Gå til innhold

[Løst] Hjelp til ny stasjonær pc

Anbefalte innlegg

Holder på å sette sammen deler for å bygge meg en ny stasjonær pc, men det begynner å bli noen år siden sist jeg var inne i hardware biten av pc verden.

Er det noen som kan se gjennom listen av deler jeg har samlet sammen så langt og si ifra om det er noe jeg har bommet totalt på?

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1416518&su=F8E7E270-7562-4950-82CC-3D103AD19DEA

Har handlet en del med komplett tidligere, og er veldig fornøyd med servicen, så alle delene blir bestilt der.

Har ikke tenkt å bygge noe super fancy gaming pc, men en som fungere til de fleste nye spill, har satt meg et budsjett på maks 14.000 kr (alt jeg kan spare på uten å miste ytelse er godt mottatt) :)

Endret av kimbre93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en venn av meg som har litt greie på slik, og han anbefalte 1600MHz, noe med timing.

Må si at jeg har ikke fulgt særlig med på markedet siste 5-6 årene, så jeg har ikke noe peiling på hva jeg snakker om

Lenke til kommentar

Timing stiger noe med økt båndbredde på brikkene, men en tommelfingerregel er vel at Intel-prosessorene gjør mer nytte av økt båndbredde, mens AMD sine har mer godt av lavest mulig timings.

Noen applikasjoner/spill vil også være mer minneintensive enn andre og følgelig vil merke bedre økning i ytelse med raskere brikker.

Det er også stor diskusjon om man egentlig gjør seg nytte av de 8 ekstra GB med minne... Mens forskjellene er relativt store fra 4 til 8, er det minimale fra 8 til 16. Men igjen, det kommer også an på bruk.

Lenke til kommentar

Vurder Crucial M500 eller etterkommeren MX100. De er mye billigere, og er begge vel så bra som 840 Evo, når alt komme til alt. M500 har best levetid av de tre, MX100 har litt lavere levetid enn M500 (usikker hvordan de blir iforhold til 840 EVO), men ytelsen er veldig bra. I tillegg er begge Crucial-modellene billigere.

Det er kjekt med ihvertfall 16 GB RAM idag. Brikkene du har satt opp er veldig bra, hold deg til dem med mindre du finner andre som gir mer for pengenen. Legg merke til CL8, som er veldig bra. Disse overklokker også godt.

Ellers kan du se om du får presset inn en bedre strømforsyning. For eksempel ved å velge en billigere og like bra SSD (f.eks. M500 eller MX100).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vurder Crucial M500 eller etterkommeren MX100. De er mye billigere, og er begge vel så bra som 840 Evo, når alt komme til alt. M500 har best levetid av de tre, MX100 har litt lavere levetid enn M500 (usikker hvordan de blir iforhold til 840 EVO), men ytelsen er veldig bra. I tillegg er begge Crucial-modellene billigere.

Det er kjekt med ihvertfall 16 GB RAM idag. Brikkene du har satt opp er veldig bra, hold deg til dem med mindre du finner andre som gir mer for pengenen. Legg merke til CL8, som er veldig bra. Disse overklokker også godt.

Ellers kan du se om du får presset inn en bedre strømforsyning. For eksempel ved å velge en billigere og like bra SSD (f.eks. M500 eller MX100).

Hva med 780ti vs R9 290x? Er det virkelig verdt over 1000 kr mer? Har kun hatt nvidia i alle mine pc'er tidligere så jeg har ikke noe erfaring med AMD

Lenke til kommentar

Hva med 780ti vs R9 290x? Er det virkelig verdt over 1000 kr mer? Har kun hatt nvidia i alle mine pc'er tidligere så jeg har ikke noe erfaring med AMD

Når du beveger deg lengre opp i pris som med 780Ti så får du mindre for pengene.

Så R9 290X vinner jo på det punktet (bang for the buck), men skal du ha noe bedre så må du gå for noe àla 780Ti. Spør du meg så må du heller spør deg selv om du trenger denne ytelsen, og om du vil mangle noe om du går for 290X.

Og så må du tenke på at det snart kommer nye skjermkort igjen, så den beste tiden er det kanskje ikke å handle på. Men igjen, slik vil det alltid være. Du vil ha det nå, ikke hele tiden vente på det perfekte.

EDIT igjen: Ble kanskje et uklart svar. På en måte så er det ikke verdt det, og det blir i overkant av 1000 kr forskjell. Akkurat når det gjelder skjermkort så har jeg vært litt borte fra temaet en liten stund, så kan kanskje være greit med noen andres syn på akkurat det.

EDIT:

Ser du har oppdatert listen. Skjermkortet tar kanskje litt mye av budsjettkaka, så jeg ville nok revurdert det. Spesielt med tanke på at Watch Dogs koster under 300 kr.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Når du beveger deg lengre opp i pris som med 780Ti så får du mindre for pengene.

Så R9 290X vinner jo på det punktet (bang for the buck), men skal du ha noe bedre så må du gå for noe àla 780Ti. Spør du meg så må du heller spør deg selv om du trenger denne ytelsen, og om du vil mangle noe om du går for 290X.

Og så må du tenke på at det snart kommer nye skjermkort igjen, så den beste tiden er det kanskje ikke å handle på. Men igjen, slik vil det alltid være. Du vil ha det nå, ikke hele tiden vente på det perfekte.

EDIT igjen: Ble kanskje et uklart svar. På en måte så er det ikke verdt det, og det blir i overkant av 1000 kr forskjell. Akkurat når det gjelder skjermkort så har jeg vært litt borte fra temaet en liten stund, så kan kanskje være greit med noen andres syn på akkurat det.

EDIT:

Ser du har oppdatert listen. Skjermkortet tar kanskje litt mye av budsjettkaka, så jeg ville nok revurdert det. Spesielt med tanke på at Watch Dogs koster under 300 kr.

Tenkte samme tanken, sitter nå å grubler på 780 istenfor 780ti, men der er jo 100 forskjellige versjoner, hvordan i alle dager finner jeg ut hva som yter best?

Lenke til kommentar

EDIT:

Tenkte samme tanken, sitter nå å grubler på 780 istenfor 780ti, men der er jo 100 forskjellige versjoner, hvordan i alle dager finner jeg ut hva som yter best?

De fleste av dem yter likt, da de er alle basert på samme kjerne i 780 og 780ti.

Forskjellen mellom de to er flere CUDA CORES pr kjerne.

SPECS 780 er 2304 cuda cores, og minnehastighet på 6.0 Gbps

specs 780TI er 2880 cuda cores, og minnehastighet på 7.0 Gbps

Videre for og velge mellom hvilken produsent, så ville jeg gått for det merket med best kjøler. (Feks gigabyte, asus, gainward).

Alle har bygd kortet på sin fabrikk måte, men eneste som er forskjellen er kjøling og hvilken klokkefrekvenser det kjøres på.

Høyere klokkefrekvens er bedre kort, så gå for det raskeste.

Eller den med best kjøler og klokk det opp selv.

Personlig kjører mitt phantom 780 ifra enhvert stock 780TI da jeg har klokket det opp med over 35%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...