Gå til innhold

Forbedre hjemme nettverket?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nettopp fått i gang hjemmekontoret og sjekket linjen der, fant ut at jeg har ett tap på 7-8 Mbps ift om jeg kobler meg direkte inn i sentralen. Det er ikke problematisk på noen måte, men "nerden" i meg ønsker å optimalisere og gjerne lære noe nytt underveis(er ikke særlig god i nettverk generelt). Så til oppsettet:

 

hjemmesentral(altibox, fiber) -> Switch(TP-LINK TL-SF1080D) -> nettverksboks -> mac

 

Alle kabler er "hjemmelaget" av meg så kan ligge noe der, uten at jeg tror at det er det største problemet. Ellers er alt satt etter standard oppsett, og jeg tror det er her det ligger muligheter for optimalisering?

 

Setter pris på tips og triks :)

 

Forøvrig har jeg 35/35 linjen fra altibox og får ca 30/30 fra kontoret.

 

EDIT: vet også at det er en billig skit switch :p

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er en "nettverksboks" ?

Du høres ut som datalæreren min på høgskolen.

 

Jeg vil toppe det en en boks i veggen du har strukket kabel til?

Og alt er målt over kabel?

Sett mac i første switchen så i boksen der den står nå og evt i modemet/router så ser du raskt hva som er synderen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hva er en "nettverksboks" ?

Du høres ut som datalæreren min på høgskolen.

 

Jeg vil toppe det en en boks i veggen du har strukket kabel til?

Og alt er målt over kabel?

Sett mac i første switchen så i boksen der den står nå og evt i modemet/router så ser du raskt hva som er synderen.

 

Ja en slik patche sak som har to uttak, var usikker på hva som var rett navn så bare så på jula sin nett side eller noe sånt, der kalte de den for det..

 

Klart jeg kan generell feilsøking, jeg er ingen idiot. Men det hjelper meg lite å finne synderen egentlig, det sier meg ingenting om hva jeg kan gjøre for å optimalisere switch feks..

 

Jeg har målt fra slutt punkt og direkte i modem.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Rart du ikke finner synderen om du kan måle på alle punktene.

Må du ha swich, dvs du har andre saker påblet på den?

Ingen mulighet for å koble rett fra innebygget switch i routeren og rett til kontakten?

 

Rart det ikke lar seg gjøre å finne synderen, for om pc er rask i router og ikke i sluttpunktet så må den bli treg ett sted og du kan måle i router, switch og sluttkontakt og ett av de stedene må det jo plutselig falle.

Lenke til kommentar

Rart du ikke finner synderen om du kan måle på alle punktene.

Må du ha swich, dvs du har andre saker påblet på den?

Ingen mulighet for å koble rett fra innebygget switch i routeren og rett til kontakten?

 

Rart det ikke lar seg gjøre å finne synderen, for om pc er rask i router og ikke i sluttpunktet så må den bli treg ett sted og du kan måle i router, switch og sluttkontakt og ett av de stedene må det jo plutselig falle.

Ja jeg har behov for switchen da jeg må splitte internett utgangen til flere enheter(er kun en på modemet).

 

Koblet meg direkte på switch i går og fikk mye bedre resultat der, så kan se ut som om det kan ligge i kobling/kabel frem til kontoret. Bare synd det står ett gigantisk klesskap forran boksen i rommet. Jaija, det er jo ikke krise egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...