Gå til innhold

[Løst] Nytt stereoanlegg med gulstående høyttalere til maks 35k

Anbefalte innlegg

Finest lyd etter min mening er 10 tommers sub. Noe mer punchy og rask i bassen enn 12. 15 ser jeg ikke poenget med for annet enn utendørsarrangement.

Tull og vas. En 15 kan i mange tilfeller være vesentlig raskere enn en 10 eller 12.

Tull og vas var det vel du som serverte nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finest lyd etter min mening er 10 tommers sub. Noe mer punchy og rask i bassen enn 12. 15 ser jeg ikke poenget med for annet enn utendørsarrangement.

Tull og vas. En 15 kan i mange tilfeller være vesentlig raskere enn en 10 eller 12.

Ok, litt teori.

En 15 må jobbe mye mindre for å produsere samme bass som en 10. Dvs at den bruker vesentlig mindre av xmax(vandring), og slipper å bevege seg spesielt mye i forhold til en mindre driver for å skape bevegelse i luften.

Større er som regel bedre så lenge man har plass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, litt teori.

En 15 må jobbe mye mindre for å produsere samme bass som en 10. Dvs at den bruker vesentlig mindre av xmax(vandring), og slipper å bevege seg spesielt mye i forhold til en mindre driver for å skape bevegelse i luften.

Større er som regel bedre så lenge man har plass.

En 15" krever mer av forsterkeren enn en 10" for å spille bra. Ikke noe problem å dytte mye bass med lite watt, men det blir nok veldig slapp bass, da det krever sin forsterker for å stoppe elementet, noe som oftest er viktigere enn å starte elementet. Kjedelig når bassen henger igjen 5 minutter inn i en stille dialog etter en eksplosjon (for å sette det litt på spissen)

Lenke til kommentar
Akse, den 01 Aug 2014 - 21:14, sa:

Det er snakk om aktive suber. Altså med innebygd forsterker. Det sagt, en god 15 tommer koster.

Jepp, selv om det er innebygd forsterker, som de fleste suber her, så krever 15" mye av den også. Selv om den er laget spesifikt for det. Er det billig, så er ikke den forsterkeren god nok heller. Man må nokså høyt opp i pris for å få det skikkelig.

Lenke til kommentar

Wiki sier bl.a. dette om elektrostathøyttalere:

Den elektrostatiske høyttaleren består i sin enkleste utførelse av en tynn (5–15 mikrometer) film av polyester, dekket av et elektrisk ledende belegg, f.eks. grafitt. Denne filmen spennes opp foran en perforert metallplate, evt. et metallgitter, i en avstand på 2–6 mm. Filmen gis en jevnt fordelt og stabil elektrisk ladning ved å tilføre ca. 5000 V likespenning. Også selve vekselstrømsignalet fra forsterkeren blir transformert opp til svært høye spenninger, og føres deretter til metallgitteret. Gitteret får dermed en ladning som varierer i takt med musikksignalet, og de to ladningene vil vekselvis tiltrekke og frastøte hverandre. Resultatet er at filmen beveger seg som en membran, og skaper lydbølger.(http://no.m.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8yttaler)

Her er et par du kan sjekke:

http://www.lydogbilde.no/test/martin-logan-electromotion-esl

Her er en tråd... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1174508

Lenke til kommentar

ja men kva er forskjelen på 683s2 og cm8

683s2 er vesentlig mer frempå i bunn (bass/trykk). En mer underholdende høyttaler rett og slett.

I forhold er cm8 mye mindre i fysisk størrelse. Mindre dynamisk, men noe mer 'korrekt' i mellomtonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og så noe som hett bananplugg her ein dag som vist nokk skulle gjøre lyden/bassen jupere eller noe sånn og er det vits og kjøpe det og ihverfall hvor dyre må di vær for ein høytaler som b&w s2 en?

Bananplugger gjør ingenting for lyden. Det er bare for å gjøre tilkoblingen mer lettvint.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og er det fin lyd i cerwin vega xls215s, vet bare det er helt jævlig bass i di men vet ikkje om di spiller fint.

Noen som vet noe om det?

Cerwin Vega har lite med å spille fint å gjøre. Men høyt ja.

Det merker man jo fort med en liten tur ned på nærmeste hifi-klubb. Ta med både øre- og buttplugg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...