Force Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Klarer en Zilog Z80382 sort/hvitt grafikk på 320*200 piksler ? Hva er den i stand til ? Må jeg kombinere f.eks 25 stk sånne for å få det til ? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Litt usikker på hva du spør om? Det er ingen form for innebygd grafikk i en slik prosessor. Dersom du spør om prosessoren klarer å drive slik grafikk, så er svaret ja. Bare tenk tilbake på alle CP/M maskiner i gamle dager, de hadde en Z80 cpu, og den gikk saktere (2 MHz eller 4 MHz var vanlig) enn hva en Z80382 gjør. Lenke til kommentar
Force Skrevet 30. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2014 Se her f.eks Texas TI-84, det ser ut at Zilog cpu klarer kun lav oppløsning grafikk på 0,5 fps. Så la oss si jeg må ha 25 av dem. Hvor mange z8038220 trenger jeg for å drive KUN!!!!!!!!!!!!!!!!!! grafikk ca det samme som flight simulator 4 ? https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=YV7bONiJH7x8UM&tbnid=VLtszTtRIw0hKM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.myabandonware.com%2Fgame%2Fmicrosoft-flight-simulator-v4-0-nj&ei=RXLYU5rwFOnoywO_44CQDw&bvm=bv.71778758,d.bGE&psig=AFQjCNGrbIiTwK-baQC5WbEgdQdacoHqpw&ust=1406780322250097 Eller bare sort og hvitt? http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_computing_1990%E2%80%9399#1990 F.eks denne Motorola released the 68040 capable of 35 MIPS and integrated a far superior FPU. The 68040 was included in some of the Apple Macintosh and Commodore Amiga lineup. La oss se på MIPS i http://en.wikipedia.org/wiki/MIPS_instruction_set Zilog eZ80 80 MIPS at 50 MHz 1.6 1.6 Så, hva tenker dere at en Zilog eZ80 eller Z8038220 er i virkelighet stand til ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 3D-grafikk på en TI-84? Det er helt håpløst, legg fra deg tanken. Nærmeste du kommer er DOOM-porten til TI-83/84. På den tida FS4 kom ut var det 80486 som var toppmodellen fra Intel, selv om FS4 ikke krevde 32-bit prosessor/OS eller toppmodellen var dette fortsatt software skrevet og optimalisert for 16-bit (tror jeg) 80386, som er noe helt annet enn å skrive/optimalisere for en 8-bit Z80. Selv om du hadde klart å skrive 3D-grafikk ASM for Z80, hadde du fortsatt hatt en grunnleggende mangel på ytelse. Selv porten av DOOM til TI-83/84 er strippet for tekstur-mapping, kjører på ca 10 fps, har ikke farger og lys å bry seg om, kjører i 96x64 piksler, og er fortsatt ikke virkelig polygon-grafikk som dagens spill jobber med. Gitt at man skal kjøre samme detaljnivå i 320x200 som i TI-utgaven av DOOM med god framerate må man dermed produsere omtrent 30 ganger så mye regnekraft som en Z80 kjørende på 15 MHz klarer, og selv om du på et eller annet vis hadde klart å koble 30 slike Z80er sammen på et kretskort (prosessorene er definitivt ikke designet for dette) vil du fortsatt slite kraftig med Amdahls lov ettersom spill ikke lar seg parallellisere spesielt godt. Du kan sikkert optimalisere en del med eZ80s langt bedre ytelse i 16-bit, og gjøre en del snarveier som følge av hvordan arkitekturen fungerer, men det er fortsatt en meningsløs øvelse ettersom dagens mobiltelefoner med GPUer (eller Nvidia Shield Tablet med en Kepler-basert GPU) egner seg langt bedre til slikt enn en Z80. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå