Gå til innhold

Studere på NHH hjemmefra?

Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Lurer rett og slett på om dette er mulig, og om noen har erfaring/tanker? Bor i Hedmark.

Har kommet inn på siviløkonomstudiet til høsten.

Jeg sliter med å få meg sted å bo i Bergen. Tenker å være tilstede i Bergen den første tiden. Kommer da enten til å leie madrass i en sovesal der (hvis jeg får plass) eller bo på motell/hotell.

Men etter dette vurderer jeg rett å slett å studere hjemmefra,iaf en periode.

Har selv god erfaring med dette, men ikke gjennom NHH. Det eneste som bekymrer meg er at jeg kanskje ikke får like tett dialog med medstudenter og lærere. Og å være utenfor sosialt.

Er ikke sikker på om dette er studiet for meg, men vil se hvordan det er og finne mer ut av det. Har hatt et års pause mellom vgs og høyere utdanning for å finne ut hva jeg vil, kommer nærmere men har langt fra kommet til noe mål. Problemet er ikke at jeg ikke finner noe jeg vil, men at det for meg er så mange interessante studier jeg kunne tenke meg.

Victoria

Endret av medlem-207017
Gjenopprettet slettet innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er på NHH, men på BI har vi såkalte arbeidskrav som må bestås for å kunne gå opp til eksamen. Disse innvolverer i noen fag gruppearbeid eller annet som gjør det vanskelig å være borte fra skolen.

Kjenner likevel noen som stort sett leser i hjembyen sin, men tviler på at det er å anbefale med tanke på det sosiale nei. På studier med mange studenter krever det gjerne en del mer egeninnsats for å bli kjent med folk enn på VGS.

Lenke til kommentar

Fagene første semester bør være veldig greie å ta hjemmefra, i alle fall mtp. at de fleste forelesninger blir lagt ut på nett. I det ene innføringsfaget er det en skriftlig gruppeinnlevering (eksamen, men bare bestått/ikke bestått) midt i semesteret og muntlig fremføring i eksamensperioden. Her er du avhengig av en gruppe. I metodefaget er det hjemmeeksamen. Her bør du også finne deg en gruppe.

Grupper kan du ordne via nett, så lenge du er i Bergen under eksamensperioden. Jeg tror ikke det er noe obligatorisk oppmøte underveis, så lenge du kan levere obligatoriske innleveringer elektronisk/via post (det er som regel en eller to innleveringer per fag for å kunne møte opp til eksamen).

Jeg vil likevel anbefale å være til stede fysisk, men det bør være rimelig gjennomførbart. Så lenge du ikke er veldig kresen finner du alltids et sted å bo, i alle fall som jente!

Lenke til kommentar

Hei, og gratulerer som ny student på NHH!

Jeg anbefaler deg absolutt å være boende i Bergen såfremt du får deg en hybel eller annen bopel. Sheasy har allerede nevnt det faglige som krever fysisk tilstedeværelse, og jeg vil derfor trekke frem det sosiale. NHHS (studentforeningen ved skolen) har veldig mange sosiale opplegg for nye studenter det første halvåret. Når jeg startet høsten 2012 var jeg med på de aller fleste av disse. Siden alle nye studenter (som oftest) er interessert i å skaffe seg venner ved studiestedet, er det veldig lett å få kontakt med mennesker denne første perioden. Det hadde derfor vært synd om du ikke får vært her hele semesteret.

Når det kommer til bosted, er du med i gruppen "NHH - Kjøp og salg" på Facebook? Her legges ofte ut annonser om utleie. Be om å få være med, så håper jeg dette løser seg ASAP for deg;)

Fredrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...