Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det noen som vet litt om smiths venner.... Hva innebærer det?

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare meg litt om smiths venner? Hva det innebærer?

Hvordan lever de som er smiths venner, og kan de ikke ha sex før de er gifte?

Hva om en smithsvenn melder seg ut, hva skjer da? Utstøttelse?

Er nyskjerrig fordi en date som jeg hadde forteller at han må innrømme at han er i en familie som er smithsvenner....

Anonymous poster hash: 4ccd2...6e9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan de ikke ha sex før de er gifte?

Det gjelder alle kristne, med unntak av de som bare er liksom-kristne

Hva om en smithsvenn melder seg ut, hva skjer da? Utstøttelse?

Nå kan det være jeg blander sekter, men jeg mener dem blir utstøtt av familien om dem quiter.
Lenke til kommentar

Jeg kommer fra et sted i Norge hvor Smiths venner faktisk er ganske godt representert. Min erfaring er at de sjelden/aldri inngår forhold med folk som ikke også er en del av menigheten. Jeg tror de venter med sex til etter ekteskapet, men de får gjerne 8-15 barn så snart ekteskapet er i boks. Det er litt generaliserende sagt av meg, men det er mitt inntrykk.

Et par bekjente av meg fra barneskolen har prøvd å bryte ut, og såvidt jeg har skjønt har det ført til utestengelse fra vennekrets og tildels familie, i større eller mindre grad. Jeg er ikke bestekompis med disse folka, så jeg kjenner ikke detaljene fullstendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vent.. hvordan kan denne personen date noen han ikke kan gifte seg med? Ah, dobbelmoral altså.

Mye mulig han ikke er "aktiv" i Smiths venner da.

Hadde en eks-kone som var uaktiv Mormoner - men foreldrene var aktive. (Og nei - ingen av dem eller noen andre i menigheten drev med bigami - det er en fundementalistisk del av Mormonerene som er det - Fundametalistisk-Mormon)

Men anbefaler deg å rett og slett spørre ham litt mer om saken kanskje ? Han burde vel være din beste kilde til informasjon om dette ? Eventuelt google.

Lenke til kommentar

Jeg kommer fra et sted i Norge hvor Smiths venner faktisk er ganske godt representert. Min erfaring er at de sjelden/aldri inngår forhold med folk som ikke også er en del av menigheten. Jeg tror de venter med sex til etter ekteskapet, men de får gjerne 8-15 barn så snart ekteskapet er i boks. Det er litt generaliserende sagt av meg, men det er mitt inntrykk.

Et par bekjente av meg fra barneskolen har prøvd å bryte ut, og såvidt jeg har skjønt har det ført til utestengelse fra vennekrets og tildels familie, i større eller mindre grad. Jeg er ikke bestekompis med disse folka, så jeg kjenner ikke detaljene fullstendig.

Trådstarter. Det er det jeg ikke forstår... Hvorfor i all verden innvolverer han seg med meg, når han er smiths venn, og jeg tilhører jo ikke denne sekten selv Jeg tror ikke på gud. Jeg spurte han. Og han sier at han er forelsket i meg. Men at han er født som smiths venn, og det er veldig spesiellt for de har en veldig streng syn på ting osv.

Det flotte er jo levesettet til smithsvenner. Jeg har alltid ønsket meg en haug med unger hehe. Jeg har ønsket en mann å gifte meg med, og dele resten av livet sammen med. Men jeg tror ikke på noe religion.

Jeg har barn fra før av også, så dette kan jo ikke være så bra i den sekten ;) vet ikke...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vent.. hvordan kan denne personen date noen han ikke kan gifte seg med? Ah, dobbelmoral altså.

Trådstarter: ja det er det jeg ikke forstår: hvorfor datet han meg når han ikke kan gifte seg med meg?

Mulig at han kan. For han fortalte om andre som hadde brutt ut av sekten, da de fant en som ikke var smiths venn. Og så giftet seg med en utenfor sekten.

Jeg vet ikke, men stakkars.. det kunne vært meg som var født inn i en slik sekt. Det kunne være hvem som helst. Nå skal jeg heller ikke kritisere sekten, for jeg vet ikke hva de står for og mener, og de må få tro hva de vil, på lik linje med meg. Jeg tror ikke på en gud selv da. Og derfor kan ikke jeg bli en smiths venn. Det vil ikke gå.

Lenke til kommentar

alle som er medlem av en sekt er å regne som annenrangs mennesker og burde ikke innledes relasjon med.

Trådstarter: jaja, da har jeg endelig svaret på hvorfor vedkommende oppførte seg så merkelig ovenfor meg. Han ville liksom holde meg langt borte fra alt som het hjemmet hans, familie og venner osv. Men da forstår jeg. Ja jeg er enig i at det hele må jo være umulig forholdsmessig. Men jeg skal spørre han mer om dette.

Lenke til kommentar

Er jo egentlig ganske enkelt. Dersom familien vil støte deg ut dersom du ikke tror på en "gud" eller følger "guds ordre" så er "familien" din søppel og man bør komme seg vekk fort som F, og danne sin egen familie uten psykoer. Du får høre med han hva han tenker om det

Lenke til kommentar

Er jo egentlig ganske enkelt. Dersom familien vil støte deg ut dersom du ikke tror på en "gud" eller følger "guds ordre" så er "familien" din søppel og man bør komme seg vekk fort som F, og danne sin egen familie uten psykoer. Du får høre med han hva han tenker om det

Jeg spurte om han trodde på gud. Da skriver han: ja jeg tror på gud, men han har aldri vært der for meg. Men at han er på en måte ufrivillig havnet i smiths venner pga han er født slik såklart. Men at han har venner som brøt ut. Han synes at det er veldig vanskelig den situasjonen han er i.

Jeg tror at vedkommende ikke ønsker å være smiths venn, og mulig er redd for å bli støtt ut av sin familie. Men hvis de hadde støtet han ut, så er de ikke en skikkelig familie. For slikt gjør man ikke mot sitt barn.

Jeg skjønner ikke hvorfor han involverte seg med å date meg i hele tatt. Jeg er en alenemor, og jeg er ikke smithsvenn, og ikke troende. Men det må jo bety at han tar litt avstand fra sekten?

Lenke til kommentar

I andre religioner tar fedre livet av døtrene sine fordi det er "riktig". Sekter er litt på samme tankegang. Går man imot lærdommen blir man utstøtt selv av sin nærmeste familie fordi de kan ikke gå imot resten av saueflokken. De har helt andre verdier for hva som er normalt.

Husker en dokumentar om en i USA som tar imot ungdom som har meldt seg ut av amish sekten. De få ikke lov å ta kontakt med familien engang. Og det er liksom akseptert at sånn er det bare. han prøver å matche dem med andre i samme situasjon for å kunne få venner utenfor sektlivet.

Samholdet innad er så ekstremt sterkt at selv mamma og pappa driter i deg hvis du forlater sekten. De har kanskje 8 andre barn å ta seg av uansett

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor han involverte seg med å date meg i hele tatt. Jeg er en alenemor, og jeg er ikke smithsvenn, og ikke troende. Men det må jo bety at han tar litt avstand fra sekten?

Synes du ikke det er naivt å involvere ett uavklart sektmedlem inn i familien din? Folk som er hjernevasket blir ikke kvitt barnetroen så lett. For han er din ikke-tro like virkelighetsfjernt som om du var overbevist om at jorden er flat.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Foreslår at du gir ham boka Gud - en vrangforestilling av Richard Dawkins. Eventuelt også Jonas Gardells Om Gud.

Hvordan løser det trådstarters dillemma?

Geir :)

Det gir i allefall en innføring i kritisk tenkning rundt emnet og hvordan folk misbruker det til egen vinning.

Søk heller på cult på youtube så ser du mer hva det kan innebære.

En del gode dokumentarer.

Lenke til kommentar

I andre religioner tar fedre livet av døtrene sine fordi det er "riktig". Sekter er litt på samme tankegang. Går man imot lærdommen blir man utstøtt selv av sin nærmeste familie fordi de kan ikke gå imot resten av saueflokken. De har helt andre verdier for hva som er normalt.

Husker en dokumentar om en i USA som tar imot ungdom som har meldt seg ut av amish sekten. De få ikke lov å ta kontakt med familien engang. Og det er liksom akseptert at sånn er det bare. han prøver å matche dem med andre i samme situasjon for å kunne få venner utenfor sektlivet.

Samholdet innad er så ekstremt sterkt at selv mamma og pappa driter i deg hvis du forlater sekten. De har kanskje 8 andre barn å ta seg av uansett

Trådstarter: Jeg skjønner ikke hvorfor han datet meg i det hele tatt siden han tilhørte denne sekten. Men det er ikke rart at han var livredd da for at familie og venner skulle få en anelse om meg. Jeg er spent på om han i det hele tatt kontakter meg igjen etter at dette kom frem. Jeg fortalte at jeg ikke tror på en gud.

Lenke til kommentar

Kanskje han ser for seg et dobbeltliv, et med deg og et med sekten.

Han kan jo eventuelt prøve seg på en hvit løyn, si til sekten at "gud kom til meg og ba meg om å gifte meg med denne jenta, hennes allerede fødte sønn er jesus som kommer tilbake for å dømme alle som har syndet."

Spørsmålet da er jo om noen i sekten er tøffe nok til å si seg i mot Gud's vilje.

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje han ser for seg et dobbeltliv, et med deg og et med sekten.

Han kan jo eventuelt prøve seg på en hvit løyn, si til sekten at "gud kom til meg og ba meg om å gifte meg med denne jenta, hennes allerede fødte sønn er jesus som kommer tilbake for å dømme alle som har syndet."

Spørsmålet da er jo om noen i sekten er tøffe nok til å si seg i mot Gud's vilje.

Trådstarter:

Hehe.... Jeg hadde på magefølelsen at noe var galt, og merket jo at han skjulte noe. Men jeg hadde aldri trodd at dette var svaret. Altså at han er smiths venn. Det morsomme er at jeg har datet hans kamerat før også. Og han er også smiths venn ( noe jeg ikke var klar over før nå ) .

Men stakkars. Han kan ikke for at han er født inn i dette, men spørsmålet er: Kan han trekke seg ut av dette? Eller ønsker han å trekke seg ut av dette? Jeg har ingen anelse.

Han vet nå at jeg ikke tror på gud. Han har blitt litt kortere i melding etter at han fikk vite det ;). Men han skrev en godnatt til meg i kveld ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...