kokkentor Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Skulle ned på Expert nå nettopp for å handle en 50" Full HD Direct LED TV på kampanje. Selger forteller meg at det er en "oppgradert/oppdatert" 100Hz, at tv`en i praksis er en 50Hz tv. Jeg er ganske grønn på dette området, men vet i hvert fall at jeg vil ha Full HD og 100Hz, slik at jeg kan se fotball og golf uten at det blir hakkete visning. Noen som kan fortelle meg hva dette oppgradert/oppdatert betyr, og hvordan man kan vite at man virkelig får 100Hz når det står 100Hz i annonsen? Tør ikke bestille fra MPX eller Komplett heller før jeg får klarhet i dette. Takk på forhånd for svar Link her: http://viewer.zmags.com/publication/70f520a6#/70f520a6/8 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 100Hz CMR er ikke det viktige, som selgeren sier så må det være et 100Hz-panel, ikke bare 100Hz bildebehandling. Lenke til kommentar
kokkentor Skrevet 28. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2014 Ok, takk for svar Alastor, det betyr altså at det er et 50Hz-panel på denne tv`en, slik at det i prinsippet like gjerne kunne vært 50 Hz bildebehandling også? Sorry, men kan absolutt ingenting om dette Og hvordan finner jeg ut, f.eks på MPX, at jeg får det jeg ønsker? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Hei, Det er sannelig ikke godt å si hva selger har ment her. Men det som er sikkert er at NRK sender bare 50 bilder i sekundet uansett. Det er hovedsakelig 3 måter å gjøre disse 50 bildene i sekundet om til 100Hz: Vise hvert bilde 2 ganger. Analysere bildeinnformasjonen og lage kunstige ekstrabilder som "stikkes" inn mellom de orginale. Skru av og på lyset på skjermen raskere enn vi oppfatter, og på den måten vise et svart bilde mellom hvert av de originale bildene. Nummer en vet jeg ikke engang om noen gjør lenger. Det er den siste metoden som benyttes i den skjermen du linker til. Det er en måte å "vaske" hornhinnene våre på mellom hvert original bilde, og skal ha positiv effekt for vår oppfatning av bevegelser i bildet. Om det er riktig å kalle det 100Hz slik det står i annonsen er jeg usikker på, jeg tenker meningene sikkert er delte. Men om du skal ha "ekte" 100Hz som i alternativ 2, er jeg for det første redd du må ut med adskillig mye mer penger. Og for det andre, Interpolering av disse kunstige bildene krever uhorvelig mengder datakraft for å få et godt resultat. Og fotball er noe av det verste du kan gi enn sånn skjerm. Dvs. Selve fotballen og spillerne ute på banen blir gjerne ganske bra. Men når stadioner fulle av folk kommer inn i bildet så blir det for mye informasjon for prosessoren å regne ut, da ender det med fotball som plutselig "glipper" i lufta, og "skyer" med bildestøy rundt bevegelser. Personlig kan jeg ikke fordra den typen 100Hz til noen ting, men noen liker det. TV'en du linker til har faktisk en "fordel", nemlig at den er litt tjukk. Det er pga. Direct LED i stedet for Edge LED. Edge LED har en tendens til å belyse LCD panelet lite uniformt noe som gir større grå felt i mørke scener på film, og i tillegg gir edge LED gjerne også lys-lekkasjer i kantene, noe som er ganske irriterende for noen. Direct LED gir ikke disse feilene, men det gjør altså at TV'en ikke kan lages like tynn. Når det gjelder dine behov, så syns jeg rett og slett du skal prøve å stole litt på dine egne øyne, be dem i butikken sette på en kanal med fotball eller annen sport, og se om de "ekte" 100Hz TV'ene er så mye bedre, om i det hele tatt. Personlig foretrekker jeg "hornhinnevask" fremfor interpolering. 2 Lenke til kommentar
kokkentor Skrevet 28. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2014 Hei Joey1313, takk for utfyllende og oppklarende svar! Nå skjønte til og med jeg endel Kan jo hende selger ønsket å få meg til å kjøpe en dyrere tv, men det tillater dessverre ikke lommeboka akkurat nå, tordenværet tok både dekoderen og tv`en i går, så må bare få handlet så bra som mulig for det jeg har. Skal følge tipset ditt og ta en tur til ned igjen i morgen og sjekke, kanskje jeg ikke ser noen stor forskjell engang. Og er sikkert ikke dårligere enn den 5 år gamle tv`en som røk i går. Takk igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå