vannkoker2 Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 (endret) Hva kan man jobbe med som logistikkingeniør? Jeg vil ikke jobbe på et lager å flytte varer slik en uten utdanning kunne gjort. Hva jobber man med? Hva kan lønna ligge på ca? Finner ikke noe om det. Er det lett å få jobb etter en treåring bachelor med dette studiet? Er utdanninga vanskelig for en som ligger midt på treet? Er veldig svak i fysikk og kjemi, vil det bli et problem? Endret 27. juli 2014 av vannkoker2 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 (endret) Du vil ikke få jobb med å flytte pakker på et lager. Hvor har du det fra? Du kan vel få jobb med å lage gode systemer for å få flyt i varetransport for eksempel. Hele syklusen fra råvarer til produksjon, dsitribusjon osv. Du bør kanskje sette deg litt mer inn i utdanninga før du i det hele tatt vurderer den? Finnes mye nyttig informasjon på nett, særlig på sidene til HiST som har en egen linje for logistikkingeniører. De fleste ingeniører får greit jobb og får bra lønn. Om det er vanskelig for deg er ikke godt å si for andre. Du kan jo kikke på studiemodellen på HiST og lese om fagene der, så ser du en del hva det går ut på. https://www.emweb.no/hist/node/2754 Endret 27. juli 2014 av Knewt Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Etter fagplanen å dømme er det en del matematikk, som er likt som for de fleste andre ingeniørutdanninger. Disse fagene kan være litt tøffe, men de kommer heldigvis tidlig i studiet. Dersom du taklet R2 godt, så tror jeg ikke du skal ha store problemer med disse. Ellers er det en del fag som går på risikostyring, produksjonsstyring, kvalitetsledelse og logistikk. Disse fagene er nok ganske grei dersom du er flink til å knytte begreper opp mot prosesser, å forstå systemflyt og så videre. Jeg tror ikke denne utdanningen nødvendigvis er enklere enn andre ingeniørutdanninger, men du slipper mye fysikk - for eksempel termodynamikk, dynamikk, statikk osv, som er klassiske ingeniørfag ellers. Angående lønn så er startlønn for ingeniører med bachelorutdannelse rundt 400.000 en plass. Jeg mener å huske at NITO sin statistikk gir et gjennomsnitt på ca 415.000. Jeg vet om logistikkingeniører som med 20 års arbeidsbakgrunn har passert millionen i årsinntekt, så mulighetene med lønn er nok gode dersom du har gode egenskaper og ambisjoner. Når det gjelder muligheter etter studiet, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med HiST eller andre aktuelle utdanningssteder for å høre om akkurat dette. Arbeidsmulighetene for ingeniører går litt i bølgedaler, og noen linjer er mer utsatte enn andre. For eksempel leste jeg nylig at ingen av avgangsstudentene fra kjemilinjen ved HiB fikk jobb med det første etter utdanningen. Logistikk er jo et annet fagfelt, men det er ikke bare fryd og gammen for ingeniørene i Norge. De som kan svare best på dette er nok da utdanningsinstitusjonene selv. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 (endret) Angående lønn så er startlønn for ingeniører med bachelorutdannelse rundt 400.000 en plass. Jeg mener å huske at NITO sin statistikk gir et gjennomsnitt på ca 415.000. NITO har anslått gjennomsnittet for nyutdannede høgskoleingeniører (altså bachelor) til ca. 480.000 i privat sektor per. 1. oktober i år. Endret 28. juli 2014 av Horrorbyte Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Som logistikkingeniør kan du jobbe med nesten kva som helst. Sjølv om du spesialiserer deg i logistikk så kan du også ta andre ingeniørjobbar. Jobben vil i all hovedsak foregå på eit kontor foran ei datamaskin og ein telefon. Så litt enkelt sagt så vil dine arbeidsoppgåver som logistikkingeniør kunne være å passe på at dei andre ansatte flytter varer på lageret medan du sitter i kontorstolen. Snittlønna vil variere ein del alt etter kvar i landet du får jobb, og om du jobber i offentlig eller privat sektor. For nyutdanna ingeniørar så er startlønna i kommunal sektor hakket høgare enn i privatsektor, men lønnsveksten er større i privat sektor. At du er svak i fysikk og kjemi burde ikkje ha så veldig mykje å seie, innanfor logistikk så er ikkje dette viktige fagfelt. Så det er berre den grunnleggande fysikken og kjemien som alle ingeniørar har som du må ta. Arbeidsoppgåvene som du kan få vil være alt i frå å sørge for butikk/lagerhyllene er så fulle som mulig ved å bestille så få forsendelser som mulig. Til å effektivsere produksjonslinjene i ei bedrift, til å drive med flåtestyring av kjøyretøy ved å sørge for at f.eks lastebilane kjøyrer mest mulig med full last og minst mulig tomme på veg tilbake. Ei slik utdanning kan også fort føre til at du får ei stilling med enten personal- og/eller fagansvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå