Andrull Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Og midt mellom CD VS vinyl så drar man plutselig inn MP3 i sammenligningen. Tilfeldig, eller bare knep for å gi et feil inntrykk om man ikke holder tunga rett i munnen?... Bare så man ikke missforstår. CD har altså over 1400 Kbps. Og med en skikkelig streamingløsning så får du også denne kvaliteten. (WIMP HiFi) Det er heller ingen av de store streamingløsningene som vanlig WIMP eller spotify som bruker MP3. Det kan hende de kan finne på å kjøre en ekstra mastering for Vinyl, i beste fall. Men BEDRE innspillingsutstyr hørtes litt vell optimistisk ut ?! Så du mener de ikke uansett kjører det gjennom den samme mikrofonen og deretter inn i den samme ADC'en, over på digital lagring/miksing på en datamaskinSelvsagt, de bruker kanskje litt ekstra tid på vinylen for å selge det, men faktum er jo at en CD inneholder all nødvendig lydinformasjon som Vinyl, og yter likt bortsett fra litt mindre støy på CD gitt de samme forholdene. Men for all del, ønsker man litt vinylstøy, og kanskje litt ekstra god mastering, gå gjerne vinyl. Dog er det rimelig upraktisk, så det kan jo alltids være greit med en PC eller CD-spiller i tillegg. Endret 18. august 2014 av Andrull Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Vinyl vs CD er ikke så enkelt som mange tror. Mange av kameratene mine sverger til vinyl, og mener lyden er bedre og mer "levende". Dette gir rom for endel tanker og jeg tror de sannsynligvis har rett i mye, men det er ikke dermed sagt at vinyl har bedre lyd i seg selv. Lyden på veldig mange CD-plater er mikset og komprimert for å spilles på radio og/eller anlegg med små høyttalere og fremdeles kunne spilles høyt uten at det "plopper" hver gang det kommer et basslag. De har med andre ord rasert dynamikken, og et skrekkeksempel er Metallicas "Death Magnetic". Der ba til og med produsenten om unnskyldning for lyden etter at folk klagde rimelig voldsomt. Det samme gjelder nok mp3 også. Sammenlign heller vinyl, mp3 og CD med best mulig innspilling. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Skal vi drage inn magnetbånd i sammenligninga og? Har hørt bedre lyd av Nakamichi kassettspiller enn av en Pioneer cdspiller. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 At folk liker å høre på vinyl har jeg ingen problemer med, men det faktum at det er vinyl har vell så mye med den opplevde kvaliteten å gjøre som det som kommer ut høytalerne, etter min mening. Jeg ser helt klart sjarmen og strmningen med en stilig platespiller og kanskje en rørforsterker. Men da snakker man om lytteopplevelse, og ikke lydkvalitet. Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 (endret) tror ikkje denne samtalen passer i dette innlegge Endret 18. august 2014 av restinbobo Lenke til kommentar
Pop Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Og må eg ikkke ha ein subwoffer kabel også? Når jeg sa at jeg ikke så signalkabel i lista di, mener jeg altså kabel mellom kilden din og forsterkeren. Hva skal du ha som kilde forresten? Fikser eg ikkje bare det med ein minijax kabel? Minijack er ikke bra. Du vil ha phono/rca som andre nevner her. Så kan du anskaffe balanserte om interessen stiger i takt med investeringsviljen (med komponenter som har balanserte ut- og innganger). :-) Hva skal du ha som kilde? Cd, stream, mp3spiller etc? Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Og må eg ikkke ha ein subwoffer kabel også? Når jeg sa at jeg ikke så signalkabel i lista di, mener jeg altså kabel mellom kilden din og forsterkeren. Hva skal du ha som kilde forresten? Fikser eg ikkje bare det med ein minijax kabel? Minijack er ikke bra. Du vil ha phono/rca som andre nevner her. Så kan du anskaffe balanserte om interessen stiger i takt med investeringsviljen (med komponenter som har balanserte ut- og innganger). :-) Hva skal du ha som kilde? Cd, stream, mp3spiller etc? pc og mobil. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Ok, da bør du ha en god dac mellom pc og 375bee. Dac i pc er stort sett bajs. Optisk eller koaks ut fra pc, til dac (med en rimelig digitalkabel), fra dac til 375. Du får nå et bra nok anlegg til å høre forskjell på ekstern dac og pc dac. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Finnes MDC dac til 375. Den bygges inn i HFK sine butikker mens du venter. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Ja modulene til Nad er slett ikke dumme. Virkelig noe å vurdere for ts. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Ang Vinyl: Hører bare anektdoter, ingen argumenter. "vask ørene" og "skivebom" er ikke akkurat slagkraftige påstander. At dere personlig foretrekker å høre på et medium som ikke klarer å gjengi musikken riktig, og som er full av støy er deres smak, noen foretrekker å kjøre hest og kjerre fremdeles. Men det er fremdeles dårlig lydkvalitet. Det er jo bare ena ett bevis på at Hi-Fi bransjen er like full av følere som alternativbransjen, der placebo og "min egen sannhet" hersker over blindtester og vitenskap Mtp. den opplevelsen du åpenbart har hatt med vinyl, vil jeg gjerne invitere deg til en lyttesession på et ordentlig anlegg med rene LPer. I de fleste tilfeller låter vinyl bedre enn cd, og har ofte bedre lydkvalitet på innspillingene(høyere bitrate og mer dynamikk). Med rene plater og god pickup er det også svært lite støy. En vanlig mp3 er vel fra 96 til 320kbps, mens vinyl ofte kan være på 1500kbps og oppover, avhengig av produsent, årgang og innspilling. Vinyl har ikke bitrate. Mastering kan være forskjellig på vinyl og CD, og det kan gå begge veier. En vinyl kan ikke komprimeres sånn som en cd, og det "kan" være en fordel når alternativet er en cd master som er helt ødelagt (death magnetic, alive 1997 etc. etc.) Formatet i seg selv er underlegent CD på alle måter. Endret 18. august 2014 av Revolution Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 kansje litt dumt spørsmål men går det an og få ein slaks kontrol til 375bee? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Den har fjernkontroll, om det er det du spør om. Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 Da kjøpte eg meg det setupe i går og det spiller fint og har brutal bass og klar og finn bass også. Og er kjempe fornøyd med det. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Grattis. Jeg ville ikke forventet annet enn at du skulle bli fornøyd med både lydkvalitet og volum. Anbefales å ikke ha suben på full pupp da, det er mange andre spennende detaljer i musikken også. Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Takker:) har bare prøvd og ta på 1/3 pupp og det er greit med bass bare da:) Endret 20. august 2014 av restinbobo Lenke til kommentar
restinbobo Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Men er det mye med om eg spiller musikk på mobilen og pcen i lydkvalitet? Endret 20. august 2014 av restinbobo Lenke til kommentar
Akse Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Du kan ikke forvente særlig med lydkvalitet hvis du bruker jackkabel fra mobil eller pc til forsterkeren. Anbefaler cd spiller, musikkstreamer eller vinylspinne. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Ja, styr unna. Fra PC eller mobil er null problem så fremt man har en reciever/DAC/forsterker med digital inngang. Det er jackkabelen som er problemet. Endret 20. august 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå