Gå til innhold

[Løst] Mest ytelse for minst penger (Mini-ITX) - Ønsker tilbakemeldinger

Anbefalte innlegg

Hei!

Første PC-bygget mitt på kanskje 10 år. Dette blir moro! =)

Skal brukes til kontor-ting, video og bilderedigering, og enkle spill.

Oppgraderes til Broadwell og ny GPU med ti

Case: Fractal Design Node 304

PSU: Corsair CX600M

HK: ASRock Z97E-ITX/ac

CPU: Intel Pentium G3258 (klokkes)

RAM: 8GB (Kanskjer: Crucial 8GB DDR3 1600MHz (2x4)Ballistix ?)

GPU: Radeon 5750 - har fra før. (klokkes)

SSD: OCZ Vertex 460 240 GB

HDD: Gammel 500MB disk fra bærbar

Skjerm, mus og tastatur har jeg fra før.

Totalt:

4.845,00kr

fra Proshop

Tanker om denne? Noe jeg kan gjøre for å redusere prisen eller øke ytelsen til samme pris?

Tusen takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Første PC-bygget mitt på kanskje 10 år. Dette blir moro! =)

Skal brukes til kontor-ting, video og bilderedigering, og enkle spill.

Oppgraderes til Broadwell og ny GPU med ti

Case: Fractal Design Node 304

PSU: Corsair CX600M

HK: ASRock Z97E-ITX/ac

CPU: Intel Pentium G3258 (klokkes)

RAM: 8GB (Kanskjer: Crucial 8GB DDR3 1600MHz (2x4)Ballistix ?)

GPU: Radeon 5750 - har fra før. (klokkes)

SSD: OCZ Vertex 460 240 GB

HDD: Gammel 500MB disk fra bærbar

Skjerm, mus og tastatur har jeg fra før.

Totalt:

4.845,00kr

fra Proshop

Tanker om denne? Noe jeg kan gjøre for å redusere prisen eller øke ytelsen til samme pris?

Tusen takk for alle tips!

Hei!

Jeg ville byttet ut Psu med Corsair CS650M :)

Jeg ville også kostet på meg en ny HDD, Da de fra bærbarer pleier å være 5200rpm, Mens de ``store`` pleier å være 7###++. Så den hdd`en fra bærbaren kommer til å bli treig :)

Lenke til kommentar

Takker for gode svar.

Endte med å bytte HK til Gigabyte gaming pga bedre lyd og NIC, samt minne til lavprofil for å unngå konflikt med eventuelle nye CPU-kjølere.

PSU er 15cm langt og skal dermed passe! =)

2441940 GIGABYTE GA-Z97N-Gaming 5 1.249,00 kr.

2376846 Fractal Design Node 304 - desktopmodel 639,00 kr.

2391356 Corsair CX600M 579,00 kr. 1 579,00 kr.

2449931 Intel Pentium G3258 / 3.2 GHz Processor 504,00 kr.

2433549 OCZ Vertex 460 SSD - 240GB 1.219,00 kr.

2284601 Corsair 8GB DDR3 1600MHz (2x4)Vengeance 727,00 kr.

Frakt 0-35kg 125,00

Her MVA 1.008,40 kr.

Totalt beløp 5.042,00 kr.

Endret av Xvani
Lenke til kommentar

Å bruke såpass mye på et hovedkort og såpass lite på en prosessor blir for dumt i et gaming oppsett. Gå for et billig hovedkort der du ikke kan overklokke og en i5 prosessor, mye bedre til gaming og langt mer fremtidssikkert.

I en gaming PC bør CPU og GPU være de dyreste eller blant de dyreste komponentene.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Vær også OBS på at minne og SSD ikke er på lager, noe som gjøre ventetiden kjedelig lang (vertfallhos Proshop etter egen erfaring). Er også litt enig med PgUp, gå litt ned på hovedkort og smell heller i en litt mer kraftig prosessor.

Lenke til kommentar

Synes også det var ganske ubalansert system. Pentium-prosessorene gjør det vesentlig dårligere enn selv to-kjerne i3-prosessorer, for ikke å snakke om en firekjerne i5. Selv med overklokking så er det en sorghistorie. Selv om du overklokker til 4,7 GHz så taper den i spill og flere andre ting i forhold til selv en rimelig i3 dobbelkjerne-prosessor på stock hastighet. Mot en skikkelig i5 Quad-Core så blir den gruset.
http://www.anandtech.com/show/8232/overclockable-pentium-anniversary-edition-review-the-intel-pentium-g3258-ae

Eller: http://hexus.net/tech/reviews/cpu/70977-intel-pentium-anniversary-edition-g3258/?page=7

Jevnt over er en overklokket Pentium-prosessor rundt 25 % svakere enn stock i3.

Da tar du mye heller så billig HK som du kan få, dropper overklokking og kjører på med en skikkelig prosessor. Alternativt bare billig HK + en billig i3. Da sparer du et par hundre kroner og vinner mer ytelse.

Skal du faktisk ha et skikkelig HK med kraftige strømkretser for overklokking (Z-klassen), og en prosessor man skal overklokke, så går du får det HKet du allerede har valgt + en brukbar K-prosessor: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1963789

Ja, med mindre du skal ha en bencherigg hvor du bare overklokker for å more deg, og hvor du har planer om å "ødelegge" så mange som mulig med ekstremkjøling/kjøre prosessoren så hardt som mulig, så ser jeg ikke hvorfor noen ønsker å kjøpe en slik prosessor.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

TS har nevnt at han skal oppgradere til Broadwell når det kommer så regner med at han kjøper en skikkelig CPU da.

Greit nok det, men hvorfor kjøpe et svindyrt HK? Som et av alternativene så kan han kjøpe en bedre CPU, et dårligere HK, spare 200kr, og totalt sett få bedre ytelse og effektivitet.

Eller bare kjøpe et rimeligere HK og så spare 600kr.

Lenke til kommentar

TS har nevnt at han skal oppgradere til Broadwell når det kommer så regner med at han kjøper en skikkelig CPU da.

Greit nok det, men hvorfor kjøpe et svindyrt HK? Som et av alternativene så kan han kjøpe en bedre CPU, et dårligere HK, spare 200kr, og totalt sett få bedre ytelse og effektivitet.

Blir ikke broadwell kompitabel med Z97? I så fall er det helt tullete å kjøpe så dyrt hovedkort.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet vil Z97 og H97 være kompatibel med Broadwell. :) Mini-ITX hovedkort er forøvrig som regel dyrere enn vanlige mATX og ATX-modeller, først og fremst pga de fleste har trådløst nettverkskort integrert.

Ellers tenker jeg bare at hvis du først skal gå for mITX-standarden, bør du kjøpe et minimalistisk kabinett, ikke et hus som Fractal Design Node 304.

chassi-mini-itx_silverstone_sugo_sg05bb_

Silverstone Sugo SG05 (340,-)

Silverstone Strider 450W SFX (640,-)

Intel Core i3 4150 (890,-)

Team Dark 1600MHz CL9 8GB (590,-)

Crucial m500 240GB (859,-)

Gigabyte GA-H97N-WiFi (850,-)

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet vil Z97 og H97 være kompatibel med Broadwell. :) Mini-ITX hovedkort er forøvrig som regel dyrere enn vanlige mATX og ATX-modeller, først og fremst pga de fleste har trådløst nettverkskort integrert.

Ellers tenker jeg bare at hvis du først skal gå for mITX-standarden, bør du kjøpe et minimalistisk kabinett, ikke et hus som Fractal Design Node 304.

Apropos minimalistisk kabinett.

M1-v2-09-3000x1500.jpg

http://www.ncases.com/v2/m1.php

DO WANT!

Edit: Fant ut at jeg måtte ha dette så jeg mailet dem og fikk svar etter 23 minutter med link for de som misset preorder runden som var i juni.

http://www.ncases.com/v2/m1order.php

Det er en heftig pris når alt er betalt (omkring kr 2000 etter frakt) men for min del er det verdt det. Finnes ikke noe liknende.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar

Blir ikke broadwell kompitabel med Z97? I så fall er det helt tullete å kjøpe så dyrt hovedkort.

Det har du selvsagt helt rett i, og jeg trekker tilbake alt.

Ja, det var jo litt av greia når jeg kjøpte meg z97 m-ITX selv, så må ha falt på hodet da jeg stod opp. :p

DO WANT!

Sexy! :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takk for gode svar her, spesielt Agentspoon!. Det var heldigvis ikke for sent å avbestille :)

Noen spørsmål:

Overklokking

Jeg er av "gamle skolen" - så jeg tenker at man får mest for pengene ved å overklokke, men slik er det kanskje ikke lenger?

RAM:

Den ramen du anbefaler ser svær ut - Trenger jeg ikke low profile RAM i et så lite system?

Valg av HK:

Grunnen til valg av HK, er det gode integrerte lydkortet. (Realtek alc1150) Jeg er over middels interessert i god lyd. Det har også 802.11ac kort og bedre NIC (eller er NIC'en bare PR?). Finnes det noen andre mini itx hk med dette kravet? (Trenger kanskje ikke z97 hvis man ikke skal OC?)

Kabinett:

Silvestone-Kabinettet ser bra ut, men det begrenser hvilken GPU jeg kan kjøpe i fremtiden... Finnes det noen alternativ med litt større plass? Tror jeg tar denne over node 304.

SSD:

Bytter SSD til Crucial MX 100, som jeg oppfatter som bedre enn m500. (Dårlig anbefaling av HW.no!) Takk for tips!

CPU:

Spørsmålet er om jeg TRENGER mer enn overklokkbar pentium...

Silverstone Sugo SG05 (340,-)

Silverstone Strider 450W SFX (640,-)

Intel Core i3 4150 / Intel Pentium G3258 (500-900,-)

Team Dark 1600MHz CL9 8GB (590,-) (eller tilsvarende billigste ram)

Crucial MX 100 (900,-)

GIGABYTE GA-Z97N-Gaming 5 (1.200,00 kr.)

ca 4500 med i3 4150.

Det gir vel ca lik ytelse, men litt bedre i nye spill, til en litt lavere pris ..

Tanker, kommentarer?

Lenke til kommentar

Som en entusiastisk overklokker, så vil jeg nok fortsatt påstå at overklokking absolutt lønner seg (innenfor visse grenser). Men da med måte. Problemet er at det lønner seg mest for de dyrere prosessorene. Bla pga alle begrensningene Intel har gitt til brikkesettene, hvor du må ha toppmodellen for å gjøre dette, som setter startprisen høy.

Pentium-prosessorene har ikke de nødvendige moderne instruksjonssettene, nok kapasitet eller funksjonalitet til å klare å hente igjen forspranget, selv med overklokking. Så de blir et unntak hva overklokking gjelder. :(

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker at det kanskje blir et Silverstone Sugo SG08 istedenfor SG05 =).

Ang CPU kan jeg ikke se fra testene at i3 4150 yter bedre enn en overklokket Pentium 3258... Pentiumen koster under halvparten fra aktuelle nettbutikker..

Lenke til kommentar

Tenker at det kanskje blir et Silverstone Sugo SG08 istedenfor SG05 =).

Ang CPU kan jeg ikke se fra testene at i3 4150 yter bedre enn en overklokket Pentium 3258... Pentiumen koster under halvparten fra aktuelle nettbutikker..

I testene så ser jeg ikke 4150 en gang så det vet jeg ikke, men 4330 ligger langt foran. Ikke at de to er så forskjellige i hverken pris eller spesifikasjoner.

Men skal du ha broadwell så betyr kanskje ikke ytelsen noe særlig uansett? Men om du faktisk er ute etter å ha god ytelse frem til da, så er kanskje ikke pentiumen noe særlig...

65177.png

20 % mer ytelse.

65182.png

44 % mer ytelse.

(og 88 % mer på minimum FPS som teller mye for noen)

GRID.png

43 %.

Rome.png

41 % mer.

Bio.png

22 % mer.

Mens andre spill igjen viser litt mer moderat økning. Mye pga de ikke tar i bruk mer moderne instruksjoner.

Nå koster i3 4330/4150 1000/900kr, som da er vesentlig mer. Men husk at overklokking til 4,4/4,7GHz gir ganske drastisk økning i effekt og temperatur, som igjen gjør at du faktisk sparer 500kr i kjøleribbe. Med 4330 kunne du hatt stock vifte og sikkert hatt bedre/like temperaturer og støy enn en blodklokket Pentium på en god tredjeparts kjøleribbe.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...