insider Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Det er jo flere grunner til at Superbirden hadde så stor vinge A: Den hadde en 426 hemi på over 700hk B: Det har ikke Nascar i dag, de kjører med smallblock V8 noe rundt 5 liters. C: Tviler på at dagens Nascar blier har en gjennomsnitts fart på over 320km/t på ovalbanen. ( Det var en grunn til at så store motorer bel forbudt.) PS: 426 hemi er den mest vinnende motoren noensinne. med andre ord: en rååå bil ! den skulle man ha hatt Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Det finnes flere slike superbirder i norge. Til og med en som har en 426hemi og 4trinns manuell med dana60 bakaksel. Men til saken: Nascarbiler idag har ikke slike store vinger fordi det ikke er nødvendig, gjennomsnittsfarten på det raskeste banene ligger på rundt 190mph. Dette grunnet en "restrictor plate" mellom innsug og forgasser som rett og slett struper motoren slik at den utvikler kun 450 hester, mot rundt 7-800 normalt. Det er dog bare på de raskeste banene de struper motoren slik. En annen grunn til at bilene ikke har slike enorme spoilere er, rett og slett, at ingen av produksjonsbilene har det. Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 Vinge er ikke det som sitter bakpå nyere nascar biler .. spoiler ja .. men vinge er et begrep som brukes på "VINGER" altså .. ikke de små "bakkene" bakpå der .. men "vinger"Viiiiiinnnnnngeeeeeeer nei .. jeg har ikke skriveproblemer. har du problemer med måten jeg skriver så ta det opp med en moderator.. se om de bryr seg Glemte å bemerke det du skrev i dette innlegget. Jeg skal ikke nedverdige meg selv til å skrive på samme måte som deg (eks.: jeeeeeeeeeg eeeeeeeeeer iiiiiiikkeeeee duuuuuuuummm), men heller holde en saklig og høfflig tone. Jeg har heller ikke problemer med måten du skriver på. Jeg bare lurte på hvorfor du skriver som du gjør. Det var aldri meningen å mobbe deg, eller henge deg ut. Jeg ville bare vite om du skrev slik på grunn av dårlig norskundervisning, eller om det rett og slett var noe du ikke rådde over. Og hvorfor skal jeg involvere en moderator i dette? Det var et helt rakt fram sprøsmål, og det trenger vel ikke gå gjennom en moderator? Fordi du har haugevis av poster gjør deg ikke til allvitende, eller bedre enn alle andre. Tror dessuten du blander litt når det gjelder vinge og spoiler. På folkemunne blir store spoilere omtalt som vinger fordi de er så store at de minner om flyvinger. Men dersom du bruker innsida av hodet vil du skjønne at en spoiler og en vinge er nøyaktig det samme. De genererer marktrykk. Personlig mener jeg det blir feil å kalle det en vinge, det er i utgangspunktet en stor spoiler (man kan oversette spoiler med vinge, men isåfall må det som du kaller "bakker" bak på nascarbilene være vinger det også). Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 5. november 2003 Forfatter Del Skrevet 5. november 2003 Glemte å bemerke det du skrev i dette innlegget. Jeg skal ikke nedverdige meg selv til å skrive på samme måte som deg (eks.: jeeeeeeeeeg eeeeeeeeeer iiiiiiikkeeeee duuuuuuuummm), men heller holde en saklig og høfflig tone. Jeg har heller ikke problemer med måten du skriver på. Jeg bare lurte på hvorfor du skriver som du gjør. Det var aldri meningen å mobbe deg, eller henge deg ut. Jeg ville bare vite om du skrev slik på grunn av dårlig norskundervisning, eller om det rett og slett var noe du ikke rådde over. Og hvorfor skal jeg involvere en moderator i dette? Det var et helt rakt fram sprøsmål, og det trenger vel ikke gå gjennom en moderator? Fordi du har haugevis av poster gjør deg ikke til allvitende, eller bedre enn alle andre. Tror dessuten du blander litt når det gjelder vinge og spoiler. På folkemunne blir store spoilere omtalt som vinger fordi de er så store at de minner om flyvinger. Men dersom du bruker innsida av hodet vil du skjønne at en spoiler og en vinge er nøyaktig det samme. De genererer marktrykk. Personlig mener jeg det blir feil å kalle det en vinge, det er i utgangspunktet en stor spoiler (man kan oversette spoiler med vinge, men isåfall må det som du kaller "bakker" bak på nascarbilene være vinger det også). en vinge er en spoiler ja .. men vinge brukes på spoilere formet som en Vinge . (invertert vinge da.. altså den skal holde bilen nede .. mens en ekte vinge løfter ) som du ser er ikke dette formet som en VING!! http://www.2002bmw.com/misc-pics/spoiler.jpg hvis du ikke har problemer med måten jeg skriver på ... hvorfor kritiserer du den da? viiiiiinge!!!!!! ohhhhh viiiiiiinge!!!!! *lalalalala* Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 en vinge er en spoiler ja .. men vinge brukes på spoilere formet som en Vinge spoilerspoiler m2 (eng. 'bremseklaff på fly') plate på bil som er formet slik at den (på grunn av lufttrykket) skal gi bilen bedre kjøreegenskaper. Trenger jeg si mer? En vinge (når man snakker bil) er "en plate som er fomret slik at den (på grunn av lufttrykket) skal gi bilen bedre kjøreegenskaper." Somsagt skilles det mellom de to betegnelsene på folkemunne, men det er det samme. Ang skrivingen din trodde jeg at jeg hadde gjort det klart nok allerede. Jeg lurte på noe. Stilte et helt vanlig sprøsmål. Dersom jeg prater rett fra levra får jeg bare beklage dersom du oppfatter det som kritikk. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 5. november 2003 Del Skrevet 5. november 2003 veldig OT men, ezekiel: hva skal avataren din forestille? Lenke til kommentar
T/A 455 Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Det finnes flere slike superbirder i norge. Til og med en som har en 426hemi og 4trinns manuell med dana60 bakaksel. Men til saken: Nascarbiler idag har ikke slike store vinger fordi det ikke er nødvendig, gjennomsnittsfarten på det raskeste banene ligger på rundt 190mph. Dette grunnet en "restrictor plate" mellom innsug og forgasser som rett og slett struper motoren slik at den utvikler kun 450 hester, mot rundt 7-800 normalt. Det er dog bare på de raskeste banene de struper motoren slik. En annen grunn til at bilene ikke har slike enorme spoilere er, rett og slett, at ingen av produksjonsbilene har det. Det finnes IKKE flere Superbirder/Daytonaer i Norge. Det finnes EN ekte, Lime Green, med 440 og automat. Og en kopi av en Superbird som brukes i baneracing serien N.A.R.S. En Hemibird er noe vi sannsyneligvis aldri kommer til å se her i landet med tanke på produksjonstall/pris/hva Ola Dunk vil gi for en slik bil. Slenger man da på manuell kasse, så tror jeg selv Røkke (Med million gjelda si...) hadde hatt problemer.... Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Det finnes ingen Daytonacharger, det er jeg enig i. Har sett den limegrønne, og mener å ha sett enda en gateregistrert.. Men er usikker på om den hadde danske eller norske skilt. Hadde ikke Bjørn Tømmervik også en slik superbird? Mulig den aldir fant veien til Norge, men han hadde iallefall en slik.. Lenke til kommentar
Gisle Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 som RIP sier så har nascarbilene vinge (spoiler om du vil) både foran og bak.. Den svarte og vite daytonachargeren som er avbildet hadde en slik vinge originalt. Den ble dog bare produsert i litt over 500 eksemplarer, og kun i 1969. Grunnen var at NASCAR sa at en bil måtte produseres i minst 500 eksemplarer før den fikk delta i nascar. Året etter ville dodges bror, plymouth, også delta med en slik "winged warrior". Men nå hadde NASCAR økt antallet produksjonsmodeller som krevdes til 2000.. Plymouth klarte likevel å skufle avgårde omlag 2000 superbirder (en plymouth roadrunner med snute og vinge) ut på veiene. Og dermed var det fritt fram for de to brødrene daytona og superbird. De vant det meste i sesongene 69 og 70. Og for å ikke være helt off topic: Den nye charger'n er kul Heldigvis gikk de bort fra en gassdrevet motor! Helt riktig! Dessuten var dette forresten siste sesong med disse hysteriske motorene og bilene ( les: massecrash'et med et anntal døde førere + oljekrisen), før de innførte nye regler. Derfor forsvant b.l.a vingene på bilene. Hvis jeg ikke tar helt feil "cruiset" Roadrunner i over 320 km/t den gang. Lenke til kommentar
Mr_Transam Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Bare for å klare opp i dette: sitat fra en bekjent: "To grønne og en oransj: Alle tre har automat, og den ene grønne er en original hemi-bil med rattgir(!) og soffa. Han som eier den bor litt utafor Oslo, mens den som ble nevnt i horten, ikke er en superbird-kopi, fordi den andre grønne holder til i horten. Såvidt jeg har hørt lagres den ute om vinteren og greier, han som eier den nå har latt den forfalle skikkelig. Stemmer at de to andre er 440-4bbl. Alle tre har vært i landet i mange år. Det finnes ikke Daytona-chargere i norge,og det har aldri vært slike biler her heller tror jeg. Det har heller aldri vært noen andre superbirder her i landet etter min kunskap, dvs ingen har "forsvunnet" til USA igjen. MEn se for all del http://www.hemicuda.no/superbird.php hvis du er interessert i mye mer info om hemi-bilen. Joe dirt kjører daytona charger, det ser man på særlig på baklysene!" Det er forøvrig også en superbird til på vei over dammen! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Årets bump Ikke noe negativt, var interesant lesning Lenke til kommentar
Toriyama Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 grunnen til at superbirden hadde så stor vinge var faktisk for å få til å opne bagasjeluka :!: Lenke til kommentar
Pels Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Det som ble sakt angående vingen: "The rearwheels tended to loose their traction without it" Endret 25. mars 2006 av Pels Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå