Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det noen som vet litt om smiths venner.... Hva innebærer det?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så mye imot Gud egentlig, det er mer de som driver en del av fanklubbene hans.

Jeg føler oppriktig med de som blir født inn i indoktrineringen til ulike sekter.

Edit: dobbelpost flettet

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår at du gir ham boka Gud - en vrangforestilling av Richard Dawkins. Eventuelt også Jonas Gardells Om Gud.

Hvordan løser det trådstarters dillemma?

Geir :)

Den gode løsningen på dilemmaet er at daten bryter ut av sekten. Disse bøkene kan (merk: kan) hjelpe ham med det, særlig dersom det at de er fra TS innbyr til lesning med åpent sinn. Anonymous poster hash: febd5...014
Lenke til kommentar

Foreslår at du gir ham boka Gud - en vrangforestilling av Richard Dawkins. Eventuelt også Jonas Gardells Om Gud.

Hvordan løser det trådstarters dillemma?

Den gode løsningen på dilemmaet er at daten bryter ut av sekten. Disse bøkene kan (merk: kan) hjelpe ham med det, særlig dersom det at de er fra TS innbyr til lesning med åpent sinn. Anonymous poster hash: febd5...014

trådstarter: jeg vet ikke om det kan bi et forhold mellom meg og daten. Han lider av depresjoner i tillegg som han behandles for, og jeg orker ikke problemer i mitt liv. Men det er ikke rart at han kan få probemer når han er oppvokst i en spesiell sekt. Synes synd på ham.

Anonymous poster hash: 4ccd2...6e9

Lenke til kommentar

Min anekdotiske erfaring med dette er fra studiene. Det var en jente der fra Smiths venner, familien hadde mange barn, alle jentene gikk i rutete skjørt, og de hadde en folkevognbuss de kjørte Europa rundt med og traff andre "venner". Denne jenta var blant de flinkeste på studiet, fikk sponset maskin for et prosjekt for IBM og gjorde det generelt mer enn bra. Men når studiet var over skulle hun gifte seg med kjæresten og bli husmor. Det var ikke snakk om - ikke en gang hun selv mente det - at hun skulle utnytte sine evner og sin kunnskap til å gjøre egen karriere.

Dette er 30 år siden, vet ikke hvordan det er idag.

Husker også at en bekjent av oss var sammen med en dame fra en annen sekt. Hun var etter forholdene moderne og frigjort, og de hadde det godt sammen. Men etterhvert fikk hun "kniven på strupen" fra sekten (og foreldrene hennes som de hadde latt flytte inn i kjellerleiligheten) om at om ikke han ville la seg omvende, så måtte hun gjøre det slutt. Og det presset klarte hun ikke stå imot.

Lenke til kommentar

Jeg var god venninne med en fra Smiths venner på barneskolen, og slik jeg har forstått det så er det kun sex som ikke er lov før ekteskap. Det er lov å date eller være kjæreste med noen utenfor sekten, men det er vanligvis ikke noe dem liker. Det kommer selvfølgelig an på familien, jeg var i hvert fall aldri velkommen hos min venninne siden jeg ikke var med i sekten selv. Du virker veldig klar på at du ikke vil gå videre med han, men om du ombestemmer deg så bør du først se an hvordan familien hans er. Basert på egne erfaringer, så hadde jeg aldri innledet noe forhold med noen derfra.

Lenke til kommentar

Jeg var god venninne med en fra Smiths venner på barneskolen, og slik jeg har forstått det så er det kun sex som ikke er lov før ekteskap. Det er lov å date eller være kjæreste med noen utenfor sekten, men det er vanligvis ikke noe dem liker. Det kommer selvfølgelig an på familien, jeg var i hvert fall aldri velkommen hos min venninne siden jeg ikke var med i sekten selv. Du virker veldig klar på at du ikke vil gå videre med han, men om du ombestemmer deg så bør du først se an hvordan familien hans er. Basert på egne erfaringer, så hadde jeg aldri innledet noe forhold med noen derfra.

Trådstarter: Jeg er veldig usikker på han. Spesiellt det at han depresjoner i tillegg. Siden vi holde meg unna det private livet hans, så er det jo vanskelig å innlede et forhold med en slik person. Jeg merket at han ville holde meg helt på avstand fra hjemmet sitt. Men han vil møte meg hele tiden, gå på turer, gå ut å spise osv, men han sier at familien aldri ville godta at jeg var hans kjæreste før vi eventuellt var gift.... Merkelig.

Lenke til kommentar

Nå gidder jeg ikke å lese alle kommentarene, men kan fortelle min erfaring.

Gikk i klasse med 3 jenter fra smiths venner. Hun ene meldte seg ut når vi gikk i 9. klasse. Ingen konsekvenser. Vi ble "stor" reiste på ferie, drakk og alt som ungdommene gjør. Hun bodde fremdeles hjemme og jeg var mye på besøk. Hun hadde noen brødre, hvor alle hadde meldt seg ut, men de var støtt og stadig med hverandre. Ingen ble utstøtt. Hun venninna mi er nå tilbake i Smiths venner, men brødrene er ikke.

Mye kommer nok helt an på familien og det er ikke noe fasitsvar. Smiths venner er ikke så strengt og de er ganse lik oss "vanlige"

Trådstarter: Jeg er veldig usikker på han. Spesiellt det at han depresjoner i tillegg. Siden vi holde meg unna det private livet hans, så er det jo vanskelig å innlede et forhold med en slik person. Jeg merket at han ville holde meg helt på avstand fra hjemmet sitt. Men han vil møte meg hele tiden, gå på turer, gå ut å spise osv, men han sier at familien aldri ville godta at jeg var hans kjæreste før vi eventuellt var gift.... Merkelig.

Bare pass på at han ikke bruker familien som en unnskyldning for å kunne ha litt useriøs moro!

Edit: flettet dobbeltpost

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

Nå gidder jeg ikke å lese alle kommentarene, men kan fortelle min erfaring.

Gikk i klasse med 3 jenter fra smiths venner. Hun ene meldte seg ut når vi gikk i 9. klasse. Ingen konsekvenser. Vi ble "stor" reiste på ferie, drakk og alt som ungdommene gjør. Hun bodde fremdeles hjemme og jeg var mye på besøk. Hun hadde noen brødre, hvor alle hadde meldt seg ut, men de var støtt og stadig med hverandre. Ingen ble utstøtt. Hun venninna mi er nå tilbake i Smiths venner, men brødrene er ikke.

Mye kommer nok helt an på familien og det er ikke noe fasitsvar. Smiths venner er ikke så strengt og de er ganse lik oss "vanlige"

Bare pass på at han ikke bruker familien som en unnskyldning for å kunne ha litt useriøs moro!

Edit: flettet dobbeltpost

Skummelt med sånne sekter. Farlig å innvolvere seg i gjerne :)

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Her var en del Smithsvenner i Ålesund da jeg voks opp. For alt jeg vet kan det godt være der er en del enda. Men sånn fellestrekk som jeg husker spesielt godt var at alle damene gikk i skjørt og stort sett var hjemme med barna, noe som fort kunne kreve sin innsats siden det gjerne var 12-13 stykker av dem etter noen år. Såvidt jeg vet var det stort fokus på familieverdier og at familien skulle være først. Det er også slik at viss du blir født inn så er du automatisk innviet. De største fordelene må være at dem er mer enn glade for å bidra på dugnadsarbeid, innad i sekten sin.

Så når du 'melder deg ut' blir du eksludert i fra slekten og kommer mest sannsynlig til å dø en smertefull død og brenne ilag med alle oss andre vanlige mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg har vokst opp i en "sekt" (vanskelig å definere en sekt egentlig) som ligner veldig på Smiths venner når det kommer til en del ting.

Først må du finne ut hva han faktisk mener om sex før ekteskapet osv. Han sier han er forelska i deg, noe jeg tror på. Men du må også forstå hvor dypt forhold som ligger i ett menneske, ikke bare til kirken, men også til familien når man vokser opp slik. Jeg gikk i tillegg på privatskole, jeg vet ikke om de har det, men det er uansett en gruppe mennesker hvor alle kjenner alle, og uavhengig om man tror på alt, så føler man en tilhørighet til denne gruppen og det er ikke lett og snu ryggen til å gå.

Om familien hans tar avstand fra han eller ikke, det er jo veldig individuelt. Men om de gjør det kommer det til å være enda vanskeligere for han å snu ryggen til.

La oss da si at han vil forsatt tilhøre Smiths venner, men leve ett "normalt" liv sammen med deg. Det du må tenke på er at ja, dere kan få noen gode år sammen. Men hva skjer når dere får barn? Kan du akseptere at dine barn blir oppdratt i en tro som ikke er din? Eller hvordan skal dere få det til å fungere? Hvor skal dere gifte dere, bo osv?

Jeg vil ikke skremme deg, men jeg har opplevd selv at flere av mine venner i forelskelsens rus har sagt til sin partner at de vurderer å bryte med kirka, men til syvende og sist så får de seg ikke til å gjøre det. Etter min mening er det viktig at dere tar opp slike ting så fort som mulig og at du får avklart hva han mener. Du må også selv tenke på hva du vil synes i fremtiden om dere stifter familie og hva du vil godta da.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Ting har endret seg veldig og jeg ville kunne påstå at disse folkene er og lever ganske så likt som vi gjør, MEN mye har med hvilke familie du ender opp med. Noen er nok verre enn andre men det gjelder jo alle mennesker uansett tro.

Trådstarter:

Jeg så bilder av moren, faren og søsken av han på facebook. De ser fryktelig streng ut i blikk og med knuter i håret. Men jeg vet ikke.

Stemmer det med dugnad som biir nevnt. Han er stadig på dugnadsarbeid. Jeg skjønte ikke hvorfor, men det har nok noe med sekten å gjøre tror jeg.

Lenke til kommentar

Trådstarter:

Jeg så bilder av moren, faren og søsken av han på facebook. De ser fryktelig streng ut i blikk og med knuter i håret. Men jeg vet ikke.

Stemmer det med dugnad som biir nevnt. Han er stadig på dugnadsarbeid. Jeg skjønte ikke hvorfor, men det har nok noe med sekten å gjøre tror jeg.

Dugnadsarbeid er en stor del av slike sekter. Det som er positivt med det er jo at den dagen du skal pusse opp leiligheten eller bygge hus, stiller alle opp for deg slik du har stilt opp andre. Du må ikke gjøre det, men du får mye igjen for det. Da min bror kjøpte leilighet, kom det folk nesten hver dag i fire uker og veldig raskt satt han i en nyoppusset leilighet uten at det kostet han mye.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Trådstarter:

Dugnadsarbeid er en stor del av slike sekter. Det som er positivt med det er jo at den dagen du skal pusse opp leiligheten eller bygge hus, stiller alle opp for deg slik du har stilt opp andre. Du må ikke gjøre det, men du får mye igjen for det. Da min bror kjøpte leilighet, kom det folk nesten hver dag i fire uker og veldig raskt satt han i en nyoppusset leilighet uten at det kostet han mye.

Trådstarter: haha, ja da er det derfor han aldri blir ferdig med å male huset til folk. Han skriver stadig om at han skal ut både der og her å male huset til folk. Jeg spurte om han hadde en jobb på si. Nei , han skulle bare hjelpe noen. Dette har nok med sekten å gjøre... Og siden han driver slik betyr det vel at han praktiserer mye av det sekten gjør?

Lenke til kommentar

Trådstarter: haha, ja da er det derfor han aldri blir ferdig med å male huset til folk. Han skriver stadig om at han skal ut både der og her å male huset til folk. Jeg spurte om han hadde en jobb på si. Nei , han skulle bare hjelpe noen. Dette har nok med sekten å gjøre... Og siden han driver slik betyr det vel at han praktiserer mye av det sekten gjør?

Nei, det betyr det ikke. Det betyr bare at dugnadsarbeid er noe han deltar på??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...