Gå til innhold

Jobbe som lærer?

Paws

Anbefalte innlegg

Noen som jobber som lærere her?

Jeg har tenkt litt på å satse på en utdanning innefor realfag, for deretter å ta PPU for å bli lærer. Men jeg synes det virker skummelt, jeg har dårlig selvtillit (en del psykiske problemer), og er nok ingen autoritetsperson. Det er kun aktuelt å jobbe innenfor vgs.

Jeg synes realfag er kjempespennende, jeg er entusiastisk, og tror at det å være lærer kan være veldig givende. Men, jeg er redd for alt det rundt, at lærere har blitt mer og mer sosialarbeidere, og at jeg skal ende opp med klasser som bare overser meg og ikke er interessert i å lære noe,

Noen som har innspill og råd til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer du muntlige presentasjoner bra? Som lærer skal du ha flere presentasjoner hver dag. Uten muntlige ferdigheter, så blir dette vanskelig. Det er veldig positivt at du er entusiastisk. En lærer skal ikke være autoritær, men "autoritativ" som det heter på fint. Læreren skal ha en blanding mellom kontroll og "varme", hvis du skjønner hva jeg sier.

Det at du synes faget er kjempespennende, er bare positivt. Det er helt håpløst med en lærer som ikke er interessert i sitt eget fag.

Har du vurdert å søke deg inn på et lektorprogram?

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å prøve deg på en lektorutdanning som tilbys ved de fleste universiteter i landet,

trondheim, bergen, og oslo. Her får en master i hovedfaget sitt samt PPU på 5 og ikke 6 år.
Ellers er det relativt enkelt å hoppe av om en finner ut at denne retningen ikke passer.

Fordelen med å gå integrert er at en tidligere kommer bort i pedagogikkdelen, og får et noe

mykere møtet.

Selv går jeg 4 året og de fleste jeg kjenner som begynnte var ikke sikker på at de virkelig ville bli lektorer.
Men i løpet av studietiden har flere blitt mer og mer engasjerte.

Lektorer er ettertraktet så det er fint mulig å finne enten en privatistskole eller "privilligert skole" med høye inntakskrav. Dette sørger for at elevene har et minimum av kunnskap. Ellers må en ha noe autoritet og ok selvtillit selv. Under praksisperioden får en egen veileder som en kan prate med om alt mulig.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva "en del psykiske problemer" vil si jeg, men kanskje du bør snakke litt med de som behandler deg og hør hva de tror sjangsene er for at du kan fungere i et slikt yrke (før du bruker 5-6 år på kompetansen)

Så lenge man har elever som har valgt matte (frivillig) så er det ganske lite barnehage og kan være givende, i andre tilfeller er det bare barnehage og du vil nok hate livet ditt :)

Lykke til

Lenke til kommentar

Takk for svar! Har slitt med angst og depresjoner mer eller mindre hele livet, men med god behandling er jeg nå i ganske bra form. Men sliter fortsatt med mye negativ feedback, eller i situasjoner hvor jeg føler meg veldig usikker. Dette er ting jeg fortsatt jobber med, så håper jo at det blir bedre og bedre, er jo lenge til jeg eventuelt får fullført en lærerutdanning!

En av grunnene til at jeg tenker å gå rent realfag først, er egentlig som en helgardering. Da har jeg mulighet til å gå videre innenfor en ingeniørstilling eller forskning, om det å være lærer skulle vise seg å ikke fungere. Dette mister man vel ved lektorprogrammet?

Som sagt, er det vgs som blir aktuelt for meg. Jeg har yngre søsken, og har synes det har vært kjempegøy å hjelpe de med lekser, har alltid vært glad i skole og å lære nye ting. Synes skolepolitikk er viktig, og at mulighetene for en bra utdannelse skal være tilstede. Er også interessert i flere typer fag, men brenner litt ekstra for realfagene, og har forstått det slik at det er her det er mest behov for lærere? Håper også at elever på vgs som tross alt har valgt et realfag videre, er såpass engasjerte og interesserte at de ikke bare bruker all tiden på sabotasje. Husker med gru tilbake på ungdomsskolen, hvor en gruppe uinteresserte elever gjorde alt de kunne for å ødelegge, og ved mer enn et tilfelle fikk en lærer til å gå gråtende ut av klasserommet. Det er dette jeg er mest redd for, at jeg ikke har selvtillit nok til å "ta fatt i" de som eventuelt forstyrrer. I en klasse med engasjerte elever er jeg ganske sikker på at jeg ville ha gjort en bra jobb!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...