Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

For lite overtidsbetaling


Grwp

Anbefalte innlegg

Fant nylig ut at sommerjobben min (gatekjøkken) ikke overholder minimumskravet for overtidsbetaling, og har tenkt til å ta det opp med sjefen, men vil bare dobbeltsjekke her at jeg har solid juridisk grunn å så på når jeg konfronterer han med det.

 

Situasjonen er at per i dag så tjener jeg 110 timen (ja, enormt mye, vet) og 130 lørdag fra kl 17 og søndag, men ifølge LO sine sider ang. sommerjobber stårmdet at jeg har krav på minst 40% tillegg (154, etter grov hoderegning) etter 8 1/2 time. Har ganske mange vakter som går over det, opptil 11-12 timer på vakta. Har sjefen i det hele tatt lov til å si nei når jeg spør om det? Må jo legge til at jeg ikke har kontrakt, men at jeg alltid har fått betalt etter muntlig avtale, inkl. feriepenger og det hele, ikke noe tull. Er andre sommer jeg jobber på stedet.

 

I værste fall, om han nekter, hvilke virkemidler har jeg til rådighet? Jeg kan jo si opp, noe jeg har tenkt til etter sommeren uansett, så tjener ikke så mye på å gjøre dette, men tenker det er greit for de andre som jobber der om noen krangler litt på det, så kan de nyte godt av det senere. Kan jeg evt. melde han til en eller annen myndig instans?

 

Andre tips eller erfaringer fra liknende situasjoner mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du ikke kontrakt? Er det ikke nok saker i media om hvor viktig kontrakt er? Må da være 20stk hver j***a sommer "10 tips for sommer-jobberne" etc

 

Har du god tone med sjefen? Det enkleste ville vel vært å spørre han først av alt, og høre hva han sier, men som du allerede har funnet ut skal du ha rett på mer penger ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke kontrakt fordi jeg ikke har giddi å mase om det, gitt min nært forestående oppsigelse. Skal selvfølgelig kreve det ved neste jobb... Det er en dårlig jobb av mange andre grunner enn lønna, for å si det sånn.

 

Har en rimelig god tone, så regner jo med at det går fint, men ville bare være sikker på at jeg ikke kommer med tomme trusler skulle det motsatte vise seg å skje.

 

Et punkt til, jeg regner ikke med at det har noen tilbakevirkende kraft å kreve denne overtidsbetalingen? Evt bare de timer som jeg ikke har fått lønn for enda, kanskje?

Endret av Grwp
Lenke til kommentar

Det har så absolutt tilbakevirkende kraft for deg.

 

Du SKAL ha overtid når arbeidstida overskrider normal arbeidstid.

 

http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-6

Tilbakevirkende hvor langt? Kan gå gjennom timelista og kreve ekstra penger for hver time jeg har jobbet overtid de siste to sommerene, men det sto ingenting om det på siden du sendte meg. Er det grunnlag for å kreve det?

 

Sto derimot andre spennende ting, som at maksgrensen for arbeidstid innen en uke er langt overskredet i noen tilfeller, bl.a. sånn neste ukes vaktliske er satt opp.

Lenke til kommentar

Du verden, dette blir bare saftigere og saftigere. Tror jeg skal regne på det så jeg vet eksakt hvor mye jeg skal ha før jeg tar det opp med sjefen, så kan jeg i praksis bare semde ham en regning... Blir nok ikke fryktelig populær, men skal nå si opp uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det er ikke sikkert sjefen din gjør det med overlegg. Kan jo være han ikke er helt på nett med gjeldende lovverk. Hvorfor ikke bare ta en prat med han først. Om han setter seg fullstendig på bakbena kan du heller ta det juridisk da.

Lenke til kommentar

Saken er kanskje ikke så enkel som den høres ut. Selv om du jobber mer enn 9 timer en dag er det ikke dermed sagt at det er overtid - så lenge det fremgår av arbeidsplanen at skiftet varer lenger.

 

Videre er det som det påpekes fra elektrobransjen ikke gitt at man får overtidsgodtgjøring for en ekstravakt i perioden om man ikke står i helstilling før man passerer timetallet for helstilling. Da blir denne godtgjort med vanlig timelønn.

 

Ta en prat med sjefen før du går ut skyhøyt og presenterer en faktura på det du mener deg berettiget til. Dialog løser mange potensielle problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når den alminnelige arbeidstid overstiger 9 timer i døgnet eller 40 timer i løpet av sju dager skal det overskytende regnes som overtid, jfr. arbeidsmiljøloven §§ 10-2 og 10-4. Lunch regnes ikke som arbeidstid med mindre du ikke fritt kan forlate arbeidsplassen eller det ikke finnes tilfredsstillende pauserom.

 

Man kan som hovedregel ikke gjennomsnittsberegne vakter for å få ned arbeidstiden, med mindre man dekkes av en tariffavtale der det er gjort eller har tillatelse fra Arbeidstilsynet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Man kan som hovedregel ikke gjennomsnittsberegne vakter for å få ned arbeidstiden, med mindre man dekkes av en tariffavtale der det er gjort eller har tillatelse fra Arbeidstilsynet.

 

Og akkurat det sier åpningsposten ingen ting om. Derfor er det ikke umiddelbart gitt at overtidsgodtgjøring kommer til anvendelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

Man kan som hovedregel ikke gjennomsnittsberegne vakter for å få ned arbeidstiden, med mindre man dekkes av en tariffavtale der det er gjort eller har tillatelse fra Arbeidstilsynet.

 

Og akkurat det sier åpningsposten ingen ting om. Derfor er det ikke umiddelbart gitt at overtidsgodtgjøring kommer til anvendelse.

 

 

Sannsynligheten for at ett gatekjøkken som ikke gir ut arbeidskontrakter har en god tariffavtale er vell relativt lav..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke kontrakt fordi jeg ikke har giddi å mase om det, gitt min nært forestående oppsigelse.

Desto større grunn til å få på plass ein arbeidsavtale.

Arbeidsavtalen skal blant anna inneholde eventuelle oppsigesesfrister.

Utan arbeidsavtale så faller ein tilbake på standardvilkåra som er ein måned oppsigelsestid løpende frå den fyrste i måneden.

Lenke til kommentar

Saken er kanskje ikke så enkel som den høres ut. Selv om du jobber mer enn 9 timer en dag er det ikke dermed sagt at det er overtid - så lenge det fremgår av arbeidsplanen at skiftet varer lenger.

 

Videre er det som det påpekes fra elektrobransjen ikke gitt at man får overtidsgodtgjøring for en ekstravakt i perioden om man ikke står i helstilling før man passerer timetallet for helstilling. Da blir denne godtgjort med vanlig timelønn.

Med mindre det foreligger skriftlig avtale (og her faller vi allerede fra i dette tilfellet) og tillatelse fra arbeidstilsynet, eller skriftlig avtale med tillitsvalgte dersom man har tariffavtale (det er jo en bitteliten mulighet for at dette er tilfellet her, men hvor mange tariffavtaler kjenner du til som betaler 110 kroner timen?) så er det irrelevant både hva skiftplanen sier og hvor mange timer du jobber den aktuelle måneden, overtid skal du ha fra 9 timer (ikke 8,5) uansett. Selv med tariffavtale skal du ha overtid etter 10 timer.
Lenke til kommentar

 

Det har så absolutt tilbakevirkende kraft for deg.

 

Du SKAL ha overtid når arbeidstida overskrider normal arbeidstid.

 

http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-6

Tilbakevirkende hvor langt? Kan gå gjennom timelista og kreve ekstra penger for hver time jeg har jobbet overtid de siste to sommerene, men det sto ingenting om det på siden du sendte meg. Er det grunnlag for å kreve det?

 

Sto derimot andre spennende ting, som at maksgrensen for arbeidstid innen en uke er langt overskredet i noen tilfeller, bl.a. sånn neste ukes vaktliske er satt opp.

 

Du jobber vel ikke turnus på burgersjappa????

 

Tilbakevirkende må du se etter i domsavsigelser, de legger presedens for hvor langt tilbake man kan kreve etterbetalt. MEN! 2år! ???

Jeg ville vridd sjefen der det jeg makta for å få rett betaling.

Lenke til kommentar

Et spørsmål du burde tenke på før du lager stor hælvette; hva er en god attest og evt en god refferanse verdt?

 

Man kan fort bli uvenn med arbeidsgiver i slike saker selv om du har rett, og da er det kjipt å ikke tørre å bruke denne personen som refferanse i framtiden

Lenke til kommentar

Her var det meste allerede nevnt. Det er forresten ingen grunn til å si opp før det evt blir utrivelig på jobb. Det burde ikke være noe problem å få utbetalt pengene heller, arbeidsgiver har virkelig lite å stille opp med her, ettersom du kan gjøre hverdagen hans veldig utrivelig ved å melde fra om forholdene til arbeidstilsynet.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Arbeidstilsynet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...