norholmen Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Hei!Skal arrangere en fest nå i sommer så her trenger jeg et aggregat til å spille musikk og annet ømfintlig elektronikk. Sånn jeg har skjønt det så er det viktigste å skaffe seg ett aggregat som drar jevn strøm og har en jevn sinuskurve og ikke ett som er laget for å dra maskineri. Stemmer dette? Dette er utstyret som skal brukes:- 2 x Cerwin Vega CLS-215 høytallere- NAD C372 Forsterker- Cerwin Vega 2.6kw effektforsterker- En stor og kraftig stasjonær pc- pc skjerm- røykmaskin- Laser av typen casa ctl dcm - Noe annet små-lasere og lyspærerHar sett på denne: http://www.sentrumlyd.no/product/sierra-aggregat-6-5kw/Er dette et musikk-aggregat? Er den litt for overkill for det jeg trenger den til? Hvor mye KW trenger jeg for å dra utstyret jevnt og fint en hel natt?Det viktigste for meg er at aggregatet ikke skader elektronikken og klarer å dra alt jevnt og fint hele natta.Vet ikke om denne er plassert riktig, hvis ikke så flytt den til korrekt subforum. Alle svar er velkommene, og jeg har tenkt til å leie, så hvis du har ett aggregat som passer til dette eller kjenner noen som har det, ta kontakt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 6kW var vel litt drøyt. 2,5kW er ca. det samme som en 10A-kurs i huset og forsterkeren trekker neppe mer enn det. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Maskineri kan være omfintlig for feil hz de også. Det du må tenke på er at aggregatet må ha en maks belastning som er en del høyere enn hva anlegget trekker. Hvisdu drar på med musikken, og bruker basstung musikk, så hender det at du drar mer enn hva forsterkeren er laget for, såkalt peak watt. Hvis du soiller høyt, og det plutselig kommer en ekstra høy basstone, så for du dette. Da vil ett svakt aggregat få problemer, og sikringen vol gå på det. Det aggregatet du linker til har 2 utganger, hver av disse gir maks 3600w, ikke 6000w som det står, dette fordi det står standard norsk, som tilsier normal stikkontakt. Disse har man kun lov til å gi ut 16A på.siden det står 22A er nok denne sikret med enten 13a sikring på hver. 3000w er 13a. Den vil funke, men mulig du ikke får spilt på maks volum. Kan være lurt å ha ett watt meter i mellom, slik at du vet når du nærmer deg maks. Kjedelig hvis musikken stopper 1 Lenke til kommentar
norholmen Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 Tusen takk for ett informativt svar AndersT2! Det er nettopp veldig basstung musikk som kommer til å spille hele natten. Og av alt utstyret så er det vel forsterkeren og annlegget som drar mest, så trenger vel ikke å bekymre meg om alt det andre så mye? Har Hz noe å si? Har null peiling så alt av svar settes enormt pris på! Har du noen andre anbefalinger til aggregater? Sett litt på disse og: http://www.supersonic.no/utleie-leie-strom-aggregat.html evnt prøvd å få leid en honda eu, hørt mye bra om de.http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=22459401&searchclickthrough=true&searchQuery=honda+aggregat+eu Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Hvis du går ut i fra spesifikasjonene på forsterkeren så er den på 2x150W RMS. Med 50% virkningsgrad er man da oppe i 600 watt. Selv om man går ut i fra maks peak effekt som er oppgitt til 460W og der også regner med 50% virkningsgrad så er man alikevel "bare" oppe i 940 watt. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 (endret) Hvis du går ut i fra spesifikasjonene på forsterkeren så er den på 2x150W RMS. Med 50% virkningsgrad er man da oppe i 600 watt. Selv om man går ut i fra maks peak effekt som er oppgitt til 460W og der også regner med 50% virkningsgrad så er man alikevel "bare" oppe i 940 watt. Tror ikke han skal ha noe problem med noen av aggregatene. Kjører han anlegget på den ene utgangen, og resten på det andre så bør ting funke. Det skal MYE til for at han makser det ut. Men går man ut i fra at CV effektforsterkeren som trekker strøm, og skal i følge dem gi 2,6 KW, atlså 2600w, så begynner ting å bruke litt. De du refererer til er NADen, regner med han bruker den som forforsterker, og da trekker den 30-50w i absolutt verste fall. Ser man i spesifikasjonene på CV sin A2800 forsterker, som kan sammenlignes med denne han nevner her, så står det at den krever 16A strøm. Noe alle disse aggregatene vil slite med, da jeg så vidt kunne se på alle 2 som det ble linket til kun gir 10 A ut på utgangene. Det finnes veier rundt, men det vil jeg ikke si hvordan kan gjøres, da det utgjør stor brann fare. Til TS: HZ har ingen betydning så lenge det er 50 eller 60 Hz som leveres, da de fleste komponenter i dag takler begge. Aggregatene får problemer når belastningen blir stor, og da kan man duppe under dette, og ustyret kan stoppe, eller i verste fall ryke. Regner med at du skal leie aggregat, og ikke kjøpe? Da kan du gå for ett som har utgang for 3fas 16A eller 3fas 32A (svær jævel), for så å leie ett byggeplass skap som tar i mot 3fas 32A, ligner litt på dette: http://cenika.ipb.no/Product.aspx?pid=27991&gid=74. Da får du fulle 16A utganger å bruke. De fleste som leier ut aggregater, leier også ut slike byggstrøm skap. Bare pass på at utgang har samme inngang og antall pinner som inngangen. Husk også at disse aggregatene bråker veldig, så det er anbefalt at du samtidig leier lengre skjøtekabler, slik at du får bråk og eksos unna gjestene. Disse leier ut alt du trenger: http://www.ramirent.no/produktgruppe/elektro-3.aspx Endret 28. juli 2014 av AndersT2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå