GeneralZod Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Heisann! Jeg er en gutt på 22 år som skal ta opp fag som privatist som jeg strøk i når jeg gikk på VGS i 2008-09. Det er yrkesfag jeg skal ta opp(automasjon og data og elektronikk) fra VK1. Det jeg lurer på egentlig, er; er det for sent for meg å gjøre noe med disse fagene siden det nå har gått så mange år? Hvis dette er tilfelle, hva burde jeg da gjøre for å oppnå generell studiekompetanse? Jeg gikk aldri videre ut i læra, og prøvde meg på almenn påbygg, noe som varte knappe 6 mnd da jeg var sykt lei skolen på den tiden. Har jobbet nå i 2 år med varelevering i 100% stilling og føler at jeg har blitt mye mere moden på den tiden og har nå bestemt meg for å fullføre studiene. Tusen takk Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Skoleåret 2008/2009 het det VG2 og ikke VK1, og det er vel neppe all verdens endringer siden den gang. Det går sikkert helt fint å ta det som privatist. Når det er sagt, så begynner du jo å bli såpass voksen at 23/5-regelen kan være noe å tenke på. Lenke til kommentar
GeneralZod Skrevet 28. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2014 Skoleåret 2008/2009 het det VG2 og ikke VK1, og det er vel neppe all verdens endringer siden den gang. Det går sikkert helt fint å ta det som privatist. Når det er sagt, så begynner du jo å bli såpass voksen at 23/5-regelen kan være noe å tenke på. Jeg tror ikke jeg kvalifiseres via 23/5 regelen, da du må ha 5 års arbeidserfaring. Og jeg tror arbeidserfaringen burde være relevant til studiene du søker på osv også. Mulig jeg tar feil, men det er dette jeg forsto ihvertfall da jeg pratet med rådgiver på min tidligere VGS. Lenke til kommentar
Paws Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Du må ikke ha fem års relevant arbeidserfaring for å benytte deg av 23/5 regelen! Du har jobbet i 2 år = to av de fem årene. Hvert fullførte vgs år teller, så første året ditt = ett av de fem årene. (Mulig du kan få godkjent det andre om du tar opp fagene du mangler, men dette er jeg ikke helt sikker på). Har du vært i militæret? Da teller isåfall det og som ett av årene. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Dessuten teller de obligatoriske fagene, som du altså uansett må ta, som ett år. Lenke til kommentar
GeneralZod Skrevet 28. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2014 Tusen takk for svar Jeg skal kontakte privatistkontoret her jeg bor og høre om det angående om det ene året tells hvis jeg tar opp fagene jeg mangler! Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Det er aldri forsent å ta opp igjen fag og innse at dårlig innsats på VGS kan få konsekvenser for senere ønsker og interesser.Det du må huske på under 23/5-regelen er at du ikke samler alderspoeng før du er fylte 24 år. Har du der i mot GENS samler du alderspoeng fra det året du fyller 20 år (2 poeng per år. Maks 8 poeng totalt)Dersom du ønsker deg inn på et høyere studie med litt konkurranse, vil det derfor kanskje være fordelaktig for deg å inneha GENS framfor 23/5.Ellers er det ikke noe vanskelig å bestå i de fleste fag med litt innsats. Trikset er å lete fram pensum for faget og lese på det du må kunne. Pensumliste finner du enkelt ved et raskt søk på google.Mangler du f.eks 6 fag, kan du enkelt melde deg opp i 3 fag til jul og 3 fag til våren. Det blir da totalt seks fag på ett år. Enklere blir det ikke - bare husk tidsfristene på privatistweb.no! Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Hvert fullførte vgs år teller, så første året ditt = ett av de fem årene. (Mulig du kan få godkjent det andre om du tar opp fagene du mangler, men dette er jeg ikke helt sikker på). Ikke nødvendigvis noen automatikk i at et fullført år på VGS teller som nøyaktig et år i forhold til 23/5, vistnok. Det teller såklart en hel del, men de regner fullførte enkeltfag på en måte som ikke nødvendigvis betyr 1 år VGS = 1 år 23/5. Var hvertfall det jeg fikk høre av inntakskontoret til UiO da jeg søkte meg inn med 23/5 i år. Det er dog mer som kan telle mot disse 5 årene. Jeg har fint lite med tid i arbeidslivet bak meg, men kom inn på 23/5 med en kombinasjon av to år på VGS, et år med voksenopplæring og privatisteksamener i 4 fag, (Hadde fullført to av fagene fra før av på VGS) samt et par år med sykemeldinger/NAV osv. Kan forøvrig legge til at det var veldig greit å ta eksamener som privatist. Egentlig litt deilig å kun ha fokus på eksamen, istedetfor en haug med innleveringer, meningsløse skoleaktiviteter og annen bullshit. Lenke til kommentar
Paws Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Det var rart, jeg har fått høre flere steder at ett år vgs = ett år av de fem årene. Ser det er flere som oppgir dette på nett og, blant annet Akademiet. Jeg fikk også høre (av rådgiver, samordna opptak og privatistkontoret i Oslo) at fem-års regelen er nødt til å oppfylles. Jeg har vært en del syk, og lurte derfor på om jeg kunne få fritak, men det var ikke mulig. Søkte du igjennom SO? Jeg synes også det var deilig å ta fag som privatist uten undervisning, men det innebærer jo også at man må være motivert og strukturert. hvertfall de enklere fagene som samfunnsfag og historie er jo greit å lese på egenhånd. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Søkte gjennom SO, ja. femårsregelen oppfylte jeg jo, men som sagt med andre ting enn akkurat jobb. Står jo en del om det på sidene til SO, f.eks: Nedsatt arbeidsevne?Hvis du på grunn av sykdom, nedsatt funksjonsevne eller andre forhold ikke har kunnet arbeide, tar vi hensyn til dette. Du må dokumentere din nedsatte arbeidsevne med attest fra lege eller kopi av vedtak fra NAV. Attesten må inneholde informasjon om du er eller har vært helt eller delvis arbeidsufør, og i hvilke perioder du har vært det. Mer her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå