Gå til innhold

[Løst] Nytt stereoanlegg med gulstående høyttalere til maks 35k

Anbefalte innlegg

mornmorn,god dag,god dag mitt navn er Ståle Krapyl

det er jeg som driver byens hi-fi asyl

egentlig er jeg rørlegger men tjener mere penger

på å stå og selge hi-fi enn å stå og smøre gjenger

vi tar inn alt det dyreste fra New York's hi-fi messe

alt annet låter bæsj og det har ingen interesse

men som en kundeservice som slett ikke fordyrer

får de prøve vårt bidè mens de titter på brosjyrer

butikken vår den er i byens fineste lokaler

husleia er dyr men det er kunden som betaler

ja de vi ønsker hit er de som har så mye penger

at de kjøper mye større stereoanlegg enn de trenger

her hjelper det lite med sparelån og sånt no

men kom gjerne innom med din byggelåns konto

ja kom,kom,kom,kom til Ståle Krapyl

vi møtes på byens hi-fi asyl

vi har utviklet vår spesielle salgsteknikk

vi sender alle nye kunder et nedlatende blikk

og renner dem i senk med bransjesjangonger

og geleider dem inn i kvadrofonisalongen

der speller vi så høyt at de blir stående og gape

så prompen snur i døra for å komme opp å rape

men prøv ikke og fortell oss hva slags anlegg du har hjemme

for da ler vi så rått at du aldri vil glemme

at den som veit no her om hi-fi det er Ståle Krapyl

og vi andre gutta her på byens hi-fi asyl

du vet det er med stereoanlegg som det er med promille

du bli'kke rektig frisk før du har hatt det rektig ille

du kjøper anlegg nå og blir nervøs og pengelens

men om et halvt års tid da får du abstinens

da står du atter i butikken min og trygler og ber meg

om jeg ikke vil være så snill og selge deg mere

da ere: kjære Ståle! selg meg litt til!

bare en liten FM-tuner du,vær så snill!

en med osciollskop og LED-display

og touch-sensitiv threshold level

med powermuting,jeg må ha det!

dypvanns regulator med fire hektoliter mussa på stampen i hver kanal

får jeg ikke nye høytalere nå så kaster jeg meg i havet

og henger meg fra brua

hører du Ståle,jeg må,jeg må ha mer!

sådda sådda,jadda jadda barnet mitt

bare jeg får penger så skal du få ditt

skal vi si 150 kroner per watt

så legger vi på to prosent kontantrabatt

du vet det er billigere enn opium men dyrere en marihuana

hvis ikke du vil ha det finns det en kar i Mo i Rana

ja pushern din han heter Ståle Krapyl

og det du trenger det har byens hi-fi asyl!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe vits i å dra å høre på et stereoanlegg som er satt opp i et optimalt lytterom med demping i vegger, vegg-til-vegg tepper på gulvet osv. Det er jo på ingen måte sammenlignbart med stua hjemme der det er tregolv med parkett, Sponplater og tapet i veggene, og masse andre "stue" ting i veien.

Ikke sammenlignbart med hjemmet nei, men sammenlignbart mellom ulike høyttalere. Derfor begynner man gjerne med en lytterunde for å skaffe en viss oversikt over hva en liker bedre fremfor noe annet.

Deretter låne med hjem det som falt mest i smak, teste i stua, finne riktig plassering, matche med de andre komponentene og beholde når en er fornøyd eller levere tilbake når en innser at forskjellen mellom butikk og hjem var håpløst stor.

Lenke til kommentar

Vil anbefale XTZ sine høytalere, samt vurdere å kjøpe brukt. Skal du ha stere, eller surround?

Anbefaler uansett å se på hele XTZ sine innstegsprodukter da de får vanvittig mye skryt og sies å spille ekstremt godt til den prisen. Har selv sub fra dem og det er ingen tvil om at det blir fullt XTZ når jeg oppgraderer neste gang.

Det eneste du må sjekke her er at du har kraft nok til å drive dem. Tror ikke center og surround høytalere skal være noe problem. men fronthøytalerne kan være tungdrevet og derfor kreve egen effektforsterker for å holde dem i form.

Front, gulvstående

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43210048&searchclickthrough=true&searchQuery=XTZ

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50482583&searchclickthrough=true&searchQuery=XTZ

Effektforsterker til fronthøytalerne:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48930942&searchclickthrough=true&searchQuery=XTZ

Sub:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50337626&searchclickthrough=true&searchQuery=XTZ

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49926998&searchclickthrough=true&searchQuery=XTZ

Surroundhøytalere:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43210064&searchclickthrough=true&searchQuery=XTZ

Høytalerkabler:

BIltema sine høytalerkabler på 2x4mm2 fungerer topp. Kjøp noen gode bananplugger og krympestrømper og lag ditt eget oppsett. Kabler till tusenvis av kroner er penger rett i dass. Uansett hva en forkrøppla hi-fi enthusiast prøver å fortelle deg, så er det ingen forskjell på en høytalerkabel til 500kr og en til 50.000kr, annet enn prisen. Bruk litt tid og ta deg flid i arbeidet så blir det veldig bra resultat, og kablene står ikke tilbake for noe annet du får kjøpt i butikk ;)

Signalkabler:

Digitalt: kan du stort sett kjøpe hva som helst, noen hundre ekstra gir bedre byggekvalitet. Digitale kabler har ingen effekt på signalet uansett om de koster 50kr eller 5000kr.

Analogt: Bruk lit penger på kabler med skikkelig skjerming av signalet, men igjen, tusenvis av kroner gir ingen hørbar effekt.

Sjekk ut XTZ, de får stålende kritikker i nesten alle testene de testes i. Elementene de bruker er Norske (!) og høytalerne er designet i sverige. De bygges i kina, men det brukes kvalitetsdeler.

Jeg har selv en Subwoofer fra dem og er strålende fornøyd. Mye høytaler for veldig lite penger. Kjøper du brukt er det enda mer for mindre!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som ikke får strålende kritikk innen moderne hifi da? Veldig mye av det som er på markedet får god kritikk.

Leser man i hifi bladene så får det meste god kritikk og oppover. Det er vist fordi de ikke gidder å kaste bort tid på det de med en gang hører/ser er for dårlig. Syntes de skulle brukt lit tid på dette også. Men de er vel også som andre magasiner og aviser. De kan ikke være for kritiske, da de gjerne vil selge annonseplass til de samtidig.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp B&W, ja de er pen, men de spiller mye dårligere enn mye annet, til samme pris.

Du vil ha noe med så store elementer som du syns du kan få inn i stuen, helst ikke under 8", ellers kan du glemme å ha noe særlig med dynamikk, og bass. Du vil ha noe med høy følsomhet, for å få dynamikk.

B&W er ikke kjent for noen av de tingene, på høytalerene til overkommelig pris har de for små elementer, og for lav følsomhet. Men uansett hva du kjøper vil du bli fornøyd. Så det er jo greit å vite.

Jeg vil anbefale noe Klipch(RF-82,RF-7?), JBL(Studio 590, mulig soundgarden kan bestille den?), eller andre merker med store woofere, og høy følsomhet.

XTZ er nevnt her og, de er veldig gode, men mangler overnevnte kvaliteter de og. Se på dem som B&W, bare bedre.

Om du har penger igjen etter å ha kjøpt høytalere, kan du godt supplere med en subwoofer om du liker film, evt. liker å ha litt ekstra bass. Da er det SVS eller XTZ som bør gi mest for pengene. (Sånn ca.)

På forsterkersiden er jeg veldig fornøyd med å bruke en surroundreciever til å drive 2.1 oppsett. Fordelen er masse tilkoblingsmuligheter, og justeringsmuligheter fra romkorreksjon til EQ. Forsterkermessig er de også veldig kapable, strømforsyningen er stor (beregnet for å drive mange høyalere), og når du kun bruker 2 kanaler har du da masse headroom og god kvalitet. De fleste over 3-4000kr vil da levere 2x100W, uten noe hørbar forvrengning. (Ofte kalt "Ekte watt", som forøvrig ikke er en greie.) Med en strømforsyning som tilsammen kan levere opp til 500W. Når prisen er så god, og med så mange muligheter, har jeg vanskelig for å ikke anbefale det.

Om du vil ha noe mer dedikert og separert (pre-amp, effektforsterker etc.) kan jeg ikke anbefale noe siden jeg ikke har noe særlig erfaring med det.

Og som alle sier her, kjøp kabler fra biltema, og la det være med det.

Mine meninger, lykke til. :)

Lenke til kommentar

@Revolution Ikke for å tråkke på noen føtter, men har du ikke gjennomgående praktisk erfaring bør du kanskje holde såpass bastante tips tilbake.

B&W er kanskje noe av det bedre til prisen på markedet hvis de får ordentlig med effekt, og er plassert riktig. Å kalle de lite dynamiske blir også helt feil. Husk, man kan ikke dømme en høyttaler eller et høyttalermerke basert på en lyttesession.

Videre har en surroundreceiver ingenting å gjøre i et godt hifi oppsett. De produserer mye støy og leverer lite strøm på stereoutgangene.

Lenke til kommentar

Blir sikkert bra det...

Tror ikke jeg hadde kjøpt de kablene. Der er sikkert billigere som er vel så bra. Du får vel teste anlegget før du kjøper? Hadde ikke kjøpt hvis jeg ikke fikk låne det med hjem og lytte. Det du da kan prøve, r å se hvor lavt du kan spille. Skru volumet helt ned, og skru det saakte opp. (Gjerne få en kompis til å skru, medan du sit i godstolen med atte auge å lysnar). Hør etter om høyttalerene kommer inn samtidig og når de forskjellige instrumentene kommer inn. Hvis ene høyttaleren kommer inn før den andre og flere pg flere instrument kommer inn etterhvert når du skrur opp volumet så er det ikke mye å skryte av. Alle anlegg kan spille høyt, og det er ikke der du hører om det er bra. Men kommer begge høyttalerene inn samtidigt med hele spekteret fra bunn av, da snakker vi. Men kjøp deg en platespiller og Dark Side of the moon

Og så har jeg en mistanke om etter flere brytere og justeringer det er på forsterkeren jo dårligere blir lyden. Du trenger bare 2 knotter. Power og volume.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...