Gå til innhold

Kommentar på oppsett - passer dette sammen og er det gode valg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal maskinen brukes til? Pentinum prosessoren du har valg er et dårlig valg hvis spill er formålet med PCen noe jeg regner med da du også har valgt et 760 skjermkort.

i5 4690K er et godt valg til ditt oppsett fordi Pentinum prosessoren ikke vil klare å henge med skjermkorte under tung belastning. Strømforsyning har du det?

Lenke til kommentar

Hva skal maskinen brukes til? Pentinum prosessoren du har valg er et dårlig valg hvis spill er formålet med PCen noe jeg regner med da du også har valgt et 760 skjermkort.

i5 4690K er et godt valg til ditt oppsett fordi Pentinum prosessoren ikke vil klare å henge med skjermkorte under tung belastning. Strømforsyning har du det?

Eh.. R7 270X mener du vel? CPU'en er forøvrig søppel på stock ja, men jeg har sett benchmarks der overklokket G3258 yter nesten like bra som en i7-4790K i spill. Vi snakker da riktignok om spill som ikke klarer benytte mer enn 2 kjerner effektivt. Selv har jeg aldri vurdert denne CPU'en til noen bruk før. Men hvis du ser på TS sitt oppsett så går 1400Kr alene til skjerm. Da er det ikke mye igjen å bygge PC av. :)

Lenke til kommentar

Er skjerm til 1400 dyrt? Som sagt, har ikke bygget PC på årevis så jeg er helt blank. Sist jeg kjøpte var 2500 til skjerm gjengs pris så jeg anså 1400 som "bargain basement".

G3258 ble vurdert pga overklokking ja.

i5 vil være mer fremtidsrettet altså?

Hvilket chipssett gir best ytelse til i5?

Bruken er allround/musikklytting og gaming, men har ikke behov for sinnsvake oppløsning med ultra osv...men fint å kunne spille de nye spillene noen år fremover.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at nede i bargain segmentet befinner jeg meg ikke så ofte, så jeg er ikke super oppdatert her. Men en rask pris-undersøkelse viser at billigste i5 ligger på langt over det dobbelte av G3258. Om man først kikker på i5 så er det nesten idioti å ikke gå for i5-4690K som bare koster et par hundre oppå der igjen. Men da har man altså godt og vel tredoblet kostnaden til CPU. Og når ditt første valg har gjort det så latterlig bra i enkelte oppgaver, så blir det en avveining bare den som skal ha den kan gjøre.

Når det gjelder skjermkortet du har valgt ville jeg gjort en ny vurdering, det er viktig å legge inn porto-kostnaden også, flere butikker i dag sender portofritt, så kortet du har plukket blir ikke så billig likevel, havner nesten på 1500Kr. Forøvrig ville jeg aldri handlet fra Pixmania. Mitt valg i prisklassen blir denne kjøpt hos netonnet.

Selve skjermen bør du gjør litt research på før du velger, det fins utrolig mye dritt på markedet uavhengig av pris og paneltype, så kanskje til og med en ny tråd der du ber om anbefalinger i forskjellige prisklasser?

Lenke til kommentar

Eh.. R7 270X mener du vel? CPU'en er forøvrig søppel på stock ja, men jeg har sett benchmarks der overklokket G3258 yter nesten like bra som en i7-4790K i spill. Vi snakker da riktignok om spill som ikke klarer benytte mer enn 2 kjerner effektivt. Selv har jeg aldri vurdert denne CPU'en til noen bruk før. Men hvis du ser på TS sitt oppsett så går 1400Kr alene til skjerm. Da er det ikke mye igjen å bygge PC av. :)

Nei. Mente 760, men trådstarter har oppdatert listen etter jeg skrev mitt innlegg ;)
TS: Du nevner at du ønsker en maskin som kan dra morgendagens spill og jeg vil så absolutt si at en i5 4690K er fremtidsrettet i aller høyeste grad. Og absolutt verdt de ekstra pengene det koster. Bedre å bruke litt ekstra penger når du først kjøper en maskin fremfor å bygge en PC nå med en prosessor som ikke henger med under tyngre arbeidsoppgaver.
Skjermen du har valgt er helt ok. Jeg har den faktisk selv og er fornøyd, men det er langt fra noen gaming skjerm, men det duger. Derimot hvis du tidligere har spilt på en 120/144Hz skjerm vil det bli stor nedtur med.
Hva er budsjettet ditt?
Lenke til kommentar

Skjønner.

Budsjett og budsjett, har lyst til å bruke minst mulig, men tar de stegene som må til, men kommer til å bli såpass moderat brukt (familiefar) at jeg ikke gidder å fleske ut så voldsomt. Hadde håpt å lande på en 5-6 tusen.

Lenke til kommentar

Jeg syns det ser bra ut, men ville ha endret litt småting her og der. Som sagt så må man ta hensyn til portokostnader når man handler, og du har ikke sagt noe om hvor du bor, det er blant annet et par butikker i Oslo man kan hente varene hos. Billigste pris hvis du henter på hentelager hos supersmart.no blir ca. 7600,- Evt. Blir det jo pluss porto da, om du ikke kan hente der. Ellers kan man få det hele for ca 7300,- om man kombinerer henting hos supersmart med portofri tilsending fra netonnet. LINK

Som sagt ville jeg gjort et par små endringer, ved å velge oppgraderingspakker kan man spare et par hundrelapper her og der. Nå har jeg desverre brukt disse hundrelappenen på bedre PSU og hovedkort. Så det blir ikke noe billigere. :) Men alt i alt mener jeg det tipper vektskålen over i riktig ende. Hovedkortet er et bedre merke kjent for bedre kvalitet, men det har også mulighet til å oppgradere maskinen din senere med et skjermkort til. Slik at om du savner den siste lille puffen om 2-3 år kan du finne et ekstra 280X kort å kjøre i Crossfire med det første, i stedet for å måtte oppgradere hele PC om igjen. Med det i bakhodet blir også en god PSU enda mer viktig. Den jeg fant har 10 års garanti, den er også 80+ Gold sertifisert, noe som betyr at du kan drive datamaskinen uten å måtte trekke like mye strøm ut av stikkontakten som med PSU'en i ditt forslag. Du vil med andre ord kunne tjene inn den dyrere PSU'en i mindre kostnader til strøm. Nå er strømmen såpass billig i Norge at det vil ta et par år, men likevel. Den økte effektiviteten kan bare oppnås med å bruke bedre komponenter, forhåpentligvis lar dette seg oversette til bedre reliabilitet.

Her er link til mitt oppsett: LINK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...