garb Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Har 3 x Gilje terassedører i huset mitt - se vedlagt bilde. Som du vil se er det dører med store glassflater. Det hørtes ut som en god ide da vi kjøpte dem - hvem vil vel ikke ha god utsikt? Nedsiden er at konstruksjonen på denne måten blir så 'spinkel' at dørene med tid og stunder siger, slik at undersiden av døren tar nedi dørkarmen på den siden som er lengst borte fra hengslene. Jeg har illustrert dette i vedlagt skisse. Hørte med forhandler, men det er mer enn 5 år siden de ble montert, så der var det ikke så mange gode ideer å få ... Dørene er nå så skjeve at de er vanskelige å åpne/lukke, man må virkelig bruke krefter for å 'løfte' hele døra når den skal låses/åpnes/lukkes. Dørene er kledd med aluminium på utsiden, men er 'vanlig' tre på innsiden. Jeg tenkte å 'parallellforskyve' døra tilbake til opprinnelig form, men er litt i tvil om hvordan jeg skal gjøre det; - en løsning kan være å demontere hele døra og sette sammen/lime delene på nytt, men det blir raskt en omfattende jobb for fagfolk - en annen løsning kan være å fjerne alunimiumsbekledningen på utsiden og montere metallvinkler til tre-materialet under, men det må i så fall være en spesialtilpasset form ... ---- >>>> Noen som har gode råd eller tips? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 De fleste dører ei tre siger jo litt etterhvert.- Hvis de er fagmessig montert så skal det jo jå an å justere karmen. - Ta av listene på innsiden og se om det er gjengeskruer du kan justere på, ellers kan du forsøke med kiler ("dytter" du øverst i høyre hjørne skal den i teorien heise seg litt nede osv) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Dersom det bare såvidt subber nedi, kan du bruke en høvel eller rasp og justere bunnen på døren, der det subber, litt. Dersom det er mer enn dette, er det mulig du må fjerne alt av listverk inn- og utvendig, og justere dørene på nytt. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Hvis det er plass på toppen kan du fore opp spindelen på hengslene med avstandsstykker så døra heves. Har gjort det på begge dørene hjemme med godt hell. Brukte vanlige 12mm skiver. Endret 29. juli 2014 av vidarkri Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Dette er ikke like lett på alle hengsletyper, men dersom det går, pass på at det ikke blir for høyt, da vil døren subbe oppe, på hengslesiden. Lenke til kommentar
garb Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Takk for tips om hvordan jeg kan få den skjeve døra til å passe bedre i karmen. Tror dessverre det er nødvendig å justere selve døra også, ikke bare tilpasse karmen eller å 'heve' døra inne i karmen; Døra har allerede 'seget' så mye at høyre nedre hjørne (se illustrasjon i mitt opprinnelige innlegg) er mer enn 1 cm lavere enn venstre nedre hjørne, så hele døra er skikkelig skjev. Dersom jeg hever døra eller justerer karmen tipper jeg det tar kun kort tid før døra siger enda mer. (Mulig jeg ikke beskrev dette godt nok i mitt opprinnelige innlegg, men selve døra har parallellforskjøvet seg slik at selv om døra er loddrett mot sidekarmene er top og bunn ikke vannrette - se vedlagt skisse hvor jeg håper dette er bedre illustrert) ---- >>>> Så; noen som har tips om hvordan jeg kan rette opp selve døra slik at den holder seg i riktig form? Jeg ville tro at dette er et problem flere enn jeg har? Endret 29. juli 2014 av garb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Ikke sikkert den siger så mye mer, den har nok "satt seg" etter +5 år. Det er helt uproblematisk å kompensere for parallellskjevheten ved å justere karmene tilsvarende. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 De fleste dører ei tre siger jo litt etterhvert.De fleste moderne DØRBLAD, siger IKKE! Da er det en dårlig konstruksjon! Det er normalt karmen - som siger! (Og kamrmen kan også sige/endre seg, på gunn av dårlig montering, eller dårlige materialer). Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Jeg rettet en terrassedør ved å fore ut de 2 laveste hengslene. Mener å huske det var en hengsel helt nede, og en litt under midten/ca på midten. Vi var ikke mer avansert at vi brukte noe brettet pussepapir, men det finnes kanskje mer egnet materiale. Pussepapiret ble valgt fordi vi i utgangspunktet hadde tenkt å pusse oss ut av problemet... Edit: "Fore ut" er kanskje ikke rett terminologi. Vi snakket forøvrig med en tømrer på telefon i forbindelse med dette. Det var hans forslag å bygge opp under hengsel i karm. Alternativt måtte vi rettet opp selve hengselen med spesialverktøy. Eller kjøpt nye hengsler. Endret 29. juli 2014 av Sovehest Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 TS. Ser du har forsøkt forhandler. Forsøk å klage til produsenten. Hvis alle dørene av denne typen (fra dem) siger, burde de aldri vært på markedet! Forsøk å få byttet døren og helst med et høyere "bunnstykke" under glasset i døren. Da blir den stivere og lettere å holde seg stabil diagonalt. Om du ikke får ny dør gratis, forsøk å få til et kompromi. Dette må da være dårlig reklame for dem, selv om den normale garantitiden har utløpt. Døren trolig vil fortsette å sige, selv om du juster karmen for å passe vindusramma. Eller bruker amatør og "dusteløsning, som å høvle på dørkarmen. Så får du ikke til forslagene i første avsnitt, kan du forsøke et av to alternativ under. 1) Ta av listene, som holder glasset og ta ut vindusglasset. Sjekk karmen "hjørneveis", hvis du forstår min mening. D.v.s. stablitet i diagonal. Hvis den er dårlig, eller lett kan endres uten å skade karmen, kan du justere karmen med glasset og riktig plasserte klosser/kiler. Vanlig metode på gamle Nordan vinduer, med to-veis åpning, d.v.s topp (innover) og sideveis åpning. Kanskje best å få tak i noen som kan dette, enten en tømrer (med erfaring), eller en glassmester. Før du justerer ramma med glasset, må karmen sjekkes. 2) Demontere det du klarer, for å lime bedre (eller forsterke). Men dette, er litt avhening av konstruksjon. Og den kjenner jeg ikke, bare de generelle prinsippene. Men får du ikke dette til må du likevel kjøpe et nytt dørblad, eller en ny komplett dør. Om det ikke går, må du likevel kjøpe ny. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Ingen har sagt noe om å høvle på dørkarmen. Dersom dørbladet subber i dørstokken, er det uproblematisk å justere dette ved å høvle/pusse litt på den delen av dørbladet som subber. Jeg byttet min terrassedør for noen år siden, og den har også seget litt (eller kanskje det er hele huset som har gått?) slik at den var tung å åpne/lukke. Etter å ha tatt av under 1 mm av undersiden av dørbladet der det subbet var problemet løst. Døren har ikke seget mer, så etter denne enkle og raske jobben er alt perfekt. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Jeg rettet en terrassedør ved å fore ut de 2 laveste hengslene. Edit: "Fore ut" er kanskje ikke rett terminologi. Slik jeg forstår TS, er det dørbladet som er skjevt diagonalt, d.v.s. ute av vinkel. Og da tror det er noen her som blander sammen justering av dørblad, i en skjev karm. Og en dør, der dørbladet er skjevt diagonalt. Da er det ikke karm (eller hengsling) som må justeres! "Å fore ut" er rett termologi, i ditt tilfelle. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Ingen har sagt noe om å høvle på dørkarmen.Sitat: "Dersom det bare såvidt subber nedi, kan du bruke en høvel eller rasp og justere bunnen på døren, ..." Om en pusser/høvler, på karm, eller ramme, er like amatørmessig. Det løser kanskje et midletidig problem. Men døren vil da være ubrukelig et annet sted, eller ved gjenbruk. Det hender folk bygger om og endrer dør/vindusplassering. Eller selger brukte dører/vinduer i forbindelse med ombygging. Så slike amatørmessige løsninger er siste utveg og bør hverken anbefales, eller brukes. Og hvis det er konstruksjonen som påvirker og endrer karmen, må en stadig pusse/høvle mer og ødelegger gradvis en dyr karm, eller dørblad. Spessielt utv. dørblad, er i dag ganske dyre. Endret 29. juli 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Når ble "bunnen på døren" en dørkarm? Bunnen på døren er undersiden på dørbladet, som ligger ned mot dørstokken. Det er helt uproblematisk å juster litt på underkanten av dørbladet, slik at det ikke subber ned i dørstokken. Jeg snakker her om justeringer på under 1 mm. Dersom skjevheten er veldig stor, eller døren fortsetter å sige, må mer omfattende tiltak, som beskrevet over, gjennomføres. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Det er helt uproblematisk å juster litt på underkanten av dørbladet, slik at det ikke subber ned i dørstokken. Jeg snakker her om justeringer på under 1 mm. Det er aldri uproblematisk, å fjerne KUN - intill 1 mm.. Spessielt i underkant, på et dørblad! Og grunnen er, at der skal det alltid være en fri spalte på minst 2 -3 mm. Enten det er en egen dryppnese (vannbrett), eller ikke. Uten seperat dryppnese, må spalten være større, for å tørket ut vann og fukt fra undersiden av dørbladet. Og etter slik høvling/pussing, SKAL stedet behandles med egnet maling/lakk, for å ikke trekke vann! Så hvis døren subber litt, må en (i beste fall) fjerne 3 - 4 mm, for å få plass til 2 - 3 strøk maling og nødvendig fri spalte! Desverre så er dette også noe også mange proffe malere, ikke kan og vet. Samt amatører. Beklager at jeg nevnte kun dørkarm. Når jeg skrev mitt svar tenkte jeg på begge deler (både karm og dørblad), da jeg har sett tragiske eksempler av slikt. Desverre så skrev jeg kun karm. Men av mitt neste innlegg, pressiserte jeg noe mer. Så jeg trodde virkelig, at det var klart hva jeg mente! Det er nemlig ikke bare undersiden av et dørblad, som enkelte pusser/høvler. Endret 31. juli 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå