet.

Tor

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...