Huffe Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Hei Lang historie kort: Damen kjøpte ny laptop i fjor. Samsung 5 serie. Denne hadde W8 og har siden vært sirup pga all slags programvare som fulgte med. Til slutt var den umulig å bruke. Jeg påtok med for noen dager siden å nedgradere og installere W7. Det lar seg ikke gjøre på denne PCen. Jeg får melding om at windows ikke kan installeres på partisjonene. Jeg har i tillegg slettet alt av OEM partisjoner som visstnok skal inneholde W8 recovery. Jeg lastet ned siste Ubuntu (14.04?) og installerte dette. Hun ble faktisk veldig fornøyd og likte å bruke det. Men når hun legger ned lokket på PCen slik at den går i dvale vil den ikke våkne igjen. Dvs at lokket tas opp og den starter ved at lysindikatorene (unntatt for HDD) lyser, men skjermen er svart. Må bruke svenskeknappen og slå den på for å komme inn i Ubuntu igjen. Noen som kjenner til hva dette kan være? Jeg har kniven på strupen og trenger hjelp Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Hvilke specs har maskinen? Går den virkelig i dvalemodus, eller mener du hvilemodus? Det er sistnevnte du vil ha. Dvale er buggy. Lenke til kommentar
Huffe Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2014 Jeg er ikke sikker på specs annet enn at det er en AMD fra i fjor. Er det noen spesielle du tenker på? Dvale eller hvile. Er ikke sikker på dette heller. Mest sannsynlig dvale siden lysene slukkes og den virker å være "død". Jeg kan velge mellom "shut down" eller "suspend". Sistnevnte er den statusen den går i hvis jeg lar den stå innaktiv eller legger ned lokket. Jeg får ikke andre alterniver enn disse to. Har foreløpig løst problemet med at den aldri går i "suspend", til og med når den drar batteri. Men det virker lite elegant. Men forstår jeg deg på at dvalefunksjonen er en svakhet i ubuntu? Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Jeg er ikke sikker på specs annet enn at det er en AMD fra i fjor. Er det noen spesielle du tenker på? Dvale eller hvile. Er ikke sikker på dette heller. Mest sannsynlig dvale siden lysene slukkes og den virker å være "død". Jeg kan velge mellom "shut down" eller "suspend". Sistnevnte er den statusen den går i hvis jeg lar den stå innaktiv eller legger ned lokket. Jeg får ikke andre alterniver enn disse to. Har foreløpig løst problemet med at den aldri går i "suspend", til og med når den drar batteri. Men det virker lite elegant. Men forstår jeg deg på at dvalefunksjonen er en svakhet i ubuntu? Suspend er hvile, så da er det ok. Dvale er hibernate. Har du vært innom "Additional drivers" (i menyen) for å se om det er en proprietær skjermkortdriver tilgjengelig? Kan virke som om det er skjermkortet som feiler. Når skjermen er svart etter suspend, kan du trykke Ctrl + Alt + F1 og få opp kommandolinja? Lenke til kommentar
Huffe Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2014 Og da var problemet løst Jeg gjorde som du sa, søkte additional drivers og valgte en av de to andre og da funker det som det skal. Nå ble jeg glad. Tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå