Gå til innhold

[Løst] Hjemmenettverk: 2 routere, strømnettlan ++


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er hjemme hos mor i ferien, hun har fått noen til å sette opp et hjemmenettverk der vi har 1 telenor p8702n multimodem som modem/trådløs router, 1 RT-ac68u som router i stua som er koblet til en bluesound Node og en NAD D7050 forsterker. Zyxelen og Asusen er koblet sammen via en Devolo strømnett lan, eth fra zyxel til eth på asusen. Problemet er at nettverket er ekstremt ustabilt, hver gang man kobler mer enn to enheter på asusen så skulle man tro man var på dial-up.

Jeg tenkte jeg skulle sette Asusen til å være et Accesspoint og ikke en ruter, men jeg klarer fader ikke å komme inn på setup siden dens engang.

 

Spørsmålet er, hvordan burde jeg sette opp dette nettverket for at det skal være så stabilt som mulig?

 

Håper noen kan hjelpe meg! Frustrer meg at det fungerer så dårlig som det gjør :(

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik Asus-boksen er koblet nå så fungerer den ikke som en router, men den har gjerne en DHCP-server kjørende. Det kan skape en del trøbbel om du har flere DHCP-servere, så du må skru av den ene hvis du også har en på routeren som du bruker som router.

 

Har du problemer med å få kontakt med Asus-boksen vil jeg anbefale å koble den fra alt annet og så plugge i kun PC-en du skal bruke for å bruke grensesnittet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom Asusen er en router, må du stå bak denne for å få tilgang til mgmt (du vil ikke nå mgmt fra Zyxel, med mindre dette er åpnet for på Asus). Egentlig burde vel homeplug i Asus-enden vært koblet til WAN, ikke eth, men det er ikke viktig. Ville startet med en oppgradering av FW i Asus, og reset to factory default, og satt den opp i AP-mode. Pass på å gi den en IP-adresse som er i samme LAN som Zyxel, så du når den senere.

Lenke til kommentar

Fy fader, takk for raskt svar!

Jeg fant omsider ut hvordan jeg skal komme fram til Asusen. Ved å se på nettverkskartet på Zyxel setupen fikk jeg se Asusens ip, jeg kan også se at den er koblet som det skulle vært en annen pc på nettverket.

 

Horrorbyte: Det høres veldig ut som det er dette som er problemet, takk for tipset!

 

Zanta: Jeg syntes også dette var rart! Jeg så også for meg at den burde være i AP mode, da skal jeg prøve å se om ikke jeg kan få ordne det!

 

Bare for å se om jeg har forstått det; Zyxelen skal fungere som modem/trådløs router, nettverkskabel skal gå fra eth på zyxel via homeplug til wan på asusen, og så skal asusen settes opp som AP med samme trådløs innstillinger som zyxelen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror ikke Asus bryr seg om du plugger Zyxel til Lan eller Wan, men det korrekte er nok Wan (har ikke Asus selv nå). Når det gjelder IP for Asus kan denne enten settes opp manuelt i Asus (utenfor Zyxels DHCP-scope) eller som en IP-reservasjon i DHCP.

 

Når det gjelder valg av SSID har jeg litt varierende erfaring med å bruke samme navn. Hjemme har jeg 3 trådløse nettverk, og det så ut til at enkelte enheter (Android 4.x) ikke klarte å flytte seg riktig mellom dem. Jeg endte opp med å gi dem ulike SSIDer, og legge inn alle 3 SSIDene og tilhørende WPA2/AES på alle enheter. Da funker alt fint hos meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det enkleste er å ha samme SSID på alt, så dersom det funker er ingenting bedre. Kanskje jeg skal ta en ny test, nå som siste Android 4.2-dings i heimen er nå oppgradert til 4.4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...