Gå til innhold

Signere dokumenter elektronisk

Gjest Slettet-jS6upa

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-jS6upa

Hei.
Har sett det er en rekke forskjellige programmer som kan brukes for å legge en signatur i et dokument.
Er det noen som har et gratis program å anbefale? Er Mac bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ingen andre så langt har svart deg, forsøker jeg med noe info. Jeg har ikke så mye peling på dette. Men har vært litt interessert i ca 10 år, da jeg (mitt firma) og min bransje i perioder sender mye dokumenter, bl.a beskrivelser og tegninger, kontraktsforslag og kontrakter.

Ser spørsmålet ditt, men begynner med noe jeg vet om dette og litt om hva jeg tror om dette.

Det der nok mange programmer som kan brukes. Men for å bruke dette i Norge, må leverandør (med program og løsninger) ha godkjenning fra myndighetene. For ca 4 -5 år siden, var det bare 4 banker/finansinstutisjoner som var godkjent. Men firmaer og private kan "knytte" seg til disse, ved avtale. Her ligger bl.a. sikker pålogging (alla, bank id) og en elektronisk penn (alla, apotek, banker, m.f.) og sikkert mye mer.

Gjetter på at dette fremdeles er meget dyrt, for oss vanlige folk. Trolig er det kun store firmaer/instutisjoner, som kan ta seg råd til dette foreløpig. Gratisprogrammer ikke er da umulig å bruke.

Denne tråden bør kanskje inn under JUSS, da dette er mer komplekst en kun programvare. Og det er trolig slike debatanter/moderatorer som kan en del om jus, kontrakter, fortrolige dok., m.m., som har mest å bidra med her.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Er mer ute etter en enkel signatur. Dette er private dokumenter, ikke noe som trengs å signeres med bank id eller andre slike tjenester.

Lenke til kommentar

Er mer ute etter en enkel signatur. Dette er private dokumenter, ikke noe som trengs å signeres med bank id eller andre slike tjenester.

Hvis det ikke skal være juridisk bindende, kan du vel bare søke litt på skrifttyper i din tekstbehandler. Bl.a. Word har mange forskjellige, eks. Ola Normann

Det blir ikke din signatur, men ser greit ut. Skal det være din sign, har jeg ikke noe å bidra med.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...