Gå til innhold

[Løst] Nytt stereoanlegg med gulstående høyttalere til maks 35k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må det være så dyrt?

Dersom jeg skulle kjøpt stereooppsett idag så ville det sannsynligvis ha blitt:

HK3770

Klipsch RF-62 II

Hvis det må være så dyrt ville jeg sett på:

Hegel H200

B&W 683 S2/Focal Chorus 826

B&W ASW610/B&W ASW610XP/Focal Chorus SW 800

Husk at god lyd er subjektivt, så du må "høre før du kjøper".

Lenke til kommentar

Ikke handle stereoanlegg før du har hørt det. Det er er så mye forksjellig, og det jeg liker, trenger ikke nødvendigvis være rett for deg, da de fleste har forskjellig musikksmak.

Du får demo i alle hifi butikker, så ta deg en tur innom de forskjellige for å se hva som faller i smak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forsterkeren er helt ok, evt gå opp til 390DD.

Høyttalerne burde være ok, S2 har fått greie kritikker. Men jeg ville holdt litt igjen til Dalis Rubicon-serie kommer om en måned eller to. F.eks. Rubicon 5 har jeg god tro på. Skal bli spennende å høre.

Kjøper du kabel til 5000 til dette anlegget skal jeg sparke deg hardt. ;-)

Du kan like gjerne kjøpe den på Biltema, bare pass på at den er tykk nok, minst 2,5mm2. Eller selvsagt en av de rimelig fra Argon/QED osv når du likevel er på hifi-klubben.

Subkabel f.eks. http://www.hifiklubben.no/Products/qed-performance-subwoofer-subwooferkabel-26671/

Godt å se du har litt budsjett og ikke skal ha surround.

Lenke til kommentar

og har du peiling på om s2ene har diskant og bass element som tåler og bli spilt høyt på og mye trøkk?

og har du peiling på om s2ene har diskant og bass element som tåler og bli spilt høyt på og mye trøkk til og vere b&w?

683 s2 har vesentlig mer trykk enn CM9 og CM10, men det spørs jo hva du mener med trykk. Sammenlignet med andre høyttalere har de relativt lite bassdrag.

Vil du ha en god kombinasjon av bass og mellomtone er Dali Ikon7, Mentor 8, Klipsch rf62/82 bedre alternativer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

og har du peiling på om s2ene har diskant og bass element som tåler og bli spilt høyt på og mye trøkk?

og har du peiling på om s2ene har diskant og bass element som tåler og bli spilt høyt på og mye trøkk til og vere b&w?

683 s2 har vesentlig mer trykk enn CM9 og CM10, men det spørs jo hva du mener med trykk. Sammenlignet med andre høyttalere har de relativt lite bassdrag.

Vil du ha en god kombinasjon av bass og mellomtone er Dali Ikon7, Mentor 8, Klipsch rf62/82 bedre alternativer.

viss eg kjøper ein

http://www.hifiklubben.no/Products/cerwin-vega-xls-15s-subwoofer-28497/

eller

http://www.hifiklubben.no/Products/cerwin-vega-hfa-18sx-subwoofer-28506/

tror dere ein av disse gjør jobben i bass tonene?

Lenke til kommentar

Skal du først legge litt i ett anlegg, i hvertfall ikke dra inn Cerwin Vega. Husker anmeldelsen av Suben fra dem du linker til, "Når man ser den røde ringen igjennom grillen, så setter det ett stort punktum for alt som heter kvalitet" eller noe i den duren.

Det viktigste du kan starte en slik tråd med, sammen med budsjett som du har gjort, er å fortelle hva du ønsker av det. Er musikk hoved prioritet? Skal det brukes sammen med TV og annet bilde utstyr? osv.

Hvis du ønsker trykk, så har har Akustisk Bureau fått inn siste rest av RF-63 og RF-83: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42361094&searchclickthrough=true&searchQuery=klipsch

RF-83 er til ca halv pris. Disse vil du i de fleste tilfeller ikke trenge subwoofer til. Skal du ha sub, så gir både XTZ (surround.no) og SVS (Lsound.no) mye mer for pengene enn de du finner hos Hifi Klubben til samme pris. Det er også bedre med 2 stk XTZ W99.12 enn en stk CV sub.

Forsterker så er Hegel H200 som er nevnt før her ett meget godt alternativ. De har også H80 som er litt billigere, men vil med effektive høyttalere spille meget bra.

Du trenger også som nevnt ikke bruke ekstremt på kabler, hifi miljøet har en tommefingerregel som sier 10% av prisen på anlegget. Vil anbefale deg å kikke på viablue som xtreme-cable.no selger. Der kan du bygge skikkelige kabler selv, og få tilpasset lengder perfekt. De man normalt får kjøpt ferdig er gjerne 3 meter lange, og man får da som oftest en del kabel som må kveiles til overs. Disse bruker plass, og viktigst kan oppta støy som ødelegger musikken. Man kan velge å kjøre ren kabel, eller banan, spade osv etter eget ønske. De har også utstyr for å lage signal kabler. Men etter personlig erfaring, så er det høyttaler kablene som man hører forskjell på, ikke signal kabler. (Når man vet hva man skal høre etter). Mange hører ikke forskjell på noen type kabel heller.

Hvis du ønsker mye forsterkerkraft for pengene, så kan det å importere Emotiva være tingen. En XPA-5, som vil gi 400 ekte watt ved bi-amping, Kommer som regel på under 9000,- ferdig momset på døren. Hadde denne vært solgt via normale kanaler i Norge, så ville prisen vært mellom 20-25 tusen. Eneste man kan være uheldig med er at de kan lage litt støy i fra diskanten på hornhøyttalere. De fleste gjør det ikke, noen få kan gjøre det. Men da kan man bare flytte til en annen kanal som ikke gjør dette. Ved dette valget som trengs det en forforsterker. Har man mye video komponenter så er det å anbefale å bruke en surround receiver som dette, så lenge den har pre-out. Disse har blitt såpass gode, at det er å anbefale, selv om man ikke bruker dem til surround.

Ett annet kvalitets merke du kan sjekke ut er Rotel. De gir ekstremt god lyd for pengene.

Lenke til kommentar

Høyttalerne du lurer på var testet i Lyd&Bilde for ikke lenge siden, http://www.lydogbilde.no/test/bowers-wilkins-683-s2.

Men som sagt, vent litt på Rubicon så tviler jeg ikke på at du vil finne dem atskillig bedre. Med slike høyttalere tenker jeg du ikke trenger sub heller. Om du har et rom som er vanskelig å få med bassen i, kan du jo utvide etter hvert. I så fall anbefaler jeg SVS SB-1000 f.eks. til under 4000,- Mye for pengene, evt PB-1000 om du foretrekker 10-tommer.

Skal du absolutt ha noe råere kabler enn det som anbefales, kan du sjekke ut Blue Jeans Cable, http://www.bluejeanscable.co.uk/index.htm.

Lenke til kommentar

Finest lyd etter min mening er 10 tommers sub. Noe mer punchy og rask i bassen enn 12. 15 ser jeg ikke poenget med for annet enn utendørsarrangement.

Tull og vas. En 15 kan i mange tilfeller være vesentlig raskere enn en 10 eller 12.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...