Gå til innhold

Deltidsjobb?

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på 3-4 jobber som deltid, og har blitt kalt inn til intervju neste uke. Problemet er at jeg er rett og slett usikker på om jeg skal gå dit, for vet ikke om det er det riktige valget å ta da jeg skal ta opp ett par fag som privatist og allerede er i en 100% stilling(som jeg ikke trives så veldig i lenger og har planer om å slutte). Er det noen her som har erfaring med jobb og studier som privatist ved siden av? Hva annbefaler dere er det beste? Deltid eller fulltid? Jeg vil ikke at studiene f.eks skal gjøre at jeg gjør det dårligere på jobb eller vice versa.

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble litt rotete det der ja. Jeg jobber nå med varelevering i ett lite firma og driver med alt fra pakking, plukking, kjøre truck osv fra 8-4 hver dag når det ikke er varelevering. Jobben jeg har søkt på er kun levering med bil fra 12-6 i hverdagen og 11-1 på fredager. Fagene jeg skal ta opp i første omgang er data og elektronikk og automatisering fra vg1. Etter det skal jeg ta opp alle de nødvendige fagene for å få generell studiekompetanse. Kan også legge til at jeg ikke trenger å ta alle disse fagene da jeg har bestått i norsk/matte/engelsk/samfunnsfag/naturfag fra vg1 og vg2. Må gjerne rette på meg om jeg tar feil, for jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er litt stuk om akuratt det med å få generell studiekompetanse. :)

Lenke til kommentar

Finnes nok ikke noe fasitsvar på hva som er det beste, generelt sett. Som det blir nevnt så avhenger det av tyngden på fagene, arbeidsbelastning - men ikke minst også deg selv. Enkelte takler fint å jobbe 50% ved siden av fulltidsstudier, mens andre finner ikke tid til arbeid utenom studiene i det hele tatt. Det blir også en prioritering i forhold til hvor mye fritid du ønsker, og hvor stor inntekt du er avhengig av.

Det jeg av erfaring kan anbefale er å ikke overbelaste deg selv med arbeid. Jobb så mye du trenger for å dekke nødvendige utgifter, pluss litt ekstra som buffer. Når du tar fag som privatist så vil jeg anta at målet er å få så gode karakterer som mulig, og det kan i enkelte fag kreve mye av deg. Når du først velger å ta utdanning, så bør du ha en helhjertet innsats. Jeg har sett mange eksempler på folk som prioriterer arbeid, og som av den grunn ikke får fullført utdanningen, eller som ikke får de resultatene de trenger/ønsker.

Som sagt, du må nesten bare føle litt selv på hva du kan klare i forhold til hvor mye fritid, penger og hvor gode resultater du ønsker eller trenger. Husk også å se på hvilke fag du trenger i forhold til hvilken utdanning du skal ta senere. Skal du for eksempel bli ingeniør, så kan du jo ta forkurs i stedet for å ta påbygg. Da er du også berettiget til fullt studielån og stipend, og trenger ikke nødvendigvis å jobbe så mye ved siden av dersom du velger det.

Lenke til kommentar

Finnes nok ikke noe fasitsvar på hva som er det beste, generelt sett. Som det blir nevnt så avhenger det av tyngden på fagene, arbeidsbelastning - men ikke minst også deg selv. Enkelte takler fint å jobbe 50% ved siden av fulltidsstudier, mens andre finner ikke tid til arbeid utenom studiene i det hele tatt. Det blir også en prioritering i forhold til hvor mye fritid du ønsker, og hvor stor inntekt du er avhengig av.

Det jeg av erfaring kan anbefale er å ikke overbelaste deg selv med arbeid. Jobb så mye du trenger for å dekke nødvendige utgifter, pluss litt ekstra som buffer. Når du tar fag som privatist så vil jeg anta at målet er å få så gode karakterer som mulig, og det kan i enkelte fag kreve mye av deg. Når du først velger å ta utdanning, så bør du ha en helhjertet innsats. Jeg har sett mange eksempler på folk som prioriterer arbeid, og som av den grunn ikke får fullført utdanningen, eller som ikke får de resultatene de trenger/ønsker.

Som sagt, du må nesten bare føle litt selv på hva du kan klare i forhold til hvor mye fritid, penger og hvor gode resultater du ønsker eller trenger. Husk også å se på hvilke fag du trenger i forhold til hvilken utdanning du skal ta senere. Skal du for eksempel bli ingeniør, så kan du jo ta forkurs i stedet for å ta påbygg. Da er du også berettiget til fullt studielån og stipend, og trenger ikke nødvendigvis å jobbe så mye ved siden av dersom du velger det.

Takker for svar!

Data og automasjons fagene er bare for å få bestått på vitnemålet fra VG1. Jeg har snakket med sonans anngående å ta opp de nødvendige fagene jeg trenger for å få generell studiekompetanse på. Problemet er at om jeg slutter å jobbe så har jeg kun 2 år med arbeidspraksis å vise til nå, samt 2 år med VGS om dette tells etter jeg har fått bestått i de to fagene jeg strøk i på vg1. Jeg trenger ikke lån fra lånekassa, da jeg har satt av 2/3 av lønningene mine siden jeg startet og jobbe på sparekonto, som jeg skal bruke på studier. Jeg har tenkt tanken på å bli ingeniør, men jeg er ikke helt 100% sikker enda. Det jeg er sikker på er at jeg skal ha meg generell studiekompetanse.

Jeg husker at allmenn påbygg var ganske krevende på den tiden da jeg prøvde meg på det, men det skal sies at jeg var mektig lei og andre personlige grunner jeg ikke vil gå nærmere på nå. Jeg er hvertfall fast bestemt nå på å få meg generell studiekompetanse og jeg kommer til å legge hele sjela mi i å oppnå det. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at det ikke er nødvendig med generell studiekompetanse for å gå på et teknisk studie (høgskoleingeniør/sivilingeniør). Forkurs dekker kravene, men opptakskravet dit er bestått 2-årig videregående skole.

Så jeg trenger egentlig kun å ta opp de fagene jeg strøk i på vgs sånn at jeg har standpunkt karakter i alle fag, så er jeg kvalifisert til teknisk studie?

Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke lån fra lånekassa, da jeg har satt av 2/3 av lønningene mine siden jeg startet og jobbe på sparekonto, som jeg skal bruke på studier.

Et supert tips: Lån fra lånekassen er rentefritt fram til du er ferdig med utdanningen, og når du er ferdig med utdanningen vil du få den beste renten som du kan få på et lån. Derfor bør du ta ut fullt lån hvert år du studerer. Disse kan du sette på sparekonto med god rente dersom du ikke trenger dem, og la de rente seg mens du studerer. Hvert år vil også 40% av dette lånet bli omgjort til stipend så lenge du ikke overskrider inntekts- eller formuegrensene som er satt. I år får en utbetalt ca 97.000 i lån og stipend til høyere utdanning, og 40% av det er veldig mye penger du får gratis av staten. I tillegg får du jo rentene i banken. Når du er ferdig å studere kan det også hende at du har lyst til å kjøpe bil eller bolig, og da kan du bruke det du har spart opp fra studielånene. I dag er boliglåns- og billånsrenter vesentlig høyere enn rentene på studielånet, så da også vil du sikkert spare tusenlapper i året bare i renter.

For å si det på en annen måte: Å ikke ta ut studiestøtte er det samme som å si nei til gratis penger. For et 5-årig studie så snakker man om å kunne ha ca 500.000 på konto (pluss renter) etter studier, og studiegjeld på 300.000. Altså 200.000 i stipend, noe du vil sitte igjen med om du velger å betale ned studielånet med en gang. Det eneste som kreves av deg er at du forvalter dem skikkelig, og ikke blir fristet til å bruke dem underveis på ting du ikke ville kjøpt i utgangspunktet. Eventuelt dersom du overskrider inntekts- eller formuegrenser så er det ikke like mye å hente, men fortsatt noe (renter i banken). Ettersom du vil bygge deg opp gjeld til staten etterhvert, vil dette i noen grad nulle ut den ekstra formuen din. Men husk at 40% omgjøres til stipend, og blir slettet fra studiegjelden, så du vil gå 40% av studiestøtten i pluss på formuen hvert år. Det må du også da ta høyde for. Sett opp et langtidsbudsjett for hele den antatte studieperioden din, og se hva du ender opp med.

Lenke til kommentar

Husk at det ikke er nødvendig med generell studiekompetanse for å gå på et teknisk studie (høgskoleingeniør/sivilingeniør). Forkurs dekker kravene, men opptakskravet dit er bestått 2-årig videregående skole.

Så jeg trenger egentlig kun å ta opp de fagene jeg strøk i på vgs sånn at jeg har standpunkt karakter i alle fag, så er jeg kvalifisert til teknisk studie?

Det kommer ann på om du er reform 94 eller kunnskapsløftet. Hvor gammel er du? Om du har tatt dine forrige eksamener under reform 94, så må de overføres til kunnskapsløftet om du tar nye eksamener i år. Dette tror jeg du må søke om. Du kan eventuelt søke deg inn på grunnlag av 23/5 regelen. Ta kontakt med eksamenskontoret, de hjelper deg.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...