Smidt Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 hei. jeg prøver og lære meg php, men står litt fast. jeg prøver å lage noe så enkelt som at en "random text" (skal lage et lager av tekster som er lett å redigere og lege til nye) skal vises i en rute på siden. Men så får jeg ikke dette til siden jeg er litt fersk.. Lurte på om det var noen her som kunne hjulpet meg litt på vei.. hilsen tsmidt www.smidt.tk Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Hei Torbjørn! vi trenger å vite litt mer først, først og fremst: hvordan vil du lagre tekstene, i en fil, i flere filer, eller i en mysql database? Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 <? //Her skriver vi inn teksten vår. $tabell = array(0 => 'Over skyene er himmelen alltid blå.', 'Svisker er godt for mage og kropp', 'Hvem visste at BAMA står for Banan Mathisen?'); srand((double)microtime()*1000000); //Finner en tilfeldig tabellindeks $plass = rand(0, count($tabell) -1); //Skriver ut denne indeksen i tabellen. echo $tabell[$plass]; ?> Lenke til kommentar
magikern Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 tror det er noe sånt du søker: <?PHP $file = 'randquote.txt'; //Change this if needed $quote = $_POST['quote']; //Leave this alone $action = $_GET['action']; //Leave this alone function addQuote($quote, $file) { if($fp = fopen($file, "a")) { $fw = fwrite($fp, "$quoten"); return TRUE; } else { return FALSE; } } function viewQuotes($file) { if($fp = fopen($file, 'r')) { $array = @file($file); foreach($array as $key => $value) { $value=preg_replace("[x5c]","",$value); print("$value<br>"); } return TRUE; } else{ return FALSE; } } function randQuote($file) { if($fp = fopen($file, 'r')) { $array = @file($file); $i = rand(0, count($array) - 1); print("$array[$i]"); return TRUE; } else { return FALSE; } } switch($action) { case random: randQuote($file); break; case add: addQuote($quote, $file); break; case all: viewQuotes($file); break; } echo "<form action=" . $_SERVER['PHP_SELF'] . "?action=add method=POST>nAdd a quote : <input type=text name=quote> <input type=submit name=submit value=add!>n<br ><br >n<a href=" . $_SERVER['PHP_SELF'] . "?action=random>View random Quote</a>n<br><a href=" . $_SERVER['PHP_SELF'] . "?action=all>View all quotes</a>n</form>"; ?> bare legg dette i en phpfil og fiks en txt fil ved siden av som du kaller: randquote.txt, såkan du legge til quotes og vise alle eller vise en random... prøv det her og stjelt gjerne quotes fra fila som ligger der(det er jo ikke jeg som har sagt alt det greiene uansett): http://home.no.net/phastart/randquote/ Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 har nå laget en "randquote.txt" med en samling av alle tekstene. nå lurer jeg på om det noen har en kode jeg kan bruke til å få disse vist i en tilfeldig rekkefølge. Er det andre måter det samme kan gjøres på? Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 har nå laget en "randquote.txt" med en samling av alle tekstene. nå lurer jeg på om det noen har en kode jeg kan bruke til å få disse vist i en tilfeldig rekkefølge. Er det andre måter det samme kan gjøres på? Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 25. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2003 hei. har nå laget en "randquote.txt" med en samling av alle tekstene, men jeg får ikke til å få de til å vises i en tilfeldig rekkefølge.. så jeg lurer på om det er noen har en kode jeg kan bruke til å få disse vist i en tilfeldig rekkefølge. Kan jeg gjøre dette på en annen måte og? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå